Ervaringen laatste week La Plagne

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Plagne

Beste lezers,
Ik was benieuwd of er iemand ervaring heeft met de laatste week van het seizoen in La Plagne? Afgelopen jaar zijn we in Tignes/val d’isere geweest en het leek me leuk om weer eens ergens anders te gaan kijken. Het voornemen is om 20 tot 27 april 2024 te gaan skiën. Over het algemeen skiën de kinderen en mijn vrouw blauw en als ik me niet vergis hebben ze in La Plagne genoeg blauw. Dus als er iemand een keer is geweest in de laatste week ben ik nieuwsgierig hoe het was. Kun je bijvoorbeeld hoger op de berg slush vermijden en wat hogerop blijven skiën of kom je steeds beneden in het dal uit. Is ski in ski out nog van toepassing deze periode. Is er überhaupt nog iets open? Ik hoor het graag :)

ik ben er niet in april geweest maar je kan via deze link de webcams op die datum bekijken. https://nl.la-plagne.com/ontdekken/ski-area/webcams…
Er was op die datum zeker genoeg sneeuw nog vanaf La Plagne centrum en hoger.
Verder naar beneden was toen niet meer mogelijk.
Heb zelf in Vilage(Oldays Front de Neige) gezeten en daar was ook in april nog ski in ski out.
Ben naar La Plagne gegaan zodat ik met mijn vrouw toch nog langere afdalingen kon maken op blauwe pistes welke daar meer als genoeg zijn. Op youtube is genoeg te vinden op La Plagne april
Ik ga komend jaar weer in Januari omdat het mij goed bevallen is. Wel daar weg blijven tijden kerst en voorjaars vakantie vanwege de drukte. Mocht je gaan, alvast veel plezier.

*bericht bewerkt door A.P.Versteeg op 26 jul 2023 11:36

Bedankt voor je reactie.
Ik heb inderdaad ook al veel op YouTube gezocht maar de meeste filmpjes die ik tegenkom zijn begin, midden april. En ik weet dat die laatste 2 weken er opeens veel kan gebeuren met de sneeuw, vooral in het dal. Het is natuurlijk altijd een beetje een gokje of je niet vanaf 2100 meter naar beneden in de slush moet skiën. Toch benieuwd of er nog andere mensen wel een keer in de laatste week zijn geweest.

vanaf 2000 naar 1250 meter skien of zonder slush gaat hem einde seizoen niet worden. Zoals je kan zien op de webcams en dan bv 20 april is het gewoon niet meer mogelijk om in Montalbert te komen vanaf boven op de skies. op 2000 meter en hoger was op de laatste dagen van het seizoen nog leuk te skien maar lager was het gewoon gevaarlijk slecht. Dus wanneer je lager zit zal het met de cabine of stoeltjeslift naar de 2000 meter worden.
Wanneer je in Plagne Centrum, Plagne Soleil, Plagne Village, Belle plagne of Bellecote zit, heb je bijna altijd nog wel ski in ski out op het eind van het seizoen.

*bericht bewerkt door A.P.Versteeg op 28 jul 2023 09:54

De laatste week is de verbinding met Les Arcs dicht.
Ook de lagere dorpen zijn vaak al dicht (Les Coches, Montchavin en Montalbert). De kant van Champagny ligt op zuid en is al vroeg in de dag slush. Of gewoon al dicht.
Dalafdaling naar Les Coches lukt soms nog wel, als er tenminste een lift terug omhoog open is. Direct boven Les Coches draait Dos Rond vaak nog wel met de hoger gelegen pistes.

Alles op hoogte vanaf Plagne 1800 draait nog prima en is goed te doen. Het hoogteverschil is echter beperkt. In Tignes en 3V heb je in die week meer hoogteverschil per afdaling beschikbaar dan in La Plagne. Dat komt ook omdat de gletscher van La Plagne eigenlijk geen direct skibare verbinding heeft met de rest van het gebied. De verbinding bestaat via een piste wel, maar deze achterdeur is vaak gesloten.

De laatste week is de verbinding met Les Arcs dicht.
Ook de lagere dorpen zijn vaak al dicht (Les Coches, Montchavin en Montalbert). De kant van Champagny ligt op zuid en is al vroeg in de dag slush. Of gewoon al dicht.
Dalafdaling naar Les Coches lukt soms nog wel, als er tenminste een lift terug omhoog open is. Direct boven Les Coches draait Dos Rond vaak nog wel met de hoger gelegen pistes.

Alles op hoogte vanaf Plagne 1800 draait nog prima en is goed te doen. Het hoogteverschil is echter beperkt. In Tignes en 3V heb je in die week meer hoogteverschil per afdaling beschikbaar dan in La Plagne. Dat komt ook omdat de gletscher van La Plagne eigenlijk geen direct skibare verbinding heeft met de rest van het gebied. De verbinding bestaat via een piste wel, maar deze achterdeur is vaak gesloten.

Hessel op 28 jul 2023 14:36

het gaat om de blauwe pistes en die zijn er genoeg boven de 2000 meter, eigenlijk hebben alle liften wel een blauwe afdaling.

Aan blauw inderdaad geen gebrek in La Plagne. En het is ook iets vriendelijker blauw dan in Tignes. Tignes is dan wel weer groter rond die periode. Bij La Plagne draaien enkel de hoge dorpen nog en valt de verbinding naar Les Arcs en de zuidkant weg. Dat maakt het gebied een heel stuk kleiner. Ook de gletscher biedt weinig aan blauw. Maar je kunt nog wel alle hoogtedorpjes aandoen via enkel blauwe pistes. Dat is in Tignes dan weer een stuk lastiger.

In Tignes liggen de pistes ook hoger dus mijn zorg is inderdaad meer dat de pistes die in belle plagne etc uitkomen rond 2000m al vrij vroeg slush zijn. Ik kan me namelijk van Tignes herinneren dat wanneer je naar het dal op 2100 skied de laatste 100 meter naar beneden en behoorlijk slecht was. Wellicht is het daar ook wat drukker rond deze periode. Weet ook niet precies hoe de ligging van de pistes is in Tignes tov. La Plagne. Maar goed, zoals ik het van jullie begrijp kun je er wel nog skiën in deze week incl ski in en ski out. Ik moet even een goede afweging maken in dit geval. La plagne is volgens mij ook weer wat betaalbaarder.

Slush onder de pak 'm beet 2200-2100m is in die periode niet te voorkomen idd. Is ook niet erg, maar dan is zoals Hessel aangeeft La Plagne beperkt qua aanbod en qua hoogte.
Denk naast Tignes/Val d’Isere kun je ook nog Les Menuires in Les Trois Vallees overwegen, als betaalbaarheid een ding is.
Anders heb je Cervinia/Zermatt nog, die ook veel vlakke pistes op grote hoogte bieden

Ik heb idd ook naar cirvinia gekeken en les menuires. Hoewel les menuires dan wel al dicht is maar ik neem aan dat je dan de lift naar val thorens zou moeten nemen. Maar in val thorens is die week ook alleen het deel van val thorens open meen ik? Dan is het gebied opeens niet meer zo groot volgens mij. Misschien toch maar eens verdiepen in cirvinia of toch weer tignes/val d’isere. In val d’isere kan je wel echt lekker cruisen op blauw en groen op redelijke hoogte, ideaal voor de Kids. Ik hou niet zo van slush, kost me teveel energie :D

Gaat Les Menuires een week eerder dicht dan anders ja?

Cervinia heeft de laatste week van het seizoen altijd een gratis skipas bij bepaalde accommodaties. Meestal is dat de eerste week van mei.

Weet er iemand nog een mooie accommodatie in cervinia met 2 slaapkamers? Heb al een beetje rond zitten kijken maar het meeste is wel echt oudbakken jaren 80 wat ik tegen kom.

Ik heb idd ook naar cirvinia gekeken en les menuires. Hoewel les menuires dan wel al dicht is maar ik neem aan dat je dan de lift naar val thorens zou moeten nemen. Maar in val thorens is die week ook alleen het deel van val thorens open meen ik? Dan is het gebied opeens niet meer zo groot volgens mij. Misschien toch maar eens verdiepen in cirvinia of toch weer tignes/val d’isere. In val d’isere kan je wel echt lekker cruisen op blauw en groen op redelijke hoogte, ideaal voor de Kids. Ik hou niet zo van slush, kost me teveel energie :D

danny.mara op 28 jul 2023 20:31

Ik ben in 2 keer in de laatste week van val thorens geweest, dit is daar zelfs de eerste week van mei. De sneeuw was daar die keren prima, op de zuidhellingen wat zacht maar dat is niet te voorkomen zo laat in het seizoen. Het hele gebied van orelle en bijna het hele gebied van val thorens is geopend (met uitzondering van de van de telepherique en ts 3 vallees). Hou er wel rekening mee dat een liftverbinding vanuit les menuires niet mogelijk is in deze tijd, je zult dus de auto of bus moeten pakken.

*bericht bewerkt door Bram_ op 28 jul 2023 22:06

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga het nog eens allemaal een keer naast elkaar leggen en even kijken wat de meest interessante optie is.

Plaats een reactie