Waarom is er geen verbinding (op de planning) tussen Obertauern en Zauchensee?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Obertauern

Ik zat onlangs op Google Maps wat te kijken naar Oostenrijk en vroeg me af, gezien de geringe afstand en de duidelijke voordelen, waarom er geen verbinding bestaat tussen Obertauern en Zauchensee of alleszins geen project hiervoor bestaat.

De verbinding zou men kunnen teweegbrengen met twee liften (buitenkant kaart, infra) en twee kabelbanen (binnenkant kaart, infra). Helemaal geen zotte verbinding, als je het me vraagt, zeker wanneer je het vergelijkt met de vele klungelige verbindingen die de laatste jaren het daglicht hebben gezien. Bijkomend, met oog op de klimaatverandering, lijkt het me niet zo onlogisch om de twee meest sneeuwzekere skigebieden van de regio te verbinden. Ik vermoed dat er een ecologisch argument zal bestaan en misschien ook een financieel argument om dit niet te realiseren?

null

Heb het idee dat Obertauern graag een solo-koers vaart in de regio (doen ook niet mee in skiverband Ski Amadé) met een heel scherp profiel (compact, sneeuwzeker) en specifieke doelgroep (geen dagjesmensen). Wat zou het voordeel zijn voor Obertauern als het maximum aantal hotelbedden al is behaald en het gebied van begin tot einde seizoen altijd goed bezet is?

Obertauern heeft de skiliften zelf bekostigd en in eigen beheer, wat ik weet. Een privégebied als het ware.

Ik vind je profielnaam wel top @MontDolent, wat mij betreft een van de mooiste bergen van de Alpen

Een andere belangrijke reden is dat de uitbaters in Obertauern ook volledig de liften in Grosseck-Speiereck bezitten, zodoende bestaat er met dat gebied (en de andere gebieden in de Lungau) juist wel een skipasverbond. Een verbinding met Zauchensee is dan precies de verkeerde kant op.

❄️

Dank voor de duiding, die het één en ander duidelijk maakt. Mocht het (?) over het algemeen te druk zijn in Obertauern door de grote bezettingsgraad, zou men kunnen denken dat een uitbreiding soelaas zou brengen.
@JelleK: Ik vind het zelf ook een fantastische berg, die ik hopelijk in een niet te verre toekomst zal beklimmen.

De waarschijnlijk belangrijkste verklaring ontbreekt nog:
Het bouwen van een skipiste vereist enorme grondverplaatsingen (egaliseringen), en boomverwijdering.
Dit is met de hedendaagse milieuwetten praktisch onhaalbaar.
(een nieuwe lift is qua milieuwetten veel makkelijker dan een nieuwe piste)

De waarschijnlijk belangrijkste verklaring ontbreekt nog:
Het bouwen van een skipiste vereist enorme grondverplaatsingen (egaliseringen), en boomverwijdering.
Dit is met de hedendaagse milieuwetten praktisch onhaalbaar.
(een nieuwe lift is qua milieuwetten veel makkelijker dan een nieuwe piste)

Liezen op 08 nov 2023 14:35

Daarom zijn er vorig jaar ook pistes bijgekomen in oa Sankt Jakob im Defereggental, Zillertal Arena en See en dit jaar in oa Schlick 2000 en Grossarl-Dorfgastein. Met daarbij ook deels de ontsluiting van nieuwe berghellingen.

Ja, het is juridisch wat ingewikkelder geworden, maar ‘praktisch onmogelijk’ is gewoon niet waar. De teruggang van het aantal nieuwe pistes heeft er meer mee te maken dat er steeds minder ‘logisch’ terrein is dat niet ontsloten is, en dat recente verbindingen (Flachau - Flachauwinkl, Maiskogel - Kitzsteinhorn, etc) meestal over terrein dat niet geschikt is voor pistes lopen. En dan heb ik het nog niet eens over het verschil qua kostenplaatje.

❄️

Dat zou eeuwig zonde zijn. Tussen die gebieden ligt fantastisch terrein voor het maken van ski toeren. Lekker vanaf blijven dus.

Plaats een reactie