05-02-2015 Ovifat, Monschau-Rohren en Wildewiese

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ovifat

In de Ardennen zijn voor zover ik weet 9 skigebieden te vinden. Als er missen, zou het fijn zijn dat te melden:)
Deze waren geopend eind januari/begin februari 2015:

Deze waren helaas gesloten:

  • Ferme Libert in Malmedy;
  • Oignies-en-Thiérache in Viroinval;
  • Zosterbach in Nidrum, Butgenbach.

Vanzelfsprekend heb ik de gesloten skigebieden niet bezocht. De piste van Thier des Rexhons in Spa moest ik helaas laten schieten door openingstijden die mij niet pasten.
Achter de reeds bezochte skigebiedjes heb ik een link naar de verslagjes gezet.
Wat bleef er nog over? Ovifat! Oké, daar moest ik op deze donderdag 5 februari zeker naartoe!

Planning:
Dit keer was ik twee dagen achter elkaar vrij. Zaterdag moest ik helaas weer werken. Een echt lang weekend zat er dus weer niet in.
Na Ovifat reed ik via Monschau-Rohren in de Eifel naar Wildewiese in het Sauerland. Een drukke dag dus! Voor vrijdag stond Winterberg in de planning tot 22 uur!

Verblijfplaats:
Hotel Panoramablick in Wildewiese:
http://www.wildewiese.nl/index.php?p=welkom
Het is een goed hotel van vriendelijke Nederlandse eigenaars.
Net voor vertrek geboekt! Ik doe alles graag last-minute:)

Ovifat

iSki Tracker/pisteplan:

null

Gesloten liften:

  • 1-SL Montaz (te weinig publiek)

Wachttijden:
Eén à twee mensen, meer niet.

Prijs:

  • Toegang skigebied: € 1,5
  • 18 liftritten: € 10

Website:
http://www.skialpin-ovifat.com/index.html

Weer en sneeuw:
Meest bewolkt met af en toe een vlokje sneeuw. In de loop van de dag enkele zonnestralen. Temperatuur rond -1 °C.
Sneeuwhoogte 20 - 25 cm. Vaste sneeuw, geen hobbels. Enkel onderaan de rode piste naast de sleeplift Gazon 2 kwam er hier en daar aarde door de sneeuwlaag heen en waren buckels te vinden.

Na een reis van ongeveer 2 uur stopte ik snel even bij de Jacques chocoladefabriek in Eupen. In de fabriekswinkel kun je zeer goedkoop aan goede chocolade komen! Kilo’s heb ik er van gekocht haha!:p

Een half uurtje later stond ik dan aan de entree van het skigebied. € 1,5 euro moet je betalen om de pistes op te mogen. Voor 18 ritjes met de sleepliften wordt € 10 gevraagd.
Bij de kassa hangt een bord ‘SNOWBOARD VERBODEN’! Opgelet!
De skiverhuur is te vinden naast het kassagebouw:

null

Vervolgens kom je in een wirwar van houten gebouwtjes, borden, kabels, skiliften, netten etc. aan. Ben ik hier in het Wilde Westen beland!?
Enkele sfeerimpressies:

null

Sleepliften Poma en Gazon 1:

null

Het bergstation van Gazon 1 ligt ondergronds! Let trouwens altijd goed op voor je hoofd:

null

De ‘cafétaria’:

null

Links Gazon 2, rechts Poma:

null

Zou er nog geluid uit komen?

null

Liftoverblijfselen zijn ook te vinden in Ovifat, zoals hier bij de sleepiste:

null

Extra liftkassa voor drukke dagen:

null

Gazon 2: Onder de liftpaal op tijd links uitstappen en bukken!

null

Zelfs in Wild West-letters:

null

^ Ja, ik heb mijn liftticket al! Enough sightseeing, let’s go skiing!

De blauwe piste is niet al te vlak (10 à 45 %) en vrij lang (600 m):

null

Je komt ook langs de korte sleeplift Montaz. Deze lift bedient geen eigen piste, en is bijgevolg bij weinig volk gesloten:

null

Onderaan de blauwe piste kun je rechts een spannende route volgen:

null

Geen verkeerde piste:

null

De sleeplift Gazon 1 bevindt zich aan de kant van de blauwe piste:

null

null

Je gaat eerst tussen de bomen een bruggetje over. Best mooi!

null

Gazon 1 heeft houten palen. Zoiets had ik nog nooit eerder gezien. Homemade?

null

Om iets hoger afgezet te worden bij het begin van de groene piste, dien je de Poma-sleeplift te nemen:

null

Deze loopt parallel aan de Gazon 1-sleeplift en de blauwe en groene piste:

null

De groene piste heeft gemiddeld dezelfde hellingsgraad als de blauwe. De steilere stukken zijn echter wat afgeplat, waardoor deze afdaling nóg eenvoudiger is:

null

null

null

De rode piste is duidelijk minder geschikt voor beginners. De 400 meter lange afdaling begint nog vrij eenvoudig:

null

Snel wordt de piste steiler tot een hellingsgraad van 80 %! Daarbij wordt ook nog een paadje gekruist. Houd je snelheid hier dus onder controle, of je eindigt in het ziekenhuis:

null

null

null

Met de Gazon 2-sleeplift kom je weer boven:

null

Eveneens een skilift van hout:D

null

null

Na nog wat afdalingen werd het tijd om door te reizen richting Monschau-Rohren.

Eerst nog even een moment van reflectie:

  • Mont des Brumes werd bijna van zijn nummer 1-positie getrapt! Het scheelde echt niet veel.
    Je hebt in Ovifat pistes van acceptabele lengte die niet allemaal op één bergflank naast elkaar liggen. Met afdalingen van verschillende moeilijkheidsgraad vinden zowel beginners als gevorderden genoeg afwisseling voor een paar uur.
    Verder is het positief dat sleeërs niet worden toegelaten op de skipistes. Er is voor hen een afzonderlijke sleehelling voorzien.
  • Snowboarders zijn niet welkom.

Deel 2 komt binnenkort in de reacties!

Alvast bedankt voor het lezen:)

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 13:40

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Geniaal! Houten liftpalen, en wat een constructie daar bij het bergstation ;) Mooi zeg!
Erg leuk al die verslagen, ga zo door :)

@HenriS Inderdaad erg speciaal;) Zoals ik al zei, alles deed mij een beetje Wild West-achtig aan. Best grappig:p
Dankje:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Ik ben hier een jaar of 4 terug ook geweest (die winter waarin er in Nederland zoveel sneeuw viel). Ik vond de blauwe piste het lekkerst, de rode was wel mooi steil maar erg slecht geprepareerd. Die liften zijn inderdaad heel speciaal! Je kunt hier trouwens ook heel mooi wandelen, onderaan de pistes loopt een wandelpad waarmee je via houten bruggetjes over en langs het beekje naar de vallei van de Warsche kunt lopen.

Ik ben benieuwd hoe Monschau-Rohren was, dat staat nog op mijn lijstje. Ben ik alleen in de zomer geweest.

Monschau-Rohren

Pisteplan:

null

Open liften en pistes:

  • Übungslift met de Übungshang.

Wachttijden:
Maximaal 1 à 2 personen.

Prijs:
Een dagkaart voor de oefenlift kost €12. Vanaf 12.30 uur betaal je € 9.
Wanneer de grote sleeplift open is en je er gebruik van wenst te maken, kost een dagkaart € 18. Voor een middagkaart moet je € 12 neertellen.

Website:
http://www.sommerbobbahn.de/winter/skilift

Weer en sneeuw:
Het was bewolkt. Soms dwarrelde er een sneeuwvlok naar beneden. Naar het einde van de middag begon het licht te sneeuwen. De temperatuur lag rond -1 °C.
Op 550 meter hoogte lag tegen de 20 cm sneeuw.
Bij het dalstation op 420 meter hoogte moet tegen de 15 cm hebben gelegen.
De sneeuw was compact. Op de oefenpiste waren geen bruine plekken te vinden. Op de zwarte ‘Steilhang’ kwam hier en daar wat gras door.

De binnenwegen waren nog sneeuwbedekt:

null

Een prachtig besneeuwd Monschau:

null

Aangekomen in het dorpje Rohren bleek de lange sleeplift gesloten. Volgens het personeel lag er bij het dalstation nèt te weinig sneeuw. Door de lift gesloten te houden en te wachten op hopelijk dat kleine beetje meer sneeuw, wilden ze de sneeuwlaag sparen voor het weekend.
Wegens te weinig interesse blijft de sleeplift doordeweeks meestal toch dicht, zelfs bij een meter sneeuw.
Desalniettemin nam ik toch nog even een kijkje bij deze oude sleeplift van Leitner:

null

null

null

Buiten het winterseizoen is hier een zomerrodelbaan te vinden: 751 meter lang met 11 bochten. De sleetjes worden met de sleeplift terug naar boven getransporteerd. Enkele jaren geleden ben ik hier ook eens naar beneden gerodeld:

null

null

Er zijn vier manieren om naar het dalstation af te dalen. Je kan via twee pistes in de buurt van de sleeplift gaan: de rode Familienabfahrt 2 of de zwarte Steilhang 3. Met de meer onconventionelere 1400 meter lange Waldabfahrt 4 of de Skiroute 5 neem je een avontuurlijk alternatief.
De rode Familienabfahrt:

null

De zwarte Steilhang is kort, maar steil:

null

Enkel de naastgelegen oefenlift en -piste waren open. Op deze 200 meter lange afdaling heb ik me nog eventjes beziggehouden:

null

null

De honger begon langzaamaan op te spelen. In de Blockhütte worden verschillende soepen en Duitse basis etenswaren aangeboden. Alles werd gerund door gezellige oudere vrouwen:

null

null

Conclusie:

  • Het skigebied in Rohren biedt vier afdalingen aan van verschillende moeilijkheidsgraad rond één sleeplift. Je kan je hier volgens mij zeker een dag vermaken.
  • Raak je toch snel uitgekeken op de vier pistes? Binnen 20 minuten zit je in Ovifat. Goed te combineren!
  • Beginners kunnen inskiën/-boarden op de oefenpiste.
  • Skiverhuur aanwezig.
  • Niet sneeuwzeker.
  • Sleeplift doordeweeks vaak gesloten. Enkel de oefenweide is niet de moeite waard om naar Rohren te komen.

Avondskiën Wildewiese

Tijdens de reis kocht ik een maaltijdsalade en wat studentenhaver bij de Lidl. Niets geeft meer gezonde energie dan lekkere nootjes!:D
Al ver voor Wildewiese zag ik een bepaald deel van de wolkenlucht oplichten in het donker. Zal dat het licht uit het skigebied al zijn? Het begon plots weer serieus te kriebelen;) Hoe dichterbij ik bij mijn bestemming kwam, hoe lichter het wolkendek werd.
Zonder file duurde de reis uiteindelijk 2,5 uur. In Hotel Panoramablick werd ik vriendelijk ontvangen en deelde de eigenaresse nuttige info over de omgeving mee. Ik werd overtuigd om morgen in Wildewiese te gaan skiën in plaats van in Winterberg. Geen verkeerde keuze, zo bleek achteraf:)
Snel de tassen naar de hotelkamer brengen! De reden van mijn verblijf in uitgerekend Wildewiese: De pistes zijn hier op donderdagavond gewoon tot 21.30 uur open! Dat gebeurt niet vaak!

Pisteplan:

null

iSki Tracker:

null

Geopende liften en pistes:
Enkel de Sorpelift is bij het avondskiën in bedrijf.
Alle belichte pistes (rode piste ‘Sorpe-Flutlichthang’ 4 en de blauwe ‘Osterfeuer’ 2 en ‘Sorpe’ 3) waren officieel geopend.
De rode afdaling ‘Winterseite’ 5 is ’s avonds officieel niet open, echter is deze voldoende belicht om veilig af te kunnen dalen.

Wachttijden:
Tot 5 ankers in het begin. Later telkens direct in de sleeplift.

Prijs:
Vanaf 17.30 uur € 12.
Ik was er om 19 uur. Vanaf dan kost een avondkaart € 10.

Website:
http://www.wildewiese.de/

Weer en sneeuw:
Het was wisselend bewolkt en koud. De temperatuur zonk tot onder de -5 °C. Een snijdende oostenwind zorgde voor stuifsneeuw op de top van de huisberg van Wildewiese: de 650 meter hoge Schomberg.
Er lag op de top minstens 30 cm verwaaide sneeuw. In het dal zo’n 25 cm.
Op de steilere stukken waren de pistes wat te veel afgeschraapt door de wintersporters. Over het algemeen waren de pistecondities echter goed; een harde oude ondergrond met een klein laagje droge losse sneeuw maakten het perfect.

Van het hotel naar het skigebied was het zo’n 300 meter lopen.
Het gehucht Wildewiese stelt niet veel voor. Er zijn enkele pensions en hotels met restaurants. Een supermarkt heb ik niet gevonden:p

Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto’s! Gsm-camera + nacht gaan niet zo goed samen blijkbaar:(

Het bruisend hart van Wildewiese:

null

De 400 meter lange Sorpelift met direct ernaast de Sorpe-Flutlichthang:

null

Over zowat de gehele Schomberg staan dit soort hekjes. Waarschijnlijk dienen ze de stuifsneeuw enigszins tegen te houden. De sneeuw moet namelijk op de piste blijven liggen, niet ernaast:p
Rechtdoor de rode Sorpe-Flutlichthang, rechts naast de lift de onbelichte rode Winterseite:

null

Sorpe-Flutlichthang: hier en daar wat gras:

null

null

Wildewiese by night:

null

Richting de blauwe pistes tussen de hekken:

null

De blauwe pistes beginnen als twee kleine paadjes. Daarna smelten ze samen tot één piste:

null

null

Een diehard wintersporter blijf natuurlijk op de piste tot de lichten uitgaan;)
Terug in het hotel ben ik vrijwel meteen gaan slapen. Dat was wel nodig na zo’n intensieve dag!

+’jes en -‘netjes:

  • Avondskiën op donderdag.
  • Vriendelijk personeel.
  • Rustig.
  • Prijs.
  • Steile stukken rode pistes vrij slecht.

Thanks for reading! Binnenkort volgt een verslagje van dag 2.

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Frank9 Mmmm ja, bij mijn bezoek was de rode piste ook best slecht onderin. Ik denk eigenlijk zelfs dat dit deel van de piste niet eens geprepareerd wordt:p De oude kleine pisterups kan deze steile helling waarschijnlijk niet aan:p

Lijkt me een mooie wandeling waar je het over hebt! Ik vond dat dalletje er ook wel mooi uitzien voor zover ik kon zien:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Wow! Wat zot dat jij al die gebiedjes aandoet, Ovifat & Monschau hoop ik ook nog eens een keer te doen volgend jaar als er sneeuw ligt, het is niet zo gewoon dat die open zijn en als al open, dan nog met minder sneeuw meestal.

Haha @Mathijs! beetje wel hè:p
Klopt! Nou, laat maar weten als je eens gaat volgende winter:p Naar Rohren moet ook ik nog eens terug:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Snowjan: Zal ik zeker laten weten, ben wel eens benieuwd naar de andere gebiedjes in de Ardennen :)

Zijn er ook gebieden in de ardennen waar snowboarders wel zijn toegelaten?

Door mijn hoge inactiviteit de laatste maanden heb ik ze alledrie tegelijk gelezen. Niet bepaald een straf, heerlijke verslagen weer!

Certified ski-boy, glijbewijs

@snowboard4life In le Monty bij Lierneux en op de Baraque de Fraiture waren snowboarders op de piste. In Val de Wanne heb ik er geen gezien, echter heb ik niets over een snowboardverbod gelezen:)
https://www.wintersport.nl/forum/topic/188769
https://www.wintersport.nl/forum/topic/188874
@Jorian bedankt!:D Je hebt er nog eentje gemist dan grrrrrr ;)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@SnowJan bedankt! Door jou ga ik er denk ik volgend jaar als er genoeg sneeuw is ook naar toe! Mooi verslag!

@snowboard4life Zou cool zijn! Zeker de moeite:) Waarom volgend jaar? De pistes op de Baraque de Fraiture zijn nu ook open;) Volgende winter ga ik ook weer z.s.m. :D
Bedankt!:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Haha leuk al die verslagen over deze kleine gebiedjes!

Gang is alles

Erg leuke verslagen hoor, bedankt om met ons te willen delen !
Maar een erg verouderde infrastructuur zoals we kunnen zien op de beelden, wat ook volstrekt normaal is vanwege de onzekerheid op sneeuw in de Ardennen.
Mensen gaan geen duizenden euro’s of meer investeren in een skilift waarvan de kans bestaat dat ie de eerstvolgende 2 jaar niet gebruikt kan worden wegens sneeuwgebrek.
En de wirwar van draden, kabels, omheiningen, etc ? Tsja… daar zijn wij Belgen enorm goed in en bijzonder trots op; hoe lelijker het uitzicht des te liever men het heeft… :)

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Bijzondere liftjes daar in Ovifat! Monschau ken ik wel van de zomer/lente, maar in de winter met sneeuw is natuurlijk mooier. Dat Wildewiese ziet er ook wel mooi uit!

Thnx!:D

Hahaha @KirstenDeLaet Klopt… :( Maar zo lang het werkt… ;)
Hahahahahahahaha het heeft wat!:D Persoonlijk vond ik het erg apart:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Thnx!:D

Hahaha @KirstenDeLaet Klopt… :( Maar zo lang het werkt… ;)
Hahahahahahahaha het heeft wat!:D Persoonlijk vond ik het erg apart:)

SnowJan op 3 mrt 2015 13:52

En kijk nou deze winter (2015/16); het is inmiddels medio januari (halfweg winterseizoen) en er is nog geen vlok gevallen. Dus erg logisch dat men geen peperdure investeringen doet. ;)

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Plaats een reactie