Je kent het wel, je hebt een topdag gehad. Maar na het eind van je dag zie je een flinke beschadiging op je ski! Het van groot belang deze zo snel mogelijk te repareren. In bovenstaande filmpje laat Richard Molenaar zien hoe je tijdens je vakantie zelf prima een beschadigde ski kan repareren. De materialen die Richard in deze video gebruik kun je hier terugvinden. Meer informatie over ski-onderhoud vind je hier.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

In plaats van een carrosserievijl te gebruiken, schaaf ik de overtollige PTEX eraf met een dunne inox schraper.
= eigenlijk net hetzelfde als je doet om wax af te schrapen (met plexi schraper), met dat verschil dat je per haal maar een heel dun stukje afschraapt (enkel van de gerepareerde zone) en dit herhaalt totdat alles vlak is. Op deze manier is er geen risico om de staalkanten te beschadigen (de schraper kan niet in de staalkanten “bijten”).

Wel opletten: de schraper moet altijd breder zijn dan je skis, anders trek je zeker een extra kras met het hoek van de schraper zelf. Voor snowboards is dit dus meer tricky.

Glide on!

Chique!

Het is o zo hard genieten.

Ziet er makkelijk uit zelf wel eens gehad als ik meerdere laagjes deed dat ik luchtbelletjes in de ptex kreeg,
voor het laatste afwerken gebruik ik een nieuw stanley breekmesje deze zijn langer als dat de ski breed is om net zoals @vivace zij om te schrapen.

Vraagje; welk middel kun je het beste gebruiken voor het ontvetten van je ski voordat je aan de reparatie begint?

Er wordt wel héél vlotjes doorgegaan, en in mijn ervaring een paar stappen overgeslagen 😛.

  1. De randjes van de beschadiging bijsnijden met een beitel of guts om verontreiniging zoals stof en steentjes te verwijderen (maak het erger voor het beter wordt)
  2. Ontvetten om de hechting tussen reparatiemateriaal en belag te verbeteren.
  3. Belag rond de beschadiging opwarmen met heteluchtpistool zodat het reparatiemateriaal niet te snel afkoelt en stolt voordat het alle structuur gevuld heeft.
  4. Reparatiemateriaal aanbrengen (ptex-kaars of reparatiepistool voor de mensen die graag te veel gereedschap hebben 🙃). Laten afkoelen.
  5. Carrosserievijl om overtollig materiaal weg te nemen.
  6. Scotchbrite pad om de laatste oneffenheden weg te schuren (eventueel gevolgd met Bahco schraper)
  7. Borstelen met inox borstel om structuur/poriën rond de reparatie vrij te maken.
  8. Overvloedig waxen na gebruik van de ontvetter.

Als je dicht bij de metalen rand zit, kan je voor de ptex eerst een grondlaagje metal grip aanbrengen dat hecht op metaal.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie