Plannen van een wintersportdag

Rogier op 19 januari 2011· 23 reacties

null

Plannen jullie een skidag vantevoren? Bijna elke dag als ik er op mijn ski’s op uit trek dan weet ik van te voren al wat ik wil gaan skiën. Vaak ski ik off-piste waar een planning zeer belangrijk is, maar zelfs in skigebieden weet ik vaak al precies waar en hoe ik wil ga skiën voordat ik goed en wel mijn ski’s aan heb… Jullie ook?

Op de piste
Vaak probeer ik mij een idee te maken welke piste op welk moment van de dag het beste is. Welke pistes worden altijd direct veelvuldig geskied? Welke pistes blijven langer rustig? Waar ligt de beste sneeuw? Waar staat de zon? Dat zijn vragen waar ik mijn planning op baseer. Als er slecht weer voorspeld is ski ik in de nabijheid van bomen, is het erg zonnig met koude nachten dan begin ik op een oost helling, om via zuid, west naar noord hellingen te skiën. Zo maak ik voor elke dag een andere planning en bedenk ik van te voren waar de beste sneeuw en de mooiste afdalingen te vinden zijn.

null

Tocht
Als ik een tocht maak in een skigebied stippel ik van tevoren al uit waar ik ga skiën en via welke liften en pistes ergens wil komen. Zo pak ik de leukste en mooiste pistes mee, en kom ik niet voor onverwachte verrassingen te staan.

Buiten de pistes
Op de pistes is een planning vooral handig om sowieso een leuke dag te hebben. Naast de pistes zijn planningen nog belangrijker, van levensbelang zelfs. Gedegen ‘vooronderzoek’ op topografische kaarten, het lezen van lawinebulletins e.d. is zeer belangrijk. Lees hier meer over een planning tijdens off-piste skiën?

null

Maar wat ik mijzelf afvraag, maken jullie een planning van een skidag alvorens de lift in te stappen? Of gaan Julie gewoon lekker skiën en zien jullie wel waar het schip strand? En waarom maken jullie wel of niet zo’n planning? Wie zit er in Nederland al boven zo’n pistekaartje, of topografische kaart gebogen? ik ben benieuwd…

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Per afdaling even op de kaart kijken welke pistes we nemen, afstemmen op de beschikbaarheid ervan, maar daar blijft het wel bij. Meestal wijken we er halverwege nog vanaf…

Ik ben nu al wel wat routes aan het uitstippelen thuis (oook een beetje om al in de sfeer te komen. Verder is de planning afhankelijk van de dag, dag 1 is gewoon rustig beginnen (blauw en rood), even het gevoel weer krijgen na een jaartje stilzitten.
Daarna is het afhankelijk van de groep (zijn er mensen die les hebben etc) soms heb je dan te maken dat je terug moet voor de lunch dus plan je een richting op waar we dan ergens een kop koffie pakken om weer terug te gaan voor de lunch.
Is de groep compleet dan plannen we een route met vaak als doel een restaurant voor de lunch of een mooie dalafdaling aan de andere kant van het gebied waar we dan lunchen. Om vervolgens na de lunch weer terug te komen. Maar aangezien het wel vakantie is plan ik niet de hele week vooruit (plan het hele jaar al van alles ;-) ) Ook ben je altijd afhankelijk van het weer, de kater en de wekker ;-)

Hangt er een beetje van af :-)
Zoals in les 3 vallees het is een immens gebied dan kijk ik naar het weer de volgende dag (lees ik aan de liften) en afhankelijk daarvan en waar ik nog niet geweest ben plan ik ongeveer waar ik wil gaan. De pistes liggen niet vast en komen als je onderweg bent wel voor je voeten. Maar ik plan dus wel op voorhand wat ik in die dag wil doen (bv mooi uitzicht zien daar en daarna doorskiën tot dat dorpje) maar echt piste per piste plan ik niet…

Afhankelijk van het skigebied en weer heb ik meestal wel een doel; “vanmiddag lunch in dat gebied en aan’t eind van de dag eindigen bij die après-skitent” Natuurlijk probeer ik dan wel steeds de sonnestrecke op te zoeken. Maar jou verhaal over oost, zuid en afsluiten op west moet ik beter in m’n oren knopen.

Afhankelijk van het skigebied en weer heb ik meestal wel een doel; “vanmiddag lunch in dat gebied en aan’t eind van de dag eindigen bij die après-skitent” Natuurlijk probeer ik dan wel steeds de sonnestrecke op te zoeken. Maar jou verhaal over oost, zuid en afsluiten op west moet ik beter in m’n oren knopen.

Meestal plannen we tijdens de dag welke pistes en routes we gaan nemen. Wel bekijk ik voor de vakantie de pistekaart en dergelijke. Meestal baseer ik daar onder andere ook de keuze voor het skigebied voor.

Per dag word bekeken wat we gaan doen, aangezien we dit jaar met een aantal ‘first years’ te maken hebben zullen de eerste 2 dagen met name starten op de blauwe pistes (gezamenlijk) leuk om de trucjes te oefenen en weer even in de flow te komen. In de middag gaan we met rood verder, lunchen in het app omdat daar een zwangere vrouw op ons wacht, wel zo gezellig. Dag 3 een dagtocht meestal en verder ontdekken van het gebied, afhankelijk van de vorderingen van eenieder gaan we met kleine(re) groepjes door.

Gang is alles! Après ski kan alleen in de bergen :-)

Kaart van skigebied, IGN kaart en Google earth zijn de lekkerste ingredienten van de voorpret. Het weer, sneeuwconditie en lawinebericht bepalen welke route het uiteindelijk wordt.

Pistekaart mee, rugzak met wat drinken, eten, zonnebrand, ski- of zonnebril, camera('s), etc en gewoon gaan!! :D

Saai zeg, alles plannen! Waarom niet gewoon op pad gaan en kijken wat je tegenkomt?

wat een denkwerk allemaal met dat vooraf plannen. waar is dat allemaal voor nodig eigenlijk. ik plan nooit wat vooraf.
als je alles van te vooren al weet, dan is er toch geen ruk meer aan. allemaal goed bedoeld hoor dat plannen, maar laat je eens verassen.

Zo dat noem ik nog eens strakke planning. Het enige wat ik plan is dat ik op tijd mn bed uitkom. Eenmaal op de piste gewoon lekker racen en zien waar je uitkomt. Eind van de dag toch even kijken waar ik zit om niet de laatste lift te missen en dan hop barhangen. Who needs planning…ik in ieder geval niet als ik in de bergen ben.

Gebieden waar ik tot nu toe ben geweest waren niet zo groot. 50 km. Dus dan is een planning niet echt nodig. Als het druk is wel een beetje de rustige pistes opzoeken aan de buitenkant van het gebied. Teveel planning is ook niet meer vakantie lijkt me.

Don`t eat yellow snow

een planning in die mate dat ik het gebied kies naargelang het weer;rond cham heb je zoveel keus dat het altijd wel ergens rustig/prima condities skieen is

vaak van tevoren even afspreken welke delen/skigebiedjes we van het totale gebied willen zien en op de dag zelf als we in een skigebiedje zijn is het vaak op de kaart helemaal links beginnen, helemaal rechts uitkomen en in het midden de dalafdaling nemen. (beeld je even zillertal3000 in: in mayrhofen omhoog, dan eerst richting Eggalm, dan helemaal richting Horberg en vervolgens rondhangen op de Penken en daarna dalafdaling richting schwendau. en daar bier!)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Als we smiddags/savonds terugkomen van een heerlijke skidag en met een borrel op het plattegrondje kijken wat we allemaal gedaan hebben, plannen we vaak al gelijk wat we de volgende dag willen doen, wat ook nodig is om te weten hoe laat we de lift/bus of wat dan ook willen pakken om op tijd in de sneeuw te staan! Heerlijk vind ik dat om het uit te stippelen! In Nederland kijk ik ook vaak al voor op de pistekaartjes, maar je kan dan nog niet zo goed inschatten hoe groot het in het echt is en hoe lang je ergens over doet. :)

Meestal maken we 's ochtends een planning voor een langere tocht. We zoeken vaak gebieden op met 200+ kilometer piste zodat je van de ene uithoek naar de andere kan skiën.

Plannen is gewoon voorbereid zijn. Dat je weet waar je moet zijn en wanneer je daar het beste heen kunt. Je kiest toch ook voor een bepaald gebied, waarom dan niet voor de mooiste routes in dat gebied?
Het is wel een verschil of je alleen de pistes volgt of ook van de poeder wil genieten. Off-piste moet je gewoon voorbereiden. Dan wil ik van de maagdelijke sneeuw genieten en zeker geen verrassingen tegenkomen ;-).

Wij plannen meestal niet veel… Hoogstens als we bijv in Nendaz slapen ‘laten we morgen de kant van Veysonnaz opgaan en dan overmorgen richting Verbier’… Meer niet eigenlijk.

Ik ben niet zo planner, enige inderdaad is in gebieden met meerdere dorpen en delen om 's avonds alvast af te spreken welke richting we de volgende dag op gaan. Maar hoe en wat dat zien we dan wel weer. Na de eerste lift is het vooral kijken, waar is het druk, waar schijnt de zon en als dat niks uitmaakt, gewoon wat ons leuk lijkt. Pak je net een heel lekkere piste of ontdek je een machtig mooi stuk off-piste. Dan ga ik gerust gelijk weer dezelfde lift omhoog om het nog een keer te doen.

Alleen als er echt een heel moeilijke piste in het gebied is dan wil ik die nog weleens van te voren in plannen. Dat je daar heen gaat en zorgt dat je wat warming-up hebt gedaan met een paar andere afdalingen en dat je niet aan het eind van de dag komt zodat je vermoeid bent.

Ik heb altijd een piste kaart bij me en soms is het even zoeken hoe we weer terugkomen, maar er is tijd genoeg.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Voor mijn vakantie check ik altijd de piste kaart, bekijk ik waar ik ga afdalen. Op vakantie kies ik pas na het ontbijt mijn berg waar ik naartoe ga. WIntersport is lekker sporten, maar de dag begint relaxed, beetje uitslapen en dan een bakje koffie met een heerlijk ontbijt. Op de piste kies ik mijn route en heb ik altijd een skimap bij me. Daarbij kies ik wel voor vrijheid en niet echt voor een planning. Onbewust heb ik daarbij altijd wel een aantal pistes in mijn hoofd welke ik wil doen.

Dat hangt ervan af.
Als ik op de piste blijf hoef ik geen route te plannen.
Maar als ik ga freeriden op plaatsten waar ik nog nooit geweest ben, durf ik al eens een kaart erbij te nemen. Met Google-earth kan je ook je volledige routes uitstippelen, uittekenen en zelfs laten laten visualiseren. Erg handig als je gaat hiken en om niet plots voor een te grote afgrond te staan!

Ja, plannen doe ik meestal wel. Vooral omdat ik de laatste keren boarden moest combineren met mijn werk. Dus werken tot het begin van de middag en dan nog een paar uur de pistes op. Doel is dan om zo min mogelijk in de lift te zitten een zo lang mogelijk op de pistes te zijn. Er dus voor zorgen dat je met een van de laatste liften nog naar de top kunt en je met een flinke afdaling kunt eindigen.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie