7 typische Alpenauto's

Rogier op 04 oktober 2016· 48 reacties

null

Auto’s, winterbanden en sneeuwkettingen zorgen elk jaar aardig voor wat discussie op ons forum. Bijna iedereen heeft een mening over auto’s. Als wintersporter hebben we natuurlijk graag een auto die ons zonder problemen naar de wintersport brengt. De perfecte auto voor de sneeuw in de Alpen is misschien niet de perfecte auto in Nederland of op de snelweg naar de wintersport toe. Maar het is interessant en leuk om te kijken waar de locals in rijden, en waarom.

null

Fiat Panda 4x4

Licht, smalle bandjes en daardoor ongekend goed in de sneeuw. De oude Fiat Panda, het liefst met koevangers voorop, is een klassieker in de Alpen. Deze auto heeft een naam opgebouwd die misschien meer doet verwachten dan dat deze auto werkelijk is. De tweedehsandsprijzen liggen dan ook schrikbarend hoog. Niemand wil er van af. Veel Alpenbewoners hebben deze karretjes achter in de schuur staan voor als het weer bar en boos wordt. Een krasje meer of minder maakt niemand uit, en je komt echt overal omhoog. Deze Panda laat lachend de grote dikke vierwiel aangedreven bolide’s achter zich in de diepe sneeuw. Natuurlijk is de Val d’Isère uitvoering wel de allermooiste.

null

Lada Niva

Goedkoop en prima om een besneeuwd bospad op te rijden! De Lada Niva is een beetje een zelfde soort auto met dezelfde gebruikers als de Fiat Panda 4x4. Vaak is de Niva net iets goedkoper, zeker tweedehands. Dit is de auto voor de boer om zijn melkflessen op te halen in een drassige alpenweide of om na de eerste herfstsneeuw naar zijn schapen toe te rijden. Een echte 4x4, waar je eigenlijk liever niet te lang in zit als je de 4x4 functie niet nodig hebt. Hiermee wil je niet van Nederland naar de Alpen rijden. Dure 4x4s uitlachen als je omhoog rijdt door de diepe sneeuw is dan wel weer leuk! Net als de Panda is dit vaak een tweede (of derde) auto.

null

Dacia Duster

Wat was er een kritiek in Frankrijk op het moment dat Renault Dacia kocht. Maar die kritiek is verstomd. Want Dacia is een succesnummer in Frankrijk en zeker in de Alpen. Dat komt door de Duster. In de Franse bergen kun je geen 5 minuten rijden of je komt er één tegen. Een stevige vierwiel aangedreven auto die heel veel duurdere 4x4s achter zich laat als de wegen erg slecht worden. Dat alles voor een heel aangename prijs, voor nog geen 20.000 euro heb je een nieuwe relatief luxe vierwiel aangedreven wagen. Klop daar maar eens voor aan bij andere merken. En in tegenstelling tot veel andere goedkopere vierwiel aangedreven auto’s kun je met deze wagen prima en aangenaam over de snelweg rijden. In Frankrijk is het een succesnummer, maar ook in de andere Alpenlanden kom je ze steeds meer tegen, en dat wil wat zeggen voor een Franse budgetauto. Het feit dat de brandweer en de bergredding massaal is overgestapt op deze auto zegt genoeg. Zelf ben ik sinds dit jaar ook schuldig en rij nu met deze typische Franse bergauto.

null

Een stoere Subaru

Bergbewoners die wel een stoere auto willen (dus geen Dacia willen rijden) en ook niet om de vijftig kilometer willen tanken rijden een Subaru. Stoere berggidsen die achter de sneeuw aan gaan, verpleegsters die op ziekenbezoek gaan en skileraren die hun schaapjes op het droge hebben rijden met trots in hun imprezza’s, foresters of outbacks. Geweldige auto’s die overal omhoog komen en een zeer goede 4x4 functie hebben. Met een prima chauffeur is geen enkele besneeuwde weg een probleem.

null

Enorme 4x4 pick up!

Stoere Alpenbewoners, en zeker de jagers, rijden graag in grote pick-ups rond. Het liefst om na de jacht met een groot hert of everzwijn in de bak te rijden. Denk aan de Toyota Hilux of Landcruiser, de Nissan Navarra of de Volkswagen Amarok. Natuurlijk hebben sommige Alpenbewoners deze wagens ook nodig om naar hun hoog gelegen chalet te rijden of wat schapen op de berg te brengen. Maar voor een groot deel van de pick-up rijders is het een plezier- (en macho-) object. Een grote stoere wagen waarmee men elk bospad (en zelfs rode skipistes) op kan rijden, op zoek naar een hert om te schieten. In de sneeuw worden ze echter, afhankelijk van de chauffeur, nog wel eens voorbij gereden door de lichtere 4x4s. Op sneeuw en ijs zijn deze zware auto’s niet per definitie goed!

null

Dikke synchro Audi

Als je een goedlopend hotel hebt, de baas bent van een skigebied of op een andere manier de schaapjes op het droge hebt in een Alpendorp dan rij je met een mooie glanzende sjieke auto. Smaken verschillen, dus het kan een Audi, Volkswagen, BMW of Mercedes zijn. Maar groot en glimmend is ie. Natuurlijk wil je met zo’n mooie auto niet op je knietjes sneeuwkettingen om moeten leggen (en voorbijgereden worden door één van je werknemers in een Niva) dus gaan er vier geweldige winterbanden onder en is de auto vanzelfsprekend vierwiel aangedreven.

null

9-persoons busje

In de Alpen draait alles om toerisme en alles moet handig zijn, dus een busje waar veel toeristen inkunnen is praktisch werkgereedschap. Voor veel beroepen is het handig als je veel mensen kunt vervoeren. Denk aan hotels die een taxi-service aanbieden, skileraren, berggidsen en skiclubs. In bergdorpjes rijden ook heel veel van dit soort busjes rond. Met goede winterbanden rijden ze absurd hard omhoog (en omlaag). Helemaal volgeladen met mensen, ski’s en snowboards halen ze je tijdens de klim zonder problemen in. Indrukwekkend, maar de lokale ouders van de kinderen in de skiclub houden hun hart vast als de kinderen achterin stappen op weg naar een training…

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Subbie ❤️

When life gets too complicated.... SKI

Die Niva is echt een cult bak

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp Er rijden hier echt zoveel nog! :-)

Click. Click. Peace

De Niva wordt in Nederland vooral door de boswachters gebruikt. Leuk artikel en niet vreemd om daar de Duster in voorbij te zien komen @Rogier!

@Marijnt Zelf als ik niet met deze auto reed hoorde deze in het het rijtje. In Frankrijk staat deze op plaats acht van de meest verkochte auto’s (!) en bij Renault in de Alpen op nummer 1. Het is echt ongelofelijk hoeveel er rondrijden.

Click. Click. Peace

@Rogier voor dat geld is er ook weinig concurrentie, behalve 2ehands dan

De Niva wordt in Nederland vooral door de boswachters gebruikt. Leuk artikel en niet vreemd om daar de Duster in voorbij te zien komen @Rogier!

Marijnt op 4 okt 2016 09:32

De boswachters hier rijden vooral in Vitara’s en RAV4’s. Ik zie in Oostenrijk vooral veel VW’s met 4 motion (en opvallend veel roest), in Italië veel Subaru’s en L200’s gezien, en Panamera’s, die ook!

2 Honda’s CRV met (niet continu) 4-wielaandrijving brengen me al vele jaren naar Les Menuires. En de sneeuwkettingen… die liggen al die jaren ongebruikt in de koffer.

Hen48

@Userd die past voor mij bij de Audi ;-) ik heb hem er maar even bij genoemd.

Click. Click. Peace

Ik dacht ook nog veel 4x4 kangoo’s gezien te hebben de laatste wintersport.
Een aantal jaar geleden toch eens een Audi Q7 zien vaststeken in 15cm sneeuw. Die mensen dachten dat je met 4x4 geen kettingen nodig hebt…

@Coudron Dat gaat prima zonder kettingen in 15 cm sneeuw, als je maar goede banden hebt! Mijn Rav4 die ik had maakte regelmatig ‘faceshots’ in de sneeuw. Maar als je denkt, wat veel 4x4 bezitters denken, dat je met een 4X4 afkomt met M+S banden of zomerbanden dan hebben ze het mis. Zeker zo’n Q7 met van die brede sloffen. Als je daar een Michelin Lattitude Alpin of Nokian WR SUV onderlegt blijven de kettingen in de kofferbak.

Click. Click. Peace

En dei 4x4 kangoo is een geweldige auto. Zelfs zonder 4x4 rijdt de kangoo al prima in de sneeuw. Met 4x4 laat ie lachend dikke 4x4 achter zich.

Click. Click. Peace

Die busjes! Ik heb me inderdaad verbaasd over het tempo dat ze aanhielden. Ook in m’n dikke pickup en een behoorlijk vaartje vlogen ze me aan alle kanten voorbij. De enigen die normaal leken te rijden in die dingen waren de medewerkers van het liftbedrijf en securité des pistes.
Als passagier van zo’n taxi moet je welhaast misselijk op je plek van bestemming aankomen.

@Bennie Inderdaad ik ben nu al bang voor het jaar dat Lisa bij de skiclub zal skiën (als ze dat wil) en met die busjes mee zal rijden naar andere gebieden/wedstrijden.

Click. Click. Peace

Is het met die busjes niet het gebrek aan vermogen, waardoor ze met veel toeren de berg op knallen en het lijkt alsof ze hard gaan?
Het klopt dat sommige chauffeurs rijden alsof ze levensmoe zijn, maar soms is het gewoon nodig om vaart te houden voor het volgende steile stuk.
Daarbij ervaar je als chauffeur door de extreem lange wielbasis een veel betere stabiliteit als in een personenauto. Helemaal met voorwielaandrijving is het feest compleet.
Daarom zie je ook geen 9 persoons Mercedes vito/vaneo’s rijden in de Alpen. Die zijn achterwiel aangedreven…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

@Ferdinand De meeste busjes hebben meer dan genoeg vermogen in de Alpen, volgens mij. En hoge toeren in de sneeuw zijn niet altijd even verstandig ;-) Een deel van deze busjes rijdt gewoon echt heel erg veel te hard naar mijn idee. Ik heb jarenlang een mazda busje gehad met achterwiel aandrijving, in Nl gekocht toen, en daar ben ik toen mee naar de Alpen gegaan. Best spannend was dat ;-) Maar je leert er wel van rijden.

Click. Click. Peace

Weer een leuk artikel om te lezen, @Rogier!

Inderdaad, een leuk en origineel topic!

@Ferdinand Die busjes hebben vaak de dikste motor aan boord. Met mijn 190PK Navara kon ik de meeste niet bijhouden bergop (die Navara is loodzwaar). @Rogier Ik werkte naast de skiclub in Les Menuires. Die busjes reden af en aan, en onbenullig de hoek om. Ik heb met je te doen. Overigens reden ze in de dorpjes wel netjes, en daar zijn er een heleboel van in de Vallée de Belleville. Heb trouwens ook wel eens een jongen opgepikt die vanuit Moutiers naar de skiclub moest maar liever ging liften dan met de bus…

Idd de Kangoo 4X4 en de Partner 4X4 horen in dit rijtje. De VW Caddy heeft ook zo’n variant maar die is duur en zeldzaam.

Het is mij opgevallen dat er in Graubünden(Surselva) extreem veel Panda’s rond rijden. Die had ik eerder in Tirol(Oetztal) nooit gezien. Vroeger heel veel Subaru’s daar en tegenwoordig allemaal Audi.

leuk topic

Ik ben nu de laatste 2 jaren met mijn achterwielgedreven BMW 5 touring op skireis geweest, en op de autosnelweg is die natuurlijk zalig, maar in de Alpen en vnl de wegen naar de dorpen omhoog en terug omlaag (meer bepaald naar Damuls en Obertauern) is die toch minder prettig. En dat terwijl mijn vrouw een Hyundai ix35 heeft, een 2liter, 184pk, mét 4x4. Stoem eigenlijk… vraag me alleen af hoe die zich zou verhouden tot bv een Dacia Duster, is toch ook geen al te zware auto genre Q7 of X5, dus zou ook vlot moeten gaan denk ik?

En steeds als ik in een taxibusje stap in Oostenrijk hou ik mijn hart vast en ben ik verbaasd hoe die locals vliegen. Al zijn bijvoorbeeld ook de Finnen meesters in de sneeuw, omdat ze het gewoon zijn en van jongsaf leren. Zal in de Alpen dus ook wel zo zijn.

*bericht bewerkt door Denis op 05 okt 2016 18:45

@Denis Die Hyundai ix35 zie je hier ook best veel rijden. En die rijden prima in de sneeuw :-)

Click. Click. Peace

@Rogier

dan zal ik er toch maar eens wintersloffen onder leggen. Ik doe zowat 40000km per jaar, dus heb ik uiteraard ook in België winterbanden nodig. Maar mijn vrouw doet een pak minder km’s. Maar voor de gemoedsrust op skiverlof alleen al denk ik dat ik in het vervolg toch met haar auto zal gaan. Met de mijne zit ik de laatste avond en nacht constant te checken en te hopen dat het niet hevig begint te sneeuwen, en de laatste 2 jaar heb ik telkens, vanuit een redelijk hoog gelegen dorp, prijs.

Mijn volgende auto zal wellicht weer een 5 serie zijn, maar dan wel een Xdrive.

Inderdaad doe er zeker winterbanden onder, anders heeft het niet zo bar veel zin ;-)

Click. Click. Peace

Ik heb me rot gezocht naar een betaalbare gebruikte passat variant 4motion. Wel benzine aangezien we in nederland amper kilometers maken. Uiteindelijk een geimporteerde uit Belgie gekocht 4 jaar terug. We hebben de 4motion icm winterbanden al flink nodig gehad op een aantal beruchte sneeuwrijke wisseldagen!! In Frankrijk is het vooral flink omhoog slalommen tussen de vastgelopen Fransen op zomerbanden die tot het gaatje doorgaan zonder kettingen. Dat vind ik bijna net zo leuk als een dagje boarden!! Ook in de zomer is de 4motion super met de caravan! Ik heb zelfs een aantal keer andere caravanners geholpen op een zeiknatte camping. Jammer dat Nederland van die gigantische wegenbelastingtarieven hanteert waardoor een toyota landcruiser diesel oid niet te doen is. Terwijl ik het milieu en de wegen amper belast…

Het viel mij wel op dat er best veel mensen die op de berg wonen in een Rav4 of een Duster rijden, die springen en naar mijn gevoel echt uit. Het belangrijkste is dat je goede winterbanden onder je auto liggen hebt en weet hoe je in de sneeuw moet rijden, dan maakt wel type auto je hebt niet zo heel veel uit. Je kan zelfs met een 911 lekker door de sneeuw tuffen, np.

Het viel mij wel op dat er best veel mensen die op de berg wonen in een Rav4 of een Duster rijden, die springen en naar mijn gevoel echt uit. Het belangrijkste is dat je goede winterbanden onder je auto liggen hebt en weet hoe je in de sneeuw moet rijden, dan maakt wel type auto je hebt niet zo heel veel uit. Je kan zelfs met een 911 lekker door de sneeuw tuffen, np.

Passie op 5 okt 2016 21:22

Bah een 911 is in normale condities al heel tail happy maar in de sneeuw zou ik liever met een Cayenne op pad zijn met de winter modus ngeschakeld. Ik rij zelf met een Lexus IS300h. Achterwiel aandrijver met de elektromotoren ook op de achter wielen. Zonder winterstand erg listig bij gladheid te rijden. Vanaf 0 toeren al het vermogen naar de achterwielen. Je hebt continue de kerstverlichting op het dashboard aan.

Maar idd als je een beetje kunt sturen, wat slipcursussen gevolgd hebt dan scheelt dat een slok op een borrel en is zelfs een achterwiel aangedreven wagen lekker in de sneeuw te rijden.

Trouwens het verschil tussen een IX35 en een Duster zit hem vooral in het vermogen. In de sneeuw in het voordeel van de Duster op de snelweg n het voordeel van de IX35.

Toyota Hilux! Een geweldige kwalitatieve bak. Met onderdelen en reparaties wordt het vel je nog
niet over de oren getrokken (i.t.t. andere dealers zoals; VAG-groep, BMW, Mercedes). Goede en leuke post!

@Passie Klopt van de Rav4, maar de Duster heeft deze op veel plaatsen verdrongen. Ook omdat de nieuwere Rav4 geen lock 4x4 stand hebben en dus steeds minder een echte 4x4 zijn. De oudere continu 4x4 was echt een klasbak in de sneeuw.

Click. Click. Peace
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie