Gletsjerspleten: levensgevaarlijke valkuilen

Rogier op 09 november 2016· 10 reacties

Duidelijke waarschuwing en in dit geval duidelijk gevaar
Duidelijke waarschuwing en in dit geval duidelijk gevaar

Het is herfst, het heeft flink gesneeuwd maar op het moment zijn het voornamelijk de gletsjers die open zijn. We hebben allemaal zin om de sneeuw in te gaan. En misschien zelfs wel wat verse poeder te skiën, waarom niet? Maar zoals altijd is off-piste een serieuze bezigheid en we weten dat elke meter naast de piste off-piste is. Natuurlijk is er lawinegevaar, maar op de gletsjers ligt er een ander gevaar verscholen onder de sneeuw: gletsjerspleten. Elk jaar overlijden er meerdere skiërs in gletsjerspleten en in de herfst zijn gletsjers bijzonder gevaarlijk. Dat er veel onduidelijkheid heerst over het gevaar van gletsjers blijkt uit dit trieste verhaal. Een stukje uitleg en een waarschuwing.

Wat is een gletsjerspleet?

Om te begrijpen wat een gletsjerspleet is, is het van belang om te weten dat een gletsjer stroomt. Het is een soort ijsrivier die langzaam naar beneden schuift. Als de gletsjer over een ondergrond schuift die opeens steiler wordt moet de bovenkant van de gletsjer meer afstand afleggen dan de onderkant. Hierdoor scheurt de gletsjer open, en ontstaat een spleet. Ook stroomt bij veel gletsjers het midden harder dan de zijkanten, wederom scheurt het ijs dan open. Ook als het dal breder wordt zullen er door het wegvallen van de druk aan de zijkanten spleten ontstaan. Op een plek waar meerdere gletsjers samenkomen zal de ijsmassa ook scheuren. Bedenk dat het met het blote oog vaak onmogelijk is om te zien of de ondergrond steiler wordt veel spleten zijn met een flink pak sneeuw verborgen.

Een gletsjerspleet net naast de piste in Sölden bron: wePowder.nl
Een gletsjerspleet net naast de piste in Sölden bron: wePowder.nl

Gevaar van gletsjerspleten

Gletsjerspleten zijn gevaarlijk omdat je erin kunt vallen. Dat zou allemaal niet zo’n probleem zijn als gletsjers ‘aper’ zijn, dat wil zeggen als er geen sneeuw op ligt. Maar dan is het nogal vervelend skiën. Als er eenmaal sneeuw op de gletsjer valt dan sneeuwen de spleten niet vol zoals sommige mensen denken, maar er onstaan sneeuwbruggen over de spleten. Je kunt je voorstellen dat je door zo’n brug heen kunt zakken, met alle gevolgen van dien.

Hoe ontstaan sneeuwbruggen

Sneeuwbruggen ontstaan als het sneeuwt en waait. Door sneeuwval en wind ontstaan er luifels boven de spleten die naar elkaar toegroeien. Beetje bij beetje raken spleten zo ingesneeuwd. In het begin van het seizoen zijn deze bruggen vaak dun en van poedersneeuw zonder veel cohesie. Deze bruggen zijn dus extreem zwak. Ook later in het seizoen blijven spleten een gevaar. Stijgende tempraturen, sneeuwarme jaren en weggeblazen sneeuw zijn oorzaken waardoor sneeuwbruggen zwak worden. Alpinisten en toerskiërs gaan daarom vaak al voor dag en dauw op pad. Er zijn seizoenen dat bepaalde gletsjers niet veilig te skiën zijn en er zijn jaren dat gletsjerovergangen een aanvaardbaar risico zijn.

Gordel om, touw en ijsboren mee zo hoort het op een gletsjer
Gordel om, touw en ijsboren mee zo hoort het op een gletsjer

Veilig over gletsjers

Om veilig over gletsjers te kunnen gaan moet je bergsportervaring hebben. Je moet goed terrein kunnen lezen en je moet de kunde hebben om takels te bouwen. Ook moet je als je aan touw gaat een val van iemand kunnen houden. Allemaal technieken die eerder bij alpinisme horen dan bij wintersport. Als je al die kunde in huis hebt is het betreden van de gletsjer een aanvaarbaar risico. Heb je die kennis niet dan speel je Russische Roulette.

Tips:

  • Als je geen bergsportervaring hebt is het heel erg simpel: ga nooit, maar dan ook nooit zonder gids van de piste op een gletsjer af! Alleen met gediplomeerde berggidsen kun je op een zo veilig mogelijke manier off-piste over een gletsjer laveren. Onder het koord door ben je meteen in gevaarlijk terrein. We kunnen dit niet vaak genoeg herhalen.
  • Heb je wel bergsportervaring zorg dan altijd dat je een gordel draagt en een touw in je rugzak hebt, en weet hoe je een takel moet bouwen. Als je dit niet weet of niet begrijpt: huur een gids.
  • Doe als je niet aan een touw zit nooit je ski’s of snowboard uit. Het grotere oppervlak van je ski’s of board zorgen er namelijk voor dat de druk verdeeld wordt waardoor je minder kans hebt door een sneeuwbrug te vallen.
  • Sneeuwbruggen zijn meestal pas in het voorjaar op hun sterkst. Toerskiërs gaan vaak pas rond die tijd de gletsjer op, dat is niet voor niets. Maar ga dan nog steeds met een gordel aan en touw en alpinistenmateriaal in je rugzak op pad. In de herfst off-piste skiën op gletsjers is vragen om problemen. Doe het gewoon niet!
  • Zelfs kleine spleten zijn gevaarlijk! En je kunt veel spleten niet zien. Het is een levensgevaarlijk spel om op een gletsjer zomaar off-piste te gaan.
Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Goed artikel. Het zou mooi zijn als mainstream media ook eens zulke artikelen zouden publiceren, dit kan namelijk veel levens redden en ongevallen voorkomen…

Born to Ride

@Matthias123 De paar keer dat ik gebeld ben door mainstream-media over dit soort zaken wilde men het vooral over dood en verderf hebben. En werden dit soort uitleg niet meegenomen. (Met enkele uitzonderingen daargelaten (in mijn ervaring de trouw en volkskrant).

Click. Click. Peace

@Matthias123 De paar keer dat ik gebeld ben door mainstream-media over dit soort zaken wilde men het vooral over dood en verderf hebben. En werden dit soort uitleg niet meegenomen. (Met enkele uitzonderingen daargelaten (in mijn ervaring de trouw en volkskrant).

Rogier op 9 nov 2016 09:48

Herkenbaar. Zo heb je nu op RTL elke zaterdag het programma “Off Piste”. Waar ze de mooiste off-piste plekken opzoeken en activiteiten buiten de piste benoemen. Maar er wordt 1x wat gezegd over dat je de 3-eenheid moet meenemen.

Niks over een cursus
Niks over de gevaren
Een prachtige verheerlijking van het off-piste skiën. Allemaal leuk en aardig, maar ik verwacht een stijging in verongelukkende Nederlanders buiten de piste.

Hier een docu over een recente reddingsactie in Zermatt.

http://www.redbull.tv/video/AP-1N849GEKD2111/the-crevasse…

(BEELDEN KUNNEN ALS SCHOKKEND WORDEN ERVAREN)

zo respect voor die Air Zermatt gasten man …heftige beelden
Ik ben geen arts maar moest ie niet eerst gestabiliseerd ( nekkraag ) worden voordat ie werd opgetakeld?

*bericht bewerkt door Zorba op 09 nov 2016 12:42

Is dit een probleem wat voornamelijk bij gletsjers voorkomt? Ik zou me voor kunnen stellen dat spleten in de (rots)grond ook dezelfde gevaren hebben. maar misschien zijn deze veel minder in aantal en zijn deze doorgaans het hele jaar al goed aangegeven/ afgezet.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

@Veenhoorn Dit kan natuurlijk ook gebeuren bij spleten in de rotsen. Deze vind je wel minder en zijn vaak minder diep, dus sneeuwen dan makkelijker helemaal vol. Er zijn gevaarlijke ‘dolines’ zo heten deze in het Frans in de Devoluy in de Vercors (heel veel, enkele dodelijke ongelukken) en in het Grand Massif. Deze staan vaak wel dubbel en dwars aangegeven. In andere landen vind je deze zeker ook, maar daar ken ik het minder goed.

Click. Click. Peace

Vond die Air Zermatt docu’s echt indrukwekkend. Paar keer zat er een gletsjerspleet redding in, maar die 1e was wel het meest indrukwekkend.

Heb nu 1x zomers een redding geoefend (met gids uiteraard) en ik moet zeggen, dat viel nog pittig tegen als je voelt hoe het is als iemand bij jou aan het touw in die spleet hangt.

Mooi stukje verder dat hopelijk weer bijdraagt aan meer kennis.

@Tiny-M Klopt ik heb het enkele keren ‘in het echt’ moeten doen en het is altijd heel problematisch en ingewikkeld. Goede kennis, eravring en heel veel training is van enorm belang!

Click. Click. Peace

De gehele The Horn docu gezien, mooie beelden, maar ik werd wat moe van de typische ‘red-bull’ praat. En ik kijk ervan op dat ze meestal vliegen zonder ‘rescue-specialists’, het is dus meer een soort vliegende ambulance. De PGHM in Frankrijk vliegt met alleen maar rescue-specialists (en halen bij ernstige ongelukken een arts op) om in de woorden van Air Zermatt te blijven. Daardoor is de reportage van de PGHM in Chamonix in mijn ogen stukken indrukwekkender, komt ook zeker door het ruige terrein waar veel ingewikkelde reddingen nodig zijn. Helaas zitten de beelden achter paywalls of alleen in FR beschikbaar. Hier de teaser:

null

Click. Click. Peace
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie