BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Wat is off-piste?

Wat is off-piste?

Rogier op 14 januari 2016 · 41 reacties

Het is niemand ontgaan, het zeer tragische ongeluk gisteren op een gesloten piste in Les 2 Alpes. Een groep leerlingen en hun leraar zijn gepakt door een lawine. 2 kinderen kunnen het niet navertellen en een volwassene heeft dit ongeluk niet overleefd. Waarschijnlijk wisten ze niet eens dat ze in off-piste terrein waren, ondanks het negeren van de gesloten piste borden. Volgens ooggetuigen skieden velen daar al off-piste die dag! Niet gestoord door het soms zeer hoge gevaar zie ik mensen off-piste gaan, zonder rugzakken (dus zonder materiaal), zonder kennis, met z'n allen tegelijk. Vaak hebben zij het niet eens door dat ze Russisch roulette spelen. En ik weet zeker dat het merendeel van jullie ook wel eens Russisch roulette speelt. Maar weet je dat zelf ook? Daarom een reminder.

Eén meter naast de piste
Hier wordt wel eens lacherig over gedaan. Maar letterlijk één meter naast de piste is off-piste. Echt waar. Er bestaat geen veilige off-piste naast de piste. Bekijk onderstaande foto eens die ik heb gepakt uit de zeer informatieve data-avalanche.org website. In deze kleine lawine naast een blauwe piste in Serre Chevalier is een zestienjarige jongen omgekomen. Een wandje van niets, op een skilengte afstand van de piste. Gegarandeerd veilige gecontroleerde off-piste bestaat niet. Punt uit!

Dramatische lawine op een meter van de piste
Dramatische lawine op een meter van de piste

Gesloten pistes
Gesloten pistes zijn bijna een overtreffende trap van off-piste terwijl ze veiliger lijken. Want deze pistes zouden wel open zijn als het gevaar het toe zou laten. Als de professionele pisteurs en sneeuwdeskundigen de pistes dicht laten dan kun je je er beter niet op wagen. Als de reden te weinig sneeuw is sloop je je ski's en maak je kans op gevaarlijke vallen. Als de reden lawinegevaar is wil je er al helemaal niet zijn. Zeker niet met het eventuele gevaar dat jouw lawine een onderliggende geopende piste meepakt. Ter zijde ik ski nooit steil off-piste boven geopende pistes, om de simpele reden dat het off-piste gevaar mijn keuze is, en niet die van die familie onder me op de piste.

Ga hier niet op deze piste!
Ga hier niet op deze piste!

Bedenk ook dat men op gesloten pistes bezig kan zijn met explosieven voor lawines. Vaak wordt dit heel goed aangegeven en zijn de mogelijkheden om het terrein in te komen bijna allemaal echt afgesloten. Maar als jij die stommeling bent door snel achter de rug van een pisteur naar beneden te skiën, of een verbodsbod te negeren...

Ook kan een reden dat een piste gesloten is zijn omdat er wordt geprepareerd. Een staalkabel van een pistebully of de pistebully zelf is even gevaarlijk of gevaarlijker dan een lawine. Er zijn al teveel doden gevallen door mensen die hebben geskied op een gesloten piste waar een pistebully aan het werk was.

Hier ben je op jezelf aangewezen.
Hier ben je op jezelf aangewezen.

Wat nu?
Ik hoor jullie denken. "Ja maar Rogier jij skiet ook dagelijks off-piste, hoe zit dat dan". Ten eerste ik heb de wijsheid niet in pacht. En het geluk dat ik heel veel fouten heb mogen overleven. Maar ook probeer ik altijd na te denken, en goede keuzes te maken. Met veel kennis, terughoudendheid en het goede materiaal is het heel goed mogelijk om mooi off-piste te skiën. Wil je meer leren over veilig off-piste skiën begin dan met deze geweldige cursus van wePowder om daarna door te gaan met praktijklessen van gediplomeerde gidsen. Snel komt een stuk hoe je goede gidsen kunt herkennen. En ga nooit off-piste met begeleide groepen als dit geen zeer goed geschoolde berggidsen of skileraren zijn. Al zeggen deze dat off-piste op een gletsjer kan zonder gordel, of off-piste zonder drie eenheid en rugzak, dan moeten al jouw alarmbellen gaan rinkelen. Van Kristof hoorde ik dat er een heleboel Belgische organisaties met hun klanten zomaar off-piste skiën. Maar hetzelfde geldt voor veel Nederlanders en Fransen. Voor iedereen eigenlijk. Doe het gewoon niet als je de kennis niet hebt.

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • Harry(Winterberg) 14-01-16 12:32
    Harry(Winterberg) 14 januari 2016 · 12:32
    Een brede en schier eindeloos diepe gletscherspleet die ik in augustus zag op nog geen 2 meter naast de piste op de Hintertuxer Gletscher was een goede eye-opener.... wetende dat je in april en mei daar nog vrolijk off-piste geknald hebt. Morgen maar even off-piste op de Sürenberg in Winterberg, zonder pieper. Daar moet je vooral uitkijken voor daklawines: er zijn al de nodige autoruiten gesneuveld! 😉
    Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?
  • Hessel 14-01-16 12:56
    Hessel 14 januari 2016 · 12:56
    Goed stuk @Rogier !

    Alles buiten geopende pistes is gewoon off-piste (it's in the name!)

    Ik zal eerlijk toegeven dat ik ook wel eens zonder kennis van zaken van gesloten pistes ben af geweest. Ook heb ik enkele meters naast de pistes geskied zonder me bewust te zijn van de gevaren.
    Inmiddels heb ik wat meer kennis en weet in redelijke zin waar op te letten. Maar nog steeds ski ik wel eens van een gesloten piste af of ski naast de piste. Meestal zijn het gesloten pistes die vanwege sneeuwgebrek niet open zijn, kwestie van opletten en niet bang zijn voor een aardige voetwandeling...Maar (even goed nuanceren...) dat doe ik in zo'n geval wel bewust (vooraf uitzoeken wat ik kan verwachten op die helling) en weet van de bijbehorende gevaren die bij offpiste komen kijken (en meen ook daarnaar te handelen). Een gesloten piste vanwege lawinegevaar is echter een absolute no-go.

    Gebrek aan kennis bij wintersporters is denk ik het grootste gevaar. Poederskiën is de laatste jaren veel toegankelijker geworden, maar veel mensen vergeten dat er de nodige kennis bij komt kijken. En daarbij is het een grote valkuil om te denken dat wanneer ergens mensen naar beneden komen het daar dan automatisch wel veilig zal zijn...
  • Reynouts 14-01-16 12:56
    Reynouts 14 januari 2016 · 12:56
    Heel goed artikel. Ik moet zeggen dat ik zelf regelmatig een metertje naast de piste snowboard om daarna weer de piste op te springen. Ook dat is dus al off-piste.
  • Alex 14-01-16 13:48
    Alex 14 januari 2016 · 13:48
    Gebrek aan kennis bij wintersporters is denk ik het grootste gevaar.
    Er zijn ook veel mensen die het wel weten, maar het gewoon negeren of bagatelliseren. Dat zijn de meest gevaarlijke individuen.
  • RFKANGOO 14-01-16 14:30
    RFKANGOO 14 januari 2016 · 14:30
    @Hessel Hoe weet jij zo zeker of een gesloten piste wel of niet lawine gevaarlijk is en of dat er niet geprepareerd gaat worden?? Vaak is er niet meer dan een lint gespannen met enkel een bordje closed gesperrt of fermée.


    Wat ik ook vaak zie gebeuren is dat een groep met een gids ergens off-piste gaat en dat er dan een paar achteraan gaan. Ze denken dan als jullie het vertrouwen dan kan de rest ook wel daar naar beneden.

    En hoe zit het met freeride/ski routes?? Als die geopend zijn zijn ze dan ook veilig zonder 3eenheid en de benodigde kennis te doen??
    Zie namelijk nooit een waarschuwing dat je binnen zoveel meter van de palen oid. moet blijven. Het blijft vaak een vaag gebied wat nu wel kan en wat niet.
    Servus
  • Edwin. 14-01-16 14:44
    Edwin. 14 januari 2016 · 14:44
    @Rogier, wanneer was jouw laatste inschattingsfout waarbij jij dacht "dat had ik beter niet kunnen doen"? Jij neemt zelf natuurlijk ook risico's, maar jij hebt er veel meer verstand van dan dat wij hier hebben. Toch is de kans dat het fout kan gaan altijd aanwezig, toch?
    Never Stop Exploring
  • Tiny-M 14-01-16 15:01
    Tiny-M 14 januari 2016 · 15:01
    @RFKANGOO ski/freeride routes heb je verschillende opties. Of het is een ongeprepareerde piste die wel gecontroleerd wordt of het is een off-piste route. Tot nu toe heb ik dit altijd goed aangegeven zien staan op de piste kaarten. Bijvoorbeeld in monte rosa vanaf Indren staat een stuk aangegeven als gemarkeerde off piste route. Maar hier mag je ook alleen naar boven met de gondel met volledige 3 eenheid of je moet je ski/board spullen beneden laten.
  • SkimeisterJan 14-01-16 15:21
    SkimeisterJan 14 januari 2016 · 15:21
    @Rogier Ik geef zelf al bijna 20 jaar les via een Belgische vereniging en ken het wereldje redelijk goed. Geen enkele van de grote organisaties gaat buiten piste skiën met hun klanten. Dit zal altijd op persoonlijk initiatief zijn van een monitor. Dom want zijn verzekering dekt dit standaard niet los van het feit dat het gevaarlijk is.
    Bon ook op de goedgekeurde pistes gebeuren er jaarlijks ongevallen met lawines. Vorig jaar nog in Serfaus (Masner) al dan niet getriggerd door iemand die boven de piste aan het skiën is. Maar in ieder geval was de veiligheid toch maar matig denk ik dan. Paar jaar gelden idem in Obertauern.
    Buitenpiste skiën is altijd een kwestie van de risico's zo klein mogelijk te maken en hopen dat je geen pech hebt.
    Ken de omstandigheden van L2A niet maar toen ik gisteren het nieuws las had ik toch wel mijn bedenkingen. Een bordje zetten bovenaan een piste is niet voldoende. Maar dat is speculatie van mijn kant want wie weet was het terrein wel degelijk zwaar afgesloten en werd er actief gewaarschuwd aan de liften. Maar mijn ervaring met L2A doet me vermoeden dat dit noodzakelijk het geval was.
  • edwinros 14-01-16 15:35
    edwinros 14 januari 2016 · 15:35
    Goed stuk @Rogier!

    Zelf ben ik zeker niet roomser dan de paus, maar de laatste jaren toch over het algemeen wel erg voorzichtig wat betreft off-piste en 'gesloten pistes'. Heel zelfzuchtig speelt daarbij ook dat ik vrij zuinig op m'n materiaal ben, en een flinke hap uit het belag spreekwoordelijk door merg en been gaat 😉

    Tijden veranderen, en verstand komt met de jaren misschien. Maar juist met het meer populair worden van off-piste ben ik meer alert op het volgen van de regels, treffen juiste voorbereidingen. Zelfs al breng je alleen jezelf in gevaar, stel dat er iets gebeurt dan is een heel gebied in rep en roer, reddingsoperatie gestart en in het ergste geval laat je je partner, familie, vrienden achter met veel verdriet.

    Daarmee pleit ik niet om dan maar geen plezier meer te hebben of geen off-piste te skien, maar schat situaties zo goed mogelijk in, bereid je voor en zorg voor goede begeleiding (lokale kennis!!). Off-piste heeft in zich al verhoogde risico's, waarschuwingen worden niet voor niets gegeven en pistes worden niet zonder reden gesloten.
  • Hessel 14-01-16 16:57
    Hessel 14 januari 2016 · 16:57
    @RFKANGOO Daar zijn verschillende manieren voor: lawinebericht, terreinbeoordeling (bijvoorbeeld de piste overzien vanuit de lift), risicoanalyse, locals, liftbedienden. Alleen het lintje zegt inderdaad veel te weinig...
  • clubbrugge 14-01-16 17:22
    clubbrugge 14 januari 2016 · 17:22
    Mooi stuk @Rogier, ik ga enkel off-piste met een erkende berggids. Je kan ook enkel en alleen met deze mensen mee met lawine drie eenheid en vele gidsen bevelen airbagrugzak ook al aan. Jammer dat er toch nog zoveel het gevaar trotseren totdat het fout gaat. Vooral de skileraren die off piste gaan vind ik afschuwelijk, met alle respect voor deze mensen, ze kunnen goed skien en kunnen het je leren, maar vaak hebben zij niet de training gehad die een berggids heeft gehad. Ze zijn minder in staat om volledige reddingen en zomeer te doen, waarom is er via de skischolen geen verbod om buiten de piste te gaan? Als mensen dan toch zo nodig buiten de piste willen moeten ze zich maar een gids inhuren. Dit kost mss iets meer, maar hoeveel is je leven je waard?
    No sweat no glory
  • ChabeliCottyn 14-01-16 18:03
    ChabeliCottyn 14 januari 2016 · 18:03
    Ik voel mij precies vrij braaf op de latten als ik dat zo lees. Mijn zotste off-piste ervaringen zijn toch wel rond paaltjes skiën en eens een hoekje afslaan. Ergens skiën waar geen pistes zijn gemaakt durf ik gewoon niet. Op een gesloten piste gaan vind ik ronduit dom. Er is een reden waarom ze die piste afsluiten, heb er gewoon respect voor en doe dus gewoon een andere piste dan die dat je in gedachten had.
  • Rogier 14-01-16 18:32
    Rogier 14 januari 2016 · 18:32
    @SkimeisterJan Daar vergis je je helaas heel erg in. Maar misschien hebben ze niet eens door dat ze off-piste zijn.

    @Edwin. Mijn laatste grove fout is twee jaar geleden. Nota bene toen Sandra zwanger thuis zat. In een bekende off-piste helling te steil gegaan, terwijl ik wist dat dat niet slim was. Maar overmoedig geworden. Al met uitwijkmogelijkheden in zicht (dat ik dacht misschien nodig te hebben was al fout eigenlijk). Na twee bochten brak het sneeuwdek, en het lukt e gelukkig om uit de lawine naar de safety spot te skiën. Een flinke lawine en eye-opener. Dat ik een maand erna nota bene mijn been brak op iets wat bijna het meeste weghad van een langloipe mag dan wel weer ironie zijn 😉

    Sinds die dag leef ik nog meer bij de regel wat ik 's ochtends niet wil skiën doe ik 's middags na vele mooie runs ook niet. Punt uit!
    Iets als 'teveel sneeuw' bestaat niet.
  • MiekeFestjens 14-01-16 20:34
    MiekeFestjens 14 januari 2016 · 20:34
    @Rogier - @SkimeisterJan: vanwaar heb je de informatie dat de meeste Belgische organisaties vaak off-piste gaan met hun klanten? Ik denk dat dit zeer kort door de bocht is...
  • Rogier 14-01-16 20:43
    Rogier 14 januari 2016 · 20:43
    Ik heb nooit gezegd de meeste. Maar wel een heleboel. Maar ik zie het zelf, en mede-redactie leden (o.a. Belgische bloggers) hebben het ook gezien. Nota bene op gletsjers. Dit soort zaken mogen ook best weleens hardop gezegd worden. Veel doen het goed, maar heel veel doen het ook fout. Met gisteren als droevig bewijs.
    Iets als 'teveel sneeuw' bestaat niet.
  • Martin7182 14-01-16 20:50
    Martin7182 14 januari 2016 · 20:50
    Mijn enige off-piste ervaring was toen de sleeplift er opeens mee ophield aan het einde van de dag. Ik heb nog gewacht en gezwaaid, maar de liftdiender was al naar huis. Misschien mijn eigen fout?
  • Patrick1973 14-01-16 21:07
    Patrick1973 14 januari 2016 · 21:07
    Iedere wintersport liefhebber heeft waarschijnlijk wel al één (of meerdere) situatie gekend waar een ferme dosis geluk geholpen heeft. Dat je bepaalde risico's neemt is één iets maar iemand anders meenemen in het verhaal is iets heel anders.

    Zelf heb ik in mijn lange snowboard loopbaan (+20y) een paar ferme domme beslissingen genomen maar gelukkig (met veel geluk) iedere keer mee weggeraakt.
    Ik moet beginnen uitleggen aan mijn eigen kind wat kan en niet kan terwijl ik zelf zoveel jaar geleden er nogal losjes mee omging. Punt is wel dat ik, voor zover ik weet, niemand anders in gevaar bracht.

    Met ouder te worden, en ouder te zijn, kijk ik er wel heel anders naar toe. En soms zie je ouders dingen doen met hun kinderen waar ik mij toch serieus vragen bij stel.
    Als schoolleraar met leerlingen begrijp ik dit al helemaal niet.

    Er zijn in dit geval duidelijk grove fouten gebeurd, en de prijs hiervoor is bijzonder zwaar.

    Het bewijs nog eens dat wie de natuur uitdaagt met vuur speelt.
  • lucas5270 14-01-16 23:16
    lucas5270 14 januari 2016 · 23:16
    Goed stuk, je hebt helemaal gelijk. Ik denk dat ik veruit niet de enige ben die af en toe om de piste paaltjes heen gaat of een klein stukje door de bomen.
    Snelheidsfan
  • Kristof 15-01-16 00:04
    Kristof 15 januari 2016 · 00:04
    Even terug komen op het stukje ivm Belgische organisaties. Het is niet zo dat organisaties dit aanmoedigen hoor, zeker niet. Maar al te vaak gaan moni's alsnog onbeveiligd off-piste met hun cursisten zonder de risico's goed te kennen. Meermaals gezien en ook zelf verschillende keren meegemaakt, zelfs op gletsjers. Het is echter de cursist die altijd kan weigeren, daarom ook even de bewustmaking in dit artikel dat je niet blindelings je moni moet volgen.

    De meeste organisaties stellen veiligheid wel boven alles en geven dat ook zo met hun moni's. Maar eens op de berg is het vaak de moni die de beslissing neemt...
    Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!
  • Bien 15-01-16 07:24
    Bien 15 januari 2016 · 07:24
    @Rogier Goed stuk!

    Ik denk dat voor veel mensen het kwartje niet valt hoe gevaarlijk het is omdat je overal skileraren met hun klasjes het ziet doen. Meestal onder de lift door of door het bos ofzo. Jong geleerd is oud gedaan maar dan verkeerd om. Lijkt me. @Rogier is dat iets wat bij skischolen en clubs leeft of gaan die er heel gelaten mee om, zo van dit soort ongelukken horen erbij?
    Let it snow, let snow, let it snow!
  • nickske 15-01-16 07:52
    nickske 15 januari 2016 · 07:52
    Wij gaan al 10 jaar skiën met dezelfde reisorganisatie ooit aan de hand gehad dat de monitor van onze kinderen 's avonds in het hotel kwam zeggen dat onze zoon die dag de groep niet had willen volgen op een "veilige" off piste. En dat hij gewoon moest volgen. Onze zoon van 10 bleef dit weigeren heb dit gemeld aan de reisverantwoordelijke monitor is toen ferm op het matje geroepen en later ook door de organisatie zelf een mail ontvangen met de verontschuldigingen voor de monitor is ook niet meer voorgevallen
  • clubbrugge 15-01-16 08:21
    clubbrugge 15 januari 2016 · 08:21
    @Rogier, idd op gletschers is het nog gevaarlijker, eigenlijk zouden velen eens de gletschers moeten zien naast de piste in de zomer. Dan zouden ze beseffen dat er grote spalten zijn. Want in de winter ziet het er allemaal onschuldig uit, maar de sneeuwbruggen kunnen het ook wel eens begeven.
    No sweat no glory
  • StevieB 15-01-16 08:23
    StevieB 15 januari 2016 · 08:23
    Twee weken geleden nog mooie offpiste touren gemaakt in Risoul. Maar ik ben daar (nog) niet zo'n held in dus voor mij waren het meer verbindingstukken waar ik de pistes wel zag en er uiteindelijk ook op terechtkwam. Echter die diepe poeder was wel zeer uitnodigend en zalig te rijden. Dit artikel laat duidelijk zien dat er met moeder natuur niet te spotten valt en dat het te allen tijde opletten is!
  • Tiny-M 15-01-16 09:49
    Tiny-M 15 januari 2016 · 09:49
    @nickske gelukkig staat jou zoon sterk in z'n (ski)schoenen. Lijkt me erg moeilijk op die leeftijd als je onder begeleiding skiet.
  • freshpow 15-01-16 09:50
    freshpow 15 januari 2016 · 09:50
    Het is meer een cultureel probleem. Skien in diepere sneeuw is veel toegankelijker geworden door het betere materiaal en mensen hebben over het algemeen veel meer ski ervaring dan voorheen. (gemiddeld zijn meer mensen beter gaan skien of snowboarden) Pistes waren niet meer dan een creatie: delen van de berg gemakkelijk toegankelijk te maken door het gladtrekken van de sneeuw. Als je het mij vraagt moet de cultuur veranderen in Europa. In de basis moeten skilessen meer kennis bevatten over off piste skien en als er off piste gegaan wordt moet ook basis kennis uitgelegd worden over snow safety en moet iedereen minstens een drie eenheid in de les meekrijgen en moet er geoefend worden met redden. Dat is de verantwoordelijkheid van de skischool. Ook de skigebieden moeten nadenken of het systeem nog wel werkt waarbij iedereen alles naast de pistes afkrast na nieuwe sneeuwval en er blijkbaar zoveel mensen poeder willen boarden of skien. Mijnsinziens moeten we in Europa naar een systeem met boundery's toe zoals in Amerika. Waarbij een volledig gebied lawine veilig gemaakt wordt maar niets wordt geprepareerd. Of alleen oefen pistes worden geprepareerd. Of dat er veel meer skiroutes worden gecreeerd dan nu het geval is. Mensen willen gewoon meer uitdaging tijdens het skien en het liefst zoveel mogelijk de diepe sneeuw in. Dat wordt alleen maar meer en zolang daar niet gecontroleerd de mogelijkheid toe geboden wordt nemen mensen onnodig risico.
  • Hessel 15-01-16 11:02
    Hessel 15 januari 2016 · 11:02
    @freshpow Oei, dat is een discussie die vaker wordt gevoerd, zeker vlak na dit soort ongevallen... Ik kan me de posters ergens rond 1998/1999 nog herinneren in La Clusaz: "Non a la montagne interdite!"
    Het nadeel van bounderies is dat je als skiër niet meer zelf hoeft na te denken en de verantwoordelijkheid voor veiligheid bij overheid/gebiedsuitbaters komt te liggen. Terwijl naar mijn mening de verantwoordelijkheid juist bij de skiër zelf moet liggen. Zelf nadenken. Zelf afwegen. Zelf weten wat je eigenlijk aan het doen bent en waar je rekening mee moet houden.

    In dat verband een aardig artikeltje van Werner Munter:
    http://www.tagesanzeiger.ch/leben/gesellschaft/Risiko-ist-ein-Menschen...
  • Coldfeet 15-01-16 11:04
    Coldfeet 15 januari 2016 · 11:04
    Hoe zit het met de verzekering als er iets gebeurd op een skiroute? Wordt dit als piste beschouwd?
  • freshpow 15-01-16 11:31
    freshpow 15 januari 2016 · 11:31
    @hessel:

    Mee eens dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is wanneer je buiten de piste of out of bounds gaat. Mijn constatering is nu echter dat bij veel mensen dat besef niet bestaat. Wanneer er dan ook skileraren zonder 3 eenheid off piste gaan met leerlingen en er bij veel mensen niet het besef is dat een meter buiten de piste het levensgevaarlijk is dan is dat een cultureel probleem.

    Een eigen voorbeeld dat ik heb is dat ik een aantal jaren geleden in Zermatt lessen geboekt had met een privé leraar met als doel techniek te oefenen op de volledige berg. Ik vroeg specifiek om off piste. Met die leraar ben ik samen met mijn broer op pad gegaan en zijn we de gehele dag off piste gegaan zonder materiaal volledig vertrouwend op die leraar. We hebben morenen geskied en een super leuke dag gehad. Alleen totaal onverantwoord zonder materiaal. Toen ik een jaar later voor het eerst snowsafety lawine 1 theorie kreeg heb ik mezelf voor mijn kop geslagen. Je kan hier dus niet het individu verantwoordelijkheid voor stellen. Wel de skischool en het gebied die skischolen toestaat dit te doen. Boondries is wellicht de meest verregaande stap. Maar er zit nog een hoop tussen:

    - Verplicht scholen in jouw gebied snowsafety besef bij te brengen in de les zodat er besef komt van de risico's
    - Verplicht scholen dat bij off piste met leerlingen ze allemaal een drie eenheid hebben en een leraar met snowsafety kennis die leidt.
    - Zorg voor duidelijke aanduiding en uitleg bij de liften op borden dat alles buiten de piste levensgevaarlijk is. (op die TV's vol reclame info filmpjes)
    - Creeer meer skiroutes die niet geprepareerd zijn etc. zodat mensen het gevaar niet op te hoeven zoeken
    - Beboet skileraren (zonder opleiding daarvoor) die mensen off piste meenemen.

    Zelf freeride ik ook en heb via het snowsafety center lawine 1 & 2 gevolgd theorie en praktijk, heb ik boeken gelezen over snowsafety en oefen ik nog vaak op whiterisk.org. Dus ik begrijp je opmerking goed over eigen verantwoordelijkheid. Sites als wintersporters.nl en wepowder.nl (waar je ook kennis kan opdoen) nemen ook die verantwoordelijkheid door kennis en bewustzijn te creëren. Het makkelijk telkens te wijzen naar de verantwoordelijkheid van het individu maar dat kan pas als dat individu ook het besef van gevaar heeft.
  • Lowman 15-01-16 12:28
    Lowman 15 januari 2016 · 12:28
    @Rogier: Zou jij misschien met bijvoorbeeld wat Paint skills in de foto van de lawine willen aangeven waar wij precies naar moeten kijken? Mijn (ongeoefende) ogen zien op deze foto o.a. niet een begin- en eindpunt van een lawine.

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.