BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Megaproject rondom Andermatt nadert voltooiing

Megaproject rondom Andermatt nadert voltooiing

Henri op 28 september 2017 · 7 reacties

Overzicht project Andermatt - Sedrun (bron: skiarena.ch)
Overzicht project Andermatt - Sedrun (bron: skiarena.ch)
Vorig jaar schreef ik dat de Egyptische investeerder Samih Sawiris grootse plannen heeft voor de Zwitserse skigebieden Andermatt en Sedrun. Sinds 2015 is hij bezig aan een groot project om de twee gebieden met elkaar te verbinden. Stap voor stap nadert de voltooiing van een samensmelting die het grootste aaneengesloten skigebied van Centraal Zwitserland creëert!

Groot achterland

Door de strategische ligging dichtbij de Alpenhoofdkam en vlakbij de A2 (de belangrijkste noord-zuidverbinding van de Alpen) heeft Andermatt een groot bereik met veel potentiële bezoekers. Het skigebied is voor zowel wintersporters uit de Noord- als de Zuidalpen goed bereikbaar. Zo liggen de steden Zürich en Milaan op respectievelijk slechts 110 en 190 kilometer afstand. Het project omvat de nieuwbouw van maar liefst 14 skiliften die in verschillende fasen worden gebouwd. De totale kosten van het project worden geschat op 130 miljoen Zwitserse Frank, omgerekend ongeveer 115 miljoen euro.

Wat is er al klaar?

In de afgelopen jaren is er al heel wat vernieuwd in Andermatt. Zo kreeg men in juli 2015 groen licht voor het megaproject en is de Gurschenalp sleeplift onder de Gemsstock vervangen door een moderne 6-persoons stoeltjeslift. In de zomer van 2016 zijn er twee nieuwe 6-persoons stoeltjesliften gebouwd: de Oberalppass – Calmut in Sedrun en de Unterstafel – Gütsch in Andermatt, beide als vervanging van een sleeplift. Ook deze zomer heeft men weer twee nieuwe liften gebouwd. De 8-persoons Andermatt - Nätschen – Gütsch gondel vervangt 2 oudere stoeltjesliften en voor aankomende winter is de nieuwe 6-persoons stoeltjeslift Hinter Bördli – Strahlgand ook klaar.

Vernieuwingen zomer 2017 (wit) en zwart (2018), bron: skiarena.ch
Vernieuwingen zomer 2017 (wit) en zwart (2018), bron: skiarena.ch

Verbinding in 2018-2019 gereed

Inmiddels is het einde van het project in zicht. Naar verwachting is de verbinding tussen Andermatt en Sedrun voor het winterseizoen van 2018-2019 afgerond. Hiermee ontstaat er een nieuw groot skigebied met meer dan 120 kilometer aan piste. De twee liften die de verbinding tussen Andermatt en Sedrun compleet gaan maken, de 6-persoons stoeltjeslift Forder Felli – Schneehüenderstock en de 10-persoons gondel Oberalppass - Platten – Schneehüenderstock, staan voor aankomende zomer gepland (zie op bovenstaande pistekaart zwart omcirkeld).

Naast de bouw van de nieuwe liften wordt er ook aandacht besteed aan het verbeteren van de besneeuwingsinstallaties, de pistes en de bergrestaurants. Er worden leidingen en installaties van in totaal 1500 ton aan gewicht aangelegd. Na de realisatie van de besneeuwingsinstallaties kan er tot 270 liter water per seconde worden opgespoten.

Installatie liftpaal van de nieuwe gondel (bron: FB Skiarena Andermatt Sedrun)
Installatie liftpaal van de nieuwe gondel (bron: FB Skiarena Andermatt Sedrun)

Nog meer liften?

Ook na deze heftige eerste bouwfase zijn er alweer plannen om in een tweede bouwfase nog meer liften te bouwen en te vernieuwen. Zo is er sprake van een mogelijke vernieuwing van de Lutersee sleeplift door een moderne 6-persoons stoeltjeslift, een nieuwe 8-persoons gondel als toegangslift tot het Gemsstock deelgebied en een nieuwe gondel vanuit Göschenen naar Gütsch. Al deze geplande liften staan op het pistekaartje gehighlight.

Gemsstock: vervanging Lutersee sleeplift (links) en nieuwe toegangslift (rechts)
Gemsstock: vervanging Lutersee sleeplift (links) en nieuwe toegangslift (rechts)
Geplande gondel Göschenen - Gütsch
Geplande gondel Göschenen - Gütsch

Uitbreiding naar Disentis

Een project dat daarnaast steeds concreter wordt, is de verbinding van Sedrun naar Disentis. Half mei dit jaar kregen Andermatt - Sedrun en Disentis groen licht voor een nieuwe verbinding tussen de twee gebieden. De Bergbahnen Disentis AG kan het project van een nieuwe pendelbaan van Cuolm da Vi in Disentis naar Sedrun-Salins realiseren. De geschatte kosten voor het project bedragen 15 miljoen Zwitserse Frank (ongeveer 13,2 miljoen euro). De nieuwe pendelbaan creëert echter geen compleet skitechnische verbinding tussen de twee gebieden.

Verbinding Sedrun - Disentis (bron: disentis3000.ch)
Verbinding Sedrun - Disentis (bron: disentis3000.ch)
Bergstation Cuolm da Vi Disentis (bron: http://www.disentis-sedrun.ch/)
Bergstation Cuolm da Vi Disentis (bron: http://www.disentis-sedrun.ch/)

Het dalstation ligt vlakbij het oefengebied Valtgeva, op ongeveer 2 kilometer van het hoofdgebied van Sedrun. De nieuwe gondel zal aan 70 personen plaats bieden. Het nieuwe dalstation Salins ligt op 1479 meter hoogte en het bergstation Cuolm da Vi, in de buurt van de Parlets stoeltjeslift, wordt op 2203 meter hoogte geplaatst. Om de verbinding van het bergstation Cuolm da Vi naar de rest van het skigebied Disentis te verbeteren, wordt er ook nog een korte sleeplift Cuolm da Vi – Parlets gebouwd. Een groot deel van de piste bij deze sleeplift bestaat al.

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • Unix 28-09-17 08:06
    Unix 28 september 2017 · 08:06
    Komt er vast tof uit te zien! helaas is Zwitserland zo duur...
  • Joostw 28-09-17 09:18
    Joostw 28 september 2017 · 09:18
    Wederom een mooie en interessante blog @Henri
    *bericht bewerkt door Joostw op 28 sep 2017 09:18 (1% bewerkt)
    A winter without powder isn't a winter!
  • Forza 28-09-17 20:20
    Forza 28 september 2017 · 20:20
    En qua sneeuwzekerheid zit het daar ook (meer dan) goed, staat vanaf volgen seizoen dus op de bucketlist.
    @Henri: leuke blog weer, dank!
  • PaddyB 28-09-17 22:52
    PaddyB 28 september 2017 · 22:52
    Afgelopen winter in Sedrun verbleven. Qua prijzen voor appartement en skipas vergelijkbaar met Oostenrijk. Natje en droogje zo'n 25% duurder. Zelfs in carnavals week erg rustig (lees geen wachttijden) Gaan zeker in 2019 terug maar kiezen dan wel voor Andermatt. Beter bereikbaar en de mogelijkheid om op Gemsstock te skiën. Overigens waanzinnig mooie omgeving daar.
  • Quick 17-10-18 08:12
    Quick 17 oktober 2018 · 08:12
    Even een upje want dit seizoen is de verbinding dus gereed! Misschien ook een idee om de twee gebiedspagina's samen te voegen?
    Mr. Slow
  • Laurankl 17-10-18 10:01
    Laurankl 17 oktober 2018 · 10:01
    Ik ben vorig jaar maart voor een shortski naar Andermatt geweest; 1 dag op de Gemsstock geskied en 1 dag in het deel Andermatt-Sedrun. Nergens wachtrijen gehad, meer dan genoeg sneeuw en fantastisch kunnen skiën. Het is wel aan de prijzige kant, maar ik heb zelden zo'n ontspannen trip gehad in vergelijking met tripjes naar Frankrijk en Oostenrijk.

    Andermatt zelf is een fantastisch dorp en, ondanks de grote investeringen, nog steeds erg sfeervol. Een echte aanrader! Ik hoop dit jaar weer terug te gaan voor een paar dagen.
  • RCGrootveld 17-10-18 10:13
    RCGrootveld 17 oktober 2018 · 10:13
    Interesante ontwikkelingen .....
    Potentiele bestemming voor maart 2020 .... (2019 is al gepland)
    Rob

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.