Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Live vanuit SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

Henri op 19 februari 2020· 7 reacties

Uitzicht vanaf de Hohe Salve

We hebben hier in Tirol de afgelopen dagen te maken met echte voorjaarscondities. Ik was dinsdag in SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental onderweg om te kijken hoe de pistes erbij lagen. Ondanks de vrij hoge temperaturen was het volop genieten geblazen met de aanwezigheid van de zon. Het was vooral een dag van de extremen: van boterzachte buckelpistes tot betonharde hellingen en van minutenlange wachttijden in Brixen tot alleen op de piste in Westendorf.

Hard en zacht

In de ochtend lagen alle pistes er hard bij door de lichte regen tijdens de nacht van maandag op dinsdag. Omdat het iets minder warm was dan de dagen ervoor bleven de pistes wat langer goed. Alleen de pure zuidhellingen hadden het al snel zwaar te verduren. Doordat het druk was op de pistes ontstonden er al snel een paar kritische hellingen met hoge buckels en lichte opstoppingen.

Uitzicht vanaf de Hohe Salve op Westendorf

Harde en strakke pistes in de ochtend, zoals hier op de rode 31

Uitzicht vanaf de Hohe Salve op Brixen en daarachter Kirchberg

Schitterend wolkenspel met links de Großen Rettenstein (2366m)

Ondanks de geringe hoeveelheid sneeuw buiten de pistes viel het me op dat er op de pistes gewoon genoeg ligt. Ook de meeste dalafdalingen liggen er keurig bij. Er zijn maar weinig pistes waar bruine plekken doorkomen. Door de hoge temperaturen van de afgelopen dagen is de rode dalafdaling (1b) op de zuidhelling naar Brixen im Thale helaas gesneuveld en noodgedwongen gesloten.

De rode 11 in Westendorf met linksachter de gesloten dalafdaling 1b naar Brixen

Behoorlijk druk

Aangezien Noord-Nederland vakantie heeft is het gebied deze week behoorlijk gevuld. Zo stond ik ongeveer 10 à 15 minuten te wachten bij de gondel vanuit Hopfgarten en kwam ik onderweg meerdere lange rijen bij de skiliften tegen. Op de pistes was het bij vlagen gelukkig rustig waardoor je gewoon lekker de ruimte had om je ding te doen, maar eenmaal bij een kritische helling aangekomen werd het soms slalommen tussen de mensen.

Wachtrij bij de gondel vanuit Hopfgarten

Drukte bij de Kälbersalvenbahn

Een drukke buckelpiste bij de Jochbahn (rode 6)

Vaak was er ook genoeg ruimte op de piste, zoals hier op de blauwe 6a bij de nieuwe Zinsbergbahn

Door naar Westendorf

Om de grootste drukte te vermijden besloot ik naar Westendorf te gaan. Mede door de lichte regen waren veel pistes in deze hoek erg hard. Zo waren de zwarte 112 en de rode 11 bijvoorbeeld zo hard (maar niet ijzig) dat het zelfs met scherp geslepen ski’s verraderlijk glad was. Het gevolg was dat de meeste mensen schrapend in plaats van skiënd naar beneden kwamen. Richting de Ki-West gondel werden de pistes beter. Met name tussen de Fleiding en de Gampenkogel in het wat hogergelegen gedeelte van het skigebied lagen de pistes er heerlijk bij.

De steile en gladde zwarte 112 in Westendorf

De rode 120 bij de Ki-West gondel

De rode 118 bij de Windauberg stoeltjeslift

De nieuwe Fleidingbahn

Bij het bezoek aan Westendorf moest de nieuwe Fleidingbahn natuurlijk worden getest. Een welkome verbetering ten opzichte van de oude driezitter. De mooie pistes 117 en 117a zijn door de komst van de snelle stoeltjeslift nu aantrekkelijker om meerdere keren te doen. Het viel me overigens op dat zowel de nieuwe Fleidingbahn als de nieuwe Zinsbergbahn niet in de buurt kwamen van de geadverteerde snelheid van 6 meter per seconde.

De nieuwe Fleidingbahn

Het bergstation van de nieuwe Fleidingbahn

De rust is wedergekeerd

Eenmaal terug in de deelgebieden van Brixen en Hopfgarten was het een stuk rustiger. Na 15u waren de meeste mensen opgehouden en had je enorm veel ruimte op de pistes.

De rode 21 bij Hopfgarten in de namiddag

De dalafdaling naar Hopfgarten (rode 20)

Het einde van de dalafdaling naar Hopfgarten

Ik eindigde mijn dag waar ik in de ochtend vanuit de liftrij de wintersporters glijdend en schrapend naar beneden had zien komen: de dalafdaling naar Hopfgarten. Inmiddels was ook deze piste logischerwijs veranderd in een slushbuckelpiste, maar dat mocht de pret niet drukken. Persoonlijk hou ik altijd wel van dit soort pistes.

Al met al was het dus geen perfecte dag, maar dit betekent absoluut niet dat ik niet lekker hebben kunnen skiën. Westendorf bleek een uitstekende uitwijkmogelijkheid, maar ook rondom de Hohe Salve lagen de pistes er over het algemeen prima bij. Het is nu eenmaal hoogseizoen op dit moment, dus wachttijden bij de liften en wat drukkere pistes zijn in deze grote skigebieden te verwachten. De lagere temperaturen in de komende dagen zullen ervoor zorgen dat de pistes langer goed blijven.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Arjan_19 februari 2020 · 08:12

Mooi artikel!

Alweer een jaar of zes jaar geleden dat ik daar ben geweest. Kan met name de Hohe Salve nog goed herinneren.

Roy8319 februari 2020 · 08:15

Leuk verslag. Op basis van je foto’s lijken het lange wachtrijen, maar ik denk dat minutenwerk was, of niet?

Ik schrik ook altijd weer van die witte linten door een groen landschap op foto’s, terwijl dat ter plekke, al skiënd, mij vaak net wat minder stoort of opvalt.

Wannabe Dolomietenkenner...
ThomJ19 februari 2020 · 08:29

Vergeleken met 3 weken terug zien de liften er echt veel drukker uit. Ik vond het toen boven tussen Brixen en Ellmau al erg druk op een aantal pistes. Is het daar nu een mierenhoop of valt dat mee?

Soost19 februari 2020 · 09:13

Mooi artikel!

Ik was vorige week in Skiwelt en ook toen was het al redelijk druk. De nieuwe Zinsbergbahn en Fleiding zijn inderdaad een hele verbetering. Met name de ouderwetse Fleiding was aan vervanging toe. Ik hoop dat ze de komende jaren de verouderde liften rondom Ellmau ook eens vervangen voor modernere exemplaren.

De rode 6 richting de Jochbahn wordt inderdaad al vrij snel rond het middaguur slecht en buckelig. Ligt natuurlijk op een zuidhelling en is vaak toch redelijk druk. Gelukkig ben je met de snelle Jochbahn zomaar weer bovenop de berg.

De Kälbersalvenbahn blijft altijd een druk knooppunt voor mensen die richting de Hohe Salve willen maar de rode piste 2 die eronder ligt is ook een heerlijke piste om meerdere malen te doen.

jaapheeringa3919 februari 2020 · 09:54

Een steile en gladde zwarte piste als nummer 112 te geven is wel heel toepasselijk.

Henriadmin19 februari 2020 · 11:34

@Roy83 bij de gondel dus 10 à 15 minuten. In het gebied natuurlijk een stuk minder. Bij de Kälbersalvenbahn zal het wel meer dan 5 minuten zijn geweest.
@ThomJ met uitzondering van een aantal kritische hellingen zou ik het geen mierenhoop willen noemen. Het is zeker druk waardoor je goed moet blijven opletten. Verder richting Ellmau zag het er ook redelijk druk uit, waardoor ik had gekozen om naar Westendorf uit te wijken.
@Soost klopt! De rode 2 was heerlijk ;)

*bericht bewerkt door Henri op 19 feb 2020 11:35

Ivo-23 februari 2020 · 22:09

Vanaf 13 maart weer eens een weekje naar de Skiwelt, mooie voorpret zo :)

Plaats een reactie