Skihelmen zijn niet meer weg te denken tijdens de wintersport, tegenwoordig skiet en boardt bijna iedereen met een helm! Wintersport is niet zonder risico waardoor het dragen van helm dan ook niet raar is. Als je je helm in Europa koopt weet je zeker dat deze voldoet aan de Europese eisen.

**Tip: ** gebruik het helmzakje voor je helm. Hierdoor blijft je helm veel langer mooi en krasvrij.

Harde schaal over de oren

Er is een verschil tussen skihelmen waarbij de buitenschaal doorloopt tot over de oren en helmen waarbij dat niet het geval is. Als je geen wedstrijdskiër bent kun je kiezen voor de comfortabelere helmen zonder deze doorlopende harde schaal. Dit zit niet alleen comfortabeler, ook hoor je beter wat er om je heen gebeurt.

Extra veiligheid voor skihelmen

Standaard helmen zijn dus zeker veilig. Maar het kan allemaal nog veiliger met bijvoorbeeld MIPS of vergelijkbare systemen. Erg belangrijk voor het draagcomfort van een helm zijn de ventilatie mogelijkheden.

Het passen van een skihelm!

  • Een helm moet comfortabel zitten;
  • De helm mag niet te los zitten;
  • De skibril moet strak aansluiten.

Lees verder:

Kristy
verdeelt haar tijd tussen het opnemen van videos in de sneeuw en het geven van skitrainingen.

Plaats een reactie

Leuk item. Zelf ski ik al 32 jaar zonder helm. Als je je techniek beheerst, goed oplet en geen te rare fratsen uithaalt is het ook niet nodig. Het contact met de omgeving en buitengevoel gaan voor mij te veel verloren. De enige reden om er een aan te schaffen is de toenemende drukte op de piste met steeds meer mensen die alsmaar minder techniek beheersen, sneller willen gaan en de FIS regels niet kennen.

Leuk item. Zelf ski ik al 32 jaar zonder helm. Als je je techniek beheerst, goed oplet en geen te rare fratsen uithaalt is het ook niet nodig. Het contact met de omgeving en buitengevoel gaan voor mij te veel verloren. De enige reden om er een aan te schaffen is de toenemende drukte op de piste met steeds meer mensen die alsmaar minder techniek beheersen, sneller willen gaan en de FIS regels niet kennen.

Telemark op 21 feb 2020 17:25

Maar je hebt geen controle over wat een ander doet. Zo is een vriend van mij 'aangereden' met blijvend letsel tot gevolg. En je kunt zelf ook een fout maken of domweg pech hebben. Ook de beste breister laat wel eens een steekje vallen. En dan kan een helm toch een ernstig letsel voorkomen. Maar goed, iedereen maakt een eigen risico-inschatting. Ik draag tegenwoordig wel een helm, met skieën en ook op de fiets door het drukke verkeer in Amsterdam. Het is mijn keuze.

*bericht bewerkt door MaartenAmsterdam op 21 feb 2020 19:19

Precies! Ik ski/snowboard vanaf mijn 6e en ben 47. Vroeger was een helm echt not done. Toen ik begon met boarden, heb ik een helm aangeschaft. Ik blijf nu skiën met helm en mijn techniek is echt prima in alle omstandigheden, maar er zijn genoeg idioten op de piste die ik niet vertrouw! Bovendien is niemand 100% risicoloos…

Wat hier niet vermeld wordt zijn de verschillende normen:
-Ski norm
-bergsport (klim)norm
-fiets norm

Het kan soms nuttig zijn om een multi-gecertificeerde helm te nemen.

*bericht bewerkt door Slim op 21 feb 2020 22:20

Wat hier niet vermeld wordt zijn de verschillende normen:
-Ski norm
-bergsport (klim)norm
-fiets norm

Het kan soms nuttig zijn om een multi-gecertificeerde helm te nemen.

Slim op 21 feb 2020 22:19

Ik zou graag weten hoeveel verschil er zit tussen een skihelm en bv een mtb-endurohelm. Die laatste lijkt me ook prima geschikt voor skiën. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat er zoveel verschil in zit; zeker niet omdat je met mtb - of überhaupt met een fietshelm - enorme klappen kunt maken. Al was het maar omdat je op de fiets veel makkelijker over de kop gaat. Om over een frontale aanrijding met een auto nog maar te zwijgen. Iemand enig idee wat/hoe groot het verschil in normering is?

oT: (naast een goede pasvorm:). Het allerbelangrijkste is dat je de helm niet over je voorhoofd naar beneden kunt trekken.

ben het helemaal eens met Telemark; het is jammer en gevaarlijk dat mensen maar 3 dagen skiles nemen en dan denken, dat ze kunnen skiën en het is helemaal onverantwoord om dat zelfde met hun kinderen te doen,om de kosten te drukken. Waar zie je nog gebieden,waar een groepje lessers lekker vlot achter een skileraar skiet en waar kun je , zonder in privelessen te belanden , als gevorderder skiër nog de betere technieken leren beheersen ? En waar kun je , zoals mijn 14 jarige kleindochter. die toch al heel redelijk alle rode pistes af skiet, nog lessen nemen zonder tussen grut van onder de tien te belanden?

Wat hier niet vermeld wordt zijn de verschillende normen:

-Ski norm
-bergsport (klim)norm
-fiets norm

Het kan soms nuttig zijn om een multi-gecertificeerde helm te nemen.

Slim op 21 feb 2020 22:19

Ik zou graag weten hoeveel verschil er zit tussen een skihelm en bv een mtb-endurohelm. Die laatste lijkt me ook prima geschikt voor skiën. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat er zoveel verschil in zit; zeker niet omdat je met mtb - of überhaupt met een fietshelm - enorme klappen kunt maken. Al was het maar omdat je op de fiets veel makkelijker over de kop gaat. Om over een frontale aanrijding met een auto nog maar te zwijgen. Iemand enig idee wat/hoe groot het verschil in normering is?

DrPhil op 21 feb 2020 23:18

De kans dat je tijdens een MTB-tocht iets met de bovenkant van je schedel beukt is groter dan bij skiën waarbij vooral de zij- en achterkant van je schedel wordt beschermd.

Fietshelmen zoals bij racefietsers en crosscountry mtb’ers gebruikt worden hebben bijna geen bescherming voor de zijkanten van je hoofd. Hoe extremer de mtb discipline, hoe meer bescherming maar dat zie je bij de skihelm ook getuige de racehelmen in het filmpje van @kristy.

Maw: de normen liggen zeker uit elkaar.

*bericht bewerkt door Ferdinand op 22 feb 2020 11:21

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Daarom had ik het ook over een enduro helm, en niet over een XC helm.

ben het helemaal eens met Telemark; het is jammer en gevaarlijk dat mensen maar 3 dagen skiles nemen en dan denken, dat ze kunnen skiën en het is helemaal onverantwoord om dat zelfde met hun kinderen te doen,om de kosten te drukken. Waar zie je nog gebieden,waar een groepje lessers lekker vlot achter een skileraar skiet en waar kun je , zonder in privelessen te belanden , als gevorderder skiër nog de betere technieken leren beheersen ? En waar kun je , zoals mijn 14 jarige kleindochter. die toch al heel redelijk alle rode pistes af skiet, nog lessen nemen zonder tussen grut van onder de tien te belanden?

gonny op 22 feb 2020 08:56

Ik ben het helemaal oneens met telemark ,dat als je 32 jaar skiet ,de FIS regels kent en een goede techniek heb , je geen helm nodig hebt ,een ongeluk zit in een klein hoekje. Iedereen moet dit natuurlijk zelf weten.Maar het argument het contact met de omgeving en buitengevoel gaan voor mij te veel verloren. is natuurlijk onzin.En wat lessen met een helm te maken hebben ??

Ik vind het erg naïef en oliedom om geen helm te dragen. Ik stoor me er verschrikkelijk aan als ik mensen voorbij zie komen zonder helm, vaak Nederlanders overigens…
Het is al gezegd; al heb je zelf nog zoveel controle, je hebt op een piste uiteraard altijd met anderen te maken. Persoonlijk ben ik blij dat ik al jaren een helm draag, want ik weet niet of ik dit bericht anders had kunnen typen…

Goh ja … Telemark komt uit een tijd, net als ik, waarbij absoluut niemand een helm droeg op die piste … op die één enkele Teletubbie na met carnaval. Dat bestond gewoonweg niet. Als je in die tijd een helm wou, dan had je de keuze tussen een motorhelm of een veiligheidshelm uit de bouwsector 🤣.
Naïef en dom zou ik het zeker niet durven noemen. Op mooie dagen laat ik de helm ook wel eens thuis. Dat gevoel van de, tegenwoordig schaarse, wapperende haren in de berglucht heeft ook wel wat hoor. Voor de nostalgie of het gevoel … maakt niet uit.
Als er iets ‘tegen’ de helm te zeggen valt, dan is het - in combinatie met die joekels van skibrillen - dat cockpit of playstation gevoel wat je krijgt. Dat maakt dat je als skiër een beetje los staat van de realiteit en misschien ook meer durf hebt en wat minder oplet.

*bericht bewerkt door Hupla op 22 feb 2020 17:34

Als je in het dagelijks leven je hersenen toch al niet gebruikt, is een helm ook helemaal niet noodzakelijk. 🤗

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ik zou graag weten hoeveel verschil er zit tussen een skihelm en bv een mtb-endurohelm. Die laatste lijkt me ook prima geschikt voor skiën. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat er zoveel verschil in zit.

DrPhil op 21 feb 2020 23:18

Even kort door de bocht wordt een skihelm getest op een enkele klap, terwijl een enduro helm getest wordt op meerdere klappen en op penetratie door een scherp voorwerp. Een skihelm is (meestal) niet geschikt voor enduro, maar een enduro helm is (technisch) wel geschikt om te skiën.

Hoe krom het ook is, je krijgt geen certificering als je de helm niet volgens de, bij de certificering horende, procedure test, al is deze volgens veel strengere normen al eens goedgekeurd.

Een fabrikant zal niet snel een (dure) certificeringsprocedure doorlopen als de helm niet gericht is op die tak van sport.

*bericht bewerkt door Sneeuwbaard op 22 feb 2020 18:49

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Leuk item. Zelf ski ik al 32 jaar zonder helm. Als je je techniek beheerst, goed oplet en geen te rare fratsen uithaalt is het ook niet nodig.

Telemark op 21 feb 2020 17:25

Volstrekt mee oneens. Jij kan ook onderuit geskied worden door een ander.

Leuk item. Zelf ski ik al 32 jaar zonder helm. Als je je techniek beheerst, goed oplet en geen te rare fratsen uithaalt is het ook niet nodig. Het contact met de omgeving en buitengevoel gaan voor mij te veel verloren. De enige reden om er een aan te schaffen is de toenemende drukte op de piste met steeds meer mensen die alsmaar minder techniek beheersen, sneller willen gaan en de FIS regels niet kennen.

Telemark op 21 feb 2020 17:25

OMG! Ik ga er even van uit deze reactie een grapje was.

On Topic: Een slechte helm en goggle zorgen er voor dat je daar de hele dag last van hebt en je afgesloten voelt. Een goede, lichte helm en een moderne, goed aansluitende (grote) goggle ben je na 1 afdaling vergeten. Bespaar geen tijd en geld op het kiezen van de juiste spullen.

Leuk item. Zelf ski ik al 32 jaar zonder helm. Als je je techniek beheerst, goed oplet en geen te rare fratsen uithaalt is het ook niet nodig. Het contact met de omgeving en buitengevoel gaan voor mij te veel verloren. De enige reden om er een aan te schaffen is de toenemende drukte op de piste met steeds meer mensen die alsmaar minder techniek beheersen, sneller willen gaan en de FIS regels niet kennen.

Telemark op 21 feb 2020 17:25

Op de indoor skischool waar ik in het verleden kwam hebben ze een mooie verzameling helmen van mensen die op hun hoofd gevallen zijn, zonder dat daar andere skiers aan te pas zijn gekomen. Die helmen zijn compleet kapot gebarsten. Dus als ik je een tip mag geven: wen dr maar aan 😁

ik mis in deze discussie nog steeds ,dat het voor eigen en ieders veiligheid is, om goed te leren skiën en de regels van de piste goed toe te passen en omdat het daaraan schort, meestal dus bij nederlanders moeten we dus een helm op ;wil je dat niet, dan is dat nog steeds je eigen verantwoordelijkheid en risico.

Daarom had ik het ook over een enduro helm, en niet over een XC helm.

DrPhil op 22 feb 2020 11:36

Beide moeten voldoen aan dezelfde norm EN 1078.

Norm EN … 1078 (bike) 1077 (ski)
Max. peak acceleration [G] 250 300
Flat anvil impact energy [J] 89 100
Edge anvil impact energy 62 80

*bericht bewerkt door Ferdinand op 23 feb 2020 11:28

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Daarom had ik het ook over een enduro helm, en niet over een XC helm.

DrPhil op 22 feb 2020 11:36

Beide moeten voldoen aan dezelfde norm EN 1078.

Ja, uiteraard, dat betwist ik ook niet. ik reageerde op het verschil in bescherming, waar jij over schrijft. Een endurohelm beschermt nauwelijks minder dan een skihelm qua oppervlak. Een XC helm inderdaad wel, maar dat had ik het dus niet over.
Mocht je beginnen over de oorbescherming: a) bij mijn weten telt die niet mee voor de normering b) ski ik vaak zonder en c) een helm als de Salomon Mtn Lab heeft nauwelijks oorbescherming (een dun laagje fleece - die je ook nog kunt vervangen door een liner zonder oorbescherming (die wordt zelfs standaard meegeleverd). Voldoet hij dan niet meer aan de normering? (Uiteraard wel)

Wel nuttig om de verschillen in normering te weten. Thx. Lijkt op het eerste gezicht niet heel groot. 89% bij een flat impact tov een skihelm. Of is bv dat een exponentiële schaal?

*bericht bewerkt door DrPhil op 23 feb 2020 12:40

Ik snap werkelijk niet waarom mensen zo fel reageren op mensen die er voor kiezen om geen helm te dragen. Dat moet iedereen toch voor zich weten? Iets anders vind ik skiles; dat zou absoluut verplicht moeten zijn (beetje lastig handhaven alleen)

Ik snap werkelijk niet waarom mensen zo fel reageren op mensen die er voor kiezen om geen helm te dragen. Dat moet iedereen toch voor zich weten? Iets anders vind ik skiles; dat zou absoluut verplicht moeten zijn (beetje lastig handhaven alleen)

AnneDeB op 23 feb 2020 22:50

Men moet het ook zelf weten maar hoe men skiet moet geen reflectie zijn wat een ander zal moeten doen, en fel reageren is ook een beetje overtrokken vind ik. Maar je kan 30 jaar geleden iet vergelijken met tegenwoordig, het is drukker en men skiet sneller. Daarbij zijn er tegenwoordig meer idioten die een weekje naar de sneeuw gaan en direct van de piste knallen met alle gevaar van dien. Mensen zoals @Telemark kunnen dan goed skiën maar hebben geen controle over bijvoorbeeld idioten die geen controle hebben. Met de snelheid en drukte kan je beter het zekere voor het onzekere nemen lijkt mij.

Hmmm, indirect niet, net als het skiën zonder les of ander ondoordacht gedrag. Waarom dan niet? Simpel, meer letsel = meer verzekering = meer premie voor die verzekering. En daar heeft iedereen last van. Oh nee, er zijn er ook nog die helemaal onverzekerd op reis gaan :-)

Of hun verzekeringsbewijsje met siliconen op de vooruit kleven.
Meerdere jaren te gebruiken.💪

Born to run. B.S.

Inplaats van een dure skihelm, heb ik gewoon een goedkoop skatehelmpje van decathlon.
hier heb ik de stoffen pads uit verwijderd en draag er een dikke muts onder.

scheelt een hoop kosten, en zorgt voor een licht en ruimtelijk gevoel op je hoofd! :)

*bericht bewerkt door Joerisc op 21 sep 2020 11:54

Winter is coming... :)

@Joerisc omdat de prijs van een Decathlon skihelm (17-20 EUR) te duur was?

Toegegeven, veel helmen zien er vanop een afstand heel gelijkaardig uit, maar ergens denk ik toch dat er bij de materiaalkeuze van een skihelm meer rekening gehouden wordt bij het gedrag bij lage temperaturen en ook over de te verwachten krachten die erop komen bij een eventuele val.
Bij het skeeleren zal je niet vaak voorhebben dat er iemand met >50km/u tegen je aanknalt of dat je zelf aan deze snelheden crasht.

Volgens mij heb je bespaard op de verkeerde plek.

Glide on!

@Telemark met de Corona in winter 2021 heb je helemaal geen helm nodig.

Onzin natuurlijk.
Als je eenmaal aan een helm gewend bent wil je niet anders meer . Lekker warm als het koud is.
En veel beter ook.
Nogmaals je bent het niet zelf die ongelukken maakt .
Maar een ander.
Koop een helm.
Zonder helm is zo 1980.
Voor kinderen is het zelfs verplicht.

@Joerisc omdat de prijs van een Decathlon skihelm (17-20 EUR) te duur was?

Toegegeven, veel helmen zien er vanop een afstand heel gelijkaardig uit, maar ergens denk ik toch dat er bij de materiaalkeuze van een skihelm meer rekening gehouden wordt bij het gedrag bij lage temperaturen en ook over de te verwachten krachten die erop komen bij een eventuele val.
Bij het skeeleren zal je niet vaak voorhebben dat er iemand met >50km/u tegen je aanknalt of dat je zelf aan deze snelheden crasht.

Volgens mij heb je bespaard op de verkeerde plek.

Vivace op 21 sep 2020 13:35

Ik zie het niet als een besparing op veiligheid.
Met genoeg padding onder de helm is deze veilig zat.
Ik gebruik hem voor elektrisch skateboarden, ben een paar keer goed op de features in het park terechtgekomen.

Kortom simpel omdat iets een skihelm of skatehelm gelabeled is betekend niet dat iets niet werkt.

En ja ik bespaar op alles behalve mijn snowboard, niet iedereen kan wintersport anders betalen…

Winter is coming... :)

@Joerisc omdat de prijs van een Decathlon skihelm (17-20 EUR) te duur was?

Toegegeven, veel helmen zien er vanop een afstand heel gelijkaardig uit, maar ergens denk ik toch dat er bij de materiaalkeuze van een skihelm meer rekening gehouden wordt bij het gedrag bij lage temperaturen en ook over de te verwachten krachten die erop komen bij een eventuele val.
Bij het skeeleren zal je niet vaak voorhebben dat er iemand met >50km/u tegen je aanknalt of dat je zelf aan deze snelheden crasht.

Volgens mij heb je bespaard op de verkeerde plek.

Vivace op 21 sep 2020 13:42

Nog ff gechecked voor de zekerheid, het materiaal van de skate en skihelm van decathlon zijn exact het zelfde.
Ik denk dus niet dat deze kwa veiligheid minder is, mischien alleen kwa comfort.

Winter is coming... :)

Ik snap best dat nog altijd een deel van de wintersporters geen helm gebruikt, wanneer je geen hersenen hebt hoef je ze niet te beschermen ook ;)

Born to Ride
Born to run. B.S.
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie