Resterkogel Kitzbühel 24.10.2015

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kitzbühel - Kirchberg

Een paar weken geleden zaten we tijdens de mooie sneeuwval in de Alpen met een aantal mensen in de whatsappgroep weer eens te dromen van een mooi tripje. Ook zat @GiGi ons weer jaloers te maken dat hij eind oktober naar de Alpen ging om te skiën. ;) We wilden dus eigenlijk wel weer iets plannen, maar tot nu toe hebben we veel te veel leuke plannen gemaakt en zijn we er ook wel achtergekomen dat het realiseren van die plannen erg lastig is.
Ons plan was om te gokken op een mooie dump in eind oktober, waardoor we in Oostenrijk ergens buiten de gletsjers konden skiën (Het liefste onder de boomgrens, want zo vaak maak je het niet mee dat je in oktober tussen de bomen kan skiën). We hadden natuurlijk door dat we hiervoor heel veel geluk moesten hebben. Na wat opzoeken op internet kwamen we wel tegen dat Kitzbühel hun seizoensopening had gepland op 24 oktober, door middel van een gigantisch sneeuwdepot met restsneeuw van vorig winterseizoen. Met deze optie in combinatie met voldoende sneeuw op de gletsjers realiseerden we ons dat we eigenlijk echt actie moesten ondernemen. We bedachten ons ineens dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk en duur was om iets te regelen. Het enige wat we nodig hadden voor een mooi weekend skiën was een volle auto om de brandstofprijzen te reduceren.

Webcamman Vic hield alle webcams erg goed in de gaten of er ergens al besneeuwd werd. Het weekend van tevoren begon o.a. Planai-Schladming intensief te besneeuwen. We werden al enthousiast, want Schladming staat er bekend om dat ze altijd vroeg willen openen als het mogelijk is. Dat hebben ze de afgelopen jaren wel bewezen. Na dagenlange besneeuwing zag de piste er erg goed uit, maar na contact met de Bergbahnen werden we teleurgesteld. Er lag onderin nog té weinig sneeuw om te openen. Het werd dus tijd voor plan B: Op 24 oktober stond de Resterkogel Kitzbühel nog steeds op het programma, maar nu werd het op 25 oktober gletsjerskiën op de Kitzsteinhorn. De 2 gebieden liggen gelukkig redelijk dicht bij elkaar.
@Jorian had al vrij snel geregeld dat hij een auto mee kon nemen in het weekend van 24 en 25 oktober en ik had ook al meteen even vrij gevraagd van werk. Na rondvragen in het groepsgesprek op whatsapp hadden we uiteindelijk een groepje van 4 gevormd: @Jorian, @ThijsMeeusen, @Vic2000 en ik. @GiGi, @RomyLisa en een vriendin zaten die week al in Oostenrijk (Kitzsteinhorn) en zouden we op zaterdagochtend onder aan de lift treffen. De accommodatie voor zaterdagavond was inmiddels ook al geboekt, ons adresje in Uttendorf lag precies mooi tussen Kitzbühel en Kitzsteinhorn.

Tijdens mijn college op vrijdag ervoor kon ik het nog maar amper beseffen dat het toch echt ging gebeuren, de volgende dag zou ik weer op de latten staan. :) Na m’n colleges moest ik eerst nog van Wageningen snel naar Gemert met het OV om alle (ski)spullen in te pakken en @ThijsMeeusen op te halen. Met Thijs reed ik weer terug naar Wageningen, omdat Jorian en Vic ons daar op kwamen halen. Het was een beetje haasten, maar uiteindelijk stonden we om 22:30u klaar om aan te rijden :p

De heenreis verliep erg goed (behalve de vele Baustelle’s op de A3). Jorian en ik wisselden af en toe waardoor we allebei goed fit bleven. We kwamen er wel achter dat Thijs zijn huiswerk niet goed had gedaan, behoorlijk slecht zelfs. Hij wist volgens mij nog net dat we naar Oostenrijk gingen, meer niet. ;) Na een korte stop bij de supermarkt in Kitzbühel voor ontbijt stonden we uiteindelijk keurig om 8:00u bij het middelstation van de Panoramabahn Kitzbüheler Alpen in Breitmoos (Pass Thurn).

We waren de 3de auto die er parkeerde, maar al snel volgden er meer Oostenrijkse locals. Ze keken overigens wel een beetje raar op dat er ook weer zo’n gekke Nederlanders tussen stonden. Tijdens het omkleden arriveerde de rest van het gezelschap en binnen een kwartier stonden we aan de kassa. De prijs voor een dagpas Resterhöhe-special was voor volwassenen 32,50 euro, voor jeugd 16 euro en voor kinderen 10 euro. Na het wachten bij de kassa was het eindelijk tijd om naar boven te gaan! We voelden ons ondanks de lange rit en het nachtje doorhalen fit en hadden erg veel zin om te gaan skiën!!

Geopend:
Panoramabahn Kitzbüheler Alpen II als Zubringer en de 4-persoons stoeltjeslift Resterkogel voor bij de geopende afdalingen.
De rode 71 direct naast de lift was officieel als enige geopend. Na een paar uur had men de blauwe piste naast de rode ook gemarkeerd, omdat er steeds meer mensen af gingen en de condities daar behalve het laatste steilstuk ook prima waren.

Weer/Temperatuur:
In het dal (op hoogte van ons startpunt, het middelstation op 1230 meter) lag tot vroeg in de middag mist. Daarboven was het zonnig en warm! Erg warm! In de zon stond je met een ski-jas te zweten. De temperatuur liep op tot zo’n 15 graden.

Wachttijden:
Af en toe een paar stoeltjes wachten, maar in de loop van de middag werd het steeds rustiger. Het laatste uurtje waren we ook echt bijna alleen op de piste! Heerlijk :D

+/-:

  • Seizoensopening!!
  • Skiën in oktober (buiten de gletsjers), een keer wat anders.
  • Heerlijk weer
  • Vooral 's middags lekker rustig
  • Warm

Foto’s:

null

^Bergstation 4-CLF Resterkogel, de geopende lift.

null

^Het kinderland met nog te weinig sneeuw. Deze sneeuw is inmiddels weer helemaal verdwenen.

null

^Een heerlijke zonnige ochtend met een prachtig uitzicht! Hier deden we het voor :) Heerlijk dit!

null

^Het met mist bedekte Salzachtal

null

^Uitzicht op de mooie besneeuwde Alpenhoofdkam.

null

^'s ochtends vroeg lag de piste er erg hard bij in de schaduw. Ook al kwam de zon al snel achter de bergen vandaan, de piste bleef lekker hard, geen slush vandaag!

null

^Bergstation van de 6-CLD Hanglalm

null

^Het geopende bergrestaurant bij de 2 liften.

null

^Rechts de geopende rode piste, links achterdoor de nog gesloten blauwe piste. Door de iets andere ligging was deze 's ochtends door de zon al iets zachter geworden.

null

^Besneeuwingsmeer

null

^Zoom naar de 3 liften die een onderdeel zijn van de verbinding met het hoofdgebied van Kirchberg-Kitzbühel. Linksachter de 8-CLD/B Zweitausender, het hoogste punt van het gebied. Rechts daarnaast de 8-CLD Hartkaser en op de voorgrond de 6-CLD Hanglalm. Erg moderne liften hier!

null

^Blik richting de Wilden Kaiser met rechts ook nog het bergstation van de 6-CLD Bärenbadkogel II

null

^Bärenbadkogel II en daarachter weer een lift van het gebied, (Wagstättbahn Jochberg?)

null

^Allemaal leuk die liften, maar voor ons was vandaag dit de belangrijkste.

null

^Het Salzachtal (Oberpinzgau) richting Krimml.

null

^Zijdalletje met rechts de Großer Rettenstein (2362m). Links aan het eind van dit dal ligt het skigebied van Wildkogel Bramberg (net niet zichtbaar).

null

^Op de Resterhöhe…

null

^…Naar het zuiden gekeken, met rechts achterin de hoogste berg van Oostenrijk, de Großglockner (3798m)

null

null

^De (smal geprepareerde) blauwe piste

null

null

^Resterkogel lift met daarachter de 6-CLD/B Resterhöhe, deze was vorig jaar eind oktober geopend.

null

null

null

^Panoramabahn Kitzbüheler Alpen II met het Salzachtal

null

^Panoramabahn Kitzbüheler Alpen II

null

^Prachtig :)

null

null

^Het kinderland van onder gezien.

null

null

^Het lijkt zo bijna op winter

null

null

^Resterhöhe stoeltjeslift

null

^Deze gesloten piste had zoals je kunt zien nog wel wat meer sneeuw nodig. Vorig jaar was de piste na die flinke dump eind oktober geopend.

null

^Winter op de Resterhöhe, herfst in het dal.

null

^Een overzicht van het bovenste gedeelte van de piste, een erg leuke helling!

null

^4-CLF Resterkogel

null

^Ook vroeg in de middag nog steeds topcondities!

null

^Het laatste stuk van de afdaling.

null

^Het bovenste gedeelte.

null

null

^Een deel van de twee geopende afdalingen.

null

^Rode 71

null

^Het laatste stuk van de rode 71

Tussendoor zijn we nog eens met de gondel naar beneden te gaan om ons zelf om te kleden. Ik had snel even m’n ski-jas omgewisseld voor een dunne trui, want het was veel te warm in een ski-jas.

null

^Beginstuk van de piste

null

null

null

^De omliggende hellingen worden zichtbaar groener met deze temperatuur.

null

^De prachtig witte alpenhoofdkam met helemaal rechts de op vier na hoogste berg van Oostenrijk, de Großvenediger (3666m).

null

^Links weer de Großvenediger en in het midden achterin de Keeskogel (3291m).

null

^Zicht op de Zillertaler Alpen

null

^Inmiddels is de mist in het Salzachtal compleet verdwenen.

null

null

^Zoom naar de Großglockner

null

null

^Helemaal achterin is zelfs de Olperer (3476m) bij de Hintertuxer Gletscher te zien. (60 km afstand)

null

^Zicht op o.a. de Kitzsteinhorn (3203m) en de Großes Wiesbachhorn (3564m).

null

^Helemaal achterin is de Tauern te zien met o.a. de Hochwildstelle (2747m) en de Hochgolling (2862m) tussen Schladming en Obertauern. (110 km afstand!!)

null

null

^Zoom naar de beroemde Kitzbüheler Horn.

null

^@ThijsMeeusen

null

null

^Later in de middag was er bijna helemaal niemand meer.

null

null

null

^Wij zijn er natuurlijk maar voor een weekend, dus we gebruiken de skipas optimaal.

null

^Heerlijk zo in de namiddag :) Door de zomertijd hadden we nog lekker lang zon.

null

null

null

^Panorama Salzachtal

null

^En toen was het weer tijd om naar beneden te gaan met de Panoramabahn.

null

^Ik snap waarom ze het de Panoramabahn noemen! :)

Onze skidag zat er weer op en beneden bij het middelstation aangekomen was het daar ook weer flink opgewarmd. Het was gewoon T-shirt weer! We hadden alles snel ingepakt en zijn daarna naar onze accommodatie in Uttendorf gereden. Een erg schoon en ruim appartement voor nog geen 23 euro p.p.p.n. Gijs liet ons zijn kookkunsten zien met de 2 pasta’s die hij had gemaakt. Ik werd er spontaan emotioneel van, maar dat kwam vast niet door de uien die ik aan het snijden was. :p

Verder waren we natuurlijk moe van een nacht doorhalen + een dag skiën en dus gingen we vrij vroeg naar bed. Daarvoor toch nog even ontspannend wat biertjes gedronken met een potje Yahtzee, waarbij het toch echt duidelijk werd dat Thijs een echte Brabander is ;)

Conclusie skidag:
Zo’n spontaan weekendje skiën is natuurlijk al geweldig, maar ook nog eens met heerlijk weer, een prachtig uitzicht en een erg leuke piste maakt de dag helemaal compleet! Dit was die lange reis echt helemaal waard! De piste bleef de hele dag in perfecte conditie, 's ochtends nog een beetje glad, maar 's middags lekker griffig.

Gelukkig waren we ‘nog maar’ op de helft en hadden we de zondag 25 oktober nog een skidag op de Kitzsteinhorn. Het verslag hiervan komt zo snel mogelijk :)
@Jorian, @ThijsMeeusen, @Vic2000, @GiGi, @RomyLisa, voeg nog maar wat toe als ik iets vergeten ben te vertellen. ;)

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 14:00

Hahaha thijs met zijn huiswerk :D ik kon me die vrijdag op school ook nog niet voorstellen dat ik een halve dag later in de auto naar Oostenrijk zou zitten :D en je bent vergeten te melden dat we onze frote held nog gezien hebben he… Gijs z’n pasta was best oke, maar thijs kon het jammer genoeg toch weer niet laten om wat op de tafel te gooien… jammer… was leuk idd! Kaprun was ook erg vet :D Mooi verslag verder!

#proudtobepartofleswintersporters

Hmm, komt me vaag ergens bekend voor ;)

Nee ff zonder grapskes. Als je met een stel gasten op pad gaat die elke pistekaart van heel Oostenrijk uit hun hoofd kennen ben je al gauw degene die zijn huiswerk niet heeft gemaakt :P.

Dingen waar we verder nog achterkwamen:

  • Romy kan niet tegen wijn
  • Romy kan niet zo goed vijven tellen
  • Vic is 15.5
  • Gijs doet eigenlijk helemaal niet aan skiën en zit liever op het terras, net als romy

Was een leuk weekendje jongens!

Mooie mens @Jorian

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Pfff… Nu alweer wezen skiën, niet jaloers hoor;-)
Weer een leuk verslag in elkaar geflanst @HenriS:-)
Mis alleen de groepsfoto…

LA NORMA😍☃️

Fraaie foto’s! Laten we de traditie van veel verslagen schrijven ook dit seizoen weer voortzetten. Ben erg benieuwd wat dit seizoen wat dat betreft allemaal gaat bieden. Een mooie start is in ieder geval binnen en daarmee het halve werk gedaan! ;)

@ThijsMeeusen, mooie opsomming haha ;)
@Piefke, die hadden we op de Kitzsteinhorn gemaakt, maar helaas is de telefoon van Jorian overleden vrij snel daarna :(
@Frans, ik zal weer m’n best doen om van alles een verslag te maken.

@thijs hmm goed lijstje ja @Piefke die hebben we wel maar staat op Jorians mobiel en die is in Kaprun kapot gegaan… Verder heeft Henri onze groepsfoto in de lift eruit gelaten denk ik…

#proudtobepartofleswintersporters

Top verslag ! Jammer dat ik het moest missen mja, heb ik weer meer geld voor trips later in het jaar :)

Gang is alles

Nice Boys !!!
Zag dat je me uien tip niet gebruikt hebt

May the ski force be with you !!

Mooi verslag, @HenriS

Verrek, ik sta soort van quasi-skiënd op een foto! Dat gebeurt niet zo vaak. Maar haalt wel de conclusie van @ThijsMeeusen onderuit… hihi ;)

Mooi hoor!

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Geweldig. Wij in de T-shirts op een terrasje op PassThurn gezeten met de vraagtekens in onze ogen hoe zou de sneeuw zijn… terwijl jullie gewoon aan het skien waren.

Haus Gassner in Niedernsill

Hmm, komt me vaag ergens bekend voor ;)

Nee ff zonder grapskes. Als je met een stel gasten op pad gaat die elke pistekaart van heel Oostenrijk uit hun hoofd kennen ben je al gauw degene die zijn huiswerk niet heeft gemaakt :P.

Dingen waar we verder nog achterkwamen:

  • Romy kan niet tegen wijn
  • Romy kan niet zo goed vijven tellen
  • Vic is 15.5
  • Gijs doet eigenlijk helemaal niet aan skiën en zit liever op het terras, net als romy

Was een leuk weekendje jongens!

Mooie mens @Jorian

ThijsMeeusen op 28 okt 2015 23:32

Hee! Het vijven tellen ging me aardig goed af hoor! :)

Zo vroeg in het seizoen en nu al jaloersmakende foto’s TOP!

haha erg leuk verslag met grappige herkenbare dingen :p
Mooie foto’s weer @HenriS :)
Kijk weer uit naar die van Kitz2 :D

Certified ski-boy, glijbewijs

Bedankt allemaal!
@CJAHulskamp, ik kwam er te laat achter inderdaad, helemaal vergeten ;)
@Jorian, Kitzsteinhorn komt morgen, beloofd! Heb een beetje weinig tijd gehad afgelopen weekend.

Dat hebben jullie weer eens goed gedaan jongens!

Mooie foto’s op deze manier ;)

#proudtobepartofleswintersporters

Na de inleiding was ik wel benieuwd naar de foto’s… Maar helaas, ze werken niet meer :p

@EricH, de foto’s zijn weer zichtbaar :)

Plaats een reactie