Kopen of blijven huren? Gezocht: betaalbare ski´s

Ski ervaring: 7 jaar, waarvan 5 jaar les. Blauwe piste gaat hard, rode piste gaat prima, zwart komen we gewoon normaal beneden (maar zonder topprestaties uiteraard…).
Off-piste doe ik niet aan.

Ben 1,72 meter lang, net geen 80kg, in bezit van eigen skischoenen.

Dat is pakweg de basis die ik nu heb, en overweeg om dit jaar eens niet te huren, maar te investeren. Budget ca. 250 euro, liever iets minder. (dus ca. 2 keer huur).

Mag oud modeljaar zijn, mag ook tweedehands zijn, maar dan niet oud/af/op.

De hele topski´s die er zijn hoeven voor mij dus niet, ben geen pro tenslotte.

Heb marktplaats al bezocht, maar vind daar eigenlijk alleen oude bagger van zolder. Dat wil ik dus niet. Hier op dit forum nog geen passend ski´s gevonden, wepowder ook niet. (wel wat freeride e.d. en te lange of te kort…)

Wie heeft er goede ideeën waar ik de juiste ski tegen juiste prijs online kan kopen, of heeft wellicht iets in de verkoop wat voor mij voldoet voor komende paar jaar?

@Space_NL zonder te weten waar je voorkeur ligt en hoe je je verder technisch wilt ontwikkelen. Wellicht tijdens de huur bepaalde ski’s gehad die je heel goed bevielen? Wellicht dat je daar naar zou kunnen zoeken

Anders, als het niet uitmaakt :-) kijk eens hier naar (voldoet in iedergeval aan je prijs eis die vrij strikt schijnt te zijn): http://ski-outlet-venray.nl/ski-s/lengte/166-180/price/199-2…

http://www.beslist.nl/products/sport_outdoor_vrije-tijd/spor…

Fischer ski’s zijn denk ik interessant voor je:
http://www.wimjaquetsports.nl/sporten/skien/ski-s/?price=189…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

De voorkeur is dus vooral mooie tochten OP de piste, recreatief dus. Ben niet voornemens nog funparken te gaan doen of schansspringen ofzo :-)

Dus vooral een ski die voor de skiër die 1 week per jaar gaat goed te draaien valt, en tegelijk wel stabiel blijft op wat hogere snelheid, de blauwe lange piste laat ik hem altijd wel lopen.

De verhuurder waar ik laatste 6 jaar geweest ben heeft alleen Rossignol in assortiment, maar ik weet niet precies welke. Ze bevielen wel, maar ben ook niets anders gewend dus…

Ski prijs is niet heilig, maar wil ze liefst in 2 tot 3 jaar “terugverdienen”, 4 jaar of meer dan is blijven huren betere optie denk ik.

De Fischer Progressor 600 had ik ook gezien, maar de ene website zegt echte instapski, andere website dicht hem wel betere eigenschappen toe… Classificeer mezelf echt niet als beginner meer.

Als een goede ski voor mijn niveau / wensen / whatever in genoemde prijsklasse niet goed haalbaar is dan hoor ik het natuurlijk ook graag, dan heb ik feitelijk ook een antwoord op mijn vraag :-)

https://www.sport-bittl.com/de/skisport:::102.html?filter%5B…

Hier zou je ook eens kunnen kijken.
Heb ik ook besteld, kwam in keurige verpakking naar NL
Hier zit vast wel iets bij in de sale, of verder in de shop.

Heb maandag kijkers voor deze, anders is dit n prima ski voor je: http://link.marktplaats.nl/m1010460899

Nog wat zoekwerk gedaan,

Ekosport ken ik niet, maar kom ze op fora vaker tegen, aangenomen dat het goede partij is, ze hebben paar ski´s in de opruiming:
http://www.ekosport.nl/rossignol-pursuit-13-carbon-xel110-15…
http://www.ekosport.nl/rossignol-pursuit-13-x-xel110-15-p-1-…
Rossignol 13 en 13x, buiten de kleur zie ik in de specs geen verschil ?!

http://www.ekosport.nl/rossignol-pursuit-12-ti-xel110-15-p-1…
Nog goedkoper zijn de 12ti, zou verwachten dat deze minder is als de 13, maar wederom in de specs op 1e gezicht geen verschil, iemand ervaring / kennis?

Bovenstaande 3 zijn allemaal 163 of 170, lijkt mij dat 163 voor mijn 1.72 meter met net geen 80kg goed is? of zou 170 het advies worden?

http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skien-en-langla…
Deze set leek ook wel wat, maar gezien leeftijd (2012) en gebruik (verhuur max 10 weken) lijkt me dit te duur?

nogmaals dank voor meedenken!

Wat Ekosport betreft heb ik daar al meerdere keren besteld, en tot volle tevredenheid. Helaas duurt de levering soms wel even, aangezien het vanuit Frankrijk wordt verstuurd. Via UPS ging dat het beste; GLS duurde wel erg lang. Ski’s heb ik er nog niet besteld, wel het nodige aan kleding, en dat wordt netjes verpakt. Als ze de ski’s ook op een dergelijke manier verzenden heb ik daar wel vertrouwen in. Zolang je weet wat je wil kopen kan je daar voor leuke prijzen mooie spullen vinden, maar hou er wel rekening mee dat het aanbod niet altijd even continue is. Wat vandaag ruim op voorraad is kan morgen op zijn.

Nog wat zoekwerk gedaan,

Ekosport ken ik niet, maar kom ze op fora vaker tegen, aangenomen dat het goede partij is, ze hebben paar ski´s in de opruiming:
http://www.ekosport.nl/rossignol-pursuit-13-carbon-xel110-15…
http://www.ekosport.nl/rossignol-pursuit-13-x-xel110-15-p-1-…
Rossignol 13 en 13x, buiten de kleur zie ik in de specs geen verschil ?!

http://www.ekosport.nl/rossignol-pursuit-12-ti-xel110-15-p-1…
Nog goedkoper zijn de 12ti, zou verwachten dat deze minder is als de 13, maar wederom in de specs op 1e gezicht geen verschil, iemand ervaring / kennis?

Bovenstaande 3 zijn allemaal 163 of 170, lijkt mij dat 163 voor mijn 1.72 meter met net geen 80kg goed is? of zou 170 het advies worden?

http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skien-en-langla…
Deze set leek ook wel wat, maar gezien leeftijd (2012) en gebruik (verhuur max 10 weken) lijkt me dit te duur?

nogmaals dank voor meedenken!

Space_NL op 22 jan 2016 15:50

Die van Ekosport lijken me prima ski’s voor die prijs, ik zou wel de sportiefste hiervan nemen.

163 en 170 kunnen beide prima, ik zou de lengte die jouw het prettigst lijkt kiezen.

@Space_NL in dit topic worden mooie Marktplaats-advertenties gepost. Zitten mooiere ski’s bij dan de Pursuits, mijns inziens…

https://www.wintersport.nl/forum/topic/222422

@Space_NL zonder te weten waar je voorkeur ligt en hoe je je verder technisch wilt ontwikkelen. Wellicht tijdens de huur bepaalde ski’s gehad die je heel goed bevielen? Wellicht dat je daar naar zou kunnen zoeken

Chonn op 21 jan 2016 20:12

Als je wat zegt over je skistijl en -voorkeuren (lange/korte bochten, kracht/techniek, alleen piste?) kunnen we je beter helpen en misschien een paar mooie opties voor je vinden…

Dank voor je reactie Gigi,

Denk dat ik vooral lange bochten op de blauwe maak, met redelijk snelheid, en op rood en zwart toch wat meer controle zoek (en dus langzamer, kortere bochten).

Techniek is redelijk, maar ben zeker geen topper. Een ski die dus accepteert dat er schoonheidfoutjes in de techniek zitten zou wel fijn zijn.

Zoals aangegeven alleen piste, kan en wil er niet buiten.

Dat andere topic volg ik ook, maar die persoon is net een slag langer als mij, dus die ski’s op MP zijn te lang. Afgelopen jaar waren de huurski net zo lang als ik ben (1.70 volgens mij, ik ben 1.72) en dat is echt lang genoeg, langer wil ik niet. 1.65 zou ik ook prima vinden, denk dat 1.60 voor mij te kort is, zeker omdat de lange blauwe ik soms ook wel eens even gas wil geven, het moet natuurlijk niet gaan klapperen enzo…

Helpt dit? Hopelijk!

Hier staat vast wel wat tussen met leuke prijzen. In de winkels tot eind januari volgens mij nog korting.

http://www.decathlon.nl/C-937919-ski-s-kopen

Die lengte is afhankelijk van het soort ski: een slalomski voor korte bochtjes neem je doorgaans wat korter dan een meer allround-pistemodel met wat rocker (rond lichaamslengte). Bovendien is je gewicht een belangrijke factor. Niet alleen voor de lengte van de ski maar ook voor de opbouw. Een ski zonder verstevigende lagen metaal of carbon zou ik niet aanraden, daar trap je denk ik vrij snel doorheen en zullen vrij instabiel aanvoelen als je beter wordt en wat harder gaat.
Daarnaast zou ik kijken naar ski’s met een niet al te kleine radius (die kunnen op hogere snelheid op vlakkere pistes erg nerveus worden; kleinere bochten skiën met een langere radius is wel altijd mogelijk, mits je de kanthoek groot genoeg maakt). Een houten kern, wat rocker en een volledige sidewall zou ik ook willen aanraden, zeker als je echt van plan bent verder te investeren in je technische niveau.

Modellen waar ik naar zou kijken zijn (rekening houdend met je budget):

Deze ski’s zijn lastig te vinden voor jouw budget, maar zijn wel de beste opties qua ski.

Als ik binnen jouw budget ga zoeken, vind ik de volgende opties (die ik ook aan zou durven raden):
2012 Nordica Fuel in 170 (met 78 mm onder de voet een wat bredere pisteski waar je allle sneeuwcondities op de piste moeiteloos mee aan kan, dus ook slush, verse sneeuw, etc. Geweldige kantengrip en een erg goede ski): https://www.muskelkatersport.de/de/wintersport/ski-skisets/n…
Rossignol Hero ST CA, een slalomski voor het korte werk, maar iets lichtere uitvoering dan de top-race-lijn… (gebruikt) https://skibuy.at/skiboerse/rossignol/6696-hero-elite-st-ca…

Mijn advies: de gebruikte Salomon, de Nordica Fuel of je budget wat oprekken voor de Fischer Progressor 900

Dank GiGi, je zet me aan het denken!

De Fischer Progressor serie had ik ook bekeken, maar kwam zelf uit op de 700 als zijnde “mijn niveau”.

zelfde met de RC4, die leek me meer voor vergevorderden, en niet “normaal” gevorderden :-)

De Rossignol pursuit serie is wel echt een piste serie, en als ik in Ellmau op verhuur zoek is de Pursuit 300 de ski in de één na hoogste huurklasse. Leek me ook de juiste huurklasse, ben immers geen pro die de allerduurste ski hoeft te huren.

Nu kan ik de pursuit 300 niet terugvertalen naar de oude nummering helaas (of het een 12, 13, 14 of 16 zou zijn geweest). Maar qua specs schat ik in dat de nieuwe 300 de opvolger moet zijn van de 12 of 13.

De salomons hebben er 43 dagen opzitten, en met opsturen erbij kom ik ruim boven de 2 keer huurprijs.

Maar tussen de regels door lees ik vooral dat je me een wat snellere (meer race uitvoering) ski adviseert boven een 100% piste ski…

Maar gezien budget is MP of andere tweedehands doorzoeken tot er binnen het budget een hoogwaardiger ski word aangeboden wellicht ook wel beter als een (te?) goedkoper bij Ekosport wellicht…

De 300 was vrij laag in de lijn, die tot 800 ging, geloof ik. Dus onder het midden, echt een beginnersski. De 12 en 13 zijn vergelijkbaar, de serie loopt tot 18 dacht ik.

Over die niveau-aanduidingen van fabrikanten en verhuurders: vergeet die. Die zijn mijns inziens structureel te laag. Voor een weekje maakt dat niet zo veel uit, maar als je wil investeren om er een paar jaar mee vooruit te kunnen, zou ik echt een betere ski adviseren. En maak je geen zorgen: dit seizoen twee mensen met 2 weken ski-ervaring op de Progressor 900 gehad en het was een verademing voor ze. Dat een ski een hoog plafond heeft, zegt namelijk helemaal niks over het instapniveau. En de ski’s van tegenwoordig zijn bijna zonder uitzondering steeds makkelijker te skiËn, o.a. door de rocker.

Op de Nordica Fuel na, die volgens de fabrikant een all-mountain ski is (maar binnen die categorie wel erg smal), zijn alle genoemde ski’s pure pisteski’s. Als in: off-piste heb je er helemaal niks aan.

En inderdaad: beter een tweedehands exemplaar van een hoogwaardige ski (mits goed onderhouden) dan een nieuw model dat wat lager staat in de lijn. Als je goed met je materiaal omgaat, kan je 120 tot 150 skidagen maken op een ski. Dus zelfs de Salomon die 43 dagen is verhuurd, kan je nog een week of 10 of een jaar of 5 op vooruit denk ik.

Maar je lijkt helemaal gefocust te zijn op de verhouding kopen/huren… Ik zou kijken naar een ski die geschikt is voor wat je kan en ermee wil. Natuurlijk heb je een budget waar je binnen wil blijven, maar de vergelijking met het huren zou ik echt loslaten. Want naast het aanschafbedrag ben je aan eigen ski’s ook geld kwijt aan slijpen en waxen en je moet het meenemen natuurlijk…

Als je wil investeren in je techniek en lekker skiën de komende jaren (jaar of 4 op die ski als je 1 keer per jaar gaat en lessen blijft nemen), zou ik inderdaad een hoger niveau ski kopen. Heb je veel meer plezier van. En geloof daarin niet míj als je dat niet wil, maar die lichtgevorderden die het heerlijk vonden en in technisch niveau en in vertrouwen echt sprongen maakten op dergelijke latten.

Ik zeg zeker niet dat ik je niet geloof GiGi!

sterker nog, zoals ik al zei, je zet me aan het denken.

Mijn focus voor nu dus even verlegd naar kijken of ik een betere ski gebruikt kan vinden.

In die lijn, niet door jou genoemd, maar wellicht wel in die klasse?
http://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skien-en-langla…

Jaar of 3 wil ik er sowieso mee doen, of ik nog veel ga lessen is maar zeer de vraag, afgelopen 2 jaar niet, dit jaar dan wel weer de intentie. Wellicht beste nog even een week MP volgen of er nog leuke dingen nieuw opkomen.

Die Nomad moet je niet kopen, zou ik zeggen. Mist mijns inziens alles wat een goede ski maakt…

Ik heb even op marktplaats gekeken, maar er staat momenteel geen ski bij onder 250 euro (vraagprijs) die ik iemand zou aanraden of namens/voor iemand zou kopen.

Nog eens even erin gedoken (vertel mijn vrouw maar niet hoeveel tijd er nu in zit :-) )

De Nordica Fuel vind ik niet heel veel van terug op internet, maar wat ik vind is wel positief.

In 1e instantie dacht ik dat die ook gebruikt was, maar die in Koln staat voor 198 + 8 = 206 euro thuis. Nieuw.
Enige wat gek is, is dat er onder staat dat de bindingen ongemonteerd zijn, terwijl ze op de foto er gewoon op zitten. Mag ik aannemen dat ze bedoelen dat de bindingen niet afgesteld/ingesteld zijn?

Daarop inhakend, achterop skischoenen staat altijd de maat lees ik overal, nu heeft mijn schoen (ex-rental) twee maten achterop, klopt het als ik zeg dat de 265 mijn schoenmaat is, en de 308 de maat die nodig is voor de bindingen?

null

Als de bindingen in het geheel niet gemonteerd worden, dan word het wel een lastiger verhaal lijkt me…
(hmm, op Ebay bieden ze montage voor 5 euro aan, dat moet dus ook via hun eigen shop prima te regelen zijn, maakt 211…)

265 is je schoenmaat, namelijk 26,5 cm.

308mm is de lengte van de zool en die hebben ze inderdaad nodig om de binding op af te stellen.

Bindingen zijn inderdaad niet gemonteerd, moet je dus nog laten doen. Kost bij Wim Jaquet in Amersfoort € 7,50.

Verder goede deals en prima levering door die shop.

Deze recensie van mijn collega bij Yellow Gentian al gezien? http://www.yellowgentian.com/ski-reviews/all-mountain/nordic…

Sorry @GiGi, had niet gezien dat je bericht bewerkt had,maar die review heb ik inderdaad gezien.

Heb mail naar de winkel in Keulen gedaan met voorstel voor ski+binding+montage+verzend, dus hopelijk kom ik er met hun uit.
Wim Jaquet zit hier bijna 2 uur vandaan (vanuit het Zeeuwse), en de zaterdag van wintersport in Ellmau nog moeten laten monteren lijkt me ook niet slim, altijd er drukke dag voor hun.

Als Muskelkater kan en wil monteren en de hele set wil afleveren denk ik dat dat hem gaat worden!

Update: Muskelkatersport had ik gemaild met een voorstel voor ski+binding+montage+verzendkosten van 190 euro, met de verwachting dat tegenbod 200 zou zijn,

Heb net mail terug gehad, 198 euro voor het geheel.

Ben vanaf nu dus niet meer zoekende, maar in afwachting van levering :-)

Nice! Heel veel plezier op die latten. En dat ga je hebben, geloof me…

Nog 4 weken en dan ga ik het testen, dus minimaal 5 weken voor ik hier op het forum je gelijk kan geven :-)

In elk geval iedereen bedankt voor het meedenken, en zeker @GiGi voor het ‘winnende’ advies :-)

@Space_NL Veel plezier met je nieuwe aanwinst. En ben benieuwd naar je ervaring met je ski’s als je terug bent van Ellmau. En een keer extra waxen vooraf kan geen kwaad (ook al zit er een fabriekswaxlaagje op)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Moet ook nog kijken of ik de bindingen ga laten instellen/controleren. Geen idee of het nodig is nieuwe bindingen te checken in zo’n machine.

Waxen wil ik overwegen zelf te gaan doen, wellicht 1e keer nog wel laten doen…

Uit de categorie: kennis delen, het hoofdstuk de terugkoppeling:

Heb de latten bij muskelkatersport gekocht, bindingen laten instellen en controleren in de machine bij MK skiservice. Daarna vriend van me gebeld die al jaren zijn eigen ski´s onderhoud, en bij hem les gekregen over handmatig waxen. gelijk de set dus van extra laagje wax voorzien ( @chonn ).

Voorbereiding leek me dus goed :-)

Ben vorige week in Ellmau geweest, sneeuw condities niet erg goed (paar dagen papperig, paar dagen erg ijzig).

Eerst drie dagen les (1 ochtend in middelste groep, daarna twee-en-een-halve dag in hoogste groep). Veel op snelheid, veel korte bochten, etc.

Daarna drie dagen met familie op pad.

Mijn ervaring met deze ski´s:

  • snelheid geen enkele probleem
  • poeder, pap, ijs, etc, hij kan overal op terecht lijkt het. Zeker in poeder (lag 1 ochtend op de piste…) had ik beduidend minder problemen als mijn les genoten op korte piste ski´s (bijv mijn zwager op de progressor f18, ca. 15cm korter als lichaamslengte).
  • echt korte bochten was voor mij moeilijker als voor mede leerlingen (vaak op iets smallere ski, en duidelijk kortere ski t.o.v. lichaamslengte ook).
  • ze wegen echt niks (als je vergelijkt met de huurskis van mijn vrouw en mijn zwager sowieso niet!) wel fijn bij wandelen naar de lift :-)

De verhuur shops in Ellmau gaven sowieso iedereen ca. 15cm kortere ski´s. De mijne zijn slechts 2cm korter als ik zelf ben…

Al met al zeker positieve ervaring, zeker omdat ik zelf op de piste toch echt eerder middellange of lange bochten maak merk ik nu ik er op let, en veel minder echt heel kort.

Mijn doel was ski´s eruit hebben in 3 weken, maar met alle aanschaf aan wax en toebehoren zal dat toch 4 weken worden vrees ik nu :-) (zwager was 80 euro kwijt aan huur). Maar het eerst jaar zijn ze zonder noemenswaardige schade doorgekomen, binnenkort nieuwe laag wax er op en wegzetten voor komend jaar!

Enige wat ik me afvraag of iets korter (160 ofzo) niet beter was geweest, maar die waren sowieso in dit model/type niet te koop. Wellicht dat ik op termijn als er ooit weer budget is nog wel eens een kort(er) setje koop voor ijzige condities en skiën met nichtje/neefje :-)

Dank nogmaals aan o.a. @GiGi voor meedenken!

@Space_NL altijd fijn om terugkoppeling te lezen hoe het uiteindelijk is bevallen, maar toch lees ik een twijfel (160cm of korter --> volgens mij lever je dan weer in op andere kwaliteiten) ? Korte bochten kun je ook met langere ski’s prima uitvoeren: techniek bijschaven en oefenen :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Klopt @chonn,

De twijfel was ook meer in de lift (als je ziet dat de rest echt korter materiaal heeft) als op de piste.

Pas toen de les echt richting wedelen ging leek korter me echt handiger, maar na de les zelf op de piste niks geen last van lengte gehad. Puur als het echt kort en snel werd (dat ging, maar dan lijkt korter handiger).

En ja, waarschijnlijk zouden kortere ski’s weer andere nadelen hebben, ik ben dus zeker niet ontevreden over de aanschaf!

Wedelen?!?!? LOL :-)

When life gets too complicated.... SKI

Ski ervaring: 7 jaar, waarvan 5 jaar les. Blauwe piste gaat hard, rode piste gaat prima, zwart komen we gewoon normaal beneden (maar zonder topprestaties uiteraard…).
Off-piste doe ik niet aan.

Ben 1,72 meter lang, net geen 80kg, in bezit van eigen skischoenen.

Dat is pakweg de basis die ik nu heb, en overweeg om dit jaar eens niet te huren, maar te investeren. Budget ca. 250 euro, liever iets minder. (dus ca. 2 keer huur).

Mag oud modeljaar zijn, mag ook tweedehands zijn, maar dan niet oud/af/op.

De hele topski´s die er zijn hoeven voor mij dus niet, ben geen pro tenslotte.

Heb marktplaats al bezocht, maar vind daar eigenlijk alleen oude bagger van zolder. Dat wil ik dus niet. Hier op dit forum nog geen passend ski´s gevonden, wepowder ook niet. (wel wat freeride e.d. en te lange of te kort…)

Wie heeft er goede ideeën waar ik de juiste ski tegen juiste prijs online kan kopen, of heeft wellicht iets in de verkoop wat voor mij voldoet voor komende paar jaar?

Space_NL op 21 jan 2016 19:27

Plaats een reactie