wel helm of geen helm

Ik zou een PlusMax paraglide/ski helm kopen.

Heb hem toevallig zelf te koop op marktplaats in het Wit (stuk sterker, comfortabeler en mooier dan de standaard skihelm van 50 euro).

http://link.marktplaats.nl/487765174

Ik zou vooral een 2ehands helm kopen! Jaaaa dat is een goede.
"Altijd van een oud vrouwtje geweest, heeft altijd in de doos gezeten, is nooit per ongeluk gevallen".

@Anne,
Het is niet mijn bedoeling om allemaal argumenten voor het dragen aan te slepen, maar het viel mij op dat je allemaal argumenten aanhaalde om een helm juist niet te dragen. Iedereen moet het natuurlijk helemaal zelf weten. Voor wat betreft wat Sjakie zegt; het maakt natuurlijk geen moer uit of je wel of niet ervaren bent voor het dragen van een helm. Misschien zit daar juist de valkuil want ervaren skiërs zoeken toch sneller het "randje" op van hun skikunnen. Overigens hecht ik niet al te veel waarde aan locals. Kijk maar eens goed op wat voor oude zooi sommige skiën en natuurlijk en is iedere local per definitie een zeer ervaren skiër?! Allemaal onzin dus.

@ Greenfield

Dat van de locals was een reactie op de post van Erik. Verder heeft dit niks te maken of je wel of geen helm moet dragen natuurlijk… En wat betreft oude zooi waarop ze skien: Een zeer goede en ervaren skier is niet per definitie iemand met nieuw materiaal lol…

Helm op of niet? gewoon zelf kiezen…

Idd iemand die goed met ouderwetse ongetailleerde alpine skies de berg af komt is in mijn optiek superieur in zijn kunnen. Zie het maar als de film the last samourai. Ondanks de uitvinding van het buskruit waren de samourai superieur in hun kunsten, een geweer is effectiever maar dat maakt de drager ervan niet automatisch beter.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ik ben er ook nog niet aan, lijkt me zo heet op de piste. Ik heb al zelden een muts op. Ik weet dat het veiliger is, maar ik ben bang dat ik mij er heel erg aan ga irriteren als ik er een op heb.

Serfaus

Ik ski zelf nu 13 jaar en tot nu steeds zonder helm. De Oostenrijkse locals vinden dit een zeer onlogische keuze aangezien ze daar per seizoen een groot aantal (zwaar)gewonden zien voorbijkomen en dan ook vaak met hoofdletsels. Dit jaar ga ik me dan ook gewoon een helm aanschaffen. Gewoon even zoeken naar een model dat me niet hindert en er leuk uitziet. Beter voorkomen dan genezen denk ik zo. En de laatste jaren ben je als niet-helmdrager bijna een buitenbeentje als je op de piste eens rondkijkt!

Tegenwoordig zijn pistes veel drukker en is de skitechniek anders.

Vroeger maakte men kleine bochten met geringe snelheid in een rechte lijn omlaag.

Nu carved men met veel hogere snelheid over volle breedte van de (toch al drukkere) piste.

Ik beheers mijn skitechniek, die helm draag ik voornamelijk voor het geval dat een ander mij over het hoofd ziet.

Ben het helemmal eens met Sofie ! Ski al bijna 30 jaar zonder helm maar ga dit jaar ook aan de helm ! Het valt ook niet meer uit te leggen aan onze kinderen die opgegroeid zijn met helm en nu op puberleeftijd vragen waarom wij er geen op hebben. En inderdaad afgelopen vakantie waren wij (nederlanders) zonder helm een uitzondering en er werden zelf grappen over gemaakt bij de liften: zo van "alle mensen zonder helm achteraan aansluiten !" in het duits dan wel Ha Ha !

Ik ski sinds 3 jaar met helm, en direct vanaf het begin vroeg ik mij af waarom ik dat niet eerder gedaan heb!
Ik heb een POC Receptor+ met bijpassende goggles (o.a. POC Iris Bug) en dat skiet ongelofelijk comfortabel.
Ik lees hierboven ergens dat iemand met een helm op niets hoort en ziet: die ervaring had ik in de winkel met diverse andere helmen ook, maar niet met de POC.
En dan de wind in je haar… tsja, op één of andere manier sneeuwt het altijd als ik in de bergen ben, dus dan is een helm en perfect aansluitende goggles wel erg lekker warm. Maar ook met een zonnetje ventileert de POC dus prima, mijn ski-maat met een dicht potje van ik dacht Uvex pop zijn hoofd had er in de zon meer last van…
Laatste koud-weer tip: zo’n gezichtsmasker om (bij v Komperdell), dan kan je zelfs met -25 nog op pad.

@ johan487

Hij is nieuw oelewapper :P… en met paraglide certificaat (dus een stuk sterker dan de B certificaat skihelmen)… Btw straks ff racletten? (H)

Met helm, de reden dat ik hem kocht is veiligheid (sinds 2 jaar zelfstandig ondernemer en sinds 14 maanden papa en dus meer verantwoordelijkheid naar medewerkers en gezin). Na 1 dag skieen nog een groot voordeel ontdekt; Het zit veel prettiger op mijn hoofd dan een muts en het bedekt mij oren goed!

I love wintertime

Heb je als niet-zelfstandig ondernemer dan geen verantwoordelijkheden naar je werkgever? En heb je als niet-papa dan geen verantwoordelijkheden naar de rest van je familie?
Beetje egocentrisch van je, als je mij zou vragen.

Zeker MET helm! vorig jaar een doodklapper gemaakt en ben als een speer een helm gaan kopen, helaas wel erg duur, maar dat weet je als je iets koopt in het wintersport gebied.

Ik ga nooit meer zonder!

Muts en liefst zonder wat dan ook!!!
Als iedereen zich wat beter aan de regels en snelheid zou houden, waren helmen nooit aan de orde geweest. Helmen zijn gekomen door het onzorgvuldige gedrag van de mensen. Met een helm/rugprotector enz. denkt iedereen nog sneller te kunnen, is immers veilig voor zichzelf. Met andere mensen op de pistes wordt steeds minder rekening gehouden. Afspiegeling van de maatschappij helaas. Of klinkt dit als een oude man, die al 30 jaar op de pistes komt en de helmloze periode koestert? Ik denk van niet! Rekening houden met anderen is regel nummer 1 op de piste. Dus…snelheid aanpassen aan omstandigheden/drukte/eigen technisch vermogen/toestand pistes enz. Helmen kunnen dan weg. Zag laatst iemand die zich had beschermd als Batman, bijna in een harnas. Moeten we die kant op??? Nee toch!!

@bert: Zever ! Iedereen mag zijn mening hebben, maar dit is te gek voor woorden…

Alsof je alleen maar valt door de onkunde van anderen… Je moet overigens ook helemaal niet snel skiën om toch zware verwondingen op te lopen. Nog nooit gevallen omdat je even niet was aan het opletten/ evenwicht verloren/ whatever ? Als je al 30 jaar skiet waarschijnlijk wel, er moest maar eens een steen naast jou hebben gelegen op dat moment. En je moet maar de pech hebben dat je er net met jouw hoofd op valt.

Waarmee ik mij niet wil uitspreken over het verplichten van een helm, maar over het nut ervan in het algemeen valt er niet echt veel te discuciëren vrees ik…

Dat men meer risico’s gaat nemen kan zijn, maar dit mag je niet veralgemenen. Ik ski al heel mijn leven met een helm, en pak geen extra risico’s door de helm. En vele met mij denk ik…

@ Bert

Volkomen met je eens! je slaat de spijker op z’n kop!

ik board ook veilig :) lekker met helm en nooit koud. zicht is perfect dus dat is onzin net alsof d e helm net zover uitsteekt als een capuchon. en de plakker van m’n go pro heb ik liever op m’n helm dan in m’n haar…

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Ik draag ook een helm, heb 'm dit jaar gekocht en ben er heel blij mee… voel me er veiliger mee, maar daarnaast is ie lekker warm, zit het lekkerder met een goggle en je merkt bijna niet eens dat je 'm op hebt zo licht is ie!

Vorig jaar ook artikel in de krant gelezen dat er een Brits vrouwtje door iemand anders ondersteboven werd geskied, dood… Als ze een helm gedragen had, had ze nog geleefd.
Het hoeft dus niet altijd aan jou te liggen, dus is een helm wat mij betreft gewoon een verstandige en veilige keuze.

Bovendien kun je zelf soms ook lelijk vallen, sneeuw zelf is vrij zacht, maar weet niet of je weleens op een ijsplaat/harde bevroren sneeuw bent gevallen? Als je daar met je hoofd op terecht komt, is dat geen pretje lijkt me…

@ Jeroen: Ik zou je wel eens willen zien met die GoPro direct op je hoofd geplakt :) Mag ik 'm dan voordat je in bad gaat van je hoofd trekken? :)

zeker doen, een helm.
Kijk eens op poederdump. Daar hebben ze veel POC helmen met 50% korting. Nog steeds an de prijs, maar dan heb je wel een heel goede helm.
Heb net zelf een groene Skull light gekocht.

moderator edit: Link verwijderd

Mmm… ik heb nu 2 forums bekeken met als onderwerp "wel of geen helm". Helaas kan ik nog niet echt een goed beeld vormen, omdat de groep die wel een helm draagt veel actiever debatteert.
Als iemand zegt ik draag geen helm, worden alle argumenten onmiddellijk de grond in geboord.
Het lijkt wel een debat met de paus, over dat god niet bestaat. :)

Toch denk ik dat ik dit jaar ZONDER helm ga skiën.
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Door te gaan wintersporten aanvaard je dat een zeker risico loopt. Maar het fijne (het wintersporten) verkies je boven het gevaar (het risico).

Een deel van het risico kan vermindert worden door het dragen van een helm, maar daarvoor moet je ook een deel van het fijne opofferen.

Het is moeilijk om die afweging te maken, maar omdat er ook wat risico verhogende factoren een rol gaan spelen met het dragen van een helm.

Ik denk dat het veiliger is met helm, ik denk dat het fijner is zonder helm.
Dit klinkt misschien raar, maar denkt iedere wintersporter niet:"Ik denk dat het veiliger is om thuis te blijven, ik denk dat het fijner is om te gaan wintersporten"

@ Jop: +1 :)

Ik durf zelfs te beweren dan skiën met helm prettiger is.

Er wappert geen muts, geen windruis, lekker warm.

De helm discussies… Deze discussies kwamen ook toen al die mensen op de brommer ineens een helm moesten dragen.

Het is met een helm gewoon veiliger. Punt. Er zijn hier helmdragers geweest die hebben aangegeven dat je niet minder hoort (waarschijnlijk afhankelijk van de helm) en dat je niet minder ziet.

Een deel van het fijne opofferen? Dat moet je me eens uitleggen. Ik zie veel mensen met een muts op skiën en dan zie ik het verschil met een helm niet echt, je hebt iets op je hoofd. Wil je echt de wind door je haren voelen? Ja… dan zou je dat met een helm moeten missen. Probeer het eens voor de grap.

Ik rijd motor en doe dit altijd met motorbroek, motorjas, handschoenen en helm. Niet omdat ik van plan ben om te vallen, niet omdat het zo lekker zit, maar als ik met 50+km/uur over het asfalt schuif is het erg lekker om beschermd te zijn.

Zo is het ook met een helm met wintersport, ik heb er nooit eentje gedragen. Ik ga nu skileraar zijn, ik moet het goede voorbeeld geven en ik draag er straks wel één. En als het goed zit, waarom dan niet vaker? Ook als ik vrij ben? Als het je niet in de weg zit, wat houd je tegen om er eentje te dragen? Omdat je dan meer risico’s gaat nemen?
Volgens de peiling hier is dat niet zo:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/1614/Peiling_Harde…

Iedereen zoeft wel eens lekker van een stukje piste af omdat hij de piste kent en even lekker hard kan. In een blog-post legt Rogier uit dat je harder kan dan je denkt:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/1295/Snelheid_op_d…

Als je met 50+ snelheden op de weg beter een helm kan dragen, waarom is dat op de piste anders?
Nogmaals, ik ben geen super voorstander van helmen, maar als je logisch nadenkt. Waarom zou je er geen dragen?

Winter 2011/2012 - skileraar Hochfügen, Zillertal

Eens met jop!

De enige mensen die geen helm op doen zijn van die ramp toeristen(Nederlanders) die geen handschoenen aan hebben en ook geen muts, en dan met van die knal rode oren als een meloot de berg af. En dan denken dat ze goed kunnen skieen… hahah maarja het is uieindelijk je eigen keuzen. Kijk om je heen op de piste, iedereen van de locale bevolking draagt een helm. De meeste nederlanders moeten eerst leren om een muts op te zetten als je in de sneeuw zit! hahah

Zie in de Franse gebieden waar ik het meest zit juist weinig locals een helm dragen… Zeg niet dat je daarom geen helm moet dragen maar dat gaat dus niet echt op…

In Oostenrijk is de helm al iets meer een verplichting zo te merken aan de reacties… Nog altijd voor en tegenstanders… benieuwd hoe het zich in de toekomst ontwikkeld…

Een helm is voor alles beter!

  • veiliger

  • warmer

  • look is beter

Dus ik zeg: ‘‘doen!’’

sorry, ik was even bezig met de afstandsbediening. Wat zei je ook alweer Frederic?

Plaats een reactie