Line Supernatural 92 - ervaring?

Hoi,

In mijn zoektocht - nog steeds - naar de vervanging van mijn Atomic B5 Metrons, (https://www.wintersport.nl/forum/topic/328297 ) kom ik bij een aantal ski’s uit waar in dit forum veel over gezegd en geschreven is. Dat helpt me echt om gericht te gaan testen. Ik zoek een All Mountain Frontside ski, voor 70% piste en 30% offpiste/offtrail. een ski die dus breed inzetbaar is en ook als tank door de eind-van-de-dag-zooi denderen kan. Ik denk dan aan de Brahma, de Enforcer 93, de Salomon QST of K2 Pinnacle. De Atomic Vantage 95C laat ik gaan vanwege de gedeelde ervaringen hier…

Wat ik niet tegenkom of misschien heb gemist is gedeelde ervaringen met de Line Supernatural 92, De Supernatural lijn wordt op internet vergeleken met Blizzard All Mountain lijn, zoals de Cochese, de Bonafide en in het geval van de 92, de Brahma. Het voordeel van de Line zou zijn dat deze makkelijker te skieen is, je hoeft geen conditie van een marathonloper te hebben of stalen bovenbeensperen, zoals GiGi dat altijd zo mooi zegt.

Maar heeft iemand ervaring met deze Line Supernatural 92?

Oja, ik ben 191, 110 kilo en heb 20+ jaar ervaring, maar ben geen sportman (…)

*bericht bewerkt door Spet op 05 jan 2017 10:26

Better people, better food... and better beer!

Op harde sneeuw vind ik de K2 Pinnacles en Salomon QST serie echt niet te vergelijken met andere allmountain modellen. Dat zijn eigenlijk - in mijn optiek - poederski’s die ook in een smalle versie worden uitgebracht. In zachte sneeuw doen ze het dan ook prima; op harde pistes een stuk minder. De Brahma is het andere uiterste: eigenlijk een stevige GS-ski van 88 mm onder de voet (die het geweldig doet in vooral verspoord terrein overigens).

Waar ik persoonlijk naar zou kijken, zijn de modellen die daar qua karakter tussenin zitten. Denk aan de Nordica Nrgy 90 of de Völkl Kendo. Beiden zou ik ze in de langste lengte overwegen, resp. 185 en 184. Ze hebben echt prima piste-eigenschappen, maar ook in zachte sneeuw zijn ze heerlijk. Stabiel, prima float (voor een ski van die breedte), niet al te stijf maar ook zeker geen slappe hap. Met jouw postuur zijn de Brahma of X-Drive 8.8 ook geen enkel probleem hoor, denk ik. Je massa doet een groot deel van het zware werk…

De Line Supernatural 92 heb ik niet geskied, maar behoort zeker tot de categorie ‘ski voor zachte sneeuw, maar dan in een smalle uitvoering.’

*bericht bewerkt door GiGi op 05 jan 2017 13:11

Ik heb eventueel een Whitedot Preacher in 189 voor je. Wel wat breder dan boven genoemd, maar is zeker allmountian en stijf genoeg.

*bericht bewerkt door Roestini op 05 jan 2017 15:41

  • Per ongeluk 2 keer geplaatst

*bericht bewerkt door Roestini op 05 jan 2017 15:41

Dank voor de reactie, heren!

Fijn dat ‘mijn massa’ zo zn voordelen kan hebben; ik heb die Brahma al lang op het oog en ga m zeker testen als dat kan. Over die Kendo lees ik ook goeie dingen.

Maar die Whitedot is een mega brede poederbak toch? Dat lijkt me weer heel andere koek, daar ben ik niet echt naar op zoek…

*bericht bewerkt door Spet op 05 jan 2017 16:07

Better people, better food... and better beer!

Zoals ik al zei: Hij is wel breed. Maar zeker goed te skiën op de piste.

Er word er hier weinig over gesproken maar als frontside-mountain ski ben ik nu al 2 jaar echt verliefd op mijn paar Völkl RTM 81.
Met 81mm onder de voet niet super breed maar toch breder dan de echte piste ski’s en ze staan full rocker waardoor je zowel kan “spelen” (korte bochten, wedelen) als knallen, eens de snelheid opgedreven word is het ook een echte stevige knaller/carver.
De meeste reviews zeggen dat het een ski is voor de “ervaren” skiëer die je nog beter helpt worden en dit kan ik alleen maar beamen!!
Hoe harder je werkt op deze ski hoe meer plezier je er kan uithalen…

Keep calm and take me to the mountains!!

Ik heb wel gekeken naar de RTM (Ride The Mountain :-)) 84, die met die ufo erop. Lijkt me wel een ski waarop je echt moet werken om het beste eruit te halen. Het is een testje waard!

En de Nordica Enforcer 93? Ski of the Year… Iemand ervaring met deze lat?

Better people, better food... and better beer!

De Line Supernatural 92 heb ik niet geskied, maar behoort zeker tot de categorie ‘ski voor zachte sneeuw, maar dan in een smalle uitvoering.’

GiGi op 5 jan 2017 12:54

De supernatural 92 hoort zeker niet in de categorie zachte sneeuw, maar behoort tot de categorie Brahma, Nrgy 90 zeker qua stijfheid en manier van rijden. De Enforcer is verrassend allround en heel makkelijk te rijden. Heb deze geskied in 193 en de ski laat je nooit in de steek, geeft heel veel vertrouwen.

De RTM 84 en ook 86 zijn geweldige ski’s, wel echte piste ski’s. Ze rijden makkelijk en is zeker een test waard.

@Spet hier nog een topic waar meer allmountain ski’s worden besproken, zowel de ski’s die het beter doen op harde sneeuw als ski’s die uitblinken in zachte sneeuw… https://www.wintersport.nl/forum/topic/327413

Verder moet je je goed bedenken hoe veel/vaak je daadwerkelijk iets gaat hebben aan echte poederkwaliteiten. Als ik een dag ga poederen in een skigebied, ben ik denk ik toch nog zeker 30% van de tijd op weg over de pistes, in buckels, in verspoorde sneeuw etc. (in ieder geval niet in bodemloze sneeuw waar ik zwevend door de poeder zoef). En dat is dus een (lifte-served) poederdag. Daarvan heb ik er niet zo veel. Al met al denk ik dus - als ik naar mezelf kijk - dat ik zeker 80% van mijn ski-tijd meer heb aan een ski die het goed doet op de piste (waar grip, demping, rebound belangrijk zijn). Als je 1 ski wil om alles mee te doen, zou dat voor mij dus doorslaggevend zijn in mijn skikeuze.

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik liever met een meer harder sneeuw-georiënteerde ski een keer de diepe sneeuw in ga (als de puntjes maar genoeg drijfvermogen hebben om niet helemaal als torpedo onder de sneeuw te duiken) dan omgekeerd. Dit zijn mijn voorkeuren, maar de Alpen zijn nu eenmaal niet de Rocky Mountains, waar je overal zo maar van de piste af kan duiken… (en wat voor veel van de genoemde ski’s hierboven wel het referentiekader is in vooral Amerikaanse reviews en video’s). Een ‘groomer’ in Alta of Snowbird is echt wat anders dan een harde rode dalafdaling in Sölden, om maar wat te noemen. Dat vertellen mijn Amerikaanse vrienden mij althans - ik ben nog nooit in Noord-Amerika geweest.

*bericht bewerkt door GiGi op 06 jan 2017 15:28

Ik moet gigi hier 1000 % gelijk geven. Ik ben een hevig freerider maar als ik moet kiezen voor 1 ski dan toch geen poeder lat die idd heel Amerikaans is ( it’s a hype , en ze komen er al veel van terug)

Schiheil ⛷🏂🎿

en ze komen er al veel van terug

Yoeri op 6 jan 2017 19:52

Klopt. Veel merken breiden hun freeride lijn uit de smalle kant op, en gaan meer allmountain latten maker tussen de 80 en 90 mm onder de voet (waar vroeger er een 85, 90 en 100 mm versie was). Mooiste voorbeeld vind ik de nieuwe Nordica Navigator-lijn voor 2017-2018, die de huidige Nrgy-lijn gaat vervangen.

Ik heb het stuk over de nieuwe Nordica gelezen @GiGi , klinkt veelbelovend.
Nu gaat het mij niet zozeer om de breedte onder de voet, maar meer om de stijfheid van de ski zoals ik deze gewend ben van mn Metrons, maar dan wat langer en met wat meer drijfvermogen. De maten van de Atomic B5 Metrons zijn 133-76-116, maar ik ski ze op 163 lengte…

De zoektocht naar een gedegen vervanger van deze ski zit er voor mij nog niet op vrees ik. Die nieuwe Nordica lijn is interessant genoeg om even af te wachten.

Better people, better food... and better beer!

De zoektocht naar een gedegen vervanger van deze ski zit er voor mij nog niet op vrees ik. Die nieuwe Nordica lijn is interessant genoeg om even af te wachten.

Spet op 7 jan 2017 11:51

Nou “even afwachten” is dus in dat geval tot november komend jaar… En je weet niet of het is wat je zoekt. Als je in de tussentijd al wel een en ander gaat testen om erachter te komen welke eigenschappen je echt fijn vind, welke ski’s goed voelen etc. dan kan je jezelf wel heel goed helpen in het proces. Gewoon een middagje naar Snowworld bijvoorbeeld en dan testen via Duijvestein.

Ik heb inmiddels nagenoeg nieuwe Blizzard Brahma’s binnen, voor een heul zacht prijsje :-). Over 3 weken uitproberen in den Franse Alpen!

Better people, better food... and better beer!

Plaats een reactie