uitgelekt oostenrijk haalt nederland van virusvariantenlijst

Klopt, ik zit ook al twee weken min of meer in quarantaine omdat ik zo graag wil wintersporten, maar coronatechnisch gezien werkt het dus eigenlijk perfect. Wat dat betreft zouden ze het beter door kunnen trekken voor alle landen dan afschaffen, maar dat is niet wat ik eigenlijk wil, haha. Sterker nog, als de overheid iedereen een wintersportje Oostenrijk kado zou doen zouden ze misschien nog wel goedkoper uit zijn dan met een lockdown ;)

Grundsätzlich gilt für die Einreise nach Österreich 2-G+. Man muss daher ein Impf- oder Genesungsnachweis und zusätzlich einen molekularbiologischen Test (z.B. PCR-Test) vorweisen. Personen, die bereits eine weitere Dosis („Booster“) bekommen haben, sind von der Vorlage eines Tests befreit.
https://www.sozialministerium.at/Informationen-zum-Coronavir…

Dit is toch officieel lijkt me.
Geldt dit ook voor mensen met Janssen en 1x booster geen pcr test?

MarceldeSkier op 14 jan 2022 21:52

Die is voor landen die niet onder hoogrisico vallen… helaas nog niets officieel… dus nog steeds pcr test nodig. Zou wel mooi zijn als we van die lijst gaan maar denk voor ons te laat… deze regels zijn in ieder geval tot 31 januari. Maar hoop natuurlijk voor andere dat ze veranderen

Hier staat welke landen onder de virusvariant vallen voor Oostenrijk (wordt regelmatig bijgewerkt) https://www.ris.bka.gv.at/NormDokument.wxe?Abfrage=Bundesnor…

Benieuwd wanneer dit in zou gaan als het zo is. We vertrekken volgende week zaterdag en dit zou ons toch gauw 120 euro aan testen schelen :)

JelleK op 14 jan 2022 17:02

Als je lid bent van de ANWB kun je voor €45 een PCR test laten afnemen met certificaat scheelt toch weer.

Dienten Die Alte schule

Wij hopen erg dat dit nieuws klopt, maar deze geruchten zijn nergens anders naar voren gekomen. We zijn dus nog wat sceptisch!

Er staat op de website van het ministerie (zie link boven):
“Personen, die bereits eine weitere Dosis („Booster“) bekommen haben, sind von der Vorlage eines Tests befreit.” En dat zonder voorwaarden.

Dus of je virusvariant land bent of niet (NL staat er op 13-01 nog steeds op) met booster heb je geen PCR meer nodig

Er staat op de website van het ministerie (zie link boven):
“Personen, die bereits eine weitere Dosis („Booster“) bekommen haben, sind von der Vorlage eines Tests befreit.” En dat zonder voorwaarden.

Dus of je virusvariant land bent of niet (NL staat er op 13-01 nog steeds op) met booster heb je geen PCR meer nodig

Erwin123 op 15 jan 2022 16:37

Graag geen des-informatie verspreiden, de quote die jij aanhaalt is voor niet virus variant gebieden. Voor virus variant gebieden (NL) nog steeds de volgende regel voor inreizen:
Personen, die bereits „geboostert“ sind und über ein negatives molekularbiologisches Testergebnis (z.B. PCR-Test, höchstens 48 Stunden alt) verfügen,

Wij hopen erg dat dit nieuws klopt, maar deze geruchten zijn nergens anders naar voren gekomen. We zijn dus nog wat sceptisch!

Acetate op 15 jan 2022 15:18

Ja, ik ben ook sceptisch, vooral ook omdat er geen termijn genoemd wordt. Maar we gaan het zien!

De huidige maatregelen (incl. virusvariantgebieden) lopen t/m 31 januari.
Da’s over 2 weken. Ik denk niet dat er tussentijds ineens landen van die lijst afvallen. Welk belang is er voor Oostenrijk?

Dit is wat oprijkvoorlichting staat

null
null

De huidige maatregelen (incl. virusvariantgebieden) lopen t/m 31 januari.
Da’s over 2 weken. Ik denk niet dat er tussentijds ineens landen van die lijst afvallen. Welk belang is er voor Oostenrijk?

Jay op 15 jan 2022 17:11

Waar is die termijn genoemd? Heb hem hier vaker langs zien komen op deze site maar kan hem niet achterhalen. In het nieuwsbericht waar dit topic mee begon staat dat ze verwachten dat het “binnenkort” aangepast gaat worden. Nu is dat natuurlijk een nogal vaag begrip, maar als de reden is dat het achterhaald is nu Omikron overal al dominant is zou zo’n wijziging wellicht ook gewoon per direct ingevoerd kunnen worden.

Het belang voor Oostenrijk lijkt me vrij eenvoudig, veel Nederlanders zijn door deze maatregel uitgeweken naar Frankrijk of Italië vanwege de grote onzekerheid en de extra stress tijdens de voorbereiding. Als ik niet al had geboekt zou ik ook niet voor Oostenrijk kiezen met deze regels. Mogelijk dat ze met deze versoepeling weer wat last-minute beslissers aan kunnen trekken, zeker met de verwachte sneeuw die vooral Oostenrijk gaat treffen komende week.

Waarschijnlijk (en hopelijk) doordat at nu op Duitse risico lijst staat vanaf vrijdag moeten ongevaccineerde Duitsers bij terugkomst in quarantaine dus minder interessant
Wellichtnis dit hun idee om Nederlanders weer binnen te krijgen
Ziet er wel naar uit dat apres ski helemaal dicht moet gaan omdat 70-80% van de besmettingen hiernaar te herleiden is
Link https://liveblog.tt.com/414/coronavirus/116516/apres-ski-mac…

*bericht bewerkt door Jep op 15 jan 2022 17:59

Jepe

@JelleK https://www.ris.bka.gv.at/NormDokument.wxe?Abfrage=Bundesnor…
Dit is de zogenaamde bijlage 1, waarin staat:

“Vorbehaltlich einer Verlängerung dieser Verordnung aufgrund einer Novelle treten die Bestimmungen mit Ablauf des 31.1.2022 außer Kraft.”

Dus als het niet verlengd wordt, vervalt het per 31/1.
Het aantal Nederlanders dat naar Oostenrijk komt lijkt me procentueel niet heel spannend. Bovendien kunnen we best komen, maar moeten we iets meer moeite doen.

@Jay, dankjewel voor die bijlage, goed om de termijn te zien. Als ik maandag er verder niks over zie zal het inderdaad nog wel even duren dan. Dan nog maar even in spanning zitten of ik inderdaad negatief ga testen…

Wij zijn ook erg nerveus voor de pcr test. We zijn 30dec geboosterd en 3 januari positief getest bij de ggd. inmiddels zijn we dus hersteld maar testen thuis nog steeds positief. We hebben een test afspraak staan voor komende vrijdag en wanneer we dan positief testen mogen we in principe Oostenrijk niet in. Nu bestaat voor deze situatie het genoemde formulier dat je door een arts moet laten invullen maar onze huisarts wil dit niet doen. De ggd wil het ook niet doen en bij het RIVM zeggen ze dat ze denken dat de huisarts het moet doen. Van het kastje naar de muur verhaal dus. Heeft iemand hier ervaring met het laten invullen van dit formulier?

@Roko_in_oostenrijk, hier is een topic over volgeschreven: https://www.wintersport.nl/forum/topic/526131

Herkenbaar probleem in ieder geval…

Wij zijn ook erg nerveus voor de pcr test. We zijn 30dec geboosterd en 3 januari positief getest bij de ggd. inmiddels zijn we dus hersteld maar testen thuis nog steeds positief. We hebben een test afspraak staan voor komende vrijdag en wanneer we dan positief testen mogen we in principe Oostenrijk niet in. Nu bestaat voor deze situatie het genoemde formulier dat je door een arts moet laten invullen maar onze huisarts wil dit niet doen. De ggd wil het ook niet doen en bij het RIVM zeggen ze dat ze denken dat de huisarts het moet doen. Van het kastje naar de muur verhaal dus. Heeft iemand hier ervaring met het laten invullen van dit formulier?

Roko_in_oostenrijk op 15 jan 2022 19:47

*bericht bewerkt door FemkevanHaren87 op 15 jan 2022 21:26

Waarschijnlijk (en hopelijk) doordat at nu op Duitse risico lijst staat vanaf vrijdag moeten ongevaccineerde Duitsers bij terugkomst in quarantaine dus minder interessant
Wellichtnis dit hun idee om Nederlanders weer binnen te krijgen
Ziet er wel naar uit dat apres ski helemaal dicht moet gaan omdat 70-80% van de besmettingen hiernaar te herleiden is
Link https://liveblog.tt.com/414/coronavirus/116516/apres-ski-mac…

Jep op 15 jan 2022 17:59

Het is niet zo zeer dat het probleem bij de après ski zelf ligt, maar aan het feit dat alles vanaf 22:00 gesloten is en mensen vanaf de après ski thuis verder ‘feesten’ en bij elkaar komen. Dat is wat ik gisteren las in de Oostenrijkse kranten.

@JelleK https://www.ris.bka.gv.at/NormDokument.wxe?Abfrage=Bundesnor…
Dit is de zogenaamde bijlage 1, waarin staat:

“Vorbehaltlich einer Verlängerung dieser Verordnung aufgrund einer Novelle treten die Bestimmungen mit Ablauf des 31.1.2022 außer Kraft.”

Dus als het niet verlengd wordt, vervalt het per 31/1.
Het aantal Nederlanders dat naar Oostenrijk komt lijkt me procentueel niet heel spannend. Bovendien kunnen we best komen, maar moeten we iets meer moeite doen.

Jay op 15 jan 2022 18:02

Het aantal Nederlanders wat naar Oostenrijk komt is juist erg spannend, er komen jaarlijks rond de 1miljoen Nederlandse wintersporters naar Oostenrijk.dat is een serieuze bak geld voor het land.

Vooralsnog blijft het erg stil aan alle kanten rondom dit ‘gerucht’, dus ik vraag me af in hoeverre het waarheid is. We gaan 28-01, dus haast maken zou fijn zijn…🙏🏼😬

*bericht bewerkt door FemkevanHaren87 op 16 jan 2022 10:15

Vandaag om 12.00 uur gaan ze het hebben over de vaccinatie verplichting in AT… misschien dat ze het dan ook over de Annex-1 landen gaan hebben? Maar ik denk dat die kans heel klein is.
https://www.bundeskanzleramt.gv.at/medien/medienangebote/liv…

Gerucht of niet dat Nederland van de virusvariantenlijst wordt gehaald, het lijkt mij zinvol als de Nedederlandse Ski Vereniging eens even flink gaat lobbyen bij de Oostenrijkse overheid (eventueel samen met de Donald Duck brigade uit Den Haag) om Nederland van de lijst af te krijgen. Omicron is overal (behalve in België als ik het goed heb) in Europa dominant. Qua besmettingen zijn we al (en niet zo’n beetje ook) ingehaald door Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland. Met vlak achter ons Zwitserland en België. Qua gezette boosterprikken heeft Nederland inmiddels Frankrijk ingehaald en zal morgen of overmorgen ook Italië voorbij zijn gestreefd. Het lijkt er zelfs op dat we volgende week ook Oostenrijk zelf en mogelijk Duitsland voorbij gaan.
Hoezo staat Nederland dan nog steeds op de virusvariantenlijst???

*bericht bewerkt door peterf op 16 jan 2022 11:57

Wij vertrekken ook 28-1 en zijn wel gevaccineerd, maar die booster daar hebben we toch onze twijfels bij (maar dat is wat persoonlijks)

Zou mooi zijn als Nederland zsm van die lijst afgehaald wordt, en je dmv een negatieve test ook veilig kan gaan wintersporten!

Gerucht of niet dat Nederland van de virusvariantenlijst wordt gehaald, het lijkt mij zinvol als de Nedederlandse Ski Vereniging eens even flink gaat lobbyen bij de Oostenrijkse overheid (eventueel samen met de Donald Duck brigade uit Den Haag) om Nederland van de lijst af te krijgen. Omicron is overal (behalve in België als ik het goed heb) in Europa dominant. Qua besmettingen zijn we al (en niet zo’n beetje ook) ingehaald door Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland. Met vlak achter ons Zwitserland en België. Qua gezette boosterprikken heeft Nederland inmiddels Frankrijk ingehaald en zal morgen of overmorgen ook Italië voorbij zijn gestreefd. Het lijkt er zelfs op dat we volgende week ook Oostenrijk zelf en mogelijk Duitsland voorbij gaan.
Hoezo staat Nederland dan nog steeds op de virusvariantenlijst???

peterf op 16 jan 2022 11:27

Ja, die lijst slaat natuurlijk helemaal nergens meer op en dus een negatieve test als je geboosterd bent ook niet. Los daarvan scheelt het een hoop gedoe, gestress én geld!

*bericht bewerkt door FemkevanHaren87 op 16 jan 2022 19:24

https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/frankrijk/reizen/r…

Zoals ik het lees is de site van de overheid aangevuld en is na 15 jan met pcr nog steeds mogelijk

https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/frankrijk/reizen/r…

Zoals ik het lees is de site van de overheid aangevuld en is na 15 jan met pcr nog steeds mogelijk

Highroom op 16 jan 2022 19:32

Grappig dat je in een forum topic over Oostenrijk de inreisregels van Franrijk aanhaalt. ;)

*bericht bewerkt door Djoosen op 16 jan 2022 19:54

Sorry dacht dat iemand een vraag had gesteld of er een land was maar je met alleen een. Pcr binnen komt excuus

Het aantal Nederlanders wat naar Oostenrijk komt is juist erg spannend, er komen jaarlijks rond de 1miljoen Nederlandse wintersporters naar Oostenrijk.dat is een serieuze bak geld voor het land.

marklit op 15 jan 2022 22:53

Nou, er zijn 1 mln Nederlandse wintersporters. Daarvan gaat ongeveer de helft naar Oostenrijk. Nog steeds significant, maar nauwelijks in verhouding tot de wintersportende Duitsers. Qua inkomsten dus belangrijker om te zorgen dat de Duitsers blijven komen.

wintersporters in Oostenrijk uit…
Deutschland: 5,5 Millionen
Österreich: 4,6 Millionen
Niederlande: 1 Millionen
Schweiz: 550.000
Großbritannien: 440.000
Italien: 420.000
Tschechien: 390.000 +
Belgien: 270.000
Ungarn: 260.000
Polen: 220.000

Er zijn inderdaad (ruim) 5x zoveel Duitse als Nederlandse wintersporters in Oostenrijk. Cijfers van 2016. bron: https://www.snowplaza.de/weblog/7182-oesterreich-bleibt-das-…

*bericht bewerkt door Boule_de_neige op 16 jan 2022 22:46

Toch opvallend dat het CBS een dalende trend noemt (weliswaar 5 jaar geleden) en het aantal Nederlandse wintersporters onder de 900.000 is. Het aantal reizen richting sneeuw (door mensen die meer dan 1x per jaar gaan) blijft nog onder de 1 miljoen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/51/wintersport-vooral-p…

“De populairste bestemming was opnieuw Oostenrijk (52 procent), gevolgd door Frankrijk (17 procent) en Duitsland (13 procent).”

Moet niet teveel off-topic gaan, maar stelling was dat het aandeel Nederlanders in Oostenrijk klein is en men liever de Duitsers te vriend houdt

Plaats een reactie