Aankoop eerste ski's (Atomic Redster serie vs Head Supershape)

Dag allen,
Ik ski reeds 8-10 jaar lang 1 week per jaar. Ik ben inmiddels aan het werk en na al die tijd ski’s te huren of te lenen van vrienden zou ik graag zelf een paar aanschaffen. Ik ben 24, 188 groot en weeg 86kg. Ik ben niet de grootste sportman maar probeer toch 1-2 keer per week te sporten.

Nivea/ wat zoek ik:
Ik raak elke piste (rood, zwart) op een vlot tempo naar beneden, maar op echt uitdagende pistes (stijl & veel ijs) of buckelpistes zal dat niet met de mooiste techniek zijn. Zeker naar het einde van de dag toe. Ik probeer meer en meer te carven en zoek dus ook een ski die me hierbij helpt. Verder dan het occosionele jumpje aan de rand van de piste ga ik niet, en heb momenteel ook geen ambitie om echt off-piste te gaan. Wij skien doorgaans op redelijk hoog tempo van 9 uur tot de laatste lift.
Ik zoek een ski die me nog toelaat om mijn techniek te verbeteren, me helpt om meer te carven, maar wel leuk skien blijft, ook met wat zwaardere benen van de apres ski de avond voordien. :)

In de winkel werd mij enerzijds de Atomix Redster X5 aangeraden (370 euro momenteel). Maar ik krijg te indruk dat deze mischien van te laag niveau is. Zeker als ik nog wil groeien en eventueel nog eens wat skiles neem.
Anderzijds kreeg ik de Head supershap E-magnum voorgesteld. (630 momenteel). Een pak duurder maar mischien meer wat ik zoek?
Zelf was ik ook nog de Atomix Redster X7 tegengekomen. (440 momenteel). Deze leek ook wel iets voor mij, met een mooier prijskaartje dan de E-magnum.

Wat is jullie advies tussen deze 3, of denken jullie aan iets helemaal anders?
Thanks!

*bericht bewerkt door brunoboudewijn op 07 feb 2023 10:26

Hi!

Zelf heb ik de Head supershape, maar dan de I-speed. Ook ik heb gekeken naar de Atomic Redster X7, maar na deze geprobeerd te hebben vond ik de Head Supershape toch beter skiën, maar dit is persoonlijk.
Mijn advies zou zijn om beide ski’s te testen tijdens de wintersport, zodat je zelf een goed oordeel kunt vellen!

Succes!

A Little party never killed nobody

Ik ken meerdere skileraren die de X5 gebruiken als doordeweekse ski voor wanneer ze de limieten niet op gaan zoeken.
Met het door jou geschetste gebruikersprofiel (1x per jaar 1 week skiën, combi ski + après-ski) lijkt me het advies voor de X5 zo gek nog niet.
Weet zeker dat een te stijve/te high-end ski je skiplezier niet zal verhogen, meestal geldt voor deze ski’s dat je er veel uit kan krijgen als je weet hoe, maar dat ze terugbijten als je techniek niet meewil (en b.v. te veel achterop hangt).

Weet je eigenlijk al of je liefst een ski hebt voor korte bochten of voor lange bochten?
Met welke ski’s heb je in het verleden al geskied en wat vond je daarvan?

Glide on!

Mooie makkelijke allrounder die je echt leuk kan skien vind ik de Rossignol MultiTurn.
Ca of Ti maakt niet zoveel uit hoor.

Kun je voor een zacht prijsje (modellen 2019 tm 2022 zijn hetzelfde) oppikken.

Totales Vollidiot

zeer tevreden met head supershare, in aanbieding paar jaar geleden gekocht voor <500

Groet

Met 86 kg is de X5 een beetje weinig denk ik, dan beter een X7.

De Magnum is wellicht net iets teveel van het goede.

De Rossi MT Ti zou ook prima kunnen.

Heb 3 jaar op de Head e-magnums geskied, heerlijke carve ski’s en meer geschikt voor de langere carve bochten, maar desalnietemin een heerlijke ski voor de gevorderde skiër. Op slecht geprepareerde pistes of bij hoopvorming is het wat harder werken, omdat het toch zware lange ski’s zijn en de lange bochten deze ski toch echt beter liggen.
Op deze ski’s heb ik echt goed leren carven en kwam ik erachter dat ik ik toch meer de snelheid wilde. Daarom ski ik inmiddels alweer 6 jaar lang op de Head Supershape I.Speed (2017 model). In vergelijking met de magnum is dit een echt snelheidsbeest, geschikt voor de lange bochten.
Op basis van je verhaal (lange ski dagen, meer proberen te carven) kan ik de e-magnums dus zeker aanraden om je carvetechniek te verbeteren.

Atomics heb ik zelf nooit gehad, maar mijn huisgenoot heeft de S9 en is daar zeer tevreden over maar hij is dan ook een aantal jaar skileraar geweest. de S9 is een echte slalom ski.
Online lees ik dat de X series zowel goed zijn voor korte en lange carve bochten en komt naar mijn idee dus in de buurt van de HEAD magnum series.
Ik sluit me daarom aan bij @Vivace, denk goed na over wat je wil en zorg dat je een ski pakt die bij je niveau zit.
Als je al aardig kan carven is zo’n X7 wellicht toch een mooie optie, zit je echt nog in de beginfase dan is de X5 wellicht beter.

*bericht bewerkt door Laurensios op 07 feb 2023 13:04

Wenn die Hölle zufriert, fahre ich da eben auch Ski.

Ik ken meerdere skileraren die de X5 gebruiken als doordeweekse ski voor wanneer ze de limieten niet op gaan zoeken.
Met het door jou geschetste gebruikersprofiel (1x per jaar 1 week skiën, combi ski + après-ski) lijkt me het advies voor de X5 zo gek nog niet.
Weet zeker dat een te stijve/te high-end ski je skiplezier niet zal verhogen, meestal geldt voor deze ski’s dat je er veel uit kan krijgen als je weet hoe, maar dat ze terugbijten als je techniek niet meewil (en b.v. te veel achterop hangt).

Weet je eigenlijk al of je liefst een ski hebt voor korte bochten of voor lange bochten?
Met welke ski’s heb je in het verleden al geskied en wat vond je daarvan?

Vivace op 07 feb 2023 12:25

Alvast bedankt voor de reacties allemaal!
Jammer genoeg weet ik niet meer heel goed welke ski’s ik allemaal al gehad heb. Ik ga dat even proberen uitzoeken. Het laatste paar dat ik gebruikte waren wel redelijk smalle ski’s, wat ik wel aangenaam vond bij het leren van carven. Ik denk dat ik eerder richting (middel) lange bochten ga dan korte. Ik denk inderdaad dat de X5 goed bij mij zou passen op dit moment, maar zou wel graag mijn techniek verbeteren over de volgende jaren en terug les pakken, en dan ben ik bang dat hij me niet genoeg kan bieden?
Wil vermijden dat ik nu de X5 koop om dan binnen 2-3 jaar toch de X7 te kopen :)

*bericht bewerkt door brunoboudewijn op 07 feb 2023 13:26

zie ook voor 2023/2024 de nieuwe ski’s van Atomic en Head (zie de nieuwe X7 versie).


Hi, mooie zoektocht maar ook lastige keus, met zo veel smaken. Die head magnum vond ik een fijne allround ski (mijn niv is 5/6) tijdens testevent, de Atomic ken ik niet maar is denk ik onder je niveau. Misschien even de skitests van dit jaar erbij halen: sportski: https://www.wintersport.nl/weblog/09/01/2023/skitest-wat-zij…
All mountain: https://www.wintersport.nl/weblog/09/11/2022/skitest-wat-zij…

Ikzelf ben uitgekomen op de Elan Wingman 82TI en dat bevalt super onder alle condities.
Succes met de zoektocht!

*bericht bewerkt door Gerben.t.Z op 07 feb 2023 14:40

Als je geld over hebt zijn deze splinternieuw atomic redster q9.8 goed voor alles, kijk op YouTube voor reviews. Ik ski zelf op atomic redster G9 en ook atomic redster S9 allebei een geweldig ski maar na alle reviews van de q9.8 wil ik deze proberen.

Hier ook een tevreden Head Magnum skiër. Ben ervaren skiër (min. 70 weken), 183 cm en 77 kg. Technisch gezien best o.k. en ski met behoorlijke snelheid. De Magnum vond ik gemakkelijk in veel omstandigheden . Van strak hard tot pap. Kantenwissel gemakkelijk, stabiel op snelheid, correctie tijdens ingezette bocht prima. Lange bochten, kortere … eenvoudig zowel carv als geslipt. Ik noem de Magnum de golden retriever in skiland. Je kunt ze lui en actief skiën. Na 7 jaar trouwe dienst dit seizoen vervangen door z’n sportievere zusje/broertje de E-Speed. Deze heeft meer pit is de eerste ervaring. Ga als het kan je ski’s van keuze eerst zien te huren. Was laatst in Italie (Selva) en daar was Magnum zeer veel beschikbaar in de verhuur.

@Geoffo
Hoewel de Atomic Redster G9 S9 beide heel goede ski’s zijn, elk voor hun eigen domein (lange bochten, korte bochten/slalom) zou ik deze nooit aanraden aan de TS. Ze zijn volgens mij te high end / vragen te veel techniek om er veel plezier van te hebben.
Met een slalomski zoals de S9 zal je zonder zeer goede techniek zeker geen hele dag op pad kunnen, als je onderweg al nergens tegenplakt omdat de skis met jou op pad waren ipv andersom.

Ik zou aanraden om niet te overdrijven: koop een mid-range ski (die veel goedkoper te koop zal zijn) en stap dan na een aantal jaren over op stijvere skis op het moment dat je techniek mee is gegroeid.

De X5 zou zeker kunnen.
Alternativen:
Atomic Redster Q6
Salomon S/Max 8
Fischer The CURV DTI
Rossignol React 8 CAM

testen is natuurlijk altijd het beste

Glide on!

@Geoffo
Hoewel de Atomic Redster G9 S9 beide heel goede ski’s zijn, elk voor hun eigen domein (lange bochten, korte bochten/slalom) zou ik deze nooit aanraden aan de TS. Ze zijn volgens mij te high end / vragen te veel techniek om er veel plezier van te hebben.
Met een slalomski zoals de S9 zal je zonder zeer goede techniek zeker geen hele dag op pad kunnen, als je onderweg al nergens tegenplakt omdat de skis met jou op pad waren ipv andersom.

Ik zou aanraden om niet te overdrijven: koop een mid-range ski (die veel goedkoper te koop zal zijn) en stap dan na een aantal jaren over op stijvere skis op het moment dat je techniek mee is gegroeid.

De X5 zou zeker kunnen.
Alternativen:
Atomic Redster Q6
Salomon S/Max 8
Fischer The CURV DTI
Rossignol React 8 CAM

testen is natuurlijk altijd het beste

Vivace op 08 feb 2023 22:00

Van alle ski’s die je noemt kan er echt makkelijk voor 1 of 2 niveautjes hoger gekozen worden door TS hoor. Persoonlijk zou ik dit ook zeker doen. Ik denk zelfs dat vakantieskiers met deze ervaring zich geen buil kunnen vallen aan bijvoorbeeld een X9wb of Q9.

*bericht bewerkt door Shane op 08 feb 2023 23:52

I can stick uphill ice, on my saucer...

Volgens mij kan je best veel in deze range ook testen in Zoetermeer - ik zou je dat aanraden.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ik neem jullie advies mee en kijk of ik ergens indoor kan gaan testen in de buurt!

Moest me dat niet lukken zal ik denk ik voor de Atomic redster X7 wb gaan. Na wat verder onderzoek, reviews en jullie mening lijkt het wel dat deze bij me zal passen en voor zijn prijs een erg mooie ski is waarbij ik nog de ruimte heb om mijn techniek verder mee te verbeteren.

Alvast bedankt voor de vele reacties, leuk dat dit forum zo actief is! :)

Mocht je je budget toch wat kunnen oprekken zou ik zeker de X9WB (Of dus de Q9) nemen ipv de X7WB.

Is eigenlijk niet moeilijker te skiën maar heeft wel meer groeipotentieel. Het is gewoon echt een prettige allround ski.
De X7 voelt echt matter en doodser aan.

Totales Vollidiot

Mocht je je budget toch wat kunnen oprekken zou ik zeker de X9WB (Of dus de Q9) nemen ipv de X7WB.

Is eigenlijk niet moeilijker te skiën maar heeft wel meer groeipotentieel. Het is gewoon echt een prettige allround ski.
De X7 voelt echt matter en doodser aan.

Kdtl op 09 feb 2023 11:02

Scheelt al snel enkele honderden euro’s (300 tot 400 euro extra) en dat vind ik toch net wat teveel voor de aankoop van een eerste ski. Laatste 2 jaar op een 10 jaar oude ski’s geskied dus ik denk dat de X7 WB al als een mooie upgrade zal voelen. Maar zeker bedankt voor je input.

Ik zou ook voor de X5 gaan met 1 week wintersport per jaar, want dan maak je maar heel langzaam progressie, of je moet een natuurtalent zijn.
https://12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fwww.telegraph.co.uk%2F…
https://www.snow-online.com/ski/atomic-redster-x5-grey-2021…

*bericht bewerkt door yoguido op 09 feb 2023 21:53

Ik zou ook voor de X5 gaan met 1 week wintersport per jaar, want dan maak je maar heel langzaam progressie, of je moet een natuurtalent zijn.
https://12ft.io/proxy?q=https%3A%2F%2Fwww.telegraph.co.uk%2F…
https://www.snow-online.com/ski/atomic-redster-x5-grey-2021…

yoguido op 09 feb 2023 21:51

🤣🤣🤣

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik zeg wat geks geloof ik? 😁

Plaats een reactie