Dolomieten in december

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Na goede ervaringen met Sölden en Ischgl vroeg in het seizoen, zijn wij nu voornemens om de week voor de kerstvakantie (16-12 t/m 23-12) voor de eerste keer naar de Dolomieten te gaan. We willen graag ergens in de buurt van de Sella Ronda een onderkomen boeken. De meeste gebieden gaan daar vanaf begin december al open en als ik de pistekaarten zo bekijk, lijkt het wat betreft de hoogte ook wel snor te zitten. Toch hoor ik ook wel eens dat er in deze regio wat minder sneeuw valt dan in de rest van de Alpen.

Ik vroeg me daarom af of er hier mensen zijn die ervaring met de Dolomieten hebben rond deze tijd van het jaar. Ik weet dat elk jaar anders is en dat je nooit garantie hebt, maar is normaalgesproken 80%+ van de pistes open rond half december? En hoe is het rond die tijd met de drukte?

Alvast bedankt!

*bericht bewerkt door joostski1996 op 11 aug 2023 16:59

Je hebt nooit garantie op sneeuw, zeker niet begin december. Is niks vergeleken met de gletsjer in Sölden; Sella Ronda zal ZEER WAARSCHIJNLIJK nog niet open zijn (mikpunt van opening is altijd begin van hoogseizoen, dus pas Kerstmis of later.) 80% van pistes zal ook moeilijk worden aangezien de maximale hoogte max. 2500m is, zelfs met sneeuwkanonnen kan dit tricky zijn. Ook de Italianen uit het zuiden zitten hier dan vaak deze periode, en daar wil je echt niet tussen zitten. Die duwen je liever onder de lift dan te moeten wachten… weg vakantiegevoel. Ik zou echt wel in Oostenrijk blijven deze periode, zeker omdat dit steeds goed meegevallen is. Skiwelt enzo zal véél beter zijn die tijd van het jaar dan de Dolomieten!
De meeste skigebieden in de Dolomieten werken ook met sneeuwdepots etc., waardoor je in begin december enkel wat witte linten bovenaan de berg hebt. Ik ben er al genoeg geweest, en voor Kerstmis kan je niet beter hebben dan Oostenrijk of Frankrijk!

*bericht bewerkt door Seppe_S op 11 aug 2023 18:49

There is no bad snow, only bad skiers!

De Dolomieten zijn in mijn ervaring de meest zekere skiregio van de Alpen tot en met kerst. Ik heb nog nooit problemen gehad met Italianen. En natuursneeuw mag dan gemiddeld genomen minder zijn dan in andere delen van de Alpen, met 90% van de pistes open vind ik het voor de periode tot en met de kerstvakantie een veel betere optie dan de gekende schneelochs. In gebieden die doorgaans meer natuursneeuw hebben (St. Anton bijvoorbeeld, de Oostenrijkse gletsjers), is het echt poepiedruk als het niet heeft gesneeuwd (maar een paar pistes open, wel alle accommodaties vol), waar in de Dolomieten veel meer open is en drukte - als daar dan al sprake van is voor de schoolvakanties - veel sneller verspreidt.
Garanties zijn er niet. Maar je moet even nadenken over waar je prioriteit ligt: bij geopende pistes of bij natuursneeuw. Dat zijn twee verschillende zaken namelijk.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Ik ben er meermaals geweest vroeg in het seizoen. Afgelopen seizoen was ik er vanaf de 5e december. Eerst 5 dgn Obereggen, toen een weekje in Costadedoi (Sella gebied, Sella Ronda was toen al open, maar nog niet alle pistes), daarna een paar dagen naar Cortina waar het lekker rustig was, maar ook veel niet geopend, om tot de kerst in La Villa te zitten (Sella gebied, meer open, maar nog steeds niet compleet, dat is eigenlijk pas vanaf kerst en ook dan niet altijd alles).

Ik heb nog nooit op groene pistes gestaan daar. Italianen zijn gewoon te moeten werken met kunstsneeuw. Dus het is echt een veilige keuze in de week die jij wil gaan. 5 december was er overigens in het Sella gebied niet zoveel open. Dat gebeurde eigenlijk pas een paar dagen daarna.

Voor meer zekerheid: ga aan de noordkant zitten. Kronplatz is net als Obereggen er altijd wel vroeg bij. Dus dan heb je nog minder risico. Zelf vind ik La Villa een prettig dorp om te verblijven.

En wie weet zie je daar nog een Nederlandse kanonskogel voorbij komen. Ik verwacht er zelf dan nl ook weer te zijn. ;)

Ik sluit me aan bij de reactie hierboven, met nog een extra nuance: De week vóór de kerstvakantie is typisch erg rustig. Er is totaal geen nood om op voorhand te boeken, tenzij je écht naar 1 specifiek gebied/hotel wilt reizen. Gewoon een dag of 3 voor je wilt vertrekken even naar de weerberichten kijken:

  1. Waar ligt er al (veel) sneeuw (en zijn er al voldoende pistes open)
  2. Waar geven ze goed weer

En je kiest gewoon een regio/skigebied uit en boekt een hotel/appartement. Afgelopen winter hebben we vrijdagmiddag geboekt en zijn we zaterdagochtend vertrokken.

*bericht bewerkt door mgelade op 12 aug 2023 14:32

Wij zijn juist in een hele slechte winter een huttentocht vlak voor kerst in december gaan doen :-). Omdat je dan toch niet heel veel pistes nodig hebt, je “reist” immers veel van gebied naar naar gebied, was dit super. De Italianen zijn meesters in kunstsneeuw maken. We zijn begonnen in Corvara, toen naar Ortisei, via Canazei naar Arabba, vervolgens “achterlangs” (2 x skibus, maar die heb je altijd nodig) naar Cingue Torri en Lagazuoi. Afgesloten op de Kronplatz. Dit alles in 4 dagen en allemaal prima per ski bereikbaar. Kortom, ik zou mij om de sneeuw en geopende liften & pistes geen zorgen maken vlak voor kerst….

Paulr

Over het algemeen kun je prima nu al boeken voor de week voor Kerst in de Dolomieten. Mijn ervaring is wel dat het dan zeker niet uitgestorven gaat zijn. Veel Duitsers en Oostblokkers die ook dankbaar van die periode gebruik maken. Vaak is al wel een groot deel van de gebieden open. Maar zou wat langer wachten en begin december boeken. Voor hetzelfde geldt zijn de Zuidalpen dan nog groen en hebben de Noordalpen (Soelden, Ischgl etc) een dik pak natuursneeuw en alles open. Dan zou ik eerder daar naartoe gaan.

*bericht bewerkt door Quick op 13 aug 2023 12:53

Mr. Slow

Ben 23-12-2021 tm 30-12-2021 geweest. Alles (op een enkele uitzondering na) was open. Dus ook de Sella Ronda. Ook in het dal lag ruim sneeuw.

Bied natuurlijk geen garanties maar zoals hierboven meermaals aangegeven, over het algemeen kun je er prima skiën vanaf medio december.

Veel plezier!

Wij zijn een tweetaal jaar geleden naar Val Gardena geweest bij de openingsweek begin december. Wij hadden supercondities, met alle pistes open (behalve diegene voor het kampioenschap, wat blijkbaar elk jaar de eerste week is). Vrienden van ons gaan jaarlijks die eerste of tweede week van december en zij hebben naar hun zeggen nog nooit problemen gehad om te skiën. Er was af en toe wel een jaar met ‘witte linten’ (dus geen wit dorp of beperkt wit landschap), maar over het algemeen heel goede condities met veel open pistes. Ze zijn daar blijkbaar ook heel goed in kunstsneeuw bij te maken, wat toch een extra zekerheid inbouwt. Ik ga er dan ook vanuit dat de rest van december normaliter geen probleem vormt. Met de nadruk op: een normaal jaar. Bij ons was het super rustig, met een uitzonder op twee dagen dat volgens mij de Italianen zelf een verlengd weekend hadden (of misschien met dat kampioenschap). Wij keren in ieder geval terug !

Je hebt nooit garantie op sneeuw, zeker niet begin december. Is niks vergeleken met de gletsjer in Sölden; Sella Ronda zal ZEER WAARSCHIJNLIJK nog niet open zijn (mikpunt van opening is altijd begin van hoogseizoen, dus pas Kerstmis of later.) 80% van pistes zal ook moeilijk worden aangezien de maximale hoogte max. 2500m is, zelfs met sneeuwkanonnen kan dit tricky zijn. Ook de Italianen uit het zuiden zitten hier dan vaak deze periode, en daar wil je echt niet tussen zitten. Die duwen je liever onder de lift dan te moeten wachten… weg vakantiegevoel. Ik zou echt wel in Oostenrijk blijven deze periode, zeker omdat dit steeds goed meegevallen is. Skiwelt enzo zal véél beter zijn die tijd van het jaar dan de Dolomieten!
De meeste skigebieden in de Dolomieten werken ook met sneeuwdepots etc., waardoor je in begin december enkel wat witte linten bovenaan de berg hebt. Ik ben er al genoeg geweest, en voor Kerstmis kan je niet beter hebben dan Oostenrijk of Frankrijk!

Seppe_S op 11 aug 2023 18:49

Bij ons was de Sella ronda open en die vrienden die jaarlijks terugkeren, hebben naar hun zeggen 9/10 jaar altijd de sella ronde kunnen doen begin december. (de eerste of tweede week). Hebben ook geen narigheid met de Italianen ervaren en ik ben zelf niet bepaald gevorderd.

Je hebt nooit garantie op sneeuw, zeker niet begin december. Is niks vergeleken met de gletsjer in Sölden; Sella Ronda zal ZEER WAARSCHIJNLIJK nog niet open zijn (mikpunt van opening is altijd begin van hoogseizoen, dus pas Kerstmis of later.) 80% van pistes zal ook moeilijk worden aangezien de maximale hoogte max. 2500m is, zelfs met sneeuwkanonnen kan dit tricky zijn. Ook de Italianen uit het zuiden zitten hier dan vaak deze periode, en daar wil je echt niet tussen zitten. Die duwen je liever onder de lift dan te moeten wachten… weg vakantiegevoel. Ik zou echt wel in Oostenrijk blijven deze periode, zeker omdat dit steeds goed meegevallen is. Skiwelt enzo zal véél beter zijn die tijd van het jaar dan de Dolomieten!
De meeste skigebieden in de Dolomieten werken ook met sneeuwdepots etc., waardoor je in begin december enkel wat witte linten bovenaan de berg hebt. Ik ben er al genoeg geweest, en voor Kerstmis kan je niet beter hebben dan Oostenrijk of Frankrijk!

Seppe_S op 11 aug 2023 18:49

@Seppe_S heb je misschien een hekel aan Italië of wil je juist dat het niet te druk wordt? 😋

*bericht bewerkt door Matthieu op 14 aug 2023 15:49

Aftellen maar!

Ik was er in december 22 in de week voor kerst en het was heerlijk. Ik had geluk, er was met verse sneeuw gevallen waardoor de dalen ook wit waren maar de pistes zijn over het algemeen voor 80% geopend, soms niet alle varianten en sommige kleine deelgebieden nog niet (volgens mij Plose nog dicht in mijn geval).

Het is een van de gebieden die ik blind in die periode durf te boeken. De kunstsneeuw is zo goed, dat ze rond Sinterklaas al veel openen en de SR ook zsm opengaat (meestal dus ver voor kerst). Echt heel rustig is het niet, althans, niet overal. De SR gebieden zijn al voller, net als Kronplatz. Dat betekent soms 3 minuten wachten, maar langer eigenlijk niet. In de gebieden zelf, dus van de SR af, ski je zo de lift in. Gebieden als Seiseralm, Gitschberg maar ook de uithoeken van bijv Alta Badia heb je voor jezelf.

Nadelen? De weekenden zijn druk, veel Kroaten en Slovenen (rond Drei Zinnen en Kronplatz) en op witte dalen of sneeuw naast de piste moet je niet te hard rekenen. Van besneeuwing overdag heb ik geen last gehad, dat heb ik wel in andere gebieden.

Zoals gezegd; er zijn 2 regio’s die ik blind zou boeken in die week (door de skizekerheid en afwisseling, zodat je ook met mist of veel kou lekker kan skiën en de Dolomieten is er daar een van.

Zie ook https://www.wintersport.nl/forum/topic/528324

*bericht bewerkt door Roy83 op 15 aug 2023 08:23

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie