Trein (en vlieg) details toevoegen aan skigebieden (zoeken) + forum zoekfunctie

Ik ben een fervente gebruiker van voorheen wintersporters.nl en nu wintersport.nl echter mis ik een paar functies op de site en forum. Deze wil ik hier even delen in de hoop dat dit misschien meegenomen kan worden in toekomstige updates van de site/forum.

Afgelopen 2 jaar ben ik met de Nightjet naar zowel Oostenrijk (Sank Anton am Arlberg) en Zwitserland (Davos) geweest per nachttrein van Amsterdam centraal naar Innsbruck (AT) en Basel (CH) en van daaruit lokale treinen door tot aan dorp zelf. Dit jaar weer naar Arosa op dezelfde manier (via Zurich). Voor onze mini skivakanties echt top. Woensdag avond weg en donderdag eind van de ochtend op de piste staan tot aan zondag eind van de middag en maandag ochtend weer in Nederland.

Mijn verbeter punten voor de site:

Trein opnemen naast auto (afstand vanaf snelweg):

  • Vind en vergelijk skigebieden

    • toevoegen optie afstand vanaf treinstation
    • toevoegen optie treinstation in plaats (aanvinken)
    • toevoegen afstand vanaf vliegveld (ik weet dat op bereikbaarheid pagina van een gebied dit staat, maar ik doel op de zoekfunctie)
  • Specifiek skigebieden pagina’s > Bereikbaarheid’ ook voorzien van informatie van afstand tot treinstation en mogelijkheden vanuit Nederland (denk aan Nightjet) al helemaal op pagina’s van gebieden die een trein station hebben:

    • Sankt Anton am Arlberg
    • Davos
    • Arosa
    • Zermatt
    • Sankt Moritz
    • Andermatt
    • Betten, Morel (Aletsch Arena)
    • Zell am See
    • Kitzbuhel
    • Bad Gastein
    • Bichlbach
    • Seefeld
    • Innsbruck
    • Garmisch-Partenkirchen

Maar denk ook aan gebieden waar op korte afstand van skigebied een trein station zit:

  • Ischgl (30min. taxirit vanuit Landeck)
  • Verbier (4 Vallees) (trein vanaf Martigny naar Le Chable dan gondel naar Verbier)
  • Arc1600 (Les Arcs) (via kabeltreinje vanaf station Bourg Saint Maurice naar Arc 1600
  • Sauze d’Oulx (TGV naar Oulx daarvandaan 15min taxirit

Er staat her en der (Arosa, Davos bijv.) soms wel iets over trein (“Er is een treinstation in …”) of vliegen bij bereikbaarheid, maar dat is veelal sumier. Qua vliegen is er overigens wel de aparte pagina https://www.wintersport.nl/vliegvelden, maar het zou ook goed zijn als deze in de hoofd skigebieden filter opgenomen kan worden zoals dit nu voor de auto is gedaan.

Forum:

  • toevoegen zoekfunctie specifiek op het forum of toevoegen aan hoofd zoekfunctie
  • de zoekfunctie van de site neemt zo lijkt het geen resultaten mee van het forum

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 06 sep 2023 15:47

Overigens begrijp me niet verkeerd. Ik heb diverse interessante artikelen gelezen in het verleden op de site: https://www.wintersport.nl/themas/vervoer/met-de-trein-op-wi… https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/431119/op-wintersp…

Daarnaast was dit artikel uit 2019 interessante destijds te lezen: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/481860/met-de-trei…

En wat topics op het forum.

*bericht bewerkt door pacorob op 01 sep 2023 14:33

Opzich een goed idee.
Ik vind t erg lastig om te bepalen of de trein een alternatief kan zijn voor auto of bus.

Opzich een goed idee.
Ik vind t erg lastig om te bepalen of de trein een alternatief kan zijn voor auto of bus.

SuzannaE op 01 sep 2023 14:53

Voor een mini skivakantie zoals wij die de laatste jaren met vrienden doen is het wat ons betreft zeer interessant om de nachttrein te pakken vs vliegen of auto.
Woensdag in de ochtend nog werken en eind van de middag richting lokale trein station en avond weg vanuit Amsterdam centraal zonder te hoeven rijden en maandag ochtend terug, maar wel donderdag ochtend (laat) tot zondag middag op de piste (3,5 dag) en dan even douchen in hotel en trein in. Zeker als je het skigebied erop uit zoekt hebt je ook geen onnodige overstap nodig. Verwacht geen top nacht slapen maar een paar uurtjes (met oordopjes), maar wel relaxte op reis met drankje, hapje, filmpje, spelletje zonder files en vermoeid aankomen. Wij boeken altijd een prive coupe.

Kosten technisch kan je vast en zeker met de auto veel kosten besparen zeker als je een lease bak hebt, maar zoals gezegd treinen is wat ons betreft relaxter zeker voor de bestuurder(s). Ik heb heel wat jaartjes over de autobahn gereden. Ik stapte veel gesloopter uit de auto om over de terugrit nog maar te zwijgen. Voor een miniski is het zeker ideaal wat ons betreft.

We lezen zeker mee! Thanx voor de feedback

Click. Click. Peace

Goed idee! Groot fan hier van reizen met de trein.

Victorine

Ik ben ook voor! In januari ga ik voor het eerst met de trein naar Alpe Cimbra samen met een vriendin. Hopelijk bevalt het goed zodat ik ook eens samen met mijn man en kinderen kan gaan. Het lijkt onze kinderen in ieder geval een groot avontuur.

@SterHeSter Laat vooral weten hoe dat gaat, wat verderop reizen per trein. En natuurlijk ook een verslag van Folgaria/Alpe Cimbra

@SterHeSter Laat vooral weten hoe dat gaat, wat verderop reizen per trein. En natuurlijk ook een verslag van Folgaria/Alpe Cimbra

Bennie op 01 sep 2023 21:28

Dat ga ik doen!

Heel Oostenrijk is toch (weer) prima met de trein te doen komend jaar… de TUI Skiexpress rijdt iedere vrijdag naar meer dan 20 stations. Begin maart zelfs ook op dinsdag zodat een short ski mogelijk is. En geen gedoe met overstappen, gewoon rechtstreeks vanaf Amsterdam en Utrecht.

Paulr

Heel Oostenrijk is toch (weer) prima met de trein te doen komend jaar… de TUI Skiexpress rijdt iedere vrijdag naar meer dan 20 stations. Begin maart zelfs ook op dinsdag zodat een short ski mogelijk is. En geen gedoe met overstappen, gewoon rechtstreeks vanaf Amsterdam en Utrecht.

Paulr op 02 sep 2023 09:14

Goed te lezen dat de TUI Skiexpress ook op dinsdag gaat raden voor short ski vakanties echter spijtig genoeg alleen in maart.

Zijn er ook mensen hier met opstappen op de trein in Duitsland?
Met 1,5 uur rijden kan ik in Utrecht opstappen maar ook in Düsseldorf

Ik woon bijna naast Utrecht CS, dus in Duitsland opstappen heeft voor mij geen zin…
In jouw geval zou ik naar Düsseldorf rijden, daar kun je later instappen en wellicht scheelt het ook wat in de ticketprijs?

*bericht bewerkt door Bernard88 op 04 sep 2023 15:03

Opzich een goed idee.
Ik vind t erg lastig om te bepalen of de trein een alternatief kan zijn voor auto of bus.

SuzannaE op 01 sep 2023 14:53

Absoluut! Sterker nog: wij vinden het zelfs beter dan met de auto of bus. Wij zijn de laatste jaren 2x naar Val Gardena (wel wat uitdagender met de trein) en naar Kaltenbach (heel makkelijk) met de trein geweest. De eerste keer met de nachttrein en andere keren met de dagtrein. Vooral de dagtrein bevalt ons prima. Dit jaar gaan we naar Solden, Silvretta Montafon en Fieberbrunn met de trein. Wij zoeken onze bestemmingen dus uit op hoe het te bereizen is met de trein. Daarom vind ik dit ook een top idee!

Ik zou ook willen opperen voor een extra zoekfunctie/feature. De pistes worden nu ingedeeld op blauw, rood en zwart maar ik zie dan nergens speciaal skiroutes terug. Ook dit is waar wij onze bestemmingen op uitzoeken. Sowieso leuk om eens een artikel/video te wijden aan skiroutes. Voor velen denk ik nog een onbekend begrip!

@pacorob heel goed uitgelegd. Heb het zelf ook al een paar keer aangekaart maar jij legt het goed uitgebreid uit.
ik hoop dat er in de toekomst een uitgebreide zoekfunctie komt zoals jij beschrijft.
De afgelopen jaren ga ik ook altijd met de trein, zowel de Nightjet als reguliere treinen met een paar keer overstappen. Pack light is key, dan gaat het prima.
Dit seizoen weer 3x treinen, nu al weer zin in.

Mooi om te zien dat er meer mensen enthousiast zijn over de aangedragen suggesties.

Overigens zou het ook goed zijn om je forum bericht te kunnen wijzigen ook na 30 minuten van plaatsen. Daarnaast zou het handig zijn om een wiki topic aan te maken/ aan te passen wat ik weet van andere fora (Macrumors). Hiermee kun je het eerste/hoofd bericht door verschillende gebruikers laten aanpassen/aanvullen.

Plaats een reactie