Met de trein op wintersport nu erg goedkoop

Roel op 01 november 2019· 40 reacties

De ICE op Utrecht Centraal
De ICE op Utrecht Centraal

Met de trein op wintersport gaan heeft volgens veel mensen twee grote nadelen. Het ene is de bagage die moet worden meegenomen en het andere is de prijs. Nu is bij de Deutsche Bahn op 15 oktober een nieuwe dienstregeling ingegaan en zijn er bijzonder goedkope treinreizen te boeken naar de Alpen. We laten een paar aantrekkelijke aanbiedingen zien die op dit moment te boeken zijn.

Getipt

Ik werd getipt door collega Henri die een treinticket zocht van Innsbruck naar Nederland. Hij zit op dit moment in Innsbruck en wil met de kerst naar Nederland komen. In zijn zoektocht naar een treinkaartje stuitte hij op een aanbieding van €19,40 voor een enkeltje Kufstein - Goch (net over de grens bij Nijmegen). Wetende dat in Duitsland de nieuwe dienstregeling is ingegaan was dit voor ons reden om wat dieper in de prijzen te duiken. We kwamen tot meer aantrekkelijke aanbiedingen en noemen meteen wat interessante weetjes.

€ 39,90 enkele reis naar Innsbruck

We hebben een steekproef gedaan onder treinreizen naar Innsbruck via NS International, een groot ticketportaal waar treinreizen te boeken zijn. Om niet alleen goedkoop maar ook enigszins comfortabel te kunnen reizen zijn we uitgegaan van maximaal 2 keer overstappen vanaf de grens en een zo kort mogelijke reistijd. Verder gaan we uit van een vertrek op zaterdag omdat dit de gebruikelijke wisseldag is bij accommodaties. Wat ons meteen opviel: er zijn verschillende treintickets te boeken voor slechts € 39,90 enkele reis waarbij je niet meer dan 2 keer hoeft over te stappen. Dit kan bijvoorbeeld vanuit Venlo, Arnhem, Utrecht en Enschede. De reistijd vanuit deze plaatsen varieert uiteraard wel. Vanuit Venlo kun je al na 8u13 op het station van Innsbruck staan. Vanuit Enschede is dat minimaal 9u46, maar dus wel voor dezelfde lage prijs. Mits je de juiste vertrektijd kiest.

Traject Datum Tijden Prijs
Venlo - Innsbruck 8 februari 2020 13:05 - 21:18 (8u13) € 39,90
Arnhem - Innsbruck 8 februari 2020 07:37 - 17:18 (9u41) € 39,90
Enschede - Innsbruck 15 februari 2020 11:02 - 21:18 (10u16) € 39,90
Utrecht - Innsbruck 7 maart 2020 11:07 - 21:18 (10u11) € 39,90
Treintickets d.d. 31 oktober 2019. Bron: NS International

De getoonde prijs van € 39,90 vanuit Enschede geldt tijdens de schoolvakantie van die regio (Noord) waardoor de reis zelfs met kinderen (mocht je dat willen) een optie kan zijn. We constateren ook dat het soms niks uitmaakt of het vertrekstation verder van de grens ligt. Zo is een treinreis vanuit Eindhoven regelmatig net zo duur als vanuit Venlo. Voor het binnenlandse traject betaal je dan dus niks (wel moet je een keer extra overstappen).

Terugreis Innsbruck - Nederland

Voor de terugreis geldt hetzelfde als voor de heenreis. Ook vanuit Innsbruck zijn er goedkope treinreizen te boeken, mits je de juiste vertrektijd kiest. Aan het einde van de krokusvakantie (zaterdag 29 februari) kun je volgens NS International bijvoorbeeld om 08.38 uur voor € 39,90 van Innsbruck naar Arnhem terugreizen.

Het station van Innsbruck
Het station van Innsbruck

1e klas treintickets

Wat ons verder opviel is dat 1e klas reizen maar weinig duurder is als je vroeg boekt. Bij bovengenoemde rekenvoorbeelden betaal je voor de 1e klas soms maar 20 euro extra voor de gehele heenreis. We kwamen zelfs tijdens de krokusvakantie (22 februari) een treinreis tegen van Arnhem naar Innsbruck waar de 1e klas slechts een tientje extra kostte.

Onder 1e klas valt in Duitsland een ruime (rustige) zitplaats, toegang tot stations-lounges van de Deutsche Bahn en gratis zitplaatsreservering. In de ICE zit hier bovendien bediening bij voor eten en drinken, onbeperkt internet en een gratis krant. Mijn ervaring met de ICE is dat die 1e klas het overwegen serieus waard is. Ik heb vorig jaar zowel 1e als 2e klas gereisd, het is een serieuze comfortverbetering is op zo’n lange reis.

null

Reizen in de ICE (1e klas)
Reizen in de ICE (1e klas)

Nachttrein naar Innsbruck

Wil je 's avonds vertrekken dan kun je ook de nachttrein (Nightjet) boeken. Voor het traject Düsseldorf-Innsbruck zijn tickets te koop vanaf € 29,90 enkele reis. Deze rechtstreekse trein vertrekt meerdere dagen per week om 20.54 uur vanuit Düsseldorf; de terugreis vanuit Innsbruck om 20.44 uur. Je hoeft tot / vanaf de Nederlandse grens meestal maar 1 keer over te stappen (in Düsseldorf). Een nadeel is dat deze reis langer duurt dan bij een normale trein, en het is aan te raden een slaapplaats mee te reserveren wat het weer een stuk duurder maakt. De Nightjet op 28 februari van Innsbruck naar Düsseldorf inclusief slaapplaats en ontbijt en daarna de overstap naar Arnhem is te boeken vanaf € 106,50.

De Nightjet op het station van Keulen
De Nightjet op het station van Keulen

Per trein naar Zwitserland

Ook wintersporters naar Zwitserland profiteren van de lage Duitse treintarieven. Bovendien bestaat er een rechtstreekse treinverbinding naar Basel. Zo reis je voor € 49,90 binnen 8u16 van Utrecht naar Engelberg. Ook Zweisimmen dat vastzit aan het skigebied van Gstaad is voor € 49,90 aan te reizen.

Traject Datum Tijden Prijs
Utrecht - Engelberg 8 februari 2020 08:37 - 16:53 (8u16) € 49,90
Utrecht - Zweisimmen 1 februari 2020 08:37 - 17:59 (9u22) € 49,90
Treintickets d.d. 31 oktober 2019. Bron: NS International

Dit zijn enkele prijsvoorbeelden maar je kunt de website van NS International checken om nog veel meer prijzen te vergelijken.

Meer tips voor goedkope treinreizen

Natuurlijk zijn meer opties en bestemmingen de moeite van het noemen waard. Zo vertrekken er naast de Nightjet meer speciale treinen naar de Alpen, ook vanuit Nederland en deels gericht op wintersporters. Nog steeds is er de Alpen Express en natuurlijk de Thalys/TGV naar de Franse Alpen en verder door naar het Italiaanse Bardonecchia. Deze prijzen liggen iets hoger dan bij de Nightjet maar soms kan het met maximaal 1 keer overstappen. In het geval van de TGV met helaas een noodzakelijk metro-ritje tussen Gare du Nord en Gare de Lyon in Parijs.

null

  • Kinderen tot en met 14 jaar reizen via de Deutsche Bahn gratis met de ouders mee;

  • Een optie om nog wat extra geld te besparen is vertrekken vanaf een station net over de Duitse grens. Vooral bij 1e klas reizen scheelt dat nog soms een tientje per persoon. Probeer dit ook op bahn.de als NS International “Alleen dienstregeling, niet te boeken” aangeeft. Het kan zijn dat prijzen vanuit Duitsland wel goedkoop beschikbaar zijn;

  • Buiten de zaterdag om zijn de treinprijzen vaak lager. Ben je niet gebonden aan de zaterdag als vertrekdag dan ben je dus soms nog goedkoper uit;

  • Je hoeft niet per se tot aan Innsbruck te reizen. Zowel de Nightjet als veel reguliere treinen stoppen ook in Kufstein, Wörgl en Jenbach, overstapstations vlakbij de skigebieden van het Zillertal en het grote Skiwelt Wilder Kaiser - Brixental. Dit scheelt weer in transferkosten.

  • Een laatste prijstip is het ‘hopen op vertraging’ :-). Door een vertraging van de ICE miste ik vorig jaar mijn overstap in München waardoor ik 2 uur moest wachten. Daarvoor kreeg ik de helft van de reis terugbetaald.

Ben je flexibel dan kan de trein dus ook prijstechnisch soms een alternatief zijn. Henri was aangenaam verrast. Doordat hij meteen na bekendmaking van de nieuwe dienstregeling heeft geboekt reist hij op 24 december voor in totaal € 24,00 van Innsbruck naar Goch inclusief zitplaatsreservering!

Lees ook:

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Dat zijn inderdaad hele nette prijzen.

Nog een tip is niet boeken bij ns internationaal maar bij DB of ÖBB. Dat scheelde voor mij vorig jaar aanzienlijk voor een enkeltje sankt Anton - Venlo.
Toen ben ik voor iets van 50 euro met de slaaptrein gegaan.

Ok, het kan dus goedkoper. Dat is mooi. Maar hoe zit dat nu met die bagage waarover gerept wordt? Is er genoeg plek om je ski’s, schoenen en overige bagage mee te nemen? Vooral overstappen lijkt me dan irritant, of valt het mee en zijn er bijvoorbeeld bagagewagentjes?

Voor nu is tijdswinst te klein om de auto te laten staan, maar zo’n nightjet vind ik al wel een stuk interessanter, dan kan je ‘s nachts reizen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 ik heb regelmatig gereisd met grote koffer (dakine 110 liter), rugzak, twee sets ski’s en schoenentas. Dat is wat improviseren hier en daar maar in de trein past het. Koffer kan in bagagehok, ski’s op het bagagerek boven je stoel. Schoenen onder je stoel of ook in het rek. Rugzak met o.a. spul voor onderweg bij je, of ook in het rek.

Op de grote stations zijn wel bagagewagentjes, maar als je een goede rolkoffer hebt en goede skitassen dan heb je dat niet nodig (bovendien moet je je spullen toch eerst naar zo’n karretje brengen, dan ben je ook al bijna zonder karretje op een ander perron).
Vanwege de bagage plan ik meestal wat ruimere overstaptijden in, dat scheelt qua stress en wachten op liften naar perrons. In de trein ook al op tijd (5 minuten voor aankomst) klaar maken voor uitstappen, zodat je niet met je ski’s tussen de medepassagiers staat te zwaaien.

Bagagehok scheelt al heel veel. Ik ben nog wel eens met de trein naar Schiphol gegaan en vond dat altijd gedoe met de koffers, die dan net niet tussen de stoelen pasten bijvoorbeeld.

In principe zou zo’n slaaptrein, als het niet teveel gedoe is, perfect zijn voor een shortski.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Vorig seizoen met de trein naar kleinwalsertal geweest. Reisduur was maar 8 uur, 1x overstappen en 80 euro voor retourtje!

Nou hup allemaal de trein in. Kan ik lekker doorrijden op de autobahn. ;)
Voor mij wegen de nadelen nog steeds niet op tegen de voordelen(wat ik nou niet echt als voordeel zie) .

Übung macht den meister!!!

Dan is de vlieger toch een makkelijkere en snellere optie lijkt me. Of een slaapbus. Misschien ietsje duurder als je op tijd boekt, maar geen gedoe met overstappen etc…De transfertijd vanaf het treinstation naar je bestemming moet je ook nog tellen natuurlijk. Maar als je een leuke optie hebt ergens waar alles goed op elkaar aan sluit is de trein wel aangenaam reizen.

De prijzen van de treinreis is natuurlijk niet het enige wat iets wel/niet interessant maakt. Als je immers vanaf Insbruck vervolgens een hoop tijd/geld kwijt bent om bij je uiteindelijke bestemming te komen loont het nog niet.

Dat vind ik persoonlijk ook het nadeel van bijvoorbeeld het vliegtuig. Ja je komt wellicht comfortabeler/uitgerust aan. Maar van deur tot deur liegen de reistijden en kosten er vaak niet om. En dan het verschil met 1 persoon of 2/3/4 niet te vergeten in de vergelijking met de auto.

Dan is de vlieger toch een makkelijkere en snellere optie lijkt me. Of een slaapbus. Misschien ietsje duurder als je op tijd boekt, maar geen gedoe met overstappen etc…De transfertijd vanaf het treinstation naar je bestemming moet je ook nog tellen natuurlijk. Maar als je een leuke optie hebt ergens waar alles goed op elkaar aan sluit is de trein wel aangenaam reizen.

Carla46 op 1 nov 2019 11:26

Vliegen is bijna niet sneller dan rijden voor mij (anderhalf uur reistijd naar Schiphol, met altijd kans op file). Vliegen, trein en auto heeft allemaal wel ongeveer dezelfde reistijd.

Wat ik het allerliefst wil, is ‘s avonds weg en in de ochtend uitgerust aankomen. Door dat woordje uitgerust is autorijden dan heen optie, maar een slaaptrein misschien wel. Dat is wat duurder, maar als het een dag verlof scheelt (de vrijdag), dan valt dat verschil heel snel weg.

edit:
Ik heb het rekensommetje eens gemaakt:

  • Kosten, met zijn 2-en, met een auto: ca € 1000,- retour in totaal
    Besparingen:
  • 2x hotel € 150,-
  • 1500 km minder rijden, a 1 op 17,5 benzine is ca 85 liter benzine, a € 1,40 (in Duitsland) is totaal ongeveer € 120,-

Als 1 dag extra vrij je dus € 730,- oplevert is het goedkoper. Da's niet voor heel veel mensen het geval, gemiddelde zal eerder de helft zijn denk ik, dus dan ben je zo'n € 350,- duurder uit dan met de auto.

*bericht bewerkt door Roy83 op 01 nov 2019 12:21

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Interessant. Laatst ook al eens de treinmogelijkheden gecheckt voor een extra shortski off season (als de condities/vooruitzichten perfect zijn, hehe). De treinprijzen vielen me al mee. Wat mij ideaal lijkt is een nachttrein. 's Avonds vertrekken, 's ochtends aankomen in skigebied. Dan 2 dagen lekker knallen (dus met maar 1 hotelovernachting) en de 2e avond met nachttrein weer terug. Ik ga eens op onderzoek :-).

Ik heb het dit jaar wel heel extreem gedaan.(Vliegen was geen optie)
Ik moest een vergadering bijwonen in de buurt van Innsbruck.
Één nacht heen aankomst s’morgens om 10.00 uur Innsbruck.De zelfde dag s’avonds weer met de nachttrein naar Amsterdam Aankomst de volgende dag s’morgens 8.00 uur.
Buiten het seizoen (als je de hele coupe voor je alleen hebt) goed te doen.Volgens de NS was ik de eerste die dat zo gedaan had.
Ze wachten me op in Amsterdam met een bloemetje omdat ze wilde weten hoe ik het ervaren had 2 nachten achter elkaar in de nacht trein.
Bedankt nog NS.

In je eentje (ik doe midweeks) is met een huurauto naar de Alpen echt heel duur. Bovendien is het ver en moet je een autoverhuurbedrijf zoeken dat winterbanden regelt (ook voor Winterberg, want in het Sauerland kan het enorm sneeuwen). Met het vliegtuig wil ik niet ivm de opwarming van de aarde en dus ga ik met trein of bus. Garmisch-Partenkirchen of Oberstdorf. Hangt ook van de accommodatie af (1-persooonskamer). Short-ski Winterberg of Willingen is ook goed te doen met de trein. Flixbus kan ook, inclusief gratis sightseeing Ruhrgebied. Met het OV leer je veel meer dan een land kennen dan met een auto, ook al biedt een auto enorm veel gemak. Als je vaker met het OV naar skigebieden reist raak je ermee vertrouwd en leer je je weg kennen. Er zijn ook mensen die zonder GPS voor de Duitse grens al verdwaald zijn, voor hen lijkt me met de auto beter. Of een groepsreis met reisleider. Je moet wel op de plek aankomen.

In je eentje (ik doe midweeks) is met een huurauto naar de Alpen echt heel duur. Bovendien is het ver en moet je een autoverhuurbedrijf zoeken dat winterbanden regelt (ook voor Winterberg, want in het Sauerland kan het enorm sneeuwen). Met het vliegtuig wil ik niet ivm de opwarming van de aarde en dus ga ik met trein of bus. Garmisch-Partenkirchen of Oberstdorf. Hangt ook van de accommodatie af (1-persooonskamer). Short-ski Winterberg of Willingen is ook goed te doen met de trein. Flixbus kan ook, inclusief gratis sightseeing Ruhrgebied. Met het OV leer je veel meer dan een land kennen dan met een auto, ook al biedt een auto enorm veel gemak. Als je vaker met het OV naar skigebieden reist raak je ermee vertrouwd en leer je je weg kennen. Er zijn ook mensen die zonder GPS voor de Duitse grens al verdwaald zijn, voor hen lijkt me met de auto beter. Of een groepsreis met reisleider. Je moet wel op de plek aankomen.

In je eentje (ik doe midweeks) is met een huurauto naar de Alpen echt heel duur. Bovendien is het ver en moet je een autoverhuurbedrijf zoeken dat winterbanden regelt (ook voor Winterberg, want in het Sauerland kan het enorm sneeuwen). Met het vliegtuig wil ik niet ivm de opwarming van de aarde en dus ga ik met trein of bus. Garmisch-Partenkirchen of Oberstdorf. Hangt ook van de accommodatie af (1-persooonskamer). Short-ski Winterberg of Willingen is ook goed te doen met de trein. Flixbus kan ook, inclusief gratis sightseeing Ruhrgebied. Met het OV leer je veel meer dan een land kennen dan met een auto, ook al biedt een auto enorm veel gemak. Als je vaker met het OV naar skigebieden reist raak je ermee vertrouwd en leer je je weg kennen. Er zijn ook mensen die zonder GPS voor de Duitse grens al verdwaald zijn, voor hen lijkt me met de auto beter. Of een groepsreis met reisleider. Je moet wel op de plek aankomen.

In je eentje (ik doe midweeks) is met een huurauto naar de Alpen echt heel duur. Bovendien is het ver en moet je een autoverhuurbedrijf zoeken dat winterbanden regelt (ook voor Winterberg, want in het Sauerland kan het enorm sneeuwen). Met het vliegtuig wil ik niet ivm de opwarming van de aarde en dus ga ik met trein of bus. Garmisch-Partenkirchen of Oberstdorf. Hangt ook van de accommodatie af (1-persooonskamer). Short-ski Winterberg of Willingen is ook goed te doen met de trein. Flixbus kan ook, inclusief gratis sightseeing Ruhrgebied. Met het OV leer je veel meer dan een land kennen dan met een auto, ook al biedt een auto enorm veel gemak. Als je vaker met het OV naar skigebieden reist raak je ermee vertrouwd en leer je je weg kennen. Er zijn ook mensen die zonder GPS voor de Duitse grens al verdwaald zijn, voor hen lijkt me met de auto beter. Of een groepsreis met reisleider. Je moet wel op de plek aankomen.

Dan is de vlieger toch een makkelijkere en snellere optie lijkt me. Of een slaapbus. Misschien ietsje duurder als je op tijd boekt, maar geen gedoe met overstappen etc…De transfertijd vanaf het treinstation naar je bestemming moet je ook nog tellen natuurlijk. Maar als je een leuke optie hebt ergens waar alles goed op elkaar aan sluit is de trein wel aangenaam reizen.

Carla46 op 1 nov 2019 11:26

Vliegen is bijna niet sneller dan rijden voor mij (anderhalf uur reistijd naar Schiphol, met altijd kans op file). Vliegen, trein en auto heeft allemaal wel ongeveer dezelfde reistijd.

Wat ik het allerliefst wil, is ‘s avonds weg en in de ochtend uitgerust aankomen. Door dat woordje uitgerust is autorijden dan heen optie, maar een slaaptrein misschien wel. Dat is wat duurder, maar als het een dag verlof scheelt (de vrijdag), dan valt dat verschil heel snel weg.

edit:
Ik heb het rekensommetje eens gemaakt:

  • Kosten, met zijn 2-en, met een auto: ca € 1000,- retour in totaal
    Besparingen:
  • 2x hotel € 150,-
  • 1500 km minder rijden, a 1 op 17,5 benzine is ca 85 liter benzine, a € 1,40 (in Duitsland) is totaal ongeveer € 120,-

Als 1 dag extra vrij je dus € 730,- oplevert is het goedkoper. Da's niet voor heel veel mensen het geval, gemiddelde zal eerder de helft zijn denk ik, dus dan ben je zo'n € 350,- duurder uit dan met de auto.

Roy83 op 1 nov 2019 11:42

ik reis al jaren met het vliegtuig, gaat echt veel sneller en je komt gewoon uitgerust aan.
uurtje naar schiphol, 2 uur wachten, uurtje vliegen en uurtje met de taxi = 5 uur… ok laten we er eens 6 uur van maken.
dat haal je met auto nooit! kosten voor een volledige vlieg retour kom ik meestal uit op een 300,00 incl bagage toeslag en transfer.
sta binnen 6 uur in de sneeuw, ik vind het prima. niet overstappen onderweg en geen gedoe met het slepen.
en ja ik neem ook ski`s mee en schoenen.

de meeste nemen op de heenreis met de auto vaak nog een hotel onderweg, hebben vaak files in Duitsland en met een beetje pech mag je de laatste kilometers ook nog sneeuwkettingen eronder leggen…
ben vaak met de auto geweest, ik doen het nooit meer! OK, ik moet noodgedwongen alleen op wintersport. maar ja je kunt ook niet alles hebben toch ?

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Te weten voor de mensen die met de slaaptrein (NightJet van ÖBB) gaan:
Het ontbijt bestaat uit 2 Italiaanse bollen + 1 bakje boter + 1 kuipje jam + of koffie of thee.
Uit ervaring weet ik dat de slaapplaatsen zo’n 1.8m lang, niet heel breed en snoeihard (ik slaap normaal ook op een hard bed).
Neem zelf een kussen o.i.d. mee, want het is een belachelijk kussen dat je krijgt: 20203cm.
In de slaapcompartimenten moet je het treffen met de mede reizigers (ik kies voor 4 per cabine want 6 wordt erg krap met bagage).
Als je wilt slapen kan je last hebben van iedereen in de wagon, (sommige reizigers maken er een feestje van tot 3u 's nachts, dan stap je niet fris uit).

Dit te hebben gezegd, zomers vind ik dit al enkele jaren ideaal met de brommer (=motor) op deze trein.

Andere reizigers welke ik onderweg tref, zweren er bij dat de NightJet heel veel beter is dan de ÜrlaubExpress, dit schijnt erg achterhaald en rumoerig te zijn.

Handtekening forum

Vliegen kan dan (wat) sneller zijn, het is ook een stuk duurder en uiteraard veel slechter voor het milieu.

Met de trein naar Oostenrijk is zeker een goede optie, al verklein je de keuze voor skigebieden (dicht bij stations) wat. Vroeg boeken is ook goedkoper, en de prijzen per reisoptie verschillen nogal. Ik heb alleen gemerkt dat de exacte reis volgens de planner soms niet haalbaar (ivm vertragingen) is en dat als je op een ander traject terecht komt dit geen enkel probleem is. Ze kijken enkel of je je ergens tussen Innsbruck en Utrecht bevindt en zolang dat zo is malen ze er echt niet om welke reis je precies geboekt hebt. Hierdoor kun je gewoon de goedkoopste reis kiezen maar als je een overstap mist is dit echt geen probleem.

Thx voor de tip! Onze jongste heeft een enorme hekel aan lang autorijden, en ik zie dat ik nu in 1 dag met de trein van het midden van het land naar Saalfelden kan op de vrijdag voor de voorjaarsvakantie voor 80 euro (1 volwassene, 2 kinderen) 1e klas! Dat lijkt me heerlijk, en niet alleen voor haar ;) manlief de auto voor hem alleen, vindt hij ook prima. Denk serieus dat dit’m gaat worden.

Vorig seizoen met de trein naar kleinwalsertal geweest. Reisduur was maar 8 uur, 1x overstappen en 80 euro voor retourtje!

ardjanvanbreugel op 1 nov 2019 10:35

Kun je mij vertellen waar je dit hebt geboekt? Heb er ook wel oren naar om in januari een mooie shortski te doen op deze manier… Vertrekstation Eindhoven en Venlo zijn voor mij van toepassing.

Vorig seizoen met de trein naar kleinwalsertal geweest. Reisduur was maar 8 uur, 1x overstappen en 80 euro voor retourtje!

ardjanvanbreugel op 1 nov 2019 10:35

Kun je mij vertellen waar je dit hebt geboekt? Heb er ook wel oren naar om in januari een mooie shortski te doen op deze manier… Vertrekstation Eindhoven en Venlo zijn voor mij van toepassing.

robinvandeneertwegh op 1 nov 2019 21:16

Heb het even voor je nagezocht. Ik had de trein van 9 uur op utrecht centraal, vervolgens een overstap op mannheim, vanwaar de trein rechtstreeks naar oberstdorf gaat om daar om 18 uur aan te komen. (Het is was dus 9 uur i.p.v. de vermeldde 8 uur)
Ik had dit gewoon geboekt op nsinternational.

Vorig seizoen met de trein naar kleinwalsertal geweest. Reisduur was maar 8 uur, 1x overstappen en 80 euro voor retourtje!

ardjanvanbreugel op 1 nov 2019 10:35

Inderdaad heel goed te doen en de bushalte voor de bus naar het Kleinwalsertal was maar 20 meter van het perron verwijderd. Minimaal sjouwen met bagage dus. Kies in het Kleinwalsertal een verblijf uit dat goed te belopen is vanaf een bushalte. Wij stonden een half uur na aankomst met de trein in Oberstdorf bij de voordeur van ons hotel in het Kleinwalsertal!

Iemand ervaring met als gezin de trein te nemen op wintersport? Als ik zie wat er nu allemaal de auto in gaat, dan is dat toch best veel: alleen al de 3 paar ski’s, helmen, 3 x skischoenen en dan de overige bagage nog 😳 Als je op hotel gaat en alles huurt is het waarschijnlijk wel goed te doen.

Tijd voor een vinkje ‘station dichtbij’ bij de skigebieden? ;)

Iemand ervaring met als gezin de trein te nemen op wintersport? Als ik zie wat er nu allemaal de auto in gaat, dan is dat toch best veel: alleen al de 3 paar ski’s, helmen, 3 x skischoenen en dan de overige bagage nog 😳 Als je op hotel gaat en alles huurt is het waarschijnlijk wel goed te doen.

Hupla op 2 nov 2019 10:28

Dan heb jij het nog makkelijk. Ik heb voor mezelf al 2 paar schoenen, 3 sets bindingen en 3 boards bij.

Übung macht den meister!!!

Vorig seizoen met de trein naar kleinwalsertal geweest. Reisduur was maar 8 uur, 1x overstappen en 80 euro voor retourtje!

ardjanvanbreugel op 1 nov 2019 10:35

Inderdaad heel goed te doen en de bushalte voor de bus naar het Kleinwalsertal was maar 20 meter van het perron verwijderd. Minimaal sjouwen met bagage dus. Kies in het Kleinwalsertal een verblijf uit dat goed te belopen is vanaf een bushalte. Wij stonden een half uur na aankomst met de trein in Oberstdorf bij de voordeur van ons hotel in het Kleinwalsertal!

yeti_girl op 2 nov 2019 10:16

Het hele Kleinwalsertal is wel van goed ov voorzien en bij Oberstdorf is het inderdaad maar een klein stukje naar de bussen. Tegelijk is dat met de auto ook maar een uurtje of 7.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik denk dat er 1 nadeel niet is meegenomen van het reizen met de trein. Namelijk van station Innsbruck naar je Skigebied komen. Als ik even snel via googlemaps kijk is rond Innsbruck geen groot skigebied te vinden binnen een 60 min (auto gekozen als vervoermiddel) reisduur. Dan moet je nog uitstappen, bus vinden, inladen, wachten op andere mensen en tenslotte minimaal meer dan een uur rijden naar je gebied. In de meeste gevallen ben je dan alsnog meer dan 10-11uur kwijt aan reistijd. Als je over een auto beschikt kun je met 4 man in de auto al kosten delen en ben je het zelfde kwijt. Tevens ben je met de auto veel vrijer en sjouw je minder en rijd je in 1 directe lijn naar je acco. Nee trein is voor mij nooit een optie. Dan liever via een reisbureau met de nachtbus.

Dan is de vlieger toch een makkelijkere en snellere optie lijkt me. Of een slaapbus. Misschien ietsje duurder als je op tijd boekt, maar geen gedoe met overstappen etc…De transfertijd vanaf het treinstation naar je bestemming moet je ook nog tellen natuurlijk. Maar als je een leuke optie hebt ergens waar alles goed op elkaar aan sluit is de trein wel aangenaam reizen.

Carla46 op 1 nov 2019 11:26

Vliegen is bijna niet sneller dan rijden voor mij (anderhalf uur reistijd naar Schiphol, met altijd kans op file). Vliegen, trein en auto heeft allemaal wel ongeveer dezelfde reistijd.

Wat ik het allerliefst wil, is ‘s avonds weg en in de ochtend uitgerust aankomen. Door dat woordje uitgerust is autorijden dan heen optie, maar een slaaptrein misschien wel. Dat is wat duurder, maar als het een dag verlof scheelt (de vrijdag), dan valt dat verschil heel snel weg.

edit:
Ik heb het rekensommetje eens gemaakt:

  • Kosten, met zijn 2-en, met een auto: ca € 1000,- retour in totaal
    Besparingen:
  • 2x hotel € 150,-
  • 1500 km minder rijden, a 1 op 17,5 benzine is ca 85 liter benzine, a € 1,40 (in Duitsland) is totaal ongeveer € 120,-

Als 1 dag extra vrij je dus € 730,- oplevert is het goedkoper. Da's niet voor heel veel mensen het geval, gemiddelde zal eerder de helft zijn denk ik, dus dan ben je zo'n € 350,- duurder uit dan met de auto.

Roy83 op 1 nov 2019 11:42

ik reis al jaren met het vliegtuig, gaat echt veel sneller en je komt gewoon uitgerust aan.
uurtje naar schiphol, 2 uur wachten, uurtje vliegen en uurtje met de taxi = 5 uur… ok laten we er eens 6 uur van maken.
dat haal je met auto nooit! kosten voor een volledige vlieg retour kom ik meestal uit op een 300,00 incl bagage toeslag en transfer.
sta binnen 6 uur in de sneeuw, ik vind het prima. niet overstappen onderweg en geen gedoe met het slepen.
en ja ik neem ook ski`s mee en schoenen.

de meeste nemen op de heenreis met de auto vaak nog een hotel onderweg, hebben vaak files in Duitsland en met een beetje pech mag je de laatste kilometers ook nog sneeuwkettingen eronder leggen…
ben vaak met de auto geweest, ik doen het nooit meer! OK, ik moet noodgedwongen alleen op wintersport. maar ja je kunt ook niet alles hebben toch ?

HV180 op 1 nov 2019 16:31

Ja in je eentje. Maar tel dat eens uit met een gezin van 5?

Vorig seizoen met de trein naar kleinwalsertal geweest. Reisduur was maar 8 uur, 1x overstappen en 80 euro voor retourtje!

ardjanvanbreugel op 1 nov 2019 10:35

Best goedkoop, maar als je al een auto voor de deur hebt staan is die vanaf 2 personen goedkoper. Het is maar 800km.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie