Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Bekeuring bij verkeerde banden in Frankrijk

Rogier op 03 november 2022· 37 reacties

Winterbanden of kettingen zijn verplichtin Frankrijk
Winterbanden of kettingen zijn verplichtin Frankrijk

Vorig jaar is er met de nieuwe bergwet in Frankrijk, de Loi Montagne, een verplichting ingegaan dat iedere auto tuusen 1 november en 31 maart winterbanden, kettingen of sokken mee moet hebben in bergachtige departementen, simpel gezegd: naar alle skigebieden. De verplichting was er, de politie kon erop controleren, en dit deden ze vaak tijdens winterse omstandigheden. Maar er werden geen boetes uitgedeeld. Vanaf dit jaar kan en zal de politie ook preventief controleren en maak je kans op een boete als je niet goed uitgerust bent.

Winterbandenplicht Frankrijk:

Even een opfrisser: in de aangewezen Franse zones waar de ‘winterbandenplicht’ geldt moeten voertuigen tussen 1 november en 31 maart:

  • ofwel metalen sneeuwkettingen of sneeuwsokken mee hebben om ten minste twee aangedreven wielen;
  • of uitgerust zijn met vier winterbanden. Voor de komende winters, van 2022 tot 2024, heeft de aanduiding “winterband” betrekking op alle banden met een van de opschriften “M+S”, “M.S” of “M&S” of met het 3PMSF symbool (3 Peak Mountain Snow Flake). Vanaf 1 november 2024 zijn alleen nog banden toegestaan met het “Alpine-symbool” (erkend als “3PMSF”) en een van de opschriften “M+S”, “M.S” of “M&S”;
  • Deze eisen gelden niet als je auto is uitgerust met spijkerbanden.

Kettingen zijn ook toegestaan
Kettingen zijn ook toegestaan

Signalering winterbandenplicht in Frankrijk

De ‘winterbandenplicht’ is met een heel duidelijk bord aangegeven. Soms staat dit bord alleen bij de gemeente waar dit verplicht is, en soms staat het al aan het begin van het departement waar je dus in het gehele departement aan deze verplichting moet houden. Dit staat er dan onder vermeld.

Bord dat de verplichting voor winterbanden of kettingen aangeeft
Bord dat de verplichting voor winterbanden of kettingen aangeeft

De boete

Als je niet aan de bovenstaande eisen kunt voldoen loop je kans op een boete van €135,-. Verder loop je kans dat de politie je, zeker op winterse dagen, niet doorlaat richting het skigebied. In de praktijk zal dit voor Nederlandse en Belgische wintersporters weinig uitmaken, over het algemeen zijn ‘wij’ goed uitgerust richting de sneeuw. Dit geldt echter niet altijd voor de Franse wintersporters uit de zuidelijke streken.

Sneeuw op de weg, wees verstandig

Als je zometeen naar de skigebieden toe rijdt, wees dan altijd verstandig en voorzichtig. Leg als er sneeuw op de weg ligt tijdig kettingen om. Ook als je met winterbanden rijdt kan het verstandig zijn kettingen om te leggen. Als je eenmaal halverwege een klim vast komt te staan breng je jezelf en anderen in gevaar. Een groter risico dan die €135,- boete wat mij betreft.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Verandert dat nou heel veel? Dacht dat er op bepaalde wegen sowieso al een kettingplicht was toch? Of heb ik dat niet goed begrepen?

Was ook nog wel benieuwd of er vanuit de Franse overheid een overzicht is dan de gebieden/ gemeentes waar dit geldt. Richting de skigebieden is vrij logisch, maar denk dat er ook nog wel plekken zijn misschien wat minder logisch zijn.

Verandert dat nou heel veel? Dacht dat er op bepaalde wegen sowieso al een kettingplicht was toch? Of heb ik dat niet goed begrepen?

Was ook nog wel benieuwd of er vanuit de Franse overheid een overzicht is dan de gebieden/ gemeentes waar dit geldt. Richting de skigebieden is vrij logisch, maar denk dat er ook nog wel plekken zijn misschien wat minder logisch zijn.

Tiny-M op 03 nov 2022 12:27

Bergbewoners die last hebben van toeristen zonder winterbanden vinden dit niet ver genoeg gaan inderdaad. Helaas is de wetgeving niet streng genoeg.
De lijst en een vrij duidelijk kaartje is hier te vinden: https://www.securite-routiere.gouv.fr/chacun-son-mode-de-dep…

Click. Click. Peace

Kom zelf al jaren in Frankrijk met winterbanden en ook ik heb last van veel fransen die inderdaad met (versleten) zomerbandjes naar boven proberen te komen. Kan er zelf met mijn hoofd niet bij dat je een groot bedrag stuk slaat op een vakantie maar de gok neemt er niet te kunnen komen. Dan heb ik het niet over een paar studenten die van hun laatste centen gaan skien. Paar jaar geleden met de kerst reed ik fluitend omhoog met mijn voorwiel aangedreven panda terwijl er genoeg fransen met een stuk duurdere auto’s niet verder kwamen.

Eigenlijk zijn de enige extra kosten die je hebt met winterbanden de extra velgen en de wissel momenten (die je ook nog zelf kan doen). Want als je op je winterbanden rijdt, slijten je zomerbanden niet.

Met skiën kom je echt tot rust.

Ze kunnen toch beter iedereen verplichten kettingen bij te hebben, of je nu zomer- dan wel winterbanden hebt opliggen?
Straks staan ze daar op hun zomerbandjes en een stel goedkope sokjes in het koffer op een besneeuwde weg…
Fransen…

Bla, bla, bla.

Ze kunnen toch beter iedereen verplichten kettingen bij te hebben, of je nu zomer- dan wel winterbanden hebt opliggen?
Straks staan ze daar op hun zomerbandjes en een stel goedkope sokjes in het koffer op een besneeuwde weg…
Fransen…

bartvwg op 03 nov 2022 13:26

Yes hier ben ik het mee eens.

Winterbanden + kettingen verplichten, dit zou veel schelen.

Click. Click. Peace

En qua winterbanden heb je natuurlijk wel ook kosten voor opslag als je het in huis niet kwijt kan. Maar gelukkig rij altijd op m’n zomerbanden met spijkers door Frankrijk, dus die nieuwe regels gelden voor mij sowieso niet 😁

En qua winterbanden heb je natuurlijk wel ook kosten voor opslag als je het in huis niet kwijt kan.

Tiny-M op 03 nov 2022 14:04

Daarvoor biedt de 4 seizoenenband de uitkomst. Eigenlijk voor de gemiddelde Nederlander een prima band om in de winter in Nederland te rijden en een weekje mee op vakantie te gaan.

Übung macht den meister!!!

Lastig als je aan Franse kant van Geneve airport een auto huurt: altijd zomerbanden. Zwitserse kant wel winterbanden overigens…

Het is mij niet helemaal duidelijk meer. In mijn beleving is het winterbanden en kettingen bij je. Als ik voorgaande lees is het het winterbanden of kettingen. Of lees ik het verkeerd?

Het is mij niet helemaal duidelijk meer. In mijn beleving is het winterbanden en kettingen bij je. Als ik voorgaande lees is het het winterbanden of kettingen. Of lees ik het verkeerd?

Marco68 op 03 nov 2022 19:47

Nee, het is of - of.
Helaas

Click. Click. Peace

Kortom, een gratis setje kettingen scoren op marktplaats (verkeerde maat mag) en gaan met je zomerbanden.

nee het moeten passende kettingen zijn ;-)

Click. Click. Peace

En qua winterbanden heb je natuurlijk wel ook kosten voor opslag als je het in huis niet kwijt kan.

Tiny-M op 03 nov 2022 14:04

Daarvoor biedt de 4 seizoenenband de uitkomst. Eigenlijk voor de gemiddelde Nederlander een prima band om in de winter in Nederland te rijden en een weekje mee op vakantie te gaan.

RFKANGOO op 03 nov 2022 18:12

Stomme vinding op alle vlakken is een 4-seizoenenband het net niet.
Of het slijt te hard, het presteert niet fijn in de zomer (langere remweg) en als jij je winterbandjes hard nodig hebt blijk je met 2,5mm rond te rijden. Had ze ooit onder een leasebak liggen (verkeerde zuinigheid van de toenmalige werkgever).

Die dingen zouden naar mijn bescheiden mening verboden moeten worden. Je rijdt eigenlijk alle seizoenen met een matige band rond. Aparte vinding en 4 bandjes stapelen in de ‘schuur’ op een banden- velgenboompje neemt hoeveel inch ruimte in? Lijkt mij niet een megaprobleem.

En qua winterbanden heb je natuurlijk wel ook kosten voor opslag als je het in huis niet kwijt kan.

Tiny-M op 03 nov 2022 14:04

Daarvoor biedt de 4 seizoenenband de uitkomst. Eigenlijk voor de gemiddelde Nederlander een prima band om in de winter in Nederland te rijden en een weekje mee op vakantie te gaan.

RFKANGOO op 03 nov 2022 18:12

Stomme vinding op alle vlakken is een 4-seizoenenband het net niet.
Of het slijt te hard, het presteert niet fijn in de zomer (langere remweg) en als jij je winterbandjes hard nodig hebt blijk je met 2,5mm rond te rijden. Had ze ooit onder een leasebak liggen (verkeerde zuinigheid van de toenmalige werkgever).

Die dingen zouden naar mijn bescheiden mening verboden moeten worden. Je rijdt eigenlijk alle seizoenen met een matige band rond. Aparte vinding en 4 bandjes stapelen in de ‘schuur’ op een banden- velgenboompje neemt hoeveel inch ruimte in? Lijkt mij niet een megaprobleem.

Bonfix op 03 nov 2022 22:13

Hoe lang geleden was jouw ervaring? Vierseizoenenbanden zijn de afgelopen 4-5 jaar nog echt sterk verbeterd. De modernste kwaliteitsbanden doen in de tests absoluut niet onder voor winterbanden in de regen of sneeuw. Vaak zijn ze wel iets minder goed (vooral minder stil of zuinig) dan echte zomerbanden op warm, droog asfalt, maar daar heb je sowieso wel goede grip. Voor wintersporters die verder niet zoveel rijden is het tegenwoordig echt een besparing die de moeite waard kan zijn.

Je kunt ook overwegen te wisselen tussen zomer- en vierseizoenenbanden voor de winter, want in Nederland is het regelmatig eigenlijk te warm voor echte winterbanden.

En qua winterbanden heb je natuurlijk wel ook kosten voor opslag als je het in huis niet kwijt kan.

Tiny-M op 03 nov 2022 14:04

Daarvoor biedt de 4 seizoenenband de uitkomst. Eigenlijk voor de gemiddelde Nederlander een prima band om in de winter in Nederland te rijden en een weekje mee op vakantie te gaan.

RFKANGOO op 03 nov 2022 18:12

Stomme vinding op alle vlakken is een 4-seizoenenband het net niet.
Of het slijt te hard, het presteert niet fijn in de zomer (langere remweg) en als jij je winterbandjes hard nodig hebt blijk je met 2,5mm rond te rijden. Had ze ooit onder een leasebak liggen (verkeerde zuinigheid van de toenmalige werkgever).

Die dingen zouden naar mijn bescheiden mening verboden moeten worden. Je rijdt eigenlijk alle seizoenen met een matige band rond. Aparte vinding en 4 bandjes stapelen in de ‘schuur’ op een banden- velgenboompje neemt hoeveel inch ruimte in? Lijkt mij niet een megaprobleem.

Bonfix op 03 nov 2022 22:13

Er zijn 4-seizoenen banden die beter scoren in de sneeuw dan slechte winterbanden. Dus zomaar roepen dat 4 seizoenenbanden een slechte keuze zijn gaat wat ver.

4 seizoensbanden zijn niet niet de keuze voor Alpenbewoners in de winter. Maar voor Nederlanders kunnen deze echt wel uitkomst bieden, natuurlijk afhankelijk van het type autorijder.

Click. Click. Peace

En qua winterbanden heb je natuurlijk wel ook kosten voor opslag als je het in huis niet kwijt kan.

Tiny-M op 03 nov 2022 14:04

Daarvoor biedt de 4 seizoenenband de uitkomst. Eigenlijk voor de gemiddelde Nederlander een prima band om in de winter in Nederland te rijden en een weekje mee op vakantie te gaan.

RFKANGOO op 03 nov 2022 18:12

Stomme vinding op alle vlakken is een 4-seizoenenband het net niet.
Of het slijt te hard, het presteert niet fijn in de zomer (langere remweg) en als jij je winterbandjes hard nodig hebt blijk je met 2,5mm rond te rijden. Had ze ooit onder een leasebak liggen (verkeerde zuinigheid van de toenmalige werkgever).

Die dingen zouden naar mijn bescheiden mening verboden moeten worden. Je rijdt eigenlijk alle seizoenen met een matige band rond. Aparte vinding en 4 bandjes stapelen in de ‘schuur’ op een banden- velgenboompje neemt hoeveel inch ruimte in? Lijkt mij niet een megaprobleem.

Bonfix op 03 nov 2022 22:13

Er zijn 4-seizoenen banden die beter scoren in de sneeuw dan slechte winterbanden. Dus zomaar roepen dat 4 seizoenenbanden een slechte keuze zijn gaat wat ver.

4 seizoensbanden zijn niet niet de keuze voor Alpenbewoners in de winter. Maar voor Nederlanders kunnen deze echt wel uitkomst bieden, natuurlijk afhankelijk van het type autorijder.

Rogier op 04 nov 2022 09:35

Sterker nog sommige zogenaamde vier-seizoensbanden zijn gewoon winterbanden met de drie bergjes en de sneeuwvlok :-)

Click. Click. Peace

En qua winterbanden heb je natuurlijk wel ook kosten voor opslag als je het in huis niet kwijt kan.

Tiny-M op 03 nov 2022 14:04

Daarvoor biedt de 4 seizoenenband de uitkomst. Eigenlijk voor de gemiddelde Nederlander een prima band om in de winter in Nederland te rijden en een weekje mee op vakantie te gaan.

RFKANGOO op 03 nov 2022 18:12

Stomme vinding op alle vlakken is een 4-seizoenenband het net niet.
Of het slijt te hard, het presteert niet fijn in de zomer (langere remweg) en als jij je winterbandjes hard nodig hebt blijk je met 2,5mm rond te rijden. Had ze ooit onder een leasebak liggen (verkeerde zuinigheid van de toenmalige werkgever).

Die dingen zouden naar mijn bescheiden mening verboden moeten worden. Je rijdt eigenlijk alle seizoenen met een matige band rond. Aparte vinding en 4 bandjes stapelen in de ‘schuur’ op een banden- velgenboompje neemt hoeveel inch ruimte in? Lijkt mij niet een megaprobleem.

Bonfix op 03 nov 2022 22:13

Er zijn 4-seizoenen banden die beter scoren in de sneeuw dan slechte winterbanden. Dus zomaar roepen dat 4 seizoenenbanden een slechte keuze zijn gaat wat ver.

4 seizoensbanden zijn niet niet de keuze voor Alpenbewoners in de winter. Maar voor Nederlanders kunnen deze echt wel uitkomst bieden, natuurlijk afhankelijk van het type autorijder.

Rogier op 04 nov 2022 09:35

Sterker nog sommige zogenaamde vier-seizoensbanden zijn gewoon winterbanden met de drie bergjes en de sneeuwvlok :-)

Rogier op 04 nov 2022 09:36

Denk ook dat de 4 seizoensband ideaal is voor Nederland. Bedoel het kan zo 20 graden zijn in de herfst en 10 graden met veel regen in de zomer.

Met skiën kom je echt tot rust.

Geef mij toch maar aparte winterbanden op velg, ik neem deze dan ook een maatje minder breed en wat hoger dan mijn zomerbanden.
Moest ik niet regelmatig naar de bergen gaan zou ik geen winterbanden meer nemen, voor amper een weekje kou, ijs, sneeuw is het de moeite niet.

Bla, bla, bla.

Gewoon je banden elke keer wisselen met een weersomslag 😁
Afgelopen winter zijn de winterbanden bij ons de schuur niet eens uit geweest. Zijn ook pas met de Pasen op wintersport gegaan en toen was het ook erg warm.

En qua winterbanden heb je natuurlijk wel ook kosten voor opslag als je het in huis niet kwijt kan.

Tiny-M op 03 nov 2022 14:04

Daarvoor biedt de 4 seizoenenband de uitkomst. Eigenlijk voor de gemiddelde Nederlander een prima band om in de winter in Nederland te rijden en een weekje mee op vakantie te gaan.

RFKANGOO op 03 nov 2022 18:12

Stomme vinding op alle vlakken is een 4-seizoenenband het net niet.
Of het slijt te hard, het presteert niet fijn in de zomer (langere remweg) en als jij je winterbandjes hard nodig hebt blijk je met 2,5mm rond te rijden. Had ze ooit onder een leasebak liggen (verkeerde zuinigheid van de toenmalige werkgever).

Die dingen zouden naar mijn bescheiden mening verboden moeten worden. Je rijdt eigenlijk alle seizoenen met een matige band rond. Aparte vinding en 4 bandjes stapelen in de ‘schuur’ op een banden- velgenboompje neemt hoeveel inch ruimte in? Lijkt mij niet een megaprobleem.

Bonfix op 03 nov 2022 22:13

Het probleem is niet de opslag, maar wel wanneer je de banden wisselt. Bij een plotse kou in het najaar rent iedereen naar de garage en tegen dat je winterbanden er op liggen is het terug 18°.

En qua winterbanden heb je natuurlijk wel ook kosten voor opslag als je het in huis niet kwijt kan.

Tiny-M op 03 nov 2022 14:04

Daarvoor biedt de 4 seizoenenband de uitkomst. Eigenlijk voor de gemiddelde Nederlander een prima band om in de winter in Nederland te rijden en een weekje mee op vakantie te gaan.

RFKANGOO op 03 nov 2022 18:12

Stomme vinding op alle vlakken is een 4-seizoenenband het net niet.
Of het slijt te hard, het presteert niet fijn in de zomer (langere remweg) en als jij je winterbandjes hard nodig hebt blijk je met 2,5mm rond te rijden. Had ze ooit onder een leasebak liggen (verkeerde zuinigheid van de toenmalige werkgever).

Die dingen zouden naar mijn bescheiden mening verboden moeten worden. Je rijdt eigenlijk alle seizoenen met een matige band rond. Aparte vinding en 4 bandjes stapelen in de ‘schuur’ op een banden- velgenboompje neemt hoeveel inch ruimte in? Lijkt mij niet een megaprobleem.

Bonfix op 03 nov 2022 22:13

Het probleem is niet de opslag, maar wel wanneer je de banden wisselt. Bij een plotse kou in het najaar rent iedereen naar de garage en tegen dat je winterbanden er op liggen is het terug 18°.

Errant op 05 nov 2022 16:17

Op tijd een afspraak maken, moeilijk hoor. 😁😜

Bla, bla, bla.

In Nederland best lastig ja, je rijdt zo weer 2 maanden in veel te warme omstandigheden waar je beter je zomerbanden eronder had kunnen hebben.

In Nederland best lastig ja, je rijdt zo weer 2 maanden in veel te warme omstandigheden waar je beter je zomerbanden eronder had kunnen hebben.

Tiny-M op 05 nov 2022 18:05

Meer gaan skiën. 😉

Bla, bla, bla.

En qua winterbanden heb je natuurlijk wel ook kosten voor opslag als je het in huis niet kwijt kan.

Tiny-M op 03 nov 2022 14:04

Daarvoor biedt de 4 seizoenenband de uitkomst. Eigenlijk voor de gemiddelde Nederlander een prima band om in de winter in Nederland te rijden en een weekje mee op vakantie te gaan.

RFKANGOO op 03 nov 2022 18:12

Stomme vinding op alle vlakken is een 4-seizoenenband het net niet.
Of het slijt te hard, het presteert niet fijn in de zomer (langere remweg) en als jij je winterbandjes hard nodig hebt blijk je met 2,5mm rond te rijden. Had ze ooit onder een leasebak liggen (verkeerde zuinigheid van de toenmalige werkgever).

Die dingen zouden naar mijn bescheiden mening verboden moeten worden. Je rijdt eigenlijk alle seizoenen met een matige band rond. Aparte vinding en 4 bandjes stapelen in de ‘schuur’ op een banden- velgenboompje neemt hoeveel inch ruimte in? Lijkt mij niet een megaprobleem.

Bonfix op 03 nov 2022 22:13

Het probleem is niet de opslag, maar wel wanneer je de banden wisselt. Bij een plotse kou in het najaar rent iedereen naar de garage en tegen dat je winterbanden er op liggen is het terug 18°.

Errant op 05 nov 2022 16:17

Op tijd een afspraak maken, moeilijk hoor. 😁😜

bartvwg op 05 nov 2022 17:56

Het weer houdt zich aan geen enkele afspraak, daarom is ‘op tijd’ een pure gok.
De huidige generatie mud/snowbanden presteert prima onder alle omstandigheden. Zomer- en winterbanden is voor ons voltooid verleden tijd.

Ik heb er nu ook all seasons opliggen, de testwinnaar, in dezelfde maat als mijn zomerbanden. Mijn winterbanden waren smaller en hoger. Prima wegligging, maar ik vind ze erg oncomfortabel.

En qua winterbanden heb je natuurlijk wel ook kosten voor opslag als je het in huis niet kwijt kan.

Tiny-M op 03 nov 2022 14:04

Daarvoor biedt de 4 seizoenenband de uitkomst. Eigenlijk voor de gemiddelde Nederlander een prima band om in de winter in Nederland te rijden en een weekje mee op vakantie te gaan.

RFKANGOO op 03 nov 2022 18:12

Stomme vinding op alle vlakken is een 4-seizoenenband het net niet.
Of het slijt te hard, het presteert niet fijn in de zomer (langere remweg) en als jij je winterbandjes hard nodig hebt blijk je met 2,5mm rond te rijden. Had ze ooit onder een leasebak liggen (verkeerde zuinigheid van de toenmalige werkgever).

Die dingen zouden naar mijn bescheiden mening verboden moeten worden. Je rijdt eigenlijk alle seizoenen met een matige band rond. Aparte vinding en 4 bandjes stapelen in de ‘schuur’ op een banden- velgenboompje neemt hoeveel inch ruimte in? Lijkt mij niet een megaprobleem.

Bonfix op 03 nov 2022 22:13

Het probleem is niet de opslag, maar wel wanneer je de banden wisselt. Bij een plotse kou in het najaar rent iedereen naar de garage en tegen dat je winterbanden er op liggen is het terug 18°.

Errant op 05 nov 2022 16:17

Op tijd een afspraak maken, moeilijk hoor. 😁😜

bartvwg op 05 nov 2022 17:56

Het weer houdt zich aan geen enkele afspraak, daarom is ‘op tijd’ een pure gok.
De huidige generatie mud/snowbanden presteert prima onder alle omstandigheden. Zomer- en winterbanden is voor ons voltooid verleden tijd.

Errant op 05 nov 2022 18:54

Veel mud+snow banden gelden of nu al, of in de nabije toekomst niet als winterband in de Alpenlanden.

Click. Click. Peace

En qua winterbanden heb je natuurlijk wel ook kosten voor opslag als je het in huis niet kwijt kan.

Tiny-M op 03 nov 2022 14:04

Daarvoor biedt de 4 seizoenenband de uitkomst. Eigenlijk voor de gemiddelde Nederlander een prima band om in de winter in Nederland te rijden en een weekje mee op vakantie te gaan.

RFKANGOO op 03 nov 2022 18:12

Stomme vinding op alle vlakken is een 4-seizoenenband het net niet.
Of het slijt te hard, het presteert niet fijn in de zomer (langere remweg) en als jij je winterbandjes hard nodig hebt blijk je met 2,5mm rond te rijden. Had ze ooit onder een leasebak liggen (verkeerde zuinigheid van de toenmalige werkgever).

Die dingen zouden naar mijn bescheiden mening verboden moeten worden. Je rijdt eigenlijk alle seizoenen met een matige band rond. Aparte vinding en 4 bandjes stapelen in de ‘schuur’ op een banden- velgenboompje neemt hoeveel inch ruimte in? Lijkt mij niet een megaprobleem.

Bonfix op 03 nov 2022 22:13

Het probleem is niet de opslag, maar wel wanneer je de banden wisselt. Bij een plotse kou in het najaar rent iedereen naar de garage en tegen dat je winterbanden er op liggen is het terug 18°.

Errant op 05 nov 2022 16:17

Op tijd een afspraak maken, moeilijk hoor. 😁😜

bartvwg op 05 nov 2022 17:56

Het weer houdt zich aan geen enkele afspraak, daarom is ‘op tijd’ een pure gok.
De huidige generatie mud/snowbanden presteert prima onder alle omstandigheden. Zomer- en winterbanden is voor ons voltooid verleden tijd.

Errant op 05 nov 2022 18:54

Ja, al je wacht tot het vriest of sneeuwt moet je niet opkijken als er geen plaats meer is.
Ik maak mijn afspraak in augustus, voor midden oktober, begin november. 😉

Bla, bla, bla.

Met de kans dat je zomaar een hele tijd met suboptimale banden rijdt voor de omstandigheden. Afgelopen winter was het in Nederland echt veel te warm voor winterbanden.
Heb wel het geluk dat we zelf hier de banden kunnen wisselen, dus hoef geen afspraak te maken. Ze gaan er dus pas onder als het echt kouder wordt of met wintersport.

Tsja, ik rij minstens 1x per maand naar de bergen vanaf september dus ik denk wel dat het nuttig is.
Mocht ik alleen in België rijden dan zou ik er nog niet eens aan denken om winterbanden te leggen. Voor die week kou en sneeuw… als je ze al krijgt.
Trouwens, van te liggen en ongebruikt ouder worden slijten ze ook en zijn ze op de duur nog gevaarlijker.

Bla, bla, bla.

Kortom, een gratis setje kettingen scoren op marktplaats (verkeerde maat mag) en gaan met je zomerbanden.

DrPhil op 03 nov 2022 20:55

Ik zou het er niet op gokken. Je zou ze maar nodig hebben. Vorig jaar liet de gendarmerie ons pas doorrijden naar ValTho toen de kettingen eronder lagen.

Plaats een reactie