Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

M+S band geldt volgend jaar niet meer als winterband in Duitsland

Rogier op 24 november 2023· 43 reacties

Links het M+S logo en rechts 3PMSF
Links het M+S logo en rechts 3PMSF

Als je in Duitsland de auto wilt gebruiken tijdens winterse omstandigheden, en dat is vaak het geval richting wintersport (of in ieder geval niet uit te sluiten), dan moet jouw auto winterbanden hebben. Tot nu toe waren dat de ‘echte’ winterbanden met het 3PMSF-logo, een stoere afkorting voor niets minder dan 3 Peak Mountain Snowflake, en de veel minder goed geteste M+S (Mud & Snow) banden. Deze laatste, als ze alleen dit logo dragen, zullen vanaf oktober 2024 niet meer als winterband worden beschouwd in Duitsland. Tijdens winterse omstandigheden mag je met deze banden dus niet meer de weg op in Duitsland.

De overgangsregel wordt een keiharde regel.

Nieuwe M+S banden gelden momenteel trouwens ook al niet meer als winterband. M+S banden (zonder 3PMSF) die vanaf 2018 zijn geproduceerd tellen namelijk al niet meer mee als winterband. Dit is een overgangsregeling om mensen die al M+S winterbanden hebben niet te verplichten nieuwe banden te kopen. Een enigszins bijzondere regel omdat oud rubber duidelijk minder effectief is op de sneeuw. Maar vanaf volgend jaar is dit veel eenvoudiger. Met een band met alleen M+S mag je in Duitsland tijdens winterse omstandigheden niet meer rijden. Waarom dit best logisch is, kun je hier lezen.

Links 3PMSF en rechts een band met allen M+S
Links 3PMSF en rechts een band met allen M+S

Wanneer is het alpiene symbool, het sneeuwvlokje of 3PMSF verplicht in Duitsland?

In Duitsland is er geen specifieke datum, zoals in Oostenrijk, delen Italië of de berggebieden van Frankrijk, waarop je met winterbanden moet rijden. Het gaat in Duitsland om de omstandigheden op de weg. Zomerbanden mogen dus ook niet tijdens winters weer, ongeacht het moment van het jaar.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

O getver dit meen je niet!
Mijn allseasons zijn dus geen optie meer.
Dat wordt een flinke extra kostenpost

O getver dit meen je niet!
Mijn allseasons zijn dus geen optie meer.
Dat wordt een flinke extra kostenpost

SuzannaE op 24 nov 2023 11:16

Dat ligt aan het type all-seasons, ‘echte’ hebben ook gewoon een sneeuwvlok. En het lukt de merken om een steeds betere all-seasons te maken, en dit kan voor vakantiegangers, afhankelijk van het gebruik in de sneeuw, een hele verstandige keuze zijn.

Click. Click. Peace

Gelukkig hier de sneeuwvlok.
Anders had ik wat langer op de winterbanden doorgereden. Af is af.

It is an amazing world

O getver dit meen je niet!
Mijn allseasons zijn dus geen optie meer.
Dat wordt een flinke extra kostenpost

SuzannaE op 24 nov 2023 11:16

Pas vanaf oktober 2024. Je hebt nog even.

Alle autobanden met het sneeuwvloksymbool (3PMSF, 3 Peak Mountain Snow Flake) worden als winterband geaccepteerd. Banden gefabriceerd vóór 1 januari met alleen de aanduiding m + s worden tot en met 30/9/2024 als winterband geaccepteerd.

*bericht bewerkt door Henrike op 24 nov 2023 11:55

It is an amazing world

Voor de wintersport zou ik sowieso voor echte winterbanden gaan. Die presteren nog beter als het er echt om gaat. En twee meter meer of minder scheelt heel veel als je ze te kort komt…

Voor de wintersport zou ik sowieso voor echte winterbanden gaan. Die presteren nog beter als het er echt om gaat. En twee meter meer of minder scheelt heel veel als je ze te kort komt…

DSvier op 24 nov 2023 11:59

de laatste meter die je tekort komt is het duurste ;)

Edwin van Riel

Misschien goed om ook even te vermelden dat dit ook voor Frankrijk geldt per 1 november 2024.

Ik vermoed dat de meeste M+S banden inmiddels al weer een paar jaar een 3PMSF logo hebben. Volgens mij hoeven de meeste mensen zich daar geen zorgen om te maken.

De enige banden waar je dit tegen kwam, waren Chinese banden. Dan werd op een pure zomerband vaak M+S erbij op gezet, omdat er toch geen verplichtingen aan vast zaten. Dat soort banden wil je toch niet op je auto.

O getver dit meen je niet!
Mijn allseasons zijn dus geen optie meer.
Dat wordt een flinke extra kostenpost

SuzannaE op 24 nov 2023 11:16

Dat ligt aan het type all-seasons, ‘echte’ hebben ook gewoon een sneeuwvlok. En het lukt de merken om een steeds betere all-seasons te maken, en dit kan voor vakantiegangers, afhankelijk van het gebruik in de sneeuw, een hele verstandige keuze zijn.

Rogier op 24 nov 2023 11:17

Dank je, Die sneeuwvlok en bergje heb ik er gelukkig ook (altijd) op. Blij dat die wel mogen.
Kan ik met een gerust hard naar winterberg binnenkort.

Ik ben me er bewust van dat een echte winterband beter is maar dat loont niet voor mijn autootje (clio 2009), vind ik.

*bericht bewerkt door SuzannaE op 24 nov 2023 12:28

Ik vermoed dat de meeste M+S banden inmiddels al weer een paar jaar een 3PMSF logo hebben. Volgens mij hoeven de meeste mensen zich daar geen zorgen om te maken.

De enige banden waar je dit tegen kwam, waren Chinese banden. Dan werd op een pure zomerband vaak M+S erbij op gezet, omdat er toch geen verplichtingen aan vast zaten. Dat soort banden wil je toch niet op je auto.

Robert7 op 24 nov 2023 12:09

Heel veel SUV-4x4-terreinwagens hebben M+S zonder sneeuwvlok. Ik had zelf zo’n paar als zomerband van continental.

Click. Click. Peace

Voor de wintersport zou ik sowieso voor echte winterbanden gaan. Die presteren nog beter als het er echt om gaat. En twee meter meer of minder scheelt heel veel als je ze te kort komt…

DSvier op 24 nov 2023 11:59

Als er en bergje en sneeuwvlok opstaat is het een winterband. Er zijn all-seasonbanden met 3PMSF die beter presteren dan slechte winterbanden. Dus zomaar all-season afschrijven is wat mij betreft niet verstandig. Vooral ook omdat mensen die maar een enkele keer in echt winterse omstandigheden in de Alpen rijden, over het geheel misschien veiliger zijn met all-season banden die beter presteren op nat, warmer of droog wegdek. Met andere woorden als Alpenbewoner kies je andere banden dan als Nederlander die een week per jaar naar de Alpen gaat. Neem wel altijd kettingen mee :-)

Click. Click. Peace

Ik ben me er bewust van dat een echte winterband beter is maar dat loont niet voor mijn autootje (clio 2009), vind ik.

SuzannaE op 24 nov 2023 12:26

De echte waarde van de auto betreft de inzittenden. De rest is vervangbaar.

Einde preek. ;)

Wmb betreft is het ook weer niet zo veel extra kosten hoor om een winter setje aan te schaffen. Je banden slijten minder snel omdat je in de zomer een zomerset hebt en in de winter je winter set. Waardoor beiden dus langer meegaan dan dat je een all season set year round rijdt en je het hele jaar daar profiel van slijt. Misschien girl math en ik heb het niet naast elkaar gezet, maar het is natuurlijk niet zo dat je er 100% verlies op draait (afgezien van de veiligheid natuurlijk ook).

Als er en bergje en sneeuwvlok opstaat is het een winterband. Er zijn all-seasonbanden met 3PMSF die beter presteren dan slechte winterbanden. Dus zomaar all-season afschrijven is wat mij betreft niet verstandig. Vooral ook omdat mensen die maar een enkele keer in echt winterse omstandigheden in de Alpen rijden, over het geheel misschien veiliger zijn met all-season banden die beter presteren op nat, warmer of droog wegdek. Met andere woorden als Alpenbewoner kies je andere banden dan als Nederlander die een week per jaar naar de Alpen gaat. Neem wel altijd kettingen mee :-)

Rogier op 24 nov 2023 12:34

Een all seasons is geen winterband. Ook niet met het symbool. Hij is wel goedgekeurd voor winterse omstandigheden.

Dat de beste all seasons mee kunnen met de slechtste winterbanden klopt wel, maar dat doet niet zo heel veel af aan mijn advies. Waarom zou je slecht presterende winterbanden kopen?

Punt is dat juist in winterse omstandigheden in de bergen die 1 a 2 meter een enorm verschil kunnen maken. Natuurlijk is dan in Nederland diezelfde band in het nadeel bij het gebruikelijke weer in de Nederlandse winter (de gewone zomerband presteert dan het beste…). Maar jij weet ook dat onder die omstandigheden het heel zeldzaam is om hachelijke momenten te beleven. Dat is tijdens een flinke sneeuwbui op de pas wel anders.

Vandaar mijn advies.

*bericht bewerkt door DSvier op 24 nov 2023 12:49

Met de hoeveelheid km en mijn rijgedrag zijn all-seasons beste keuze (10000km per jaar).
Dat verschilt, zoals Rogier al zegt, behoorlijk per persoon en per auto.

.

*bericht bewerkt door DaphneK op 24 nov 2023 13:27

Waar het wat mij betreft om gaat is dat gewoon de ene winterband de andere niet is, dus zomaar zeggen koop een winterband (helaas) gewoon niet zoveel zegt. Ik zou een Nederlandse wintersporter die een a twee keer per jaar naar een skigebied in de Alpen rijdt niet dezelfde winterband aanraden als een alpenbewoner die bijna dagelijks over besneeuwde en verijsde en steile wegen rijdt.
Want niet alleen de benauwde momenten zijn gevaarlijk. Als je op een natte warme weg vol in de ankers moet zal een winterband voor een langere remweg zorgen dan een niet winterband, van dezelfde kwaliteitsklasse.
Met dit in het achterhoofd kan het voor mensen die niet elke week in de sneeuw rijden een hele verstandige en veilige keuze zijn om voor een goede, 3PMSF all-season band te gaan.

Het belangrijkste is dat je weet wat je banden goed kunnen en waar ze minder goed in zijn en dat je daar rij-technisch rekening mee houdt. En dat je banden op tijd vervangt. En in kwaliteistbanden investeert, en ik denk dat we het daar sowieso over eens zijn ;-)

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 24 nov 2023 15:04

Click. Click. Peace

Waar het wat mij betreft om gaat is dat gewoon de ene winterband de andere niet is, dus zomaar zeggen koop een winterband (helaas) gewoon niet zoveel zegt. Ik zou een Nederlandse wintersporter die een a twee keer per jaar naar een skigebied in de Alpen rijdt niet dezelfde winterband aanraden als een alpenbewoner die bijna dagelijks over besneeuwde en verijsde en steile wegen rijdt.
Want niet alleen de benauwde momenten zijn gevaarlijk. Als je op een natte warme weg vol in de ankers moet zal een winterband voor een langere remweg zorgen dan een niet winterband, van dezelfde kwaliteitsklasse.
Met dit in het achterhoofd kan het voor mensen die niet elke week in de sneeuw rijden een hele verstandige en veilige keuze zijn om voor een goede, 3PMSF all-season band te gaan.

Het belangrijkste is dat je weet wat je banden goed kunnen en waar ze minder goed in zijn en dat je daar rij-technisch rekening mee houdt. En dat je banden op tijd vervangt. En in kwaliteistbanden investeert, en ik denk dat we het daar sowieso over eens zijn ;-)

Rogier op 24 nov 2023 15:03

Ik snap jouw redenatie, maar daar kan ik dan wel tegenover zetten dat bij een zomerse bui die all season weer een langere remweg heeft.

Kopen van kwaliteitsbanden, bandenspanning op orde, goed uitgelijnd, enz. Dat zijn voor mij basiszaken.

Ik snap ook best de redenering van Suzanna. Al denk ik dat als het 1x fout gaat je daarmee in het algemeen alle winst die je hebt van 4-seizoenen banden (die niet logisch zijn voor het Nederlandse klimaat, ik heb werkelijk geen idee waarom deze banden ineens zo populair zijn geworden anders dan dat het in de krant heeft gestaan…) in 1 keer kwijt bent. Want zoals hierboven al aangegeven, twee sets wielen hebben hoeft helemaal niet significant duurder te zijn.

Ik denk dat ik liever goede all seasons en een slipcursus heb dan slechte winterbanden.
De enige keer dat ik zwaar in de slip geraakt ben en blij was met mn slipcursus was eind april op zomerbandjes. De winter was nog niet helemaal klaar. Daarom, nooit weer.

lets agree tot disagree

(Daarbij ik heb geen opslag en ging nog niet op wintersport toen ik deze auto en mn huidige banden kocht ;) )

*bericht bewerkt door SuzannaE op 24 nov 2023 16:57

Een all seasons is geen winterband. Ook niet met het symbool. Hij is wel goedgekeurd voor winterse omstandigheden.

Dat de beste all seasons mee kunnen met de slechtste winterbanden klopt wel, maar dat doet niet zo heel veel af aan mijn advies. Waarom zou je slecht presterende winterbanden kopen?

DSvier op 24 nov 2023 12:49

Onzin, een A-merk vierseizoenenband doet tegenwoordig in de sneeuw niet meer onder voor een A-merk winterband. Zie bijvoorbeeld deze test waar de Hankook Kinergy 4S2 hetzelfde in de sneeuw presteert als de Continental WinterContact TS870P winterband: https://www.tyrereviews.com/Article/2023-Tyre-Reviews-Winter…

Of bekijk de 2023 all-season test waarbij de vierseizoenenbanden vergeleken worden met de zeer goede Hankook Winter I*Cept RS3 winterband: https://www.tyrereviews.com/Article/2023-24-Tyre-Reviews-All…

Ik denk dat ik liever goede all seasons en een slipcursus heb dan slechte winterbanden.
lets agree tot disagree

(Daarbij ik heb geen opslag en ging nog niet op wintersport toen ik deze auto en mn huidige banden kocht ;) )

SuzannaE op 24 nov 2023 16:53

Ik vind de vergelijking met slechte winterbanden wat vreemd. Iemand die kwaliteitsbanden koopt zal kwaliteit kopen ongeacht of die all seasons koopt, winterbanden of zomerbanden. En iemand die zo goedkoop mogelijk banden inkoopt zal minder goede all seasons/winterbanden/zomerbanden kopen.

Slipcursus is altijd goed.

Nogmaals, ik snap jouw redenatie en als je nu nog goede all seasons op de auto hebt is overstappen op een zomer of winterset wel een stuk duurder. Dus vanuit jouw situatie nu geredeneerd denk ik dat meer dan 9 van de 10 dezelfde keuze maken.

Het is dus meer voor de zoekfunctie. En ook maar een mening natuurlijk.

Ik snap @DSvier wel , ik zou zelf NOOIT all seasons kopen. Misschien voor een extra auto waar ik amper km in maak: maar niet in normale auto waar ik jaarlijks veel in rijd. Een all seasons band is alles van alles maar te weinig van een specifiek doel. Een tussen model dus. Ik zou op nooit Hankook kopen voor mijn auto 🥹

*bericht bewerkt door DaphneK op 24 nov 2023 19:02

Ik snap @DSvier wel , ik zou zelf NOOIT all seasons kopen. Misschien voor een extra auto waar ik amper km in maak: maar niet in normale auto waar ik jaarlijks veel in rijd. Een all seasons band is alles van alles maar te weinig van een specifiek doel. Een tussen model dus. Ik zou ook nooit Hankook kopen voor mijn auto 🥹

DaphneK op 24 nov 2023 18:58

*ook sorry voor de spam mensen, geniet helaas iets te veel van mijn wijntjes waardoor ik te vaak op een verkeerd knopje druk

*bericht bewerkt door DaphneK op 24 nov 2023 19:07

Nu bewust all seasons als winterband hier in Nederland en die ene keer dat we naar de wintersport gaan. In de zomer gewoon op zomerbanden. All seasons passen als winterband beter bij Nederland dan echte winterbanden…

Als het sneeuwt, rij ik als een slak. Dat moeten er hele gekke dingen gebeuren als ik meer dan blikschade heb. Op wintersport nog nooit kettingen nodig gehad. Mocht de berg vol sneeuw liggen, dan parkeer ik de auto in het dal en pak ik de bus omhoog.
Ik zou dus niet weten waarom ik per se winterbanden moet hebben. (Die ik tot vorig jaar had en me een kapitaal aan wissel- en opslagkosten kostten). Met een achterwielaandrijving met flink vermogen, 245/45 en een bijzonder irritante anti-slipregeling kom ik sowieso niet ver met winterbanden in de sneeuw.
Nu dus goede allseasons erop.

*bericht bewerkt door DrPhil op 24 nov 2023 19:10

Nu bewust all seasons als winterband hier in Nederland en die ene keer dat we naar de wintersport gaan. In de zomer gewoon op zomerbanden. All seasons passen als winterband beter bij Nederland dan echte winterbanden…

Fox op 24 nov 2023 19:06

De beste winterband voor de Nederlandse winter is de… zomerband (kleine nuance, dat geldt niet voor de meeste UHP banden). ;)

Klopt het dat dit al reeds het geval in oostenrijk is?

Goede informatie, en voor mij op een goed moment dat ik met een nieuwe auto bezig ben.

Bij All Season banden gaat het er dus om dat er een sneeuwvlok op staat. Zal ik mee nemen naar uitzoeken banden.

Ik heb onder camper bus All Seasons liggen. Met sneeuwvlokje. Een heel bewuste keuze want deze banden kwamen veel beter uit de test dan de losse zomer- en winterbanden (ADAC testen). Dat een losse winterband altijd de betere optie is, is dus gewoon niet waar. Waren wel kostbaar met ~200 euro per band! Mijn winter velgen liggen dus permanent in de opslag.
Hier speelt denk ik wel mee dat voor bestelbussen de markt vooral op zo goedkoop mogelijke banden gericht is, en er minder ruimte is voor kwaliteit banden.

Plaats een reactie