Hoe zit het precies: nieuwe winterbandenplicht in Frankrijk
Het is in veel media te lezen, vanaf 1 november gaat er een winterbandenplicht in voor een groot deel van Frankrijk. Deze wet was de wil van veel bergbewoners omdat op sneeuwdagen er vaak lange files ontstonden, vaak veroorzaakt door (voornamelijk Franse) toeristen zonder winterbanden. Helaas is de nieuwe wet niet eenvoudig en gaat deze veel bergbewoners niet ver genoeg. Het is namelijk de vraag in hoeverre deze Loi Montagne (bergwet) het fileprobleem op gaat lossen. Want, wat blijkt, je hoeft helemaal geen winterbanden te hebben als je kettingen of sokken in je auto hebt liggen.
Wat staat er in de Loi Montagne
In de nieuwe Loi Montagne staat dat weggebruikers (auto’s, vrachtwagens en bussen) tussen 1 november en 31 maart specifieke winteruitrusting bij zich moeten hebben in de Franse berggebieden. Dit om files en ongelukken te voorkomen. De auto moet uitgerust zijn met winterbanden (3PMSF, dus de bergjes met de sneeuwvlok)) of, en dat is het grote probleem van deze wet, moet je sneeuwkettingen en/of -sokken in je auto hebben, waarmee je dus met zomerbanden door mag rijden.
Waar zijn winterbanden verplicht in Frankrijk
Deze wet geldt voor de 48 departementen van Franse berggebieden (Alpen, Corsica, Centraal Massief, Jura, Pyreneeën, Vogezen). Tenminste dat is de versimpelde uitleg. Want de préfet van elk departement moet aangeven welke gemeenten, en zelfs welke wegen, onder deze verplichting vallen. Met een nieuw verkeersbord wordt aangegeven waar je winterbanden of kettingen bij je moet hebben. Sommige departementen kiezen ervoor om deze verplichting in het hele departement te doen gelden. Dan zal er “sur l’ensemble du département" onder het nieuwe verkeersbord staan, en dan zul je het bord alleen zien bij het inrijden van het departement. Anders zal het bord herhaald worden bij elke gemeente of weg waar de de winteruitrusting verplicht is.
In de praktijk, een losse flodder?
De vraag is dus in hoeverre deze nieuwe wet verschil gaat maken. Want je kunt nog steeds met zomerbanden naar de Alpen gaan zolang je maar sneeuwkettingen en/of -sokken in je auto hebt liggen. Het zal dus nog steeds voorkomen dat mensen te laat hun kettingen omleggen. Ook zullen veel mensen op gladde wegen met weinig of geen sneeuw geen kettingen omleggen, wat natuurlijk voor problemen zal gaan zorgen.
De vraag is ook hoeveel wintersporters sowieso al zonder kettingen op pad gingen. Daarnaast gold er op veel plaatsen in de Alpen al een kettingplicht. Het grote verschil is nu dat je de gehele periode kettingen bij je moet hebben of winterbanden onder de auto moet hebben liggen, en dus niet alleen op het moment dat de blauwe borden met kettingen er staan. Deze blauwe borden die kettingen verplichten blijven nog steeds bestaan trouwens, en het kan dus voorkomen dat je ook met winterbanden verplicht wordt om kettingen onder te leggen. Kortom, als je naar een skigebied rijdt is het verstandig om kettingen bij je te hebben. Ongeacht of je met winterbanden rijdt.
Meer lezen over winterbanden en de precieze verplichtingen hiervan in verschillende Alpenlanden?
Gerelateerde weblogs
Ja, lijkt inderdaad dat het resultaat nul is. Immers, de mensen die zich aan dit bord(deze wet) houden, zullen dezelfde mensen zijn die ook eerder al de kettingen omlegden als dat verplicht was. Mensen die dat bord negeerden, zie ik niet ineens nu wel kettingen omleggen omdat er een bord staat dat ze die in de auto moeten hebben.
Jammer, een gemiste kans.
En sneu voor bergbewoners (zoals @Rogier), die nu per gemeente waarschijnlijk een paar ton moeten ophoesten voor nieuwe borden, die geen verschil gaan uitmaken.
Lose-lose
Een paar ton voor nieuwe borden lijkt me wat overdreven ;)
Een paar ton voor nieuwe borden lijkt me wat overdreven ;)
paolie op 16 sep 2021 22:56
Geen idee hoe groot een gemiddelde Franse gemeente is, maar de aanpassing van de borden voor de snelheidswijziging naar 100km op de Nederlandse autowegen kostte 19 miljoen. Bron:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5040801/sn….
Het zijn zoneborden, die hoeven in principe alleen bij de toegangswegen van een gemeente geplaatst te worden. Bord plus paal plus plaatsing kost ongeveer 300 euro per bord, dus ik vermoed dat de meeste gemeenten met een paar duizend euro wel klaar zijn.
Naar verluidt, aldus de minister van Binnenlandse Zaken, zal er uitstel van een jaar zijn voordat boetes worden opgelegd voor het niet naleven van deze wet.
“Toekomstige overtredingen van de eis om sneeuwkettingen in je kofferbak te hebben of om winterbanden te monteren in de betrokken afdelingen zullen deze winter niet worden bestraft”, zei hij. “De komende weken zullen naast de invoering van deze regel ook voorlichtings- en voorlichtingscampagnes plaatsvinden.
De wet wordt nu gehandhaafd met boetes vanaf 1 november 2022 - dan gaan we toch zeker nog een seizoen plezier beleven aan de spreekwoordelijke Marseillais op zomerbanden