Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Alpe d'Huez schakelt van diesel naar waterstof

Edo op 17 januari 2022· 1 reactie

null

Frankrijk beleefde onlangs een primeur op het duurzaamheidsvlak. De SATA Group, verantwoordelijk voor onder andere Alpe d’Huez, bestelde vijf pistenbully’s en drie emissievrije waterstofbussen voor dit skigebied. Het bedrijf Green Corps Konnection zal de dieselmotoren van de Kassbohrer pistenbully’s vervolgens ombouwen. De eerste is al in ombouw en wordt in het seizoen 2022-2023 getest.

Ombouwbedrijf van voormalig skiër

Green Corps Konnection wordt gerund door voormalig skiër Guerlain Chicherit (vier keer wereldkampioen freeriden in 1999, 2002, 2006 en 2007) en focust zich op het ombouwproces van machines naar waterstof. Hierdoor blijven de kenmerken van de machines behouden tegen een aantrekkelijke prijs, en hun CO2-uitstoot wordt geëlimineerd. Op technisch vlak zullen deze ‘nieuwe’ pistenbully’s uit Alpe d’Huez worden aangedreven door 70 kg waterstof van 700 bar (in termen van energie komt een kilo waterstof overeen met 3,7 liter benzine, indien gecomprimeerd tot 700 bar) en voedt het een batterij die 150 kW aan energie produceert. Dit komt neer op een verbruik van 8 uur bij continu gebruik, met dezelfde klimcapaciteiten als de originele motor.

Vooruitstrevend waterstofplan

Als het eerste voertuig in de winter van 22-23 in Alpe d’Huez wordt getest, zou het station het volgende seizoen al zijn machines operationeel kunnen hebben. Het is een technologische vooruitgang die met name mogelijk is dankzij de hulp van de regio, in het kader van het waterstofplan dat in 2017 werd ingevoerd. Dit is deel van het streven om de milieu-impact van de skigebieden van Frankrijk te verminderen, met als doel om tegen 2037 CO2-emissievrij te zijn. Aan het voorbeeld van Alpe d’Huez moet binnenkort gevolg worden gegeven door andere resorts.

Edo
is de hoofdredacteur van Wintersport Magazine maar voelt zich ook prima thuis op het internet

Al is het effect maar zeer lokaal natuurlijk, wel fijn, dat in de wintersportoorden dan de dieselwalm wordt vervangen door waterdamp. Kan zeker geen kwaad.

Als zo’n apparaat 8 uur kan draaien op een tank, ook in de praktijk handiger dan een pistenbully van Tesla ;)

Edwin van Riel

Plaats een reactie