Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Vanwege smelten gletsjer zal Les Arcs stoppen met prepareren van de Aiguille Rouge

Rogier op 19 oktober 2023· 24 reacties

null

In Les Arcs wordt de dikte van de Glacier du Varet gletsjer op de Aiguille Rouge goed bijgehouden. Deze verliest, door de opwarming van de aarde, momenteel zo’n 3 meter ijs per jaar. In 2020 was de dikte 28 meter en een snelle rekensom leert dat deze gletsjer in 2030 waarschijnlijk niet meer bestaat.


In de video de afdaling van de Aiguille Rouge.

Vanaf 2027 niet meer geprepareerd

De vraag is nu hoe lang men moet blijven investeren in dit deel van het skigebied. Zo heeft het gebied hele stellages nodig om ervoor te zorgen dat de pistenbully’s op de gletsjer kunnen werken, dit kost natuurlijk veel geld en moeite voor een gletsjer die ten dode is opgeschreven. Men verwacht zeker vanaf 2027 de piste niet meer te kunnen prepareren, maar wellicht al eerder.

Ongeprepareerde afdaling

Een van de mogelijkheden is om dit deel van het skigebied wel open te laten maar niet meer te prepareren. Als een soort skiroute. Hierdoor zal de Aiguille Rouge alleen toegankelijk zijn voor de zeer ervaren wintersporters. De lift zal het skigebied sowieso behouden, al is het alleen maar voor wandelaars die van de bergen komen genieten.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Jammer, dat is de beste piste van het hele gebied…

1 ding snap ik niet helemaal: als er in de winter genoeg sneeuw ligt voor een piste (ook als de gletsjer eventueel straks weg is), waarom kan het dan niet meer geprepareerd worden? Mensen gaan er in de winter niet specifiek heen omdat er toevallig een gletsjer onder de piste ligt.

Zonde, was altijd een mooie lange afdaling tot aan Villaroger. Anderzijds, als “skiroute” is-ie waarschijnlijk wel erg mooi. Minder wachttijden bij de lift ook ;)

Edwin van Riel

Het eerste deel van de Aiguille Rouge reken ik niet echt tot de beste pistes van het gebied. Het is meer overleven vanwege het relatief grote aantal skiërs dat over een smalle piste gaat.

Het zou me niet verbazen als er in de toekomst een nieuwe lift komt naar het punt waarop de zwarte Aiguille Rouge en de rode Arandelières 2 splitsen. Dat is niet meer op de gletscher en daarmee kan het grootste deel van de pistes toch behouden blijven.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

1 ding snap ik niet helemaal: als er in de winter genoeg sneeuw ligt voor een piste (ook als de gletsjer eventueel straks weg is), waarom kan het dan niet meer geprepareerd worden? Mensen gaan er in de winter niet specifiek heen omdat er toevallig een gletsjer onder de piste ligt.

Tiny-M op 19 okt 2023 10:52

Niet overal waar geskied kan worden kan ook eenvoudig / veilig een pistenbully overheen. Er zijn meerdere pistes in de Alpen die eigenlijk / amper geprepareerd kunnen worden.

Click. Click. Peace

1 ding snap ik niet helemaal: als er in de winter genoeg sneeuw ligt voor een piste (ook als de gletsjer eventueel straks weg is), waarom kan het dan niet meer geprepareerd worden? Mensen gaan er in de winter niet specifiek heen omdat er toevallig een gletsjer onder de piste ligt.

Tiny-M op 19 okt 2023 10:52

Niet overal waar geskied kan worden kan ook eenvoudig / veilig een pistenbully overheen. Er zijn meerdere pistes in de Alpen die eigenlijk / amper geprepareerd kunnen worden.

Rogier op 19 okt 2023 11:06

Dus de gletsjer zorgt ervoor dat er nog een bully kan rijden en als het ijs weg is kan dat niet meer? Ik begrijp dit ook niet helemaal. Veel “gletsjerpistes” liggen al voor meer dan de helft op de rotsen maar blijven toch gewoon geprepareerd worden.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

1 ding snap ik niet helemaal: als er in de winter genoeg sneeuw ligt voor een piste (ook als de gletsjer eventueel straks weg is), waarom kan het dan niet meer geprepareerd worden? Mensen gaan er in de winter niet specifiek heen omdat er toevallig een gletsjer onder de piste ligt.

Tiny-M op 19 okt 2023 10:52

Niet overal waar geskied kan worden kan ook eenvoudig / veilig een pistenbully overheen. Er zijn meerdere pistes in de Alpen die eigenlijk / amper geprepareerd kunnen worden.

Rogier op 19 okt 2023 11:06

Dus de gletsjer zorgt ervoor dat er nog een bully kan rijden en als het ijs weg is kan dat niet meer? Ik begrijp dit ook niet helemaal. Veel “gletsjerpistes” liggen al voor meer dan de helft op de rotsen maar blijven toch gewoon geprepareerd worden.

KrisWeer op 19 okt 2023 11:16

Dat is dus eigenlijk mijn vraag. Als ik het zo lees, was het al moeilijk. Wordt het dan een stuk moeilijker als de gletsjer weg is daar?

Dat zal dan wel.

Natuurlijk mooi om dit te koppelen aan opwarming van de aarde zodat er een aantrekkelijk nieuwsitem kan bestaan.
Dit zullen we in toenemende mate gaan zien. Als er druk op zaken komt te staan, worden de zwakke schakels zichtbaar. (lager gelegen pistes, gebieden met te weinig bezoekers, gletsjer zaken, etc)

1 ding snap ik niet helemaal: als er in de winter genoeg sneeuw ligt voor een piste (ook als de gletsjer eventueel straks weg is), waarom kan het dan niet meer geprepareerd worden? Mensen gaan er in de winter niet specifiek heen omdat er toevallig een gletsjer onder de piste ligt.

Tiny-M op 19 okt 2023 10:52

Niet overal waar geskied kan worden kan ook eenvoudig / veilig een pistenbully overheen. Er zijn meerdere pistes in de Alpen die eigenlijk / amper geprepareerd kunnen worden.

Rogier op 19 okt 2023 11:06

Dus de gletsjer zorgt ervoor dat er nog een bully kan rijden en als het ijs weg is kan dat niet meer? Ik begrijp dit ook niet helemaal. Veel “gletsjerpistes” liggen al voor meer dan de helft op de rotsen maar blijven toch gewoon geprepareerd worden.

KrisWeer op 19 okt 2023 11:16

Dat is dus eigenlijk mijn vraag. Als ik het zo lees, was het al moeilijk. Wordt het dan een stuk moeilijker als de gletsjer weg is daar?

Tiny-M op 19 okt 2023 11:20

Ja het was al moeilijk, dit werd opgelost met stellages en hoe ik het begrijp vindt het skigebied de investering niet waard om hier mee door te gaan.

Maar tevens ga ik ook proberen hier meer informatie over te achterhalen.

Click. Click. Peace

Top, we gaan het dan hopelijk nog horen!

Ben ook zeer benieuwd naar het antwoord op de vraag van @Tiny-M. Je zou immers denken dat een piste op deze hoogte ook zonder gletsjer nog steeds uiterst sneeuwzeker is. Hoe dan ook zonde als deze piste verdwijnt (korter wordt). Van top tot helemaal naar het dal één van de absolute pareltjes van de Alpen. Wel een moeizame en tijdrovende affaire om op die top te komen😁

*bericht bewerkt door Patrick1980 op 19 okt 2023 20:58

Niet meer geprepareerd, Yes superrrrrrrrrrrrrrrr!!! Ik kom al meer dan 20 jaar jaarlijks in Les Arcs 2000. Uiteraard ken ik die afdaling erg goed en ben erg blij dat die niet meer geprepareerd wordt, er kwamen toch al veel te veel skiers op die afdaling (en zijn vervolg) die daar qua niveau niets te zoeken hebben. Maar als ervaren freerider ben ik vooral blij dat de piste weer een skiroute of gewoon off piste freeride terrein wordt. Gezien de fantastische offpiste route die ook aan de achterkant van de Aguille Rouge lopen past dit goed in het plaatje daar en hoop ik er alleen nog maar ervaren freeriders te vinden. Stoked! Mooi dat ze zo weer een stuk terug geven aan het off piste gebied, het was al een grote fout om het fantastische off piste terrein naast de Combociere te veranderen in een piste een paar jaar geleden…

Back to memory lane; deze bückelpiste gedaan op mijn vierde skidag ever. Na afscheid genomen van onze vriendinnen want die dachten dat we dat niet zouden overleven. Toch een stoer biertje daarna gedronken in Arc 1800.

*bericht bewerkt door Frank66 op 19 okt 2023 21:50

Ik zat vandaag toevallig naar de webcam van de Aiguille Rouge te kijken en vertelde nog tegen mijn zoon dat ik me afvroeg waar de gletsjer gebleven was (waarschijnlijk om de hoek op beeld, maar er was toch bitter weinig sneeuw te zien op +3200m hoogte.)

*bericht bewerkt door Vivace op 19 okt 2023 22:45

Glide on!

Schitterende piste en idd prachtig om helemaal vanaf de top naar Villaroger af te dalen (en daar een kop koffie te drinken in de zon).
@Rogier: kunnen we ook een update krijgen van vorderingen van de veranderingen op die andere gletsjer van het prachtige Paradiski?

@freeriderjob slaat de spijker op zijn kop 😂😂Al een paar jaar niet geweest, verdient op deze manier een herkansing 😂

Edwin van Riel

Het eerste deel van de rode piste is niet veel meer dan een smal pad. Nooit iets van gemerkt dat er een gletsjer onder ligt begrijp niet waarom deze niet kan blijven. Een pad aanleggen is toch niet zo lastig.

Ik gok toch dat ze het gewoon überhaupt teveel kosten vinden worden voor die ene piste en dat het verdwijnen van de gletsjer er minder mee te maken heeft. Maargoed, daar is nog geen uitsluitsel over.

Ik gok toch dat ze het gewoon überhaupt teveel kosten vinden worden voor die ene piste en dat het verdwijnen van de gletsjer er minder mee te maken heeft. Maargoed, daar is nog geen uitsluitsel over.

Tiny-M op 20 okt 2023 10:37

Komt bij, het eerste stukje was best wat steil en smal, vaak toch wel een hoop gekloot daar, terwijl het deel daar direct onder niet heel veel toevoegt. Vaak lange wachtrijen bij de lift. Al met al is dit misschien wel beter. Vraag me wel af of ze dan dat bovenste deel van de lift echt in stand gaan houden voor de liefhebbers.

Edwin van Riel

@Frank66 Ik denk dat je in de war bent met de Robert Blanc, naast einde van Varet lift, dat is altijd een buckelpiste, maar begin van de Aiguille rouge (rood en zwart) is nooit een buckelpiste :) @evr66, als je bij de eerste bocht van de rode Aiquille Rouge afdaling bij de hek afzetting off piste gaat heb je daar toch wel een mooi steil stukje off piste afdaling met altijd goede sneeuw (Noord helling). Hopelijk geven ze dat weer vrij en laten ze alleen freeriders toe in de gondel die beschikken over de 3-eenheid.

Heb ze daar echt nog nooit ergens op zien controleren. Ben benieuwd wat ze gaan doen, hoop niet dat ze de hele achterkant bij dat beschermd gebied gaan trekken.

Edwin van Riel

Dat controleren op drie eenheid gaan ze ook echt niet doen. Dat is niet iets wat verplicht is in off-piste terrein. Dus een skilift uitbater kan en mag dat helemaal niet vragen. Ook zou er een idee kunnen ontstaan dat je veilig bent als je de drie-eenheid bij je hebt, en dan zou het gebied verantwoordlijk gesteld kunnen worden als er wel wat gebeurd.

Ze kunnen het hoogstens op de manier van la Grave doen en mensen voorlichting geven.

Click. Click. Peace

@FreeriderJob, nee ik vergis me niet, die R. Blanc piste heb ik niet genomen. Waarover ik spreek is 1986, wel van de top gegaan op mij vierde skidag, echter misschien zag en voelde het dan als enorme bückels… :-))

FreeriderJob op 21 okt 2023 21:59

*bericht bewerkt door Frank66 op 22 okt 2023 15:07

Dat controleren op drie eenheid gaan ze ook echt niet doen. Dat is niet iets wat verplicht is in off-piste terrein. Dus een skilift uitbater kan en mag dat helemaal niet vragen. Ook zou er een idee kunnen ontstaan dat je veilig bent als je de drie-eenheid bij je hebt, en dan zou het gebied verantwoordlijk gesteld kunnen worden als er wel wat gebeurd.

Ze kunnen het hoogstens op de manier van la Grave doen en mensen voorlichting geven.

Rogier op 22 okt 2023 09:16

In Monte Rosa bij de Punta Indren lift deden ze het in ieder geval een aantal jaar geleden wel. Je bent het natuurlijk niet verplicht te hebben, maar daar kwam je anders niet boven (of ski’s beneden laten staan).

Plaats een reactie