Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Nightjet: plots veel duurder en uitval van treinen

Eddy_Jansen op 21 december 2023· 7 reacties

De NightJet van de ÖBB is sinds deze week aanmerkelijk duurder geworden
De NightJet van de ÖBB is sinds deze week aanmerkelijk duurder geworden

Met de nachttrein naar Tirol: 's avonds vertrekken en 's morgens uitgerust in Innsbruck aankomen. Dat klinkt als een droom en dat ís het ook. Reizigers die met de Nightjet naar Innsbruck of Wenen willen reizen zijn sinds deze week echter behoorlijk duurder uit, tot wel 50 procent. Dat melden de DPG-dagbladen donderdag.

Flexibelere opties

De prijsverhoging is een actie van de Oostenrijkse ÖBB. Dat meldt dat de nieuwe tarieven nodig zijn vanwege de grote vraag naar bepaalde tickets. De slaaptrein naar bestemmingen in Oostenrijk en Zwitserland is nu vaak volgeboekt, wat veel klachten van reizigers zou opleveren. ,Het nieuwe prijssysteem biedt flexibelere ticketopties, waardoor ook boekingen op kortere termijn mogelijk worden", laat een woordvoerder van ÖBB weten.

Met name hoogseizoen duurder

Volgens de ÖBB worden alleen de verbindingen in het hoogseizoen duurder, waarmee met name de wintersporter dus op hogere kosten wordt gejaagd. Reizigers betalen sinds deze week in het hoogseizoen gemiddeld 53 procent meer voor een ticket. Net als bij vliegtickets hangen tarieven af van de verwachte drukte en bezetting van treinen. Wie voor komende zomer boekt - een half jaar van tevoren - maakt volgens de Oostenrijkse spoorwegen de meeste kans op lage prijzen.

Overigens kampt de Nightjet al maanden met een forse uitval van rijtuigen. Dat maakt de tariefverhoging extra pijnlijk. ,We hebben in totaal 33 nieuwe Nightjet-treinen besteld,” zegt de woordvoerder van de ÖBB. ,Daarmee kunnen we in de toekomst de kwaliteit van de bestaande verbindingen verhogen.”

De Nightjet was ooit een initiatief van Deutsche Bahn; dat trok in 2016 de stekker eruit. In 2021 blies ÖBB de verbinding nieuw leven in. Sinds die tijd maakten zo’n 100.000 reizigers gebruik van de verbinding tussen Nederland en de Oostenrijkse en Zwitserse Alpen, waarvan een groot aantal in de wintermaanden.

Eddy_Jansen
Blogger

Plaats een reactie

Ik heb dit jaar voor m’n ouders gezocht naar een manier om in Zell am See te komen zonder auto. De autorit vonden ze te vermoeiend worden.
Het viel me heel erg tegen hoe lastig het was om een treinticket te boeken. Zo gemakkelijk als dat dit gaat met het vliegtuig (alleen dan zit je nog maar in Salzburg) en de bus (selecteer een opstap plaats en een eindplaats en een datum, zo simpel is het), zo moeilijk gaat dit met de trein.
Heel veel treinreizen naar Oostenrijk zijn relatief kort voor vertrek pas te boeken terwijl je bus en vliegreizen wel meer dan een half jaar van tevoren kunt boeken.
Dan kan je soms wel 5 of 6x over moeten stappen. Afhankelijk van het tijdstip waarop je vertrekt varieert het aantal overstappen en de prijs heel erg. Soms heeft de trein een hele onlogische route; eerst vanuit Utrecht naar Berlijn, daar overstappen en dan weer terug naar Hannover waar je eerst al langs bent gekomen.
Uiteindelijk het idee van de trein dus maar helemaal laten varen en een busreis geboekt.

Ik heb dit jaar voor m’n ouders gezocht naar een manier om in Zell am See te komen zonder auto. De autorit vonden ze te vermoeiend worden.
Het viel me heel erg tegen hoe lastig het was om een treinticket te boeken. Zo gemakkelijk als dat dit gaat met het vliegtuig (alleen dan zit je nog maar in Salzburg) en de bus (selecteer een opstap plaats en een eindplaats en een datum, zo simpel is het), zo moeilijk gaat dit met de trein.
Heel veel treinreizen naar Oostenrijk zijn relatief kort voor vertrek pas te boeken terwijl je bus en vliegreizen wel meer dan een half jaar van tevoren kunt boeken.
Dan kan je soms wel 5 of 6x over moeten stappen. Afhankelijk van het tijdstip waarop je vertrekt varieert het aantal overstappen en de prijs heel erg. Soms heeft de trein een hele onlogische route; eerst vanuit Utrecht naar Berlijn, daar overstappen en dan weer terug naar Hannover waar je eerst al langs bent gekomen.
Uiteindelijk het idee van de trein dus maar helemaal laten varen en een busreis geboekt.

Hofstadl op 21 dec 2023 15:02

Via de OEBB boeken is vaak makkelijker en de routes zijn beter te vinden.
Maar t blijft een pijnlijk probleem ivm andere vervoersmiddelen. Vooral last minute, terwijl je een Flixbus(incl. Fiets!!) De dag van te voren nog kunt vinden richting de Alpen!
Overigens, de verbinding van Utrecht naar Hannover en dan door voelt niet logisch. maar scheelt richting Innsbruck soms wel overstappen! Omdat die intercity Hannover -innsbruck direct is. Uiteraard kun je gewoon op Hannover uitstappen richting Berlijn, je hoeft niet eerst naar Berlijn😂

*bericht bewerkt door Skitiim op 21 dec 2023 18:58

Het wordt hier eigenlijk nooit gepromoot, maar de bus is zo’n slecht alternatief nog niet. En waarschijnlijk qua uitstoot zelfs gunstiger dan de trein. Vroeger heel wat keren gedaan en dat beviel me destijds heel wat beter dan de trein.

Dagelijks vertrekt de ICE 118 om iets voor 9 in Innsbruck om zonder overstappen in 10-11 uurtjes in Koln/Dusseldorf/Duisburg te komen; zorg dat je daar wordt opgehaald. Of pak een aansluitende train.

Andere kant (ICE 119) op vertrekt vanaf Dortmund, en stopt niet in Duisburg/Dusseldorf maar wel in Koln om 9:12; aankomst zonder overstappen in Innsbruck 19u05

*bericht bewerkt door Derhansel op 21 dec 2023 22:17

Het wordt hier eigenlijk nooit gepromoot, maar de bus is zo’n slecht alternatief nog niet. En waarschijnlijk qua uitstoot zelfs gunstiger dan de trein. Vroeger heel wat keren gedaan en dat beviel me destijds heel wat beter dan de trein.

paolie op 21 dec 2023 19:11

Nou de bus duurt me veel te lang en het is bovendien (voor mij in ieder geval) geen ontspannen manier van reizen. Ergens in het Noorden opstappen, vervolgens naar een of ander plaatsje in Brabant kachelen om daar weer over te stappen op een andere bus met de eindbestemming. Al met al ben je bijna twee keer zo lang onderweg dan wanneer je zelf met de auto zou gaan. In de trein zie ik, mits goed geprijsd, als enige een fijn alternatief.

Het wordt hier eigenlijk nooit gepromoot, maar de bus is zo’n slecht alternatief nog niet. En waarschijnlijk qua uitstoot zelfs gunstiger dan de trein. Vroeger heel wat keren gedaan en dat beviel me destijds heel wat beter dan de trein.

paolie op 21 dec 2023 19:11

Nou de bus duurt me veel te lang en het is bovendien (voor mij in ieder geval) geen ontspannen manier van reizen. Ergens in het Noorden opstappen, vervolgens naar een of ander plaatsje in Brabant kachelen om daar weer over te stappen op een andere bus met de eindbestemming. Al met al ben je bijna twee keer zo lang onderweg dan wanneer je zelf met de auto zou gaan. In de trein zie ik, mits goed geprijsd, als enige een fijn alternatief.

Pistenbully123 op 21 dec 2023 23:15

De grote ellende van de treinen is de betrouwbaarheid van de dienstregelingen. Flinke vertragingen zijn op zulke lange trajecten eerder regelmaat dan uitzondering. Ook nu gaan ze begin januari bijvoorbeeld weer staken. Voor mij word het pas interessant als het wat dat betreft een betrouwbaar vervoermiddel word.

Born to Ride

Ik heb dit jaar voor m’n ouders gezocht naar een manier om in Zell am See te komen zonder auto. De autorit vonden ze te vermoeiend worden.
Het viel me heel erg tegen hoe lastig het was om een treinticket te boeken. Zo gemakkelijk als dat dit gaat met het vliegtuig (alleen dan zit je nog maar in Salzburg) en de bus (selecteer een opstap plaats en een eindplaats en een datum, zo simpel is het), zo moeilijk gaat dit met de trein.
Heel veel treinreizen naar Oostenrijk zijn relatief kort voor vertrek pas te boeken terwijl je bus en vliegreizen wel meer dan een half jaar van tevoren kunt boeken.
Dan kan je soms wel 5 of 6x over moeten stappen. Afhankelijk van het tijdstip waarop je vertrekt varieert het aantal overstappen en de prijs heel erg. Soms heeft de trein een hele onlogische route; eerst vanuit Utrecht naar Berlijn, daar overstappen en dan weer terug naar Hannover waar je eerst al langs bent gekomen.
Uiteindelijk het idee van de trein dus maar helemaal laten varen en een busreis geboekt.

Hofstadl op 21 dec 2023 15:02

Via de OEBB boeken is vaak makkelijker en de routes zijn beter te vinden.
Maar t blijft een pijnlijk probleem ivm andere vervoersmiddelen. Vooral last minute, terwijl je een Flixbus(incl. Fiets!!) De dag van te voren nog kunt vinden richting de Alpen!
Overigens, de verbinding van Utrecht naar Hannover en dan door voelt niet logisch. maar scheelt richting Innsbruck soms wel overstappen! Omdat die intercity Hannover -innsbruck direct is. Uiteraard kun je gewoon op Hannover uitstappen richting Berlijn, je hoeft niet eerst naar Berlijn😂

Skitiim op 21 dec 2023 18:56

De grootste kunst met treinreizen is vooral de mogelijkheden weten en daar dan naar zoeken. En dat is meteen het probleem. Ik ben een redelijk ervaren treinreiziger, alhoewel ik het afgelopen jaar nauwelijks een trein van binnen heb gezien, en weet dus wat ik zoek. Onlangs bijvoorbeeld een kennis geholpen, die moest een trein vanuit Budapest naar huis hebben, bij voorkeur op 1 dag. Via de Oostenrijkse en Duitse spoorwegen alleen de Railjet naar München. Ik wist dat er nachttreinen rijden vanuit Budapest naar Stuttgart en Zürich, die wilde ik zoeken, dus de Hongaarse spoorwegen routeplanner bekeken… Bleken er ook nog normale intercities naar Wenen te gaan, een uur eerder en 3 uur eerder, waarmee je meer reistijd zou krijgen.

Zo ging ik voorheen, toen ik nog met mijn ouders ging, op gegeven moment zelf naar Oostenrijk met de trein. Dat kreeg ik goedkoper voor elkaar dan dat de kosten van een pension voor de hond waren… En ik had een dag extra. De Nightjet die nu naar Wenen gaat, ging toen nog als Euronight naar Wenen vanuit Düsseldorf. Die heb ik diverse keren genomen, dan in Wels eruit, terug naar Salzburg en dan afzakking richting St. Johan im Pongau. Stond ik tussen 9 en 10 op de piste, in plaats van kwart voor 12 bij de lift aan te komen als ik de nachttrein uit Amsterdam nam. Als je het weet, kan je het zoeken en boeken. Als je het niet weet, volg je de routeplanner.

Plaats een reactie