Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Werknemer Folie Douce overlijdt bij botsing met pistenbully

Rogier op 23 januari 2022· 25 reacties

null

Het blijft maar doorgaan met ernstige ongelukken in de Franse Alpen. Na het dodelijke ongeluk met het vijfjarige meisje, de 51 jarige man die onder een pistenbully kwam en de dood na een botsing op een skigebied van een beroemde Franse acteur is zaterdagavond 22 januari een 22 jarige werknemer van de Folie Douce in Val d’Isère om het leven gekomen nadat hij tijdens de afdaling in botsing kwam met een pistenbully.

Afdaling na sluitingstijd

Een werknemer van het restaurant la Folie Douce in Val d’Isère is zaterdag 22 januari laat overleden na een ongeval met een sneeuwruimer. Tijdens het afdaling op de blauwe Daille pistre, kwam de seizoenarbeider in botsing met de machine. Het skigebied was gesloten toen het ongeluk gebeurde. De 22-jarige man overleed bij de botsing.

Het onderzoek is toevertrouwd aan de gendarmerie van Val d’Isère en in het skigebied wordt psychologische ondersteuning aangeboden aan betrokkenen.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Triest, maar niet echt bijdehand allemaal.

Edwin van Riel

Darwin.

Laten we niet op de zaken vooruit lopen. We weten niet wat de deal is met dit soort bergrestaurants en de pistedienst.

Click. Click. Peace

Laten we niet op de zaken vooruit lopen. We weten niet wat de deal is met dit soort bergrestaurants en de pistedienst.

Rogier op 23 jan 2022 20:03

Suggereer je nu een samenwerking om werknemers om zeep te helpen? Zo klinkt het……

Blijkt gebruikelijk te zijn dat ze naar beneden skiën na sluiting. Weeral geen helm aan trouwens … 😟. Elders las ik dat ze er in Frankrijk toch aan beginnen denken om helmen te verplichten. https://www.francebleu.fr/infos/faits-divers-justice/val-d-i…

Blijkt gebruikelijk te zijn dat ze naar beneden skiën na sluiting. Weeral geen helm aan trouwens … 😟. Elders las ik dat ze er in Frankrijk toch aan beginnen denken om helmen te verplichten. https://www.francebleu.fr/infos/faits-divers-justice/val-d-i…

Tja. Kennelijk biedt een mondkapje meer zekerheid dan een helm tijdens het skien.

Hupla op 23 jan 2022 20:06

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 23 jan 2022 20:26

Triest, maar niet echt bijdehand allemaal.

evr66 op 23 jan 2022 17:32

Darwin.

Pim4 op 23 jan 2022 19:53

😐

Zou dezelfde commentaar gepast zijn als er bij ons een 22-jarige na het schoonmaken van zijn keuken op het werk onderweg naar huis met de fiets tegen een vrachtwagen zou knallen en daarbij het leven laat?

Laten we niet op de zaken vooruit lopen. We weten niet wat de deal is met dit soort bergrestaurants en de pistedienst.

Rogier op 23 jan 2022 20:03

Suggereer je nu een samenwerking om werknemers om zeep te helpen? Zo klinkt het……

Pim4 op 23 jan 2022 20:05

Ja … heel gebruikelijk in Frankrijk. Diegene die de minste borden heeft afgewassen, sjeezen ze na de service van de berg met mondkapje voor de ogen en zonder helm aan…

Laten we niet op de zaken vooruit lopen. We weten niet wat de deal is met dit soort bergrestaurants en de pistedienst.

Rogier op 23 jan 2022 20:03

Suggereer je nu een samenwerking om werknemers om zeep te helpen? Zo klinkt het……

Pim4 op 23 jan 2022 20:05

Ja … heel gebruikelijk in Frankrijk. Diegene die de minste borden heeft afgewassen, sjeezen ze na de service van de berg met mondkapje voor de ogen en zonder helm aan…

Hupla op 23 jan 2022 20:20

😂

Laten we niet op de zaken vooruit lopen. We weten niet wat de deal is met dit soort bergrestaurants en de pistedienst.

Rogier op 23 jan 2022 20:03

Suggereer je nu een samenwerking om werknemers om zeep te helpen? Zo klinkt het……

Pim4 op 23 jan 2022 20:05

Nee ik suggereer dat er soms een deal is dat werknemers over gesloten pistes naar beneden mogen, en vaak weten waar de pustenbully’s zich bevinden. Zodat men veilig naar beneden kan. Ik weet natuurlijk net of dat hier het geval is.

Laten we terughoudend zijn met oordelen. Plus het is enorm triest dat zo’n jonge jongen om het leven komt door een noodlottig ongeluk.

Click. Click. Peace

Dat commentaar zal ie zeker krijgen als ie op zn fiets op de snelweg tegen het verkeer in fietst. Denk ik.
Maak op zijn minst de vergelijking dan even slim.

Pim4 op 23 jan 2022 20:16

Als je dan toch graag een verkeerstechnische vergelijking wil om in te kunnen schatten of je met een ongeval kan lachen, mag je volgens mij eerder denken aan een fietser die op een smal baantje naar huis rijdt, en die na een blinde bocht een traktor met aanhanger tegenkomt die de hele doorgang inneemt en bij de noodremming met zijn hoofd vooruit er tegenaan knalt.

Mogen we dan al van pech en een spijtig ongeval spreken?

*bericht bewerkt door Morzel op 23 jan 2022 20:32

@Rogier Zo ik het lees is deze jongen (al dan niet bewust) op een andere piste terecht gekomen. Deze piste werd op dat moment geprepareerd en hij knalde tegen de pistenbully op.

@Rogier Zo ik het lees is deze jongen (al dan niet bewust) op een andere piste terecht gekomen. Deze piste werd op dat moment geprepareerd en hij knalde tegen de pistenbully op.

Tjeerd69 op 23 jan 2022 20:42

Dat las ik ook in de bron van @Hupla maar ook daar weten te weinig van wat de afspraken zijn voordat ik hier iets zinnigs over durf te zeggen. Het enige wat nu weten is dat het een afschuwelijk ongeluk is.

En skiën, sleeën en spelen op pistes na sluitingstijd is zeer gevaarlijk.

Click. Click. Peace

Triest, maar niet echt bijdehand allemaal.

evr66 op 23 jan 2022 17:32

Deze toch even iets toelichten. Het is zeker niet gezegd dat de skiër hier een fout maakt. Ook als hierover afspraken gemaakt zijn, vind ik dat systeem niet slim. Een foutje of wijziging van plannen van wie dan ook en een ongeluk zit in een heel klein hoekje dan!

Even helemaal afgezien nog van de beeldvorming richten gasten als “het personeel” na sluiting wel naar beneden skiet.

Edwin van Riel

Triest, maar niet echt bijdehand allemaal.

evr66 op 23 jan 2022 17:32

Darwin.

Pim4 op 23 jan 2022 19:53

😐

Zou dezelfde commentaar gepast zijn als er bij ons een 22-jarige na het schoonmaken van zijn keuken op het werk onderweg naar huis met de fiets tegen een vrachtwagen zou knallen en daarbij het leven laat?

Morzel op 23 jan 2022 20:14

Dat commentaar zal ie zeker krijgen als ie op zn fiets op de snelweg tegen het verkeer in fietst. Denk ik.
Maak op zijn minst de vergelijking dan even slim.

Pim4 op 23 jan 2022 20:16

Ongelooflijk, het gaat maar door met deze Pim. Beetje respect voor de dode en zijn nabestaanden?

Laten we niet op de zaken vooruit lopen. We weten niet wat de deal is met dit soort bergrestaurants en de pistedienst.

Rogier op 23 jan 2022 20:03

Suggereer je nu een samenwerking om werknemers om zeep te helpen? Zo klinkt het……

Pim4 op 23 jan 2022 20:05

Zo klinkt het helemaal niet… wat is dit voor een achterlijke opmerking?

Hier in Val Thorens zie ik ze ook elke avond met lampjes in de hand de pistes afkomen terwijl de piste bullies hun werk op dezelfde piste aan het doen zijn. Zeker tragisch al is de kans natuurlijk erg klein dat je op elkaar knalt als je uitkijkt en rustig aan doet.

Hopelijk maakt dit soort drama’s een einde aan die praktijken, dan komt er misschien nog iets goeds uit. Laat dan voor mijn part de lift even draaien voor die gasten. Kan dat niet, sluiten en wegwezen voor de bullies aan de gang gaan.

Edwin van Riel

Hopelijk maakt dit soort drama’s een einde aan die praktijken, dan komt er misschien nog iets goeds uit. Laat dan voor mijn part de lift even draaien voor die gasten. Kan dat niet, sluiten en wegwezen voor de bullies aan de gang gaan.

evr66 op 24 jan 2022 08:40

Of met de porto even afstemmen met de pistedienst of je veilig naar beneden kan.

Verder: die pistebully heeft toch een aardige lichtbak zou je denken. Dat valt dan toch op in het donker. Tenzij de skier zelf met een bouwlamp onderweg is en alleen zijn eigen stukje licht ziet. De chauffeur van de bully ziet waarschijnlijk ook alleen zijn eigen lichtstraat.

Hopelijk maakt dit soort drama’s een einde aan die praktijken, dan komt er misschien nog iets goeds uit. Laat dan voor mijn part de lift even draaien voor die gasten. Kan dat niet, sluiten en wegwezen voor de bullies aan de gang gaan.

evr66 op 24 jan 2022 08:40

Of met de porto even afstemmen met de pistedienst of je veilig naar beneden kan.

Verder: die pistebully heeft toch een aardige lichtbak zou je denken. Dat valt dan toch op in het donker. Tenzij de skier zelf met een bouwlamp onderweg is en alleen zijn eigen stukje licht ziet. De chauffeur van de bully ziet waarschijnlijk ook alleen zijn eigen lichtstraat.

Hessel op 24 jan 2022 09:10

Ik ben regelmatig onderweg geweest in gesloten skigebieden (met medeweten van de pistedienst) en echt het valt tegen hoe goed je een pistebully ziet. Soms draai je een bocht om en daar zijn ze opeens. Als je niet weet waar ze zijn dan kan ik me dit soort ongelukken goed bvoorstellen, en helemaal de ongelukken met de trekkabel.

Click. Click. Peace

@evr66 het zou goed zijn om er dingen van te leren, maar om nu direct in te zetten op kapotreguleren met verboden, dat vind ik wat ver gaan. Laten we ook een beetje realistisch zijn: bij sommige leuke dingen in het leven is er nu eenmaal wat risico. Wat mij betreft die risico’s zo klein mogelijk te maken i.p.v. verbieden. Btw., zo’n 10 jaar geleden vonden we het nog normaal dat pistes halverwege de dag even tussendoor werden gladgemaakt, ik weet nog goed hoe het skiën achter een bully op een vers geprepareerde piste voelde :). op een volle piste was dat wel echt té link (sommige dingen zijn gelukkig wel veranderd). Hierboven staan heel wat gevaarlijke situaties beschreven, maar als er goede afspraken worden gemaakt en de pistes zijn erg overzichtelijk / breed en er wordt geen gebruik gemaakt van een trekkabel, kan ik mij goed voorstellen dat op een veilige manier tussen de pistebully’s naar beneden gaan mogelijk is voor personeel. Ik kan me goed voorstellen dat ze na een dag rennen met bestellingen en aardig doen tegen (vervelende) klanten smachten na een mooie laatste afdaling voor zichzelf ;).

Tsja, hoezeer ik ook een voorstander ben van zo min mogelijk regels. Dit is geen kwestie van kapotreguleren. Een verbod om de snelweg over te steken vinden we toch ook normaal, ondanks dat dit best redelijk veilig zou kunnen met voldoende afspraken.

Punt hierin is dat de pistegebruikers qua kwetsbaarheid zo veel uiteenlopen dat een ongeval, al komt het zelden voor, direct meer dan ernstig is.

Als men smacht naar een lekkere afdaling, is daar de vrije tijd voor, binnen dezelfde (veiligheidsregels) als voor anderen gelden, hoe zwaar of vervelend de werkdag ook geweest is!

Edwin van Riel

Ik zie in de reacties hierboven net als afgelopen week weer dat het gaat over het al dan niet dragen van een helm. Heeft dat ook iets met het ongeluk te maken? Een beetje makkelijk om daar meteen conclusies aan te verbinden.

Tsja, hoezeer ik ook een voorstander ben van zo min mogelijk regels. Dit is geen kwestie van kapotreguleren. Een verbod om de snelweg over te steken vinden we toch ook normaal, ondanks dat dit best redelijk veilig zou kunnen met voldoende afspraken.

Punt hierin is dat de pistegebruikers qua kwetsbaarheid zo veel uiteenlopen dat een ongeval, al komt het zelden voor, direct meer dan ernstig is.

Als men smacht naar een lekkere afdaling, is daar de vrije tijd voor, binnen dezelfde (veiligheidsregels) als voor anderen gelden, hoe zwaar of vervelend de werkdag ook geweest is!

evr66 op 24 jan 2022 10:32

Dit gaat volgens mij niet om een lekkere afdaling, dit gaat om terugkomen van je werk. In een boel gebieden is dit de snelste en vaak zelfs enige manier om van een restaurant terug te komen. Of je moet met sneeuwscooters gaan werken, maar ook dat kan mis gaan. (In dit geval is het restaurant natuurlijk naast de lift, maar bij een boel restaurants/gebieden natuurlijk niet.

Click. Click. Peace

Verder: die pistebully heeft toch een aardige lichtbak zou je denken. Dat valt dan toch op in het donker. Tenzij de skier zelf met een bouwlamp onderweg is en alleen zijn eigen stukje licht ziet. De chauffeur van de bully ziet waarschijnlijk ook alleen zijn eigen lichtstraat.

Hessel op 24 jan 2022 09:10

Misschien was het zicht wel heel slecht, wij waren er niet bij. Ik ben in hele dichte mist wel eens een pistebully tegengekomen (gewoon overdag op geopende piste) en dat was best eng; je hoort hem aankomen, maar je ziet hem niet.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 24 jan 2022 11:15

Plaats een reactie