Skitest 2023-2024: dit zijn de makkelijkste ski's deze winter!

Redactie op 06 november 2023· 13 reacties

null

Zoals ieder jaar organiseren we vanuit de Nederlandse Ski Vereniging de nationale skitest piste en off-piste. Ditmaal vond deze plaats in het Italiaanse Passo Tonale, onderdeel van Skirama Dolomiti. In totaal hebben we meer dan tachtig ski’s getest, met als doel je zo goed mogelijk te helpen bij het zoeken naar de juiste ski. In dit blog vind je de reviews van de comfortski’s, onderdeel van de pistetest. Heel veel skiërs zouden in deze categorie de voor hen best passende ski moeten kunnen vinden. Het idee is dat ze makkelijk te bedienen zijn en dus geen eisen stellen. Het is voor de wat betere skiërs natuurlijk helemaal mooi als ze dat combineren met de mogelijkheid om goed te carven. Maar lukt dat alle testski’s?

Prijsplafond losgelaten

Afgelopen jaren gold altijd een prijsplafond voor deze categorie (vorig jaar 500 euro per skiset). Dit omdat we geloven dat veel skiërs die in deze comfortcategorie passen ook naar de prijs van een skiset kijken en geen 800 euro (ik zeg maar wat) willen uitgeven. Dat prijsplafond leverde echter de nodige problemen op. Want wat doe je dan met een set die 510 euro kost? Het model ‘daaronder’ kost misschien 399 euro en dan is het merk meestal bang dat zo’n veel goedkoper model niet kan meekomen met sets die honderd euro duurder zijn (overigens is de afgelopen jaren gebleken dat dit wel degelijk heel goed kan, maar dat terzijde). Door gebrek aan grondstoffen zijn de prijzen bovendien nog onzekerder geworden dan vorig jaar en in overleg met de skimerken hebben we mede daarom besloten om het prijsplafond dit jaar los te laten. Het heeft geresulteerd in een gemiddelde setprijs van 638 euro. Het effende ook de weg voor Stöckli om voor het eerst mee te doen met de comfortski’s en hun set van 1.499 euro heeft de gemiddelde prijs aardig opgejaagd. Zonder hun bijdrage komt de gemiddelde prijs uit op 551 euro en dat ligt dus niet eens zo ver af van de 500 euro van het prijsplafond van vorig jaar. De eerstvolgende ‘hoge’ prijs na Stöckli was overigens 650 euro.

Sportief en comfortabel

Ook dit jaar zitten er weer hele goed ski’s tussen. En er is veel keuze: van een uitsluitend op comfort gerichte ski als de Völkl tot en met ski’s met veel sportieve kwaliteiten zoals de Dynastar, K2 en Salomon. Goede carve-eigenschappen speelden dit jaar een grote rol en we zagen dat veel ski’s meer richting een sportski neigden dan naar een pure comfortski. Het verschil tussen een sportski en een comfortski is dat bij de sportski carven en tempo heel belangrijk zijn, en bij een comfortski bedieningsgemak en slippend sturen. Het niveau van de ski’s in de test is soms wat aan de hoge kant. Niks mis mee als de ski dat combineert met de weinig kracht kostende, makkelijke bediening plus goede slippend-sturen-eigenschappen die je van een comfortmodel mag verwachten. Bij Fischer voert het sportieve wel heel erg de boventoon. Tegelijkertijd is het op sportief niveau een hele goede ski en dan is de prijs zeker interessant. De Völkl doet precies wat comfort is en niks meer. Top voor de rustige skiër die gemak zoekt, maar minder voor skiërs die zich verder willen ontwikkelen. Voor hen zijn de Dynastar, Elan, Head, K2 en Salomon een veel beter alternatief. De Atomic en Nordica doen het prima als comfortski en kunnen prima carven, maar stellen dan wel eisen aan de skiër. Die zijn dus meer geschikt voor ofwel de echte comfortskiër, ofwel skiërs die aardig wat techniek in huis hebben.

De comfort skitestuitslag

Hieronder de testuitslag van de comfortskimodellen voor de winter 2023/2024. Het testeam bestond uit Agneta Stokhof, Dean Molenaar, Isabeau Ladage, Bhodi van Kuijk, Yannick Gal, technisch coördinator Richard Molenaar en testcoördinator Rolf Westerhof.

Atomic Redster Q5

  • € 599,99
  • Testlengte: 1,77 m
  • Breedte: 124,5-76-107 mm
  • Radius: 15,3 m

De Q5 kan zeer goed slippend sturen en heeft dan een hele energieke rebound. Uiteraard kan hij ook carven, maar dan stelt hij opeens eisen. “Het is een fijne ski, maar met carven moet je wel aanstaan en goed druk tegen de voorkant van je schoenen houden”, zegt Richard. De Q5 draait erg makkelijk, de grip is goed en hij doet het goed op hele lage snelheid. Maar hij voelt zich het beste thuis als je vlot afdaalt. Interessant is dat de Q5 ook, of misschien wel juist, geschikt is voor wat sterkere/zwaardere skiërs. Comfortabele ski voor lichtgevorderde en gevorderde skiërs of voor sommige vergevorderde skiërs met een goede techniek. Meer info over deze ski.

Dynastar Speed 363

  • € 560
  • Testlengte: 1,78 m
  • Breedte: 125-74-109 mm
  • Radius: 14 m

De Speed 363 is populair bij het testteam! “Hij voelt lekker kort aan”, zegt Dean. “Het is een heel trouw beestje waar veel mensen blij van worden”, denkt Agneta. “Hij biedt comfort, maar kan ook heel sportief geskied worden; een echte alleskunner”, juicht Richard. “Perfect voor deze categorie”, voegt Isabeau nog toe. De demping is goed, hij is wendbaar en hij carvet prima. Dat wil niet zeggen dat hij niet slippend kan sturen, want dat gaat ook lekker en wisselen tussen beide is ook geen probleem. Een fijne ski die heel veel kan voor beginners tot en met gevorderde skiërs. Zelfs geschikt voor vergevorderden die niet te zwaar zijn en niet met Mach 3 afdalen. Meer info over de Speed 363

Elan PrimeTime 22

  • € 599,99
  • Testlengte: 1,72 m
  • Breedte: 127-73-111 mm
  • Radius: 13,5 m

De PrimeTime-ski’s zijn dit jaar nieuw bij Elan. Helaas was de tuning niet top en daardoor kwam hij niet op zijn best uit de verf. Toch konden we de potentie van de ski merken. “Een goede ski”, zegt Yannick. “Perfect om te leren carven”, vindt Agneta. De binding staat vrij ver naar het midden en dat is misschien even wennen. Maar daardoor is hij wel wendbaar en kan hij lichtvoetig geskied worden. Hij voelt om dezelfde reden erg kort aan en je kunt hem dus prima in wat grotere lengte nemen dan je gewend bent. Met deze tuning is de PrimeTime 22 een comfort- én sportski voor lichtgevorderden en gevorderden. Met een goede tuning kan hij zeker veel meer! Meer info.

Fischer RC One F18

  • € 499,99
  • Testlengte: 1,67 m
  • Breedte: 122-74-103 mm
  • Radius: 12/15 m

Deze ski heeft al talloze gedaantes gehad, en gaat tegenwoordig als RC One F18 door het leven. Het is een hele goede ski, maar “hij is eigenlijk te sportief voor deze categorie”, vertelt Dean. “Je kunt hier zelfs je Anwärteropleiding (skileraar, red.) mee doen”, gaat Richard verder. “Hij nodigt uit om kort en dynamisch te gaan skiën”, vertelt Bodhi. De RC One F18 excelleert in korte bochten met een energieke rebound en snelle kantenwissel. Bovendien is hij heel stabiel in carvebochten en heeft hij veel grip. Slippend gestuurd is hij echter wat lastig wendbaar en de overgang van carven naar slippen is ook wat stroef (tuning?). Sportieve carveski voor licht- tot en met vergevorderden. Meer details.

Head E-XSR

  • € 599,99
  • Testlengte: 1,63 m
  • Breedte: 125-72-109 mm
  • Radius: 12,9 m

De E-XSR maakt sinds afgelopen seizoen deel uit van de Head-familie en hij kan veel. Hij stelt geen eisen en “je kunt weinig fout doen op deze ski”, vindt Dean. Hij is vergevingsgezind, makkelijk te beïnvloeden en de overgangen tussen carven en slippen gaan soepel. “Een comfortski, maar wel richting sportski”, legt Bodhi uit. Evengoed zijn echt hoge snelheden niet aan de orde. Zijn wendbaarheid en snelle radiuswissel maken hem ideaal voor korte bochten en dat is ook zijn sterke kant. Lange bochten wil hij liever niet maken, hij ‘trekt’ je dan steeds naar een kortere bocht. “Het is een soort instapslalomski”, concludeert Agneta. Een comfortski met slalomgenen voor beginners tot en met gevorderde skiërs. Meer details over deze Head E-XSR

K2 Disruption 76 X

  • € 500
  • Testlengte: 1,70 m
  • Breedte: 120-76-110 mm
  • Radius: 14,4 m

“De Disruption 76 X is een leuke verrassing”, lacht Richard. “Het is even wennen, maar dan geeft hij vertrouwen”, zegt Isabeau. “Hij draait supermakkelijk”, vindt Agneta. De Disruption 76 X is makkelijk te bedienen, wendbaar en kan goed carven (stuurt mooi rond). Korte bochten gaan net zo makkelijk als lange en hij is stabiel en beschikt over een goede demping. “Hij voelt licht aan, maar kan wel degelijk knallen!”, zegt Yannick. Hij bedient eigenlijk een breed scala van comfort- tot sportski en zelfs cruiser. Omdat hij weinig eisen stelt en op veel snelheden uit de voeten kan, is het instapniveau verrassend laag. Van beginner tot en met vergevorderden (mits geen Mach 3-types). Meer info over deze ski.

Nordica Spitfire 75

  • € 499,95
  • Testlengte: 1,68 m
  • Breedte: 123-75-103 mm
  • Radius: 12 m

De Spitfire 75 zit aan de sportieve kant van het comfortspectrum. “Ik durfde er hard mee te gaan”, vertelt Richard. “Hij gaf me vertrouwen”, vindt Yannick. De Spitfire 75 is dan ook stabiel, heeft een goede demping en kan (ook) hoge snelheden aan. Hij maakt net zo goed lange als korte bochten. Hij heeft veel grip, een snelle kantenwissel en een energieke rebound. Hij kan goed carven, maar net zo goed slippend sturen. Om er alles uit te halen moet je wel goed centraal staan en hij stelt dan dus eisen. Voor licht- (vanwege het goede slippen) tot en met vergevorderden die een sportieve insteek hebben. Voor echte lichtgewichten is het misschien wat ‘veel’ ski. Meer info.

Salomon S/Race 8

  • € 650
  • Testlengte: 1,70 m
  • Breedte: 123-70-103 mm
  • Radius: 14 m

Zoals de naam al suggereert is de nieuwe S/Race 8 een sportief type. “Het is een goede ski op weg naar een echte reuzenslalomski”, lacht Agneta. Hij stuurt messcherp met carven, mits je over voldoende techniek beschikt. Hij heeft veel grip, prima demping en is heel wendbaar. De stabiliteit met carven is top. De overgangen tussen carven en slippen zijn soepel, maar met rutschen klagen een paar testers dat hij wat onrustig is. De S/Race is goed in korte bochten maar nog beter in lange. Veelzijdige en sportieve ski voor licht- tot en met vergevorderden. Op niveau expert kan hij qua stabiliteit en tempo meekomen, maar hij zal voor de meeste experts niet speels genoeg zijn. Meer info.

Stöckli Laser SC

  • € 1.499
  • Testlengte: 1,63 m
  • Breedte: 123-72-104 mm
  • Radius: 13,5 m

Dit is voor het eerst dat er een Stöckli in de comfortcategorie meedoet. Dat lijkt meteen een jinx, want de kanten zijn niet echt scherp en daardoor komt hij niet helemaal tot zijn recht. Er blijft gelukkig genoeg kwaliteit over. De stabiliteit en demping zijn goed, maar topsnelheden kan hij niet aan. De Laser SC geeft veel rebound, heeft een snelle kantenwissel en is heel wendbaar. Hij heeft een soepele buiglijn en stuurt mooi rond. Hij is goed in lange bochten en helemaal top in korte. Slippend sturen gaat ook prima. Veel eigenschappen zijn dus goed, maar met deze kanten is hij wat ‘zouteloos’ en mist hij sportiviteit. Voor licht- tot en met vergevorderden.

Völkl Deacon XT

  • € 480
  • Testlengte: 1,68 m
  • Breedte: 124-76-105 mm
  • Radius: 15,7 m

De Deacon XT is precies gemaakt voor de relaxte skiër die een makkelijk wendbare ski wil. Hij leent zich perfect voor slippend sturen, maar carven gaat wat lastiger. Hij voelt lang, maar ook licht aan. Verwende testers vinden dat hij een wat ‘blikkerig’ gevoel geeft. “Maar”, zegt Richard, “hij is voorspelbaar en verrast je nooit.” Het is echt een comfortski, zonder de sportieve component waarvan sommige testski’s wel erg veel hebben. Prima ski voor rustige beginnende tot en met gevorderde skiërs die niet te veel geld willen uitgeven en zich niet bezighouden met goed of snel carven. Meer info over dee ski.

Met dank aan:

Skirama Dolomiti | Helly Hansen | Giro | Komperdell | Skicentrum Heemskerk

Redactie

Plaats een reactie

Mooi rijtje ski’s. Ik moet toch wel lachen om die Stockli die ertussen staat. De omschrijving zouteloos klopt als een bus. Ik vond er destijds maar weinig aan, en dat voor 1500!!! euro. Die K2 disruption en Fischer F18 zijn gewoon supergoede ski’s voor 1/3 van de prijs. Daar heeft menig persoon een uitstekende ski aan. Je kunt er zelfs nog wel een goede aanbieding voor vinden en dan is het helemaal feest ;)

Leuke test! Kleine kanttekening: ik vind het verschil tussen een gemiddelde van EUR 551 en een plafond van 500 toch echt wel aanzienlijk! Een beetje appels en peren vergelijken, een gemiddelde afzetten tegen een maximum.

Edwin van Riel

Leuke test! Kleine kanttekening: ik vind het verschil tussen een gemiddelde van EUR 551 en een plafond van 500 toch echt wel aanzienlijk! Een beetje appels en peren vergelijken, een gemiddelde afzetten tegen een maximum.

evr66 op 06 nov 2023 12:05

Wij hebben heel duidelijk deze keuze gemaakt omdat er hele mooie comfortski’s bleven liggen, die inderdaad duurder zijn, maar anders geen goede test hadden. Lang niet alle skiërs die een comfortski zoeken, zoeken per se een goedkope ski.

Click. Click. Peace

Leuke test! Kleine kanttekening: ik vind het verschil tussen een gemiddelde van EUR 551 en een plafond van 500 toch echt wel aanzienlijk! Een beetje appels en peren vergelijken, een gemiddelde afzetten tegen een maximum.

evr66 op 06 nov 2023 12:05

Het gaat toch om “comfortski’s” en niet om “goedkope ski’s”. Da’s een andere rubriek. :)

Bla, bla, bla.

@rogier Begrijpelijk, maar dat vergelijk tuusen een gemiddelde en een maximum maken is een beetje onzin natuurlijk, dat was mijn kanttekening. Stel (heb het niet nagerekend) dat het gemiddelde vorig jaar op 450 zat (niet ondenkbaar bij een max van 500) dan heb je het toch over een stijging van het gemiddelde met meer dan 20%…

Zou leuk zijn om eens een overzicht te hebben van de ski’s die in een segment zeg 20% of meer onder de gemiddelde prijs zitten en toch in de bv top-3 eindigen, zoiets. Een beetje “hoeveel waar krijg j voor je geld idee”. Denk dat er nu steeds meer mensen gaan afzakken naar of oud model (niks mis mee, doe het zelf ook indien mogelijk, zo groot zijn de verschillen per seizoen niet) of gewoon een ski in een klasse minder (da’s wel jammer). Prijzen lijken wel door het dak te gaan zo langzamerhand.

Zou wel leuk zijn als je voor de forse bedragen die er hier en daar gevraagd worden ook een beduidend betere/prettiger ski krijgt, maar zover zijn we blijkbaar (en helaas) nog niet.

*bericht bewerkt door evr66 op 06 nov 2023 12:18

Edwin van Riel

Leuke test! Kleine kanttekening: ik vind het verschil tussen een gemiddelde van EUR 551 en een plafond van 500 toch echt wel aanzienlijk! Een beetje appels en peren vergelijken, een gemiddelde afzetten tegen een maximum.

evr66 op 06 nov 2023 12:05

Het gaat toch om “comfortski’s” en niet om “goedkope ski’s”. Da’s een andere rubriek. :)

bartvwg op 06 nov 2023 12:13

Zeker, dat was mijn punt ook niet ;)

Ben wel benieuwd naar een test in de categorie “betaalbare ski’s” trouwens, wat daar goed uit zou komen

Edwin van Riel

@rogier Begrijpelijk, maar dat vergelijk tuusen een gemiddelde en een maximum maken is een beetje onzin natuurlijk, dat was mijn kanttekening. Stel (heb het niet nagerekend) dat het gemiddelde vorig jaar op 450 zat (niet ondenkbaar bij een max van 500) dan heb je het toch over een stijging van het gemiddelde met meer dan 20%…

Zou leuk zijn om eens een overzicht te hebben van de ski’s die in een segment zeg 20% of meer onder de gemiddelde prijs zitten en toch in de bv top-3 eindigen, zoiets. Een beetje “hoeveel waar krijg j voor je geld idee”. Denk dat er nu steeds meer mensen gaan afzakken naar of oud model (niks mis mee, doe het zelf ook indien mogelijk, zo groot zijn de verschillen per seizoen niet) of gewoon een ski in een klasse minder (da’s wel jammer). Prijzen lijken wel door het dak te gaan zo langzamerhand.

Zou wel leuk zijn als je voor de forse bedragen die er hier en daar gevraagd worden ook een beduidend betere/prettiger ski krijgt, maar zover zijn we blijkbaar (en helaas) nog niet.

evr66 op 06 nov 2023 12:17

Veel van deze ski’s zijn volgend jaar tot wel de helft goedkoper. Toegegeven ze zijn 3-4 weken gebruikt (verhuur vanuit NL), maar zijn gewoon prima-de-luxe. Ski zelf al vele jaren op die manier. Wil je ze nu al, dan ski je op het model van vorig jaar. In veel gevallen dezelfde ski (die Elan is nieuw, pak dan de Amphibio serieus goede ski).

Laatst de Fischer Progressor F18 als overjarig model nog weten te bestellen. Werd voor 275 euro thuisbezorgd vanuit Oostenrijk. Is dus identiek aan de ‘nieuwe’ Fischer RC One F18. Dat is dus zowaar bijna voor de helft (!) van de prijs zoals hij hier staat!

Ergens wel interessant toch, is er geen ontwikkeling meer qua ski’s (in deze categorie), en is het dus puur marketing + inflatie?

Wel mooi dat deze ieder jaar weer terugkomt als een van de beste getest ;-)

*bericht bewerkt door Dix0r op 06 nov 2023 13:51

Ik heb wel eens het gevoel dat die adviesprijzen bedacht worden om ze in de detailandel flink te kunnen afprijzen. Het zou me niet verbazen als het grootste volume juist wordt afgezet “in de aanbieding”. Als je een beetje inschat wat een ski maken kost, zijn die adviesprijzen in ieder geval way over the top.

*bericht bewerkt door yoguido op 06 nov 2023 22:23

Ik heb wel eens het gevoel dat die adviesprijzen bedacht worden om ze in de detailandel flink te kunnen afprijzen. Het zou me niet verbazen als het grootste volume juist wordt afgezet “in de aanbieding”. Als je een beetje inschat wat een ski maken kost, zijn die adviesprijzen in ieder geval way over the top.

yoguido op 06 nov 2023 22:18

Altijd zo geweest in sport-hardware. Inkoopprijs winkelier (ex btw) is plm 50% van de bruto adviesprijs (incl btw). Dus een ski die advies 1000 doet kost de winkelier 500 ex, 605 inclusief. Daarom kan men einde seizoen gewoon zonder buikpijn 30% korting geven op de adviesprijs, wordt er nog steeds geen verlies op geleden 😉

Edwin van Riel

Ik heb wel eens het gevoel dat die adviesprijzen bedacht worden om ze in de detailandel flink te kunnen afprijzen. Het zou me niet verbazen als het grootste volume juist wordt afgezet “in de aanbieding”. Als je een beetje inschat wat een ski maken kost, zijn die adviesprijzen in ieder geval way over the top.

yoguido op 06 nov 2023 22:18

Altijd zo geweest in sport-hardware. Inkoopprijs winkelier (ex btw) is plm 50% van de bruto adviesprijs (incl btw). Dus een ski die advies 1000 doet kost de winkelier 500 ex, 605 inclusief. Daarom kan men einde seizoen gewoon zonder buikpijn 30% korting geven op de adviesprijs, wordt er nog steeds geen verlies op geleden 😉

evr66 op 07 nov 2023 06:37

Dat is niet helemaal meer waar. De tijden dat het 50% was liggen ver achter ons.

Click. Click. Peace

Ik doe al een jaartje of 10 met m’n HEAD I.Rally ERA 3.0. Deze destijds gekocht met weinig kennis, maar kwam er goed mee beneden en was een mooi prijsje.

Ik ben een piste skiër en hou van goed door skiën, maar haal geen Mach 3 snelheid. Zonder veel kennis heb ik het idee dat m’n huidige ski’s wel eens wat zwaarder voelen en zeker in moeilijke omstandigheden wat lastiger draaien (kan ook mijn techniek zijn😅)

Kan een van de kenners een idee geven hoe bijvoorbeeld een K2 disruption zich verhoudt tot mijn huidige skies?

Bedankt en een goed seizoen!
Jos

*bericht bewerkt door jos.linden op 07 nov 2023 11:59

Ik doe al een jaartje of 10-15 met m’n HEAD I.Rally ERA 3.0. Deze destijds gekocht met weinig kennis, maar kwam er goed mee beneden en was een mooi prijsje.

Ik ben een piste skiër en hou van goed door skiën, maar haal geen Mach 3 snelheid. Zonder veel kennis heb ik het idee dat m’n huidige ski’s wel eens wat zwaarder voelen en zeker in moeilijke omstandigheden wat lastiger draaien (kan ook mijn techniek zijn😅)

Kan een van de kenners een idee geven hoe bijvoorbeeld een K2 disruption zich verhoudt tot mijn huidige skies?

Bedankt en een goed seizoen!
Jos

jos.linden op 07 nov 2023 11:48

Lichter, speelser, makkelijker. Kost minder energie. Zal wel even wennen zijn, maar je krijgt er een hoop gemak voor terug.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie