Skitest 2023-2024: dit zijn de beste supercruise ski's deze winter!

Redactie op 16 november 2023· 2 reacties

null

Er is weer flink gereviewd voor de jaarlijkse nationale skitest piste en off-piste van de Nederlandse Ski Vereniging. Deze vond ditmaal plaats in het Italiaanse Passo Tonale, onderdeel van Skirama Dolomiti. In dit blog vind je de reviews van de supercruisecategorie , onderdeel van de pistetest.
Jaren geleden hadden we al een categorie supercruisers. Ze zijn lang weggeweest, maar nu zijn ze dus terug. Het gaat om brede pisteski’s van hoge kwaliteit. Ski’s met een goede demping, prima grip en uitstekende stuureigenschappen. Wie wil dat nou niet?

Terug van weggeweest

Waarom hebben we de supercruisers weer van stal gehaald? De skifabrieken zijn helemaal losgegaan op het allmountainconcept en het is uiteindelijk een onontwarbare kluwen ski’s geworden met heel verschillende kwaliteiten. De afgelopen jaren hebben we dat geprobeerd op te lossen door allmountain onder te verdelen in ‘allmountain piste’ en ‘allmountain off-piste’. Daarbij ontstond echter iets raars: in onze pistetest was opeens sprake van ‘off-piste’. Dat bleek voor veel mensen erg verwarrend. Vooral omdat het dan ook nog eens niet om pure off-pisteski’s ging. Daar hebben we dus een oplossing voor verzonnen. De ‘allmountain piste’-categorie bestaat nog steeds en is onveranderd: niet al te brede ski’s (max 80 mm onder de binding) die op de piste wat meer gemak bieden dan de zuivere sportski’s. De supercruisers zijn breder: tussen de 80 en 90 mm onder de binding. De nadruk ligt op de kwaliteiten op de piste. We hebben ze dus ook niet buiten de piste getest. Toch zien we dat verschillende modellen de opbouw hebben van een off-pistegeoriënteerde ski (onder andere Black Crows, Dynastar, Nordica en Scott). Dat geeft niks, maar ze worden in deze test ‘afgerekend’ op hun kwaliteiten óp de piste. Natuurlijk is het wel zo dat onze testers ook op de piste kunnen voelen welke modellen tevens goed uit voeten kunnen buiten de piste. Zeker toen de pistes aan het einde van de ochtend zachter werden, kon je het verschil in karakter goed merken.
Wat is er dan met de allmountain off-pisteski’s gebeurd? Die zijn nu terechtgekomen in de nationale skitest off-piste onder de noemer ‘freeride smal’. Hun breedte is tussen de 95 en 105 mm onder de binding.

Superduur of niet?

De supercruisers zijn ski’s van topkwaliteit en dus liggen de prijzen ook hoog. Het duurste model kost 1.439 euro (Stöckli), gevolgd door modellen van 1.249,95 euro (Fischer) en 1.199,99 euro (Atomic). Dat zijn de prijzen voor ski plus binding. Daar staan de ‘goedkope’ modellen van Armada (549,95 euro zonder binding), Dynastar, Salomon en Scott (ongeveer 650 euro zonder binding) tegenover. Dat betekent dat het lastig is om een van deze supercruisers inclusief binding te kopen voor minder dan 750 euro. Op deze ‘flats’ – ski’s zonder binding – kun je eventueel wel een gebruikte binding monteren als je die nog hebt.
De kwaliteit van de ski’s wordt zeer gewaardeerd door het testteam. De toppers zijn Atomic, Stöckli, Völkl en Black Crows. De Fischer en Scott vallen eigenlijk buiten de boot omdat hun karakter totaal niks met een supercruiser van doen heeft: de Fischer is een ras sport LT-ski en de Scott is te veel gebouwd op off-pisteactiviteiten.

De supercruise skitestuitslag

Hieronder de testuitslag van de supercruise skimodellen voor de winter 2023/2024. Het testeam bestond uit Agneta Stokhof, Dean Molenaar, Isabeau Ladage, Bhodi van Kuijk, Yannick Gal, technisch coördinator Richard Molenaar en testcoördinator Rolf Westerhof.

Armada Declivity 88C

  • € 549,95 *
  • Testlengte: 1,76 m
  • Breedte: 131-88-112 mm
  • Radius: 17,2 m

De Declivity 88C verloochent de oorsprong van Armada – begin 2000 opgericht door vijf befaamde freestylers – niet. “Hij is superspeels”, zegt Yannick. “Het is een soort freestylecruiser”, vindt Richard. De positie van de binding voelt centraal aan en de Declivity 88C pivoteert en draait heel makkelijk en stelt totaal geen technische eisen. “In middellange bochten is hij heel speels en prettig”, vertelt Dean over de carve-eigenschappen. “Dit is ook een prima ski voor sportieve jeugd”, voegt Agneta toe. Het is een heel makkelijk te bedienen cruiser voor skiërs die niet over een perfecte carvetechniek beschikken en die liever geen energie verspillen. Tevens is de ski ideaal voor mensen die ‘lekker willen klooien’. Voor licht tot en met vergevorderden. Meer info.

  • Prijs exclusief binding*

Atomic Redster Q9.8

  • € 1.199,99
  • Testlengte: 1,81 m
  • Breedte: 136-85-120,5 mm
  • Radius: 15,2 m

De Redster Q9.8 is een dijk van een ski. “Dit is het prototype supercruiser!”, juicht Dean. De Q9.8 geeft veel vertrouwen, heeft veel grip en is heel stabiel. Van de flinke testlengte merk je niks en je kunt hem dus gerust aan de lange kant nemen. Zijn habitat is middellange en lange bochten; korte bochten kosten de nodige energie. “Voor mij past hij net zo goed in de LT-categorie”, merkt Richard op over het sportieve karakter. Tegelijkertijd stelt de Q9.8 geen buitensporige eisen aan de skiër. Een hele stabiele cruiser met een energieke rebound en top carvekwaliteiten. Voor gevorderde tot en met expert skiërs; minder geschikt voor lichtgewichten. Meer info.

Black Crows Serpo

  • € 829,95 *
  • Testlengte: 1,80 m
  • Breedte: 131-93-115 mm
  • Radius: 20 m

De Serpo was vorig jaar een topper in de allmountain off-pistetest, en dat is bij de supercruisers niet anders. “Hij staat als een huis, maar is bijzonder speels en de demping, stabiliteit en grip zijn top”, jubelt Dean. “Hij pivoteert goed en is supermakkelijk in het gebruik”, vindt Agneta. De Serpo is stabiel, houdt van snelheid en de grip en demping zijn dik in orde. Ondanks zijn stijve flex is hij wendbaar en speels. Hij is centraal gemonteerd met rocker. Alleen Bhodi en Yannick kunnen daar niet zoveel mee. Dit is een van de weinige supercruisers waar je ook plezier mee zult hebben buiten de piste. Voor gevorderden tot en met experts. Meer info.

  • Prijs exclusief binding*

Blizzard Brahma 82

  • € 649,95 *
  • Testlengte: 1,80 m
  • Breedte: 121-82-105 mm
  • Radius: 16,5 m

Aan het concept van de Brahma 82 is de laatste jaren vrijwel niks veranderd: het is een serieuze ski met body. “Hij heeft een agressieve achterkant die je kan lanceren”, vertelt Dean. “Ik vind het wel een dikke benenski”, zucht Isabeau. “Hij pivoteert anders lekker makkelijk”, nuanceert Bodhi. Hij voelt ondanks de testlengte lekker kort aan en de grip en demping zijn goed. Wat opvalt is dat hij goed presteert met slippend sturen en goed met carven op hoger niveau, maar daar tussenin zit eigenlijk niks. Vanwege het eerste leent hij zich ook voor een klassieke skitechniek. “Hij vraagt energie en stelt eisen”, concludeert Richard uiteindelijk. Voor stevige vergevorderden en experts met veel energie. Meer info.

  • Prijs exclusief binding*

Dynastar M-Cross 88

  • € 639,95 *
  • Testlengte: 1,76 m
  • Breedte: 135-88-117 mm
  • Radius: 14 m

De M-Cross 88 hebben we niet eerder in de test gehad. “De binding staat iets centraal en hij heeft de nodige rocker, dus ik verwachtte eigenlijk niet zoveel, maar hij deed alles wat ik vroeg!”, verbaast Dean zich. “Hij heeft lekker veel grip”, aldus Richard, en er volgen meer complimenten. “Hij draait makkelijk”, aldus Bodhi. “Hij is zeer veelzijdig”, voegt Isabeau toe. “Ik vond hem alleen niet zo mooi rondsturen”, plaatst Agneta een kleine kanttekening. Misschien blinkt de M-Cross 88 nergens echt in uit, maar alles is prima. Hij kan goed carven, stuurt slippend lekker en de grip en wendbaarheid zijn goed. Hij kan ook wel iets buiten de piste. Voor gevorderde en vergevorderde skiërs, minder voor lichtgewichten Meer info

  • Prijs exclusief binding**

Elan Wingman 86 CTi

  • € 999,99
  • Testlengte: 1,78 m
  • Breedte: 130-86-115 mm
  • Radius: 16,5 m

De Wingman 86 CTi is volgens Richard een “allmountaincruiser”, een soort kruising tussen een allmountain off-pisteski en een supercruiser. “Ik kon hem makkelijk beïnvloeden”, zegt hij. “Hij voelt kort aan”, vertelt Isabeau. “Hij carvet goed en is daarbij speels”, vindt Dean. “Op harde piste stuitert hij soms, maar ik had toch wel een wow-gevoel”, aldus Yannick. De Wingman 86 CTi is wel wat zwaar, maar de grip is goed, hij is heel wendbaar en de demping is uitstekend. Korte bochten gaan net zo goed als lange en hij is stabiel, maar het is geen snelheidsduivel. Voor gevorderde en vergevorderde skiërs die een degelijke, betrouwbare en makkelijk te bedienen ski zoeken. Meer info.

Fischer Curv GT

  • € 1.249,99
  • Testlengte: 1,75 m
  • Breedte: 126-76-109 mm
  • Radius: 16 m

De Curv GT is een fantastische ski, maar het is geen supercruiser. Vorig jaar deed hij mee in de sport LT-categorie en dat is zijn wereld. Het was toen ook een van de favorieten. Hij is te sportief en iets te ‘fanatiek’ voor een supercruiser. “Voor ex-wedstrijdskiërs een veelzijdig alternatief”, zegt Yannick, en dat vat het goed samen. “Hij is heel erg high-end,” vindt Isabeau, “maar hij is wel goed beïnvloedbaar.” “Met carven is de Curv GT speels”, zegt Richard. Het is een lange-bochtenkoning: de stabiliteit, demping en grip zijn top, de kantenwissel is snel en de carvekwaliteiten staan niet ter discussie. Als uitstekende sportski een alleskunner voor stevige vergevorderden en experts. Meer info.

K2 Disruption 82 Ti

  • € 950
  • Testlengte: 1,77 m
  • Breedte: 125-82-11 mm
  • Radius: 18,4 m

Yannick wordt bijna filosofisch van de Disruption 82 Ti: “Hij is net als vrijen met mijn vriendin: vertrouwd, maar niet zo spannend als de eerste keer.” “Het is een echte cruiser,” vindt Bodhi, “maar hij kan ook als sportski dienstdoen.” “Hij vraagt wel input en is wat lastig te beïnvloeden”, klaagt Richard, maar de Disruption 82 Ti krijgt evengoed hoge cijfers (ook van hemzelf). Hij is stabiel, houdt van een flink tempo, is tegelijkertijd wendbaar en carvet heel goed. Zijn voorkeur ligt bij middellange bochten en ze korter of langer maken gaat niet altijd vanzelf. Voor niet te iele, gevorderde en vergevorderde skiërs die een betrouwbare, stabiele cruiser zoeken. Meer info.

Nordica Enforcer 88

  • € 849,95
  • Testlengte: 1,86 m
  • Breedte: 119-88-107 mm
  • Radius: 15 m

De Enforcer 88 heeft freeridegenen en daarom slechts voor de helft camber (voorspanning); de rest is zero-camber (plat) of rocker. Vooral de voorkant loopt heel langzaam omhoog en daarom voelt de ski heel kort aan. “Die punt wiebelt wel, maar doet nooit iets raars,” legt Dean uit, “en hij heeft veel grip.” Dat laatste dankt hij mede aan de twee lagen titanal; daardoor is de Enforcer 88 ook heel stabiel, met veel grip en een voorliefde voor snelheid. “Maar je moet wel wat power en techniek meebrengen, het is geen makkelijk carveskietje of zo”, vindt Richard. Hij heeft weinig rebound (weinig camber!), maar je kunt plezier hebben buiten de piste. Voor gevorderden tot en met sommige experts. Meer info.

Rossignol Experience 86 Ti Konect

  • € 869,95
  • Testlengte: 1,76 m
  • Breedte: 132-86-120 mm
  • Radius: 16 m

Energie besparen is hot en de Experience 86 Ti past perfect in dat thema. Hij is heel wendbaar, zeker voor zijn breedte. Met slippend sturen heeft hij zelfs iets de neiging naar overstuur. Hij doet het goed op veel verschillende snelheden, maar het is zeker geen racer. “Een hele comfortabele, betrouwbare en fijne ski”, vindt Richard. “Echt een ski voor als je gemak zoekt”, voegt Agneta eraan toe. Alleen Bodhi kan zijn draai er niet op vinden. De Experience 86 Ti doet eigenlijk alles goed of ‘normaal’, niks springt er negatief of positief uit. Een echte relaxcruiser voor licht- tot en met vergevorderde skiërs die een comfortabele, betrouwbare ski zoeken. Meer info.

Salomon N Stance 90

  • € 650 *
  • Testlengte: 1,82 m
  • Breedte: 128-90-110 mm
  • Radius: 19 m

De N Stance 90 is een stevige jongen. Hij voelt lang en zwaar aan, maar dat heeft als voordeel dat hij door alle oneffenheden knalt als de sneeuw zacht of onregelmatig is. Met zijn rocker aan de voorkant kun je er zeker ook buiten de piste mee door de verspoorde sneeuw rammen. Maar het gaat niet vanzelf: de N Stance 90 vraagt om veel input van de skiër. “Hij wil vaak rechtdoor”, merkt Agneta op. Hij nodigt uit tot hard skiën, maar de stabiliteit in carvebochten blijft daar, gek genoeg, iets bij achter. Voor stevig gebouwde, snelle gevorderden en vergevorderden die ook af en toe buiten de piste willen. Voor experts is hij wat te eenzijdig. Meer info.

  • Prijs exclusief binding

Scott Pure 90

€ 649,99 *
Testlengte: 1,78 m
Breedte: 132-95-115 mm
Radius: 21 m

Scott is bekend van zijn toer- en freerideski’s. Dat merk je ook bij de Pure 90. Hij voelt licht aan je voeten en doet het vooral goed in zachte sneeuw. “Ik vind hem wel leuk skiën”, zegt Bodhi. “Hij voelt ondanks de breedte heel licht en smal aan”, vertelt Isabeau. Desondanks vinden de meeste testers dat de Pure 90 niet bij de supercruisers thuishoort. Het is veel meer een smalle freerideski en hij scoort als enige in de categorie hoger voor off-pistekwaliteit dan voor pistekwaliteit Hij heeft het lastig op harde sneeuw, op hoger tempo en met carven. Hij is wel heel wendbaar en kost weinig energie. Top voor aspirant freeriders van gevorderd niveau. Meer info.

  • Prijs exclusief binding

Stöckli Montero AX

€ 1.439
Testlengte: 1,73 m
Breedte: 123-80-112 mm
Radius: 15,5 m

Stöckli’s vallen over het algemeen in de smaak en de Montero AX is geen uitzondering. En dat ondanks dat de kanten niet al te scherp waren! “Niks meer aan doen”, zegt Yannick. “Hij kan eigenlijk alle soorten bochten, maar blinkt helemáál uit in middellang”, vindt Dean. Hij is superstabiel, heeft een snelle kantenwissel en is ook nog heel wendbaar. De bochtgrootte is met carven goed aan te passen en overgangen tussen carven en slippend sturen zijn simpel. Hij presteert op veel snelheden, van vlot tot en met supersnel. Voor lichtgevorderde skiërs tot en met experts. Misschien iets lastiger voor minder krachtige of lichtgewicht lichtgevorderde en gevorderde skiërs. Meer info.

Völkl Deacon 84

  • € 999,95
  • Testlengte: 1,82 m
  • Breedte: 132-84-115 mm
  • Radius: 16 m

De Deacon 84 combineert veel kwaliteiten. Hij is superstabiel, maar draait toch makkelijk. Het is een tank die overal doorheen beukt, maar hij is ook speels. Hij heeft vrijwel geen camber, maar toch een fijne rebound. “Lange bochten zijn top, maar hij is verrassend goed in korte bochten”, voegt Yannick toe. Hij heeft een snelle kantenwissel, veel grip, een geweldige demping en de bochtgrootte met carven (‘radiuswissel’) is makkelijk aan te passen. De Deacon 84 is als favoriet wat speelser dan de Atomic Q9.8 en heeft een wat hoger instapniveau dan de Stöckli Montero AX. Een absolute topper voor gevorderde tot en met expert skiërs. In deze lengte iets minder voor niet zo sterke/zware gevorderden. Meer info.

Met dank aan:

Skirama Dolomiti | Helly Hansen | Giro | Komperdell | Skicentrum Heemskerk

Redactie

Opmerkelijk. Ik herken me totaal niet in de beoordeling van de Stance. Ik vond de Stance juist heel makkelijk skiën, een goedmoedige lobbes die overal doorheen knalt, met mega veel grip op harde platen. En ik ben zeker geen vergevorderde skier.

Fischer Curv GT Lijkt me een fijne ski waar je op kan knallen. Toch zijn me een aantal dingen niet duidelijk.
In de specificatie staat er bij Kantenwissel “Gemiddel ” maar in de beschrijving staat juist “kantenwissel is snel”. Ik neem aan de beschrijving de juiste weergave is van zo’n sportieve ski.
Veder ben ik verbaast, dat in de specificaties bij “losse sneeuw” maar 1 plusje staat, dit terwijl de smallere Fischer RC4 Worlcup RC er 3 plusjes staan. Ik wil graag een ski waar die het goed doet in de harde sneeuw maar ook op de zachte sneeuw op het einde van de dag. Als de Fischer Curv GT hier niet geschikt voor is dan ga ik denk ik voor de Völkl Deacon 72.
Als laatste nog een vraagje: Wat wordt er trouwen met losse sneeuw bedoelt (losse sneeuw, zachte sneeuw of beide)?
Ook ben ik benieuwd naar de scores van alle skis, de Fischer Curv GT krijgt een hoge score van 8.8, maar ik kan de score van bijvoorbeeld de Völkl Deacon 72 niet vinden.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie