Masterplan Les 2 Alpes: een skigebied in ontwikkeling

Rick op 18 februari 2023· 7 reacties

De nieuwe Telemix Le Diable (foto: OT Les Deux Alpes
De nieuwe Telemix Le Diable (foto: OT Les Deux Alpes

Het skigebied van Les 2 Alpes in de Franse Alpen stond lange tijd niet bekend als het meest moderne en vooruitstrevende gebied van de Alpen. Het kende voorheen relatief veel trage, niet afkoppelbare stoeltjesliften, en het laagste percentage aan besneeuwde pistes van Frankrijk. Met de belangrijkste lift van het gebied, de Jandri Express uit 1985 naar de gletsjer, deed (en doe) je er een half uur over om boven te komen. Om nog maar te zwijgen over de wachttijden in drukke periodes. Reden voor actie, moet men gedacht hebben. En met de noodzaak om verbeteringen door te voeren is men niet over één nacht ijs gegaan.

Einde aan stilstand

In de afgelopen 20 jaar is er, voor een gebied van deze grootte, nauwelijks geïnvesteerd in nieuwe liften, op enkele uitzonderingen in 2005 (stoeltjesliften Bellecombe en Cote) en 2010-2011 (stoeltjeslift Sautet en sleeplift Dome) na. Vanaf 2018 kwam er echter een ommekeer en kwam er meer geld beschikbaar voor vernieuwingen. In eerste instantie werd gekeken naar relatief goedkope oplossingen, zoals hergebruik van de afkoppelbare Glaciers stoeltjesliften uit 2001. Deze vonden een nieuw leven als de stoeltjesliften Toura en Cretes in respectievelijk 2018 en 2019. Men wist echter ook geld vrij te maken voor de nieuwe Pierre Grosse-gondel van de Zwitserse fabrikant Bartholet, die vanuit de kom van La Fee een directe verbinding legt met de gletsjer.

De Pierre Grosse gondel uit 2019 (foto: Bartholet)
De Pierre Grosse gondel uit 2019 (foto: Bartholet)

Overname

Het jaar 2020 zou een roerig jaar worden voor Les 2 Alpes, niet alleen door het abrupte, verplichte einde van het seizoen door corona, maar ook vanwege een verandering van eigenaar. Het skigebied, dat jaren in handen was van het immense Compagnie des Alpes (uitbater van vele attractieparken en skigebieden door heel Europa), werd overgenomen door SATA, de liftmaatschappij uit het naburige Alpe d’Huez. Deze organisatie had zich in 2017 al versterkt met het freeridegebied van La Grave en kwam met een gezamenlijke aanpak en ambitieuze investeringen voor de regio Oisans. De gemeenten Venosc en Mont de Lans waren overtuigd en eind 2020 was de overname van Les 2 Alpes een feit. Na lancering van een nieuw label in 2021 (AEON) zijn de gebieden Alpe d’Huez - Grand Domaine, La Grave La Meije en Les 2 Alpes nu als zelfstandige merken ondergebracht binnen de SATA Group.

Masterplan

SATA presenteerde bij de overname een ambitieus toekomstplan: in de eerste vijf jaar investeringen van maar liefst €128 miljoen, voornamelijk in nieuwe liften en uitbreiding van de kunstsneeuwfaciliteiten. In totaal omvatte het plan zelfs €290 miljoen aan investeringen, al is dit gerekend over een totale periode van 30 jaar. Het vernieuwingsplan startte in 2021 met de bouw van de 10-persoons Super Venosc-gondel, die vanuit het dorp direct toegang geeft tot het Vallée Blanche deelgebied. In 2022 volgde de bouw van de Vallée Blanche combilift (of Telemix op z’n Frans), en de ombouw van de stoeltjeslift Diable tot combilift. Op deze manier probeert men de liften geschikt te maken voor vierseizoenengebruik en maximale flexibiliteit te bieden.

De 10-persoons Super Venosc gondel (foto: OT Les Deux Alpes)
De 10-persoons Super Venosc gondel (foto: OT Les Deux Alpes)

Grote transformatie

En dit is nog maar het begin. 2023 en 2024 moeten de jaren van de grote transformatie worden, met de vervanging van de belangrijkste lift en het paradepaardje van het skigebied: de Jandri Express. Deze brengt je in twee etappes naar de gletsjer. Deze zeer lange lift (in totaal bijna 7 kilometer) wordt de komende twee jaar vervangen door een windstabiele en capaciteitssterke 3S-gondel, inclusief een vernieuwd tussenstation. Met de 32-persoons gondels wordt de capaciteit meer dan verdubbeld, terwijl de reistijd met een derde wordt verkort. Een megaproject van ruim €60 miljoen, waarvoor de voorbereidingen inmiddels gestart zijn. In 2024 moet deze zeer belangrijke lift gereed zijn.

Ook gepland voor 2023 is de bouw van een 8-persoons gondel die het dorpje Mont de Lans direct moet verbinden met het hart van het skigebied. Om vanuit dit dorp in het hoofdgebied te komen moet je nu nog een omweg maken per stoeltjeslift via het dorp van Les Deux Alpes. Ook de Thuit-stoeltjeslift wordt vervangen door een koppelbaar 4-persoons exemplaar, waardoor de verbindingen in het skigebied zelf verbeteren. En in 2024 staat vervolgens ook nog de vervanging gepland van de stoeltjeslift Belle Etoile door een combilift met 8-persoons stoeltjes en 10-persoons gondels.

De Jandri Express wordt in de komende 2 jaar vervangen
De Jandri Express wordt in de komende 2 jaar vervangen

Indrukwekkend

Samen met allerlei piste-aanpassingen en uitbreiding van de kunstmatige besneeuwing is dit masterplan indrukwekkend te noemen. Men investeert echter ook in faciliteiten voor zomeractiviteiten als mountainbiken en hiken, om meer een vierseizoenenbestemming te worden. En op de gletsjer kan er ook in de zomer geskied worden, al wordt dat met de warmer wordende zomers steeds problematischer. Al deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat het skigebied er qua infrastructuur flink op vooruit gaat de komende jaren.

Rick
Heeft een passie voor alles wat met bergen, sneeuw, skiliften en wintersport in het algemeen te maken heeft en deelt hierover graag zijn kennis.

Plaats een reactie

Ik ben benieuwd wanneer de verbinding tot stand komt tussen la Grave, L2A en Alpe d’Huez. Dan wordt het wel een heel uniek aaneengesloten gebied.

Ik ben benieuwd wanneer de verbinding tot stand komt tussen la Grave, L2A en Alpe d’Huez. Dan wordt het wel een heel uniek aaneengesloten gebied.

Jamie010 op 18 feb 2023 14:39

Ik zie geen enkele toegevoegde waarde voor Alpe d’Huez om L2A daar bij te voegen. Het gaat een zeer lange gondel over het brede dal heen worden. Als je in Alpe d’Huez zit en je wil zo nodig in L2A skiën dan kan dat al eenvoudig per auto en het zit al een dag bij je skipas inbegrepen. Wij hebben het 1x gedaan omdat het gebied van Alpe d’Huez vanwege de wind dicht was. Vanuit Auris was dit nog geen 20 minuten rijden. Van die vele tientallen miljoenen die zo’n project dan kost kunnen ze dan beter een heel klein beetje in een busverbinding stoppen aangezien dat ongeveer net zo lang duurt. De rest kunnen ze dan in de rest van het gebied investeren.

Born to Ride

Ik denk dat de toegevoegde waarde van de verbinding niet ligt in een verbinding voor enkel skiërs. Met een tussenstation in Villard de Lans. Maar eerder ligt in de combinatie van mogelijke activiteiten in de 4 seizoenen in een aaneengesloten gebied.
Het gebied biedt dan letterlijk voor ieder wat wils en een zeer divers scala aan mogelijkheden en skigebieden in de regio. En alles is verbonden met elkaar. Naast skiën in de winter is het in de zomer een druk bezochte regio voor oa hiken, wielrennen, motorrijders, rafters, wandelaars, mountainbikers en zomer skiers. Je kan de auto laten staan en een regio ontdekken. En als kers op de taart Freeride mekka La Grave zal een stuk van zijn charme verliezen maar wel financieel overleven.

Alweer een reclame bericht voor L2A? Ze kunnen er nog zo veel lift upgrades tegenaan gooien, maar het gebied is gewoon principieel gemankeerd. Te veel saaie pistes vlak naast elkaar…

Alweer een reclame bericht voor L2A? Ze kunnen er nog zo veel lift upgrades tegenaan gooien, maar het gebied is gewoon principieel gemankeerd. Te veel saaie pistes vlak naast elkaar…

WouterB op 18 feb 2023 22:24

Ik ben er ook geweest maar ik heb me daar toch goed vermaakt. Het is niet zo weids als bijv. Espace Killy. Maar saai of alleen maar piste’s naast elkaar… nou nee. Verder is het gewoon een reportage, geen reclame. Het hoeft toch niet altijd over Oostenrijk te gaan.
Verder mogen we mogen blij zijn dat er wordt geinvesteerd in de hoger gelegen gebieden. Over een jaar of 10 à 15 jaar zullen dit de gebieden zijn, waar nog enige vorm van sneeuwzekerheid is.

Goeie zaak in elk geval. De laatste 20 jaar of zo is L2A wat afgegleden naar een wat afgeleefd en goedkoop studenten ski gebied. In de jaren 80-90 had het toch iets meer allure en vooral bij de Belgen om één of andere reden. Niet het dat supersjiek moet worden, maar het kan zeker een upgrade gebruiken.
Van La Grave kunnen ze beter afblijven. Da’s een icoon en dat riskeert al z’n charme en identiteit te verliezen met een verbinding naar L2A of AdH.

Hier ziede mij nooit meer. Preparatie trek op niks en ze liegen over de Niveau van de pisten. 😒

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie