Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Nieuwe skiliften in Italië (2020-2021)

Henri op 10 juli 2020· 6 reacties

De nieuwe Olang gondel in het Zuid-Tiroolse skigebied Kronplatz (kronplatz.com)

Het volgende land in de serie blogs over nieuwe skiliften is Italië. Anders dan andere jaren is het deze zomer door de coronacrisis een stuk minder vanzelfsprekend dat er nieuwe liften gebouwd worden. Meerdere skigebieden hebben hun geplande projecten uitgesteld, maar er zijn ook genoeg gebieden waar het toch gelukt is om deze zomer projecten te verwezenlijken. Eerder schreef ik al over de nieuwe skiliften in Oostenrijk, vandaag geef ik een compleet overzicht van alle liftprojecten in de Italiaanse wintersportgebieden.

Nieuwe gondel tussen Cortina d’Ampezzo en Cinque Torri (bevestigd)

Het staat inmiddels vast dat de FIS Alpine World Ski Championships in februari 2021 worden gehouden in Cortina d’Ampezzo. Nadat er vorig jaar al een nieuwe gondel vanuit het dorp naar de Col Drusciè is gebouwd, worden er deze zomer nog een aantal vernieuwingen gerealiseerd. Er worden meerdere pistes aangepast en zelfs een gloednieuwe piste aangelegd, maar tegelijkertijd wordt er aan een nieuwe verbindingsgondel tussen het Tofana deelgebied en Cinque Torri deelgebieden gewerkt.

De 8-persoons gondel start in Son dei Prade (1637m) en eindigt bij Bai de Dones (1885m), het dalstation van Cinque Torri. De nieuwe gondel krijgt een middelstation bij Cianzopè, op 1732 meter hoogte. Door de komst van deze nieuwe gondel zal het verkeer op de Falzaregopas aanzienlijk afnemen en komt een lifttechnisch vloeiende verbinding met de Sella Ronda skigebieden, waaronder Alta Badia, Arabba en Val Gardena, steeds dichterbij. Komend seizoen is het al heel makkelijk om vanuit Cortina via Cinque Torri en Lagazuoi in Alta Badia te komen.

Een overzichtskaartje van alle vernieuwingen in Cortina. De nieuwe verbindingsgondel met Cinque Torri (groen omcirkeld), de nieuwe stoeltjeslift (oranje) en de nieuwe/aangepaste pistes (rood gearceerd)

Vorig jaar schreef ik al over de voorbereidingen voor een nieuwe stoeltjeslift in Ra Valles in het Tofana deelgebied. Ook deze stoeltjeslift wordt nog gebouwd voor het aankomende winterseizoen. De 3-persoons stoeltjeslift Pian Ra Valles (nr. 28) en de 2-persoons stoeltjeslift Bus Tofana (nr. 30) worden vervangen door een koppelbare 4-zitter. Deze lift stond twee jaar geleden nog als de Schaufelberg Panoramabahn op de Maiskogel in Kaprun. Een mooi voorbeeld van hergebruik van skiliften!

De groen omcirkelde stoeltjeslift (La Brancia) wordt vervangen door een moderne 6-zitter

Twee nieuwe stoeltjesliften voor Alta Badia (bevestigd)

Het is geen verrassing dat Alta Badia wederom in de lijst met nieuwe skiliften staat. In de afgelopen elf jaar heeft het skigebied maar liefst dertien nieuwe liften gebouwd. Voor aanstaande winter komen daar nog eens twee liften bij, want op dit moment worden er twee moderne koppelbare stoeltjesliften gebouwd in dit skigebied aan de Sella Ronda. De oude 4-persoons stoeltjeslift Costoratta, onderdeel van de groene Sella Ronda (skirichting tegen de klok in), wordt vervangen door een nieuwe 8-persoons stoeltjeslift. De lift loopt over hetzelfde tracé vanaf de Passo Campolongo naar de Crëp de Munt. Iets verderop in het gebied wordt de La Brancia stoeltjeslift ook vervangen door een capaciteitssterke 6-persoons stoeltjeslift. Met de komst van de nieuwe lift sta je al binnen twee minuten bij het bergstation. Beide skiliften worden gebouwd door Leitner.

De twee vernieuwingen in Alta Badia: bovenin de Costoratta stoeltjeslift, daaronder de La Brancia stoeltjeslift

Megaproject Olang in Kronplatz (bevestigd)

Ondanks de coronacrisis wordt deze zomer de Olang gondel op de Kronplatz bij Bruneck (Brunico) compleet vernieuwd. De Olang gondel is voornamelijk voor wintersporters die ten oosten van Kronplatz overnachten een geliefde opstapplaats. Na precies 30 jaar in gebruik te zijn geweest wordt de 6-persoons gondel vervangen door een gloednieuwe 10-persoons gondel van liftproducent Doppelmayr. Het is naar eigen zeggen het grootste project wat het skigebied ooit heeft verwezenlijkt.

De bouw van de nieuwe Olang gondel is in volle gang (FB Kronplatz)

De gondel brengt je in één keer van het dal op 1170 meter via een middelstation naar de top van de Kronplatz op 2275 meter. Een rit met de nieuwe gondel duurt vanaf aankomend seizoen slechts 12 minuten. Met een monstercapaciteit van 3900 personen per uur worden lange wachtrijen voorkomen. Alledrie de stations werden door architect Cornelius Schlotthauser ontworpen en zullen worden gekenmerkt door de golvende, lichtdoorlatende daken.

Het stijlvolle en transparante middelstation van de nieuwe Olang gondel (kronplatz.com)

Gondel vervangt stoeltjeslift in Madonna di Campiglio (bevestigd)

Ook in Madonna di Campiglio wordt er deze zomer gewoon verder gebouwd. De Fortini - Pradalago stoeltjeslift wordt vervangen door een moderne 10-persoons gondel van Doppelmayr. De lift heeft een belangrijke verbindingsfunctie tussen de Grostè en Fortini deelgebieden, waardoor de Monte Vigo bij Marilleva en Folgarida nog beter kan worden bereikt. De koppelbare 4-persoons stoeltjeslift kon de grote toestroom aan wintersporters soms niet meer verwerken. De stoeltjeslift is ontmanteld en wordt volgende zomer in het skigebied Santa Caterina bij Bormio weer opgebouwd.

Het tracé van de Fortini - Pradalago stoeltjeslift die wordt vervangen door een gondel

Nieuwe gondel met ondergronds bergstation in Carezza (bevestigd)

Het skigebied Carezza, gelegen op de flanken van de Rosengarten (Italiaans: Catinaccio), krijgt deze zomer een nieuwe gondel. De 2-persoons stoeltjeslift König Laurin II en de 3-persoons stoeltjeslift König Laurin III zijn afgebroken en worden vervangen door een 10-persoons gondel van Leitner. De gondel start net als zijn voorganger bij de Frommeralm, en heeft het bergstation bij de Kölner Hütte op een hoogte van 2337 meter. Om te voorkomen dat iedereen de steile zwarte pistes bij de Kölner Hütte af moet skiën wordt er een middelstation gebouwd bij het bergstation van de Tschein stoeltjeslift (vlakbij het oude bergstation van de König Laurin III stoeltjeslift). Een ondergronds bergstation was noodzakelijk voor een minimale visuele impact. Meer interessante info over de architectuur van het bergstation kun je hier lezen.

Het bergstation van de nieuwe gondel in Carezza zal nauwelijks in het landschap opvallen

Naast de vernieuwing van de König Laurin II lift wordt deze zomer ook de Tschein stoeltjeslift naar onderen doorgetrokken tot aan de Moser Alm, waardoor de gekunstelde verbinding via de Moser Alm babysleeplift verleden tijd is.

Overige projecten in Italië deze zomer

  • Drei Zinnen Dolomiten: 10-persoons gondel Helmjet (zie blog) (bevestigd)
  • Drei Zinnen Dolomiten: sleeplift Bruggerleite (bevestigd)
  • Roccaraso: 10-persoons gondel Pallottieri (bevestigd)
  • Ovindoli: 4-persoons stoeltjeslift Topolino (bevestigd)
  • San Martino di Castrozza: 4-persoons stoeltjeslift Cigolera - Cima Tognola (onzeker)
  • Asiago (Kaberlaba): 4-persoons stoeltjeslift Partut (onzeker)

Uitgestelde liftprojecten in Italië

Door de coronacrisis zijn helaas ook meerdere bouwprojecten vertraagd, waardoor de onderstaande skiliften op zijn vroegst pas eind 2021 operationeel zijn. Door de versoepelingen kan men nu op sommige locaties toch al deze zomer met de bouw starten, maar het tijdschema is hoogstwaarschijnlijk te krap. Een lijstje met projecten in Italië die zijn uitgesteld:

Lees ook:

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

pS10 juli 2020 · 17:04

is er nog iets bekend rond de Pilat afdaling/lift vanuit Ortisei naar de Seiser Alm ?

Henriadmin10 juli 2020 · 17:42

@pS zoals het er nu naar uitziet is deze afdaling klaar voor het winterseizoen 2021-2022.

Roy8311 juli 2020 · 09:07

Dus de Carezza komt nu echt? Die 2 persoons stoeltjeslift was wel heel traag, maar omdat er toch nooit iemand was had je geen wachttijden. Zal misschien voor het restaurant boven wel gunstig zijn, omdat je met een (op papier) zwarte afdaling naar beneden moet.

Ik zal komende winter eens kijken hoe het er allemaal uitziet. Dat de gondel vanuit Moena niet doorgaat, is niet zo erg. Ik twijfel echt of dat iets toevoegt. Moena kan helemaal geen extra parkeerplekken bieden, volgens mij en de parkeerplaatsen bij de huidige dalstations zijn echt heel dichtbij…

Wannabe Dolomietenkenner...
bartvwg11 juli 2020 · 15:15

In Sulden is er ook nog het Hintergrat-project wat mag uitgevoerd worden. Lift en nieuwe piste, ook wel Ortler-ronda genoemd als ik me niet vergis.
Geen idee voor wanneer het gaat zijn nu.
Én ook nog een bandje tussen Langensteinlift en Kanzellift dacht ik.
Hoop er begin december nog eens te gaan. 🤔
En in januari.🤔
En in maart. 🤔
Of zo. 🤔

Without deviation from the norm, progress is not possible.
Martijn.d13 juli 2020 · 20:04

Hier wordt aan de pilat afdaling gewerkt

wdj7524 juli 2020 · 11:17

Bijgaand de vorderingen van de König Laurin lift op 21 juli . Afgelopen februari nog een dag geweest, mooi skigebied.
Het lijkt er op dat er nog meer nieuwe liften komen in de toekomst!

Plaats een reactie