Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Hier kun je gratis annuleren voor de wintersport

Roel op 14 juli 2020·bewerkt op 28 oktober 2020· 14 reacties

Gratis annuleren bij een wintersportvakantie is geen vanzelfsprekendheid. Maar het coronavirus hangt als een donkere wolk boven de reiswereld, en reisorganisaties staan onder grote druk om hun reisvoorwaarden te versoepelen. Dat gebeurt ook, enkele reisorganisaties bieden inmiddels de mogelijkheid om gratis te annuleren voor de wintersport.

Reisorganisaties willen onzekerheid wegnemen

Wat worden de coronaregels in de skigebieden aankomende winter? Langzaam worden de contouren van de maatregelen zichtbaar en veel wintersporters willen nog steeds op wintersport (Lees de themapagina corona en wintersport). Reisorganisaties anticiperen daar steeds meer op, door gratis annuleren aan te bieden of de boekingsvoorwaarden te versoepelen.

Waar kun je gratis annuleren voor de wintersport?

Hieronder volgen de reis- en annuleringsvoorwaarden per reisorganisatie, zodat jij weet waar je aan toe bent als je hier de wintersportvakantie boekt:

  • Landal (update 28-10-2020): bij boekingen gemaakt tussen 21 september en 15 januari 2021 kun je gratis annuleren en krijg je 100% van het geld terug bij een negatief reisadvies, gesloten grens of quarantaineplicht bij aan- of terugkomst (meer informatie).
  • Snowtime Travel (update 23-10-2020): geld-terug-garantie binnen 14 dagen als de Nederlandse overheid code oranje of rood afgeeft voor de bestemming. Geldig voor alle reisdata tussen 27 november 2020 en 8 mei 2021. Daarnaast, zonder opgaaf van reden, gratis flexibele annuleringsvoorwaarden tot 3 weken voor aankomst. (meer informatie).
  • Belvilla (update 22-10-2020): gratis annuleren bij boekingen gemaakt vóór 1 november in alle landen, behalve Oostenrijk. Gasten kunnen tot 43 dagen voor de aankomstdatum kosteloos annuleren, geldig voor reizen vanaf 1 januari 2021. Voor een beperkt aantal accommodaties in Oostenrijk geldt een flexibele annuleringsregeling tot 15 dagen voor aankomst, het betaalde bedrag wordt toegevoegd aan een cadeaukaart;
  • Sportiek (update 19-10-2020): je krijgt 100% van het geld terug als de reis niet kan doorgaan vanwege ingestelde coronamaatregelen in Nederland en/of het land van bestemming. Gratis annuleren tot 14 dagen na boeking, gratis omboeken tot 6 weken voor vertrek (meer informatie);
  • Summit Travel (update 12-10-2020): gratis annuleren tot 6 weken voor vertrek voor een geselecteerd aantal arrangementen (geldt niet voor meegeboekte vluchten). Ook kun je kosteloos annuleren als 1 dag voor aankomst het skigebied gesloten is vanwege een corona-uitbraak en/of wanneer er een negatief reisadvies geldt. Je ontvangt dan je geld terug (meer informatie);
  • Travelski (update 8-10 2020): bij een negatief reisadvies ontvang je binnen 2 weken het geld terug, bovendien mogelijkheid om annuleringsverzekering af te sluiten waardoor je zonder reden kunt annuleren;
  • Top-Chalets (update 25-9-2020): als code rood of oranje wordt afgegeven of wanneer de accommodatie of alle in de skipas inbegrepen skigebieden zijn gesloten, wordt de boeking kosteloos geannuleerd en ontvang je het geld terug. Wordt het gebied code rood of oranje tijdens het verblijf, dan ontvang je voor de niet-genoten vakantiedagen het geld terug;
  • Sunweb (update 24-9-2020): als het reisadvies voor je bestemming binnen 2 weken voor vertrek op code rood of oranje staat, krijg je gegarandeerd je geld terug. Ook als je betaald hebt met een voucher. Dit geldt voor alle nieuwe vakanties met vertrek vanaf 15 december;
  • ChaletsPlus (update 24-9-2020): als je bestemming, het land waar je doorheen moet reizen, of je eigen woonplaats 3 dagen voor vertrek code rood of oranje krijgt, ontvang je het geld terug. Krijgt je bestemming code rood of oranje als je al op je bestemming bent en je besluit naar huis te gaan, dan krijg je voor niet-genoten vakantiedagen geld terug;
  • Chalet.nl (update 4-9-2020): bij code rood of oranje wordt de reis gratis geannuleerd en ontvang je binnen drie weken gegarandeerd het geld terug. Als je al op bestemming bent, krijg je voor niet-genoten vakantiedagen het geld terug. Daarnaast mogelijkheid om een annuleringsverzekering voor coronaredenen af te sluiten (meer informatie);
  • KRAS (update 4-9-2020): gratis omboeken tot uiterlijk 28 dagen voor de vertrekdatum;
  • Het Frankrijk Huis (update 7-9-2020): gratis annuleren tot 6 weken voor vertrek, of omboeken naar andere reisperiode, bij een groot aantal leveranciers van accommodaties, skipassen en skimateriaal. Geldig bij een negatief reisadvies, gesloten grens met Frankrijk of een regio in code oranje;
  • Interhome: gratis annuleren als er op de vakantiebestemming uitzonderlijke omstandigheden zijn die de uitvoering van de reis of het vervoer aanzienlijk beïnvloeden (onafhankelijk van het reisadvies), gratis omboeken tot 43 dagen voor de reis (meer informatie);
  • Wintertrex: wanneer de accommodatie of alle in de skipas inbegrepen skigebieden zijn gesloten, kun je je vakantie gratis annuleren. Dit geldt eveneens bij een negatief reisadvies van het RIVM of als de reis niet mogelijk is omdat het vakantieland de grenzen sluit. Ook wordt gegarandeerd terugbetaald, en alle betalingen zijn bij faillissement verzekerd. Verder gratis omboeken tot 6 weken voor reisbegin (was al zo);
  • Booking.com: mogelijkheid tot aanvinken van “gratis annuleren”. Tot wanneer dit geldt verschilt per accommodatie. Sommige accommodaties hanteren een versoepeld omboekingsbeleid;
  • TUI: geen gratis annuleren, wel versoepelde omruilgarantie (zie: omruilgarantie en coronamaatregelen);
  • Novasol: geen gratis annuleren, wel omboeken voor 75 euro tot 40 dagen voor vertrek;
  • Bizztravel: geen gratis annuleren, wel prijsgarantie (meer informatie);
  • Pharos Reizen: met GRATIS-ANNULEREN In het vakje Kortingscode, kun je meestal tot 30 dagen voor je vertrek je reis kosteloos annuleren;
  • DeJong Intra: geen speciale regelingen;
  • Tsjecho Reizen: geen speciale regelingen.

Corona-vouchers

Niet alle reisaanbieders zijn dus even vrijgevig. Verder is het goed om te weten dat er tot - in ieder geval - 31 december 2020 corona-vouchers met SGR-garantie worden uitgegeven. Als de reisorganisatie failliet gaat voordat je de voucher hebt gebruikt, krijg je de waarde terug.

Een reisorganisatie kan ook bij een ander garantiefonds zijn aangesloten, zoals STO Garant of het Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators (GGTO). Beiden fondsen geven geld terug als een aangesloten reisorganisatie failliet gaat. GGTO dekt uitgegeven vouchers tot 31 december 2020. Dit voucher is ook 12 maanden geldig en niet overdraagbaar. Lees verder op de website van de Consumentenbond voor meer informatie.

Aangezien voorwaarden tussentijds kunnen wijzigen, kunnen aan deze informatie geen rechten worden ontleend. Niettemin proberen we deze informatie uiteraard up-to-date te houden.

Meer lezen:

Roel
is sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman en redacteur. Dagelijks schrijft hij over zon, sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Hessel14 juli 2020 · 16:38

Ik lees veel “gratis annuleren tot eind augustus” of “tot veertien dagen na boeking”.
Dat is totaal onzinnig als de wintersport nog maanden weg is.
Dus wat doen die in dit lijstje?

bartvwg14 juli 2020 · 16:51

Ja wat Hessel zegt.
De titel was misschien beter geweest “gratis annuleren MAAR…” ;)
Ik vind de voorwaarden die er overal bij vermeld staan bijzonder magertjes uitvallen met de voorwaarden die ik bij enkele (mij bekende) hotelletjes kan krijgen. (meestal gratis annuleren tot de dag vooraf)

Without deviation from the norm, progress is not possible.
Leon10014 juli 2020 · 17:35

Ben er niet van onder de indruk, lijkt me niet echt flexibel. Begrijpelijk maar het zet me niet aan tot vlot boeken, vooral dat ‘omruilen’ vind ik niks, ik wil soms per se naar dat ‘ene’ skigebied en dan is omruilen toch echt minder. Dit jaar de Dolomieten al moeten laten gaan, daar wil ik toch echt wel naar toe aanstaand seizoen.

peterpos14 juli 2020 · 17:46

Ik verhuur een appartement in Dienten. Heb gratis annuleren uitgezet. Er zijn mensen die er voor kiezen om drie appartementen in verschillende gebieden te reserveren om twee van de drie vlak voor de deadline te annuleren. Het gevolg is dat jij als verhuurder dan nog maar een paar weken hebt om het opnieuw te verhuren.
Die mensen verzieken het dus voor anderen.

Peter Pos
Roelauteur14 juli 2020 · 18:58

Het is een overzicht van wat reisorganisaties op dit moment te bieden hebben op dit vlak. Sommigen hebben wel degelijk gratis annuleren waar je iets aan hebt (bv. Summit Travel, Booking), maar er staan er ook tussen die niks doen.

Mee eens, heel coulant zijn de meeste reisorganisaties nog niet. Maar zoals @peterpos zegt is dat, de mens kennende, ook weer niet heel vreemd…

Weerman, redacteur, skiër, Limburger
bartvwg14 juli 2020 · 19:50

Die mensen verzieken het dus voor anderen.

peterpos op 14 jul 2020 17:46

Daar heb je gelijk in.
Normaal en een beetje eerlijk doen, zo moeilijk voor zovelen…🙄

Without deviation from the norm, progress is not possible.
Marijnt15 juli 2020 · 08:59

Ja wat Hessel zegt.
De titel was misschien beter geweest "gratis annuleren MAAR…" ;)
Ik vind de voorwaarden die er overal bij vermeld staan bijzonder magertjes uitvallen met de voorwaarden die ik bij enkele (mij bekende) hotelletjes kan krijgen. (meestal gratis annuleren tot de dag vooraf)

bartvwg op 14 jul 2020 16:51

@bartvwg Rechtstreeks boeken en zeker als je er vaker bent geweest willen de hotels etc wel coulanter zijn dan wanneer de boeking via een reisorganisatie of een platform als booking.com gaat, dan verdienen ze er zelf al minder op waardoor ze ook minder coulant zullen zijn

*bericht bewerkt door Marijnt op 15 jul 2020 09:00

Juliette12316 juli 2020 · 21:36

Ik heb al geboekt voor 2021 naar het Zillertal omdat ik per se naar een bepaald hotel wil gaan en we met meer gezinnen gaan. Ik heb bij t hotel zelf geboekt en ik kan tot 21 dagen tevoren annuleren.

Bertje17 juli 2020 · 07:20

Wij hebben op booking.com met twee gezinnen geboekt in Skiwelt waarbij we gratis kunnen annuleren tot 4 weken voor vertrek. In ieder geval de zekerheid nu dat we een geschikte accomodatie hebben met halfpension in de voorjaarsvakantie :) Ik denk toch dat als je straks na de zomer wilt boeken het niet meevalt om nog wat te vinden waarbij je met twee gezinnen in dezelfde accommodatie zit die aan je wensen voldoet, in een redelijk groot skigebied en waarbij je ook nog eens redelijk gunstige annuleringsvoorwaarden hebt. Gelukkig hebben we wat leuks gevonden wat nog betaalbaar is ook. Nu eerst de voorpret ! :)

*bericht bewerkt door Bertje op 17 jul 2020 07:20

ik4 september 2020 · 17:59

Vorige week via booking.com een skivakantie geboekt in de voorjaarsvakantie met gratis annuleren tot 2 weken voor aanvang. Dan zien we tzt wel hoe het er voor staat. En of we kunnen en mogen gaan.

Eijsski5 september 2020 · 20:23

Als het zo is als afgelopen maart heb je er allemaal weinig aan. 6 maart Dolomieten ging niet door. omgeboekt 20 maart Portes du soleil ging ook niet door. Blijft echt koffiedik kijken want kan per dag veranderen en heb je dus niks aan periodes van weken.

epiquer8 september 2020 · 17:06

Het gaat erom wat de reisorganisator doet als de reis niet door kan gaan wegens corona. Of je dan je geld terug krijgt en niet een voucher… Waarom zou je de mogelijkheid moeten hebben om gratis te kunnen annuleren… Zodat de reiziger geen risico loopt? Als je als reiziger geen risico wilt lopen, dan moet je geen reis boeken.

*bericht bewerkt door epiquer op 08 sep 2020 17:07

joostsmit23 oktober 2020 · 13:57

In Oostenrijk voorzien de standaard voorwaarden van het hotelwezen erin dat je altijd gratis kunt annuleren indien je door officiële beperkingen de reisbestemming niet kunt bereiken. Ook code oranje ingesteld door de Nederlandse overheid of door Oostenrijkse overheid valt hieronder. Je kan e.e.a. hier nalezen:
https://www.wko.at/branchen/tourismus-freizeitwirtschaft/hot…

Vanuit ons sportchalet met appartementen in Viehhofen houden we ons aan deze regels, daarbovenop bieden we deze winter dat je zonder opgave van redenen 1 maand voor aankomst gratis kunt annuleren. We zullen er samen wat van moeten maken deze winter, dat vraagt om een beetje flexibiliteit aan beide kanten.

Natuurlijk is het prettig (en soms zelfs van voortbestaansbelang) voor het gastgevende bedrijf indien de (aan)betaling, voor een verblijf wat helaas niet door heeft kunnen gaan, mag blijven staan tot een volgende boeking in stabielere tijden. Maar dat is geen voorwaarde, de gast beslist.

*bericht bewerkt door joostsmit op 23 okt 2020 14:01

Tiny-M23 oktober 2020 · 14:13

@joostsmit ik haal dat niet helemaal uit de voorwaarden. Alleen wanneer het een gast onmogelijk gemaakt wordt om te reizen. Oranje is niet onmogelijk, maar het wordt wel afgeraden. Sommigen zullen flexibel zijn, anderen minder. Ik boek in ieder geval last minute dit jaar, afhankelijk van wat er mogelijk is.

Plaats een reactie