Welk skigebied....we komen er niet uit

Ik zit al weken te zoeken maar ik kom er maar niet uit. (Vinden het leuk om iedere keer andere skigebieden te proberen…).

Gezin, 1 kind 8.5 (skiet vanaf 3.5 jaar, komt alle pistes af en skiet voor NL begrippen goed volgens de Oostenrijkse juf afgelopen kerst)
maar maken het zelf niet te gek…)we gaan minimaal 2 en soms 3x per jaar op wintersport (kind heeft nog steeds skiles overigens, de taal van de skiles maakt niet)

Maar we zoeken dus een prettig gebied, (liefst wel Oostenrijk/Italië, ivm dat we tegenwoordig altijd lekker luxe halfpension boeken en dat zie je in Frankrijk bijna niet). (in Frankrijk, Grand Massif, Sybelles, PDS, Valfrejus al bezocht)

Alleen met de carnaval is het gewoon overal veel drukker op de piste en dat vinden we wel minder (wordt er nerveus van, die mensen die rakelings langs je schieten maar hoe druk is druk…). We zijn ook vaker in Ost-Tirol geweest…en das heerlijk rustig, nadeel gebieden te klein (maar geen probleem met hele jonge kinderen…), Maar inmiddels zoeken we meer KM.

Ik had een beetje de pijlen gericht op de volgende gebieden om uit te proberen…

-Hoe is skiwelt Wilder Kaiser Brixen tal (bij Sol/Scheffau).

  • Kaprun, Zell am See, Saalbach/Hinterglemm (aan de kant van Viehoven)? Hoe is het daar kwa drukte? (Kaprun en Zell am See lijkt mij drama met de carnaval) (wellicht is Kaprun beter met Pasen om te bezoeken?)

  • Nassfeld/Hermagor

-Ski Lungau gebied ( St Michael in Lungau)

De volgende gebieden/ plaatsen hebben we al gehad
-Alpbachtal (vorige jaar carnaval geweest en beviel goed…maar willen wat anders, komen er zeker nog eens terug, denk volgend jaar)

Zillertal
-Kaltenbach ( in mijn jonge jaren voor 2000 5* ofzo)
-Gerlos (gedaan toen ze nog niet leerplichtig was in maart.,met carnaval lijkt mij het hier extreem druk…)
-Zell am Ziller 2x (1* met de kerst , 1* buiten de vakanties…vonden we niet zo leuk)

Ost-Tirol (lekker rustig!)
Sillian,Lienz, Kals Matrei (best leuke gebieden maar km erg beperkt, dochter heeft skiles dus we moeten dan ook in het gebied blijven), zijn er 2* geweest en we hebben het gezien (en je kunt er geen tochten maken)

Wie o wie denkt mee of heeft andere suggesties? Naar een fijn gebied dat niet mega mega druk is maar wel voldoende km (voor ons)

Ik heb geen enkele ervaring in het hoogseizoen, maar denk dat je Skiwelt, Saalbach, Zell Am See, Zillertal en Alpbachtal vooral drukke gebieden noemt. Wel drukte die ze in de meeste gebieden relatief goed aan kunnen.

Qua km’s, en iets meer rust --> Bad Klein Kirchheim? Iets verder rijden (maar ja, dat heeft correlatie met de drukte)…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb geen enkele ervaring in het hoogseizoen, maar denk dat je Skiwelt, Saalbach, Zell Am See, Zillertal en Alpbachtal vooral drukke gebieden noemt. Wel drukte die ze in de meeste gebieden relatief goed aan kunnen.

Qua km’s, en iets meer rust --> Bad Klein Kirchheim? Iets verder rijden (maar ja, dat heeft correlatie met de drukte)…

Roy83 op 25 jan 2023 10:28

Owja Bad klein Kirchheim had ik ook al op de to do lijst staan (maar had geen geschikte accomodatie kunnen vinden), gebied heeft zeker onze interesse 100 km piste is prima (hoeven geen mega gebied, maar 22 km zoals bij Sillian is nu te klein geworden) ,. We zoeken vooral plekken waar je niet “omver” gekacheld wordt door de drukte.

Alpbachtal vonden we vorige jaar carnaval prima te doen kwa drukte (maar kan heel slecht inschatten hoe vol andere gebieden zijn…)

Afgelopen kerst zeg ik wel fotos uit gebieden dat ik dacht dit is in polonaise de berg af (maar ja toen was de temperatuur ook drama…)

Dan is Hochkönig misschien ook wel een optie?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb de laatste jaren 3x Val Gardena (vanuit Selva) gedaan in de kerst/nieuwvakantie (mss. niet zo druk als met carnaval maar toch ook een schoolvakantie) en dat viel altijd heel goed mee qua drukte. Daar kan je toch wel wat kms maken.

Wij komen al heel lang in het Zillertal:
Zell am Ziller vinden wij dan wel een heel leuk gebied! Niet TE druk in de voorjaarsweek/carnaval, vooral als je een beetje de reguliere pauze tijden lekker gaat skien…
Les is prima op de Rosenalm als startpunt, tochten maken kan helemaal naar Konigsleiten en Krimml, ben je wel ff zoet mee als je om 15:00 weer terug wil zijn. Pistes goed te doen, veel rood maar enkele hele leuke afdalingen oa langs de Schnitzelhutte. Voor ons en onze kinderen is dit echt een heel fijn skigebied.

Heiligenblut vinden wij een heel mooi gebied! Kan je misschien nog eens toevoegen aan je lijstje; zeker minder druk!

Nassfeld gaan wij deze voorjaarsvakantie naartoe… die keuze hebben wij nu gemaakt en zijn heel benieuwd!

Kaltenbach is veeeeeeel drukker dan Zell am Ziller, veel blauw en dus veel beginners die als een dwaas lamgs je heen skien… Wij komen daar inmiddels niet meer!
Hoch-Fugen, de doorsteek vanaf Kaltenbach of rechtstreeks Hochfugen is wel weer leuk en goed te doen in deze week.

Heiligblut staat voor kerst 2023 op het programma:-).

Hoch koning goede tip, thanks die had ik nog niet gevonden.

Afraders kwa drukte mogen jullie ook vermelden hoor. (Ja Kaltenbach was in 1995 al druk…dus daar waren we ook zeker niet van plan om heen te gaan, en de pistes liggen daar min of meer naast elkaar dus weinig afwisseling).

Hoeven ook totaal geen apres ski…

Wij halen dochter altijd op met les tussen de middag (af en toe heb je geluk dat er lestijden van 10-13u zijn ofzo (zoals ik al zag in Nassfeld) dat heeft onze voorkeur dan kunnen we na de pauze nog lekker met zijn 3tjes op pad, dat doe je na 15u niet meer zo snel.

Heiligblut staat voor kerst 2023 op het programma:-).

Hoch koning goede tip, thanks die had ik nog niet gevonden.

Afraders kwa drukte mogen jullie ook vermelden hoor. (Ja Kaltenbach was in 1995 al druk…dus daar waren we ook zeker niet van plan om heen te gaan, en de pistes liggen daar min of meer naast elkaar dus weinig afwisseling).

Hoeven ook totaal geen apres ski…

Wij halen dochter altijd op met les tussen de middag (af en toe heb je geluk dat er lestijden van 10-13u zijn ofzo (zoals ik al zag in Nassfeld) dat heeft onze voorkeur dan kunnen we na de pauze nog lekker met zijn 3tjes op pad, dat doe je na 15u niet meer zo snel.

orkaan1983 op 25 jan 2023 11:55

Dat laatste vinden wij ook echt een voordeel nu de kinderen zelf al wat kunnen skien. Om 13:00 hebben ze er al 3uur op zitten kwa lessen, samen lunchen en dan wie wat nog wil doen kan de berg weer op! Voordeel van nassfeld (en Zell heeft dat ook) is dat de lessen beginnen en eindigen bij een middenstation met leuke restarantjes… Wij komen daar dan ook weer terug en opa en oma (vooral oma) kan dan eventueel lekker op t terras blijven zitten terwijl de blauwe piste gebruiikt wordt door de (klein)kinderen…

Grappig dat jullie dan ook naar Heiligenblut gaan.

Alpbachtal zijn wij ook benieuwd naar; heb je tips?

Bad Kleinkirchheim eveneens, maar ook geen ervaring mee. Wij vinden het ook niet erg om wat verder te rijden, dus deze gebieden in karinthie/zuid oostenrijk staan ook op ons lijstje!

Alpbachtal zijn wij ook benieuwd naar; heb je tips?

Wat wil je weten? Dit jaar voor het 17e jaar op rij daar naartoe (OK, 1 jaar - 2021 in september, tja corona in de wintertijd) dus we kennen het daar wel een beetje.

Wie o wie denkt mee of heeft andere suggesties? Naar een fijn gebied dat niet mega mega druk is maar wel voldoende km (voor ons)

orkaan1983 op 25 jan 2023 10:19

Sankt Anton am Arlberg ? https://www.wintersport.nl/dorpen/st_anton_am_arlberg…

Of wellicht Serfaus Fiss Ladis (SFL) https://www.wintersport.nl/skigebieden/serfaus

zeker SFL staat bekend als erg familie vriendelijk gebied.

*bericht bewerkt door Sling op 25 jan 2023 13:16

Hi, Wij gaan al 7 jaar naar Fieberbrunn in de voorjaarsvakantie. De voordelen van een klein gebied gecombineerd met de mogelijkheden om een tocht te maken (aangesloten op saalbach/hinterglemm/leogang/zell am see/kaprun.

Waarom Zwitserland niet overwegen? Drukte is daar bijna niet, hotels met half-pension genoeg.
Paar tips:

  • Davos/Klosters
  • Arosa/Lenzerheide, Lenzerheide kant
  • Quatre Vallees, Nendaz
  • Val d’Anniviers
  • Flims/Laax
    Dit zijn allemaal grote gebieden 200km+. Ook in het midden segment zijn leuke gebiedjes te vinden zoals Flumserberg en Crans Montana.
    Zermatt en Sankt Moritz zijn ook heel groot, maar ik denk ook de duurste van de Alpen.
    De grotere gebieden in Oostenrijk zijn allemaal stikdruk met carnaval.
It's all about the turns duuuuuude!

Serfaus-Fiss-Ladis voldoet op een heleboel punten aan jullie wensen vermoed ik, behalve de drukte. Het gebied is in de vakanties erg druk is onze ervaring.

Alpbachtal zijn wij ook benieuwd naar; heb je tips?

Wat wil je weten? Dit jaar voor het 17e jaar op rij daar naartoe (OK, 1 jaar - 2021 in september, tja corona in de wintertijd) dus we kennen het daar wel een beetje.

PaulPalmpje op 25 jan 2023 13:00

Of het idd een beetje te doen is met de voorjaarsvakantie…
Of er een betaalbare accomodatie te vinden is voor 5 personen (2 slaapkamers, 5 bedden)
Of het gebied voor de gevorderden ook leuk genoeg is (papa/mama/opa/oma)

Heb in Niederau al eens gekeken, daar is het dichtbij de piste wel redelijk te doen of is het toch beter om in Auffach of elders te gaan zitten? Voorwaarde is dan dat je makkelijk met de auto naar de plek moet kunnen rijden waar de skischool ook start en dat wij dan daar zelf genoeg fijn kunnen skien terwijl de kinderen op les zijn…

Zwitserland schrokken wij van de prijzen…vandaar dat die niet als optie staat. (Liever 2x vakantie dan in 1x alles uitgeven)…

Alpbach vonden wij als ervaren skiërs (iig als ik voor mijzelf spreek genoeg te doen). Leuke afdalingen naar Alpbach (en de rode omlaag naar Inneralpbach vonden we ook lekker, skiwegen ben ik sowieso geen fan van), ook vanaf de Schatzberg naar Auffach heerlijk geskiet (laatste stuk in onze ogen super zen, brede rode piste tussen de bomen (al vind ik de piste meer blauw maar dat maakt ons niet uit). Fijne piste is een fijne piste en die kleur die hij dan heeft …is bijzaak.

We namen de lift bij Alpbach omhoog Wiederberghorn bahn, (hadden onze accomodatie op 18 km afstand) gingen dus met de auto naar de gondel. Daar zit op de berg ook de skischool.

Ook leuke (kinder) fun snowparken…waar onze dochter helemaal weg van was…

Wij vonden de drukte prima te doen (gezellig aantal mensen maar absoluut niet storend op de piste, dus genoeg ruimte op te piste zonder overhoop geskiet te worden). Het is ook een lang gebied over meerdere hellingen dus mensen zijn erg verspreid. Ochtends bij de gondel is het uiteraard iets drukker want iedereen moet op tijd x bij de lessen zijn… Haha maar dat is volgens mij overal wel zo in de vakanties. Voor de rest hadden we nergens daarna een noemenswaardige rij.

Dus wij gaan er zeker binnen nu en 2 jaar naar terug:-)

*bericht bewerkt door orkaan1983 op 25 jan 2023 15:51

Wij waren in de kerstvakantie in skiwelt en rondom Soll viel het ons mee met de drukte. geen wachttijden bij de liften, voldoende ruimte op de piste. Tegelijkertijd was het in Ellmau, Brixen en Westendorf wel erg druk. Ook Going is altijd vrij rustig omdat dit een beetje een uithoek van skiwelt is. Dus ook in drukke gebieden kun je de (relatieve) rust opzoeken.
Kithbuhel en Zell am See zijn altijd erg druk; maar Saalbach-Hinterglemm valt wel weer mee.

Hochkonig, bad gastein, schladming….

Ook te combineren (als je het niet erg vindt even de auto te pakken).

Ik vind het prachtige gebieden, de drukte valt enorm mee en je hoort niet veel Nederlanders.

Mooie (lange) pistes ook!

Totales Vollidiot

Bij Heiligenblut zaten we ook iets van het dorp af in Grosskirchheim. We hebben daar bij Nederlanders in een appartement gezeten, heel gezellig en met een hottub! Ook de nederlandse eigenaar kan goed skien, boarden, toerskien en is altijd bereid om te helpen als je een dagje op pad wil… zo heb ik al eens een ochtend prive les met boarden gehad van hem en zijn we samen de pioste af gegaan en zo het prachtige landschap ontdekt…

Bij Alpbach omhoog is dus de uitgangspositie in het skigebied… is toch wat makkelijker aanrijden dan Nassfeld, waar we straks dus heel erg benieuwd naar zijn…

-Hoe is skiwelt Wilder Kaiser Brixen tal (bij Sol/Scheffau).

Leuk!
heb 2 jaar met carnaval in Westendorf gezeten, en vorig jaar (ook met carnaval) zaten we in Ellmau, ja, met carnaval wat druk, maar moet zeggen dat t vooral merkbaar was met de keuze om iets te boeken (kan mij voorstellen dat t nu voor de carnavalsweek erg lastig is) in het gebied vond ik t vaak wel mee vallen, je hebt in t gebied een aantal bekende knelpunten waar je redelijk omheen kan werken. Dit jaar gaan we weer naar Ellmau (maar onze vakantie valt nu een keer niet tegelijk met carnaval).

Afgelopen kerst weer in Lungau geweest (en hiervoor ook al 7 of 8 keer in dit gebied geweest in het voorjaar). Voordeel is dat je 4 gebieden dichtbij elkaar hebt, dus genoeg kilometers. St. Michael/Mauterndorf is fijn gebied, niet al te groot, zelfde geldt voor Fanningberg. Beide gebieden in voorjaar niet druk. Obertauern is heerlijk, veel variatie, kortere pistes wel iets drukker. Katschberg/Aineck is ook een fijn gebied voor ieder wat wils en is wel iets drukker dan St. Michael, maar prima te doen in voorjaar.

Hochkonig, bad gastein, schladming….

Ook te combineren (als je het niet erg vindt even de auto te pakken).

Ik vind het prachtige gebieden, de drukte valt enorm mee en je hoort niet veel Nederlanders.

Mooie (lange) pistes ook!

Kdtl op 25 jan 2023 15:57

Dit zijn alle 3 echte top gebieden die in Nederlandse vakantie periodes prima te doen zijn. Lijkt mij gezien jullie eisen lijst en ervaring erg mooie opties!

Moest in eerste instantie ook aan Bad Kleinkirchheim denken. Lungau is voor jullie ook een supertip en als ik mag aanvullen lijkt Nauders in combinatie met Schoneben-Haideralm een prima optie 👌

Carnaval is top hoogseizoen in AU, CH en FR. En ook in de Dolomieten, want de Duitsers gaan daar graag naar toe.

Italië heeft geen schoolvakantie tijdens carnaval. Dus is extreem veel rustiger en minder duur dan de andere Alpen landen. Dus: naar het NW en W van Italië!

Een witte je een beetje goed zoekt vind je ook lekker betaalbare B+B en pensions.

Bardonecchia en Sauze d’Oulx. Mooie gebieden, er is net 80 cm sneeuw gevallen, 1000 km vrijwel alleen snelweg.

La Thuile, Valtournenche, Cervinia en vooral Gressoney (Aostadal). Iets verder rijden naar goed te doen.

Madesimo.
Livigno (wel lange reis).

*bericht bewerkt door Onnem op 25 jan 2023 21:29

The older I get, the better I was

Bedankt alvast voor alle tips,

Heb zeker al wat nieuwe gebieden op het to do lijstje toegevoegd voor de komende ski vakanties… :-). Willen met pasen nog een short ski (dochter heeft studiedag “3de” paasdag…ideaal)

Prachtig foto bericht uit Monterosa https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=48&t=53482…

En WAT een prachtig bericht op ons eigen forum. https://www.wintersport.nl/dorpen/gressoney/forum/topic/1946…

The older I get, the better I was

Nog een video

The older I get, the better I was

Iemand bekend met het gebied Folgaria kwam ik ook nog tegen maar online weinig informatie erover te vinden. Is uiteraard geen mega gebied maar het lijkt kwa km wel voldoende voor ons.

Bedoel je Folgaria of Folgarida?

Folgarida valt onder Skiarea Campiglio Dolomiti di Brenta.
Vanuit Folgaria kun je naar Madonna di Campiglio en het skigebied van Pinzolo. Bij elkaar toch 150km piste.
Het is een mooi gebied. Echt italiaans, dus mooi weer, goed eten en enigszins betaalbaar.

Folgaria is kleiner en ligt een stuk zuidelijker. Ken ik persoonlijk niet.

*bericht bewerkt door Matthieu op 26 jan 2023 16:05

Aftellen maar!

Iemand bekend met het gebied Folgaria kwam ik ook nog tegen maar online weinig informatie erover te vinden. Is uiteraard geen mega gebied maar het lijkt kwa km wel voldoende voor ons.

orkaan1983 op 26 jan 2023 15:56

Ik ken het gebied. Ik vind het erg ver rijden voor niet zo’n bijzonder gebied.
Marilevva moet je zeker niet zitten, dat is een Italiaanse poging om Flaine na te bouwen, maar dan een beetje mislukt ;)

Als je dan toch naar de Dolomieten wil dan zou ik eerder kiezen voor Sesto (Sexten).

Maar nogmaals: vooor rust tijdens de krokus kies je voor Piemonte en Aosta.
Minder vermoeiende reis, authentiek, heerlijk eten, eindeloze pistes met enorm veel sneeuw, vriendelijke mensen, zeer vriendelijke prijzen, mooie B+B en appartementen voor schappelijke prijzen.

Genoeg verslagen te lezen op wintersporters https://www.wintersport.nl/skigebieden/monterosa/ervaringen… https://www.wintersport.nl/forum/topic/526477 https://www.wintersport.nl/dorpen/sauze-d-oulx/ervaringen… https://www.wintersport.nl/skigebieden/bardonecchia/ervaring…

PS: nog een tip weliswaar in Frankrijk: Valloire. Geweldig mooi oud dorp, geweldig skigebied, on-frans vriendelijke mensen en prijzen. Ik ben er vorig jaar geweest, tijdens de krokus. Was verbazingwekkend rustig, ook de reis.
Er loopt nu net een enorm topic over dit gebied, 5 pagina’s ervaringen https://www.wintersport.nl/dorpen/valloire/forum/topic/52860…

*bericht bewerkt door Onnem op 26 jan 2023 17:01

The older I get, the better I was

Ik bedoelde Folgaria (70 km pistes)

maar Folgarida had ik ook al gevonden. Als je idd die combipassen met Madonna di Camp
…etc etc neemt zit je op 150 km aan eengesloten.

(Partner rijd heel graag auto…overigens :-)).

Moet wel zeggen dat ik zoek op pakketreizen via de bekende aanbieders, Sunweb, tui, snowtrex, summit. (Dus hotel/pension met ontbijt en diner en eventueel skipassen) Los heb ik nog nooit betere deals kunnen vinden… (En voor aankomende carnaval zijn we natuurlijk ontzettend laat haha maar zo zijn we ook in het rustige Oost Tirol gekomen).

3 Zinnen Dolomieten stond al op de to do lijst:-) (we konden de pistes vanuit Sillian zien liggen…hoopten altijd op een lift verbinding…helaas is die er nog niet gekomen…en of ie ooit komt…)

Plaats een reactie