Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Hij volgt zijn GPS... en zit een nacht vast op een bergcol

Rogier op 02 december 2020· 10 reacties

GPS auto bergen vast bergcol
Volg nooit zomaar blind de GPS van je auto als je door de bergen reist

De Franse bergredding (maar ongetwijfeld ook de redders in andere Alpenlanden) hebben er elke herfst en winter mee te maken. Automobilisten en vrachtwagenchauffeurs die hun GPS volgen ongeacht afgesloten wegen en vast komen te zitten. Afgelopen maandag (30 november) was het weer eens zover voor de bergredders uit Jausiers in de Franse Zuidalpen. Een 28 jarige automobilist uit de Elzas probeerde ondanks de verbodsborden over de Col de La Bonette (2715 meter ) heen te rijden. Dat lukte logischerwijze niet.

Gered door de bergredding

Halverwege de col kwam de jongeman vast te zitten. Hij overnachtte in zijn auto. Om 6:30 belde hij de bergredding die hem op pikte. Zijn auto is door een takelwagen wegesleept. Dit verhaal loopt relatief onschuldig af. Maar in 2017 is een automobilist overleden nadat hij met zijn caravan (!) over dezelfde gesloten bergcol heen probeerde te rijden en over een ijsplaat wegslipte.

Verbodsborden opvolgen

De bergredding waarschuwt na dit ongeluk nogmaals dat het van het grootste belang is je aan de verbodsborden te houden. Lang niet alle cols worden met slagbomen of betonblokken afgezet, regelmatig mogen locals, medewerkers van skigebieden, boeren en herders (allen met speciale ontheffing) nog gebruik maken van een stuk weg ook al is deze afgesloten. Deze mensen hebben dan ook voertuigen welke zijn uitgerust om over dit soort wegen te rijden. Maar ga er niet van uit dat als andere wel doorrijden na een verbodsbord dat jij dat ook kan. Ook niet als het terrein er nabij het verbodsbord nog zomers uit ziet. Hogerop de col kan het namelijk al diep winters zijn. Het is heel simpel: als er een verbodsbord staat hou je hieraan.

Een aanrader is ook sowieso om een reisplanner te gebruiken welke in real-time bijhoudt welke wegen geopend en gesloten zijn. Zo weet je zeker dat je GPS je niet over een verkeerde col heen stuurt, en zelfs met dit soort slimme-GPSen is het niet dom om ook even op de kaart te kijken. Veel hoge bergcols zijn 's winters gesloten.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Elly32 december 2020 · 21:29

🙈🙈

Dienten Die Alte schule
Ferdinand2 december 2020 · 22:19

Nog even voor de goede orde: een verbodsbord is rond en heeft een rode rand: “je mag niet…”

Een gebodsbord is rond en blauw: “je moet…”

Nu staat het sneeuwkettingenbord in Frankrijk en Italië ook nog wel eens ‘s zomers langs de weg. In Oostenrijk wordt het bord dichtgeklapt (vouwbaar).

fijne site hè, dat wintersport.nl?
Rogierauteur2 december 2020 · 22:26

In Frankrijk is ie ook vouwbaar. Als ie open blijft staan staat er vaak iets onder als: par temps de neige / verglas (bij sneeuw of ijzel)

Click. Click. Peace
Henrike3 december 2020 · 12:17

Gebeurd vaker dat borden genegeerd worden… Stelvio…

It is an amazing world
Vivace3 december 2020 · 13:28

HIj heeft het toch maar geprobeerd he.

Hoe krijgen ze zoiemand eigenlijk naar beneden? Even ergens omdraaien zit er niet in met zo’n lange trailer, de hele weg achteruit stoten is het ook niet.
Even het leger bellen en laten airliften?

Glide on!
BijvanderF3 december 2020 · 13:57

lijkt mij dat een “local” de truck redelijk eenvoudig achteruit terug rijd. Deze trucker heeft de binnenbocht genomen, anders krijg je de oplegger niet op die locatie. Overigens kan zo’n truck vaak meer dan de chauffeur durft

Terug on topic: beetje 28 jarige automobilist rijd toch wel met googlemaps, over het algemeen kent die de gesloten wegen wel aardig.

Rogierauteur3 december 2020 · 14:14

Gebeurd vaker dat borden genegeerd worden… Stelvio…

Henrike op 03 dec 2020 12:17

Haha ziet er een beetje uit als een verkeerd ingesneden MTB bocht ;-) maar goed dat ie hier al vast liep 20 km verder zou ie in het luchtledige hangen ;-) Over het kunnen rijden van sommige chauffeurs, deze hebben wel vaak papieren opzak waardoor ze toestemming hebben hier te rijden. Niet iedereen kan dit.
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/425990/indrukwekk…

Click. Click. Peace
Vivace3 december 2020 · 15:10

lijkt mij dat een “local” de truck redelijk eenvoudig achteruit terug rijd. Deze trucker heeft de binnenbocht genomen, anders krijg je de oplegger niet op die locatie. Overigens kan zo’n truck vaak meer dan de chauffeur durft:

BijvanderF op 03 dec 2020 13:57

Ik zou niet graag de eigenaar/verzekeraar zijn van de goederen in deze truck als opeens de berm het niet houdt omdat je met je wielen gaat steuen buiten het wegdek, laat staan de baas die met een verwrongen oplegger achterblijft.
Een normale vrachttruck is in dat opzicht veel kwetswaarder dan zo’n zand-dumptruck (en de lading kan ook ook heel wat minder hebben).
@Rogier
Voor bouwwerkzaamheden is het idd al moeilijk genoeg, maar daar leggen desnoods extra tijdelijke wegen voor aan om veiliger boven te raken.

Hier in België trouwens ook: om windgeneratoren te bouwen moeten er vaak extreem lange en zware trailers naar een plek in het midden van een veld rijden dewelke normaal gezien enkel per tractor bereikbaar is.
(prettig gevolg als fietser = na de oplevering blijven vaak best goede gravel-paden achter, waar voorheen enkel onverharde tractorsporen waren).

ivm de truck op de Stelvio: uiteindelijk heeft de brandweer een met houten balken een soort helling gemaakt zodat de trailer net genoeg speling had om een stuk omhoog kon rijden. daarna zullen ze wel ergens omgekeerd zijn.

on-topic: er zijn volgens mij best nog veel GPS toestellen (vooral vast ingebouwde) die niet eens hun kaarten automatisch updaten (en in het slechtste geval alleen met een betalende update in de garage verder kunnen).
Een beetje trucker heeft echter een high-end tomtom aan zijn ruit plakken of ten minste zijn GPS met Waze.

Glide on!
Henrike4 december 2020 · 07:11

GPS is door de jaren heen ontzettend veel beter geworden. Toch blijft het credo… Zelf blijven nadenken!

Laarste rariteit was bovenop de Lukmanier pass.
Ga verder op veerboot. Hoe dan!? Geen water te zien.

It is an amazing world
Hooykaas4 december 2020 · 18:30

Het blijkt in deze tijd toch moeilijk voor sommige om logisch te blijven denken.

Plaats een reactie