Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Weer een nachttrein erbij voor de Alpen: Green City Trip

Roel op 20 oktober 2021· 13 reacties

null

Na de Nightjet, de Sneeuw-Thalys en de Alpen Express is er nu een nieuwe nachttrein die interessant is voor wintersporters. Sinds vorige week heeft de slaaptrein van de onderneming Green City Trip de eerste rit gemaakt. Deze trein rijdt komende winter onder andere naar Innsbruck en Verona.

Drie effectieve skidagen

Met de nieuwe nachttrein ontstaat een nieuw alternatief voor mensen die op een milieuvriendelijke manier willen reizen. Het betreft een nachttrein die verspreid over de winter rijdt, waarbij 2 overnachtingen in een slaapcoupé zijn inbegrepen (retour), 2 overnachtingen in een hotel naar keuze, en het onbeperkt meenemen van bagage. Je kunt vertrekken vanuit Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Arnhem, Den Haag en Breda en er is keuze uit 6-, 4- of 2-persoonscoupés.

Het voordeel van het arrangement is dat je effectief drie skidagen hebt. Je arriveert 's ochtends vroeg, kunt drie bijna volledige dagen skiën, en reist op dag vier in de avond weer terug naar Nederland.

Skibestemmingen

Naar Innsbruck reis je ook al met de Nightjet. Met Green City Trips kan het vanaf 269 euro. Skigebieden in de omgeving zijn er genoeg. Denk alleen al aan de skigebieden rondom Innsbruck die vallen onder SKI plus CITY Pass, zoals de Stubaier Gletscher, Kühtai of Axamer Lizum. De vertrekdata zijn: 27 oktober, 11 november, 27 december, 2 januari, 13 januari, 20 januari, 27 januari, 11 februari, 22 februari, 6 maart, 14 maart, 18 maart, 22 maart en 26 maart.

Een wat minder voor de hand liggende bestemming is Verona in Italië. Naar Verona reis je vanaf 229 euro. Skigebieden op relatief korte afstand zijn Folgaria - Lavarone, Paganella Ski - Andalo en Monte Bondone. De vertrekdata zijn: 27 oktober, 11 november, 2 januari, 13 januari, 27 januari, 11 februari, 6 maart, 14 maart, 18 maart en 26 maart.

Ticket-only

Overigens kun je ook tickets zonder arrangement boeken, dan zitten er alleen 2 overnachtingen in de slaapcoupé bij en bagage. De vanafprijzen bedragen dan 159 euro. Meer informatie over de Green City Trip lees je hier.

Lees meer over de trein en wintersport.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Super cool!
Ik houd niet van lang auto rijden, en als je alleen(of met kinderen) bent vind inherent al helemaal niets.
Mooi alternatief voor vliegtuigen.
Ik wou dat er zoiets bij mij in de buurt was.

*bericht bewerkt door Slim op 20 okt 2021 15:16

Zo dan. Best leuk die trein maar de prijzen lopen wel enorm op als je er wat extra’s bij wil.
Ik kom uit op €1260 voor twee personen. Dat is dus de treinreis, 2 hotelovernachtingen met ontbijt.
Dan komt er nog een skipas, lunch en avondeten bij (en drankjes).
Ik vind dat bepaald niet goedkoop.

Aftellen maar!

Zo dan. Best leuk die trein maar de prijzen lopen wel enorm op als je er wat extra’s bij wil.
Ik kom uit op €1260 voor twee personen. Dat is dus de treinreis, 2 hotelovernachtingen met ontbijt.
Dan komt er nog een skipas, lunch en avondeten bij (en drankjes).
Ik vind dat bepaald niet goedkoop.

Matthieu op 21 okt 2021 10:20

Als je met de auto of het vliegtuig gaat heb je toch ook verblijfskosten, skipas, eten en drinken?
Als je een uitspraak wil doen over of de treinreis goedkoop of niet is, moet je het vergelijken met de kosten van hoe je anders zou reizen.

Annoying skiers since 2003

Ik bedoel de extra’s bij het boeken van de trein zoals een eigen coupe. Die zijn fors aan de prijs waardoor de totaalprijs flink oploopt.

Aftellen maar!

Zo dan. Best leuk die trein maar de prijzen lopen wel enorm op als je er wat extra’s bij wil.
Ik kom uit op €1260 voor twee personen. Dat is dus de treinreis, 2 hotelovernachtingen met ontbijt.
Dan komt er nog een skipas, lunch en avondeten bij (en drankjes).
Ik vind dat bepaald niet goedkoop.

Matthieu op 21 okt 2021 10:20

Als je met de auto of het vliegtuig gaat heb je toch ook verblijfskosten, skipas, eten en drinken?
Als je een uitspraak wil doen over of de treinreis goedkoop of niet is, moet je het vergelijken met de kosten van hoe je anders zou reizen.

sterko op 22 okt 2021 00:00

Als je naar deze regio’s met de auto gaat met 2 personen en je boekt een hotel met ontbijt in dezelfde categorie dan ben je gewoon voor een €500,- al klaar. Het verschil is dus wel heel erg groot. Je kan in de trein misschien alleen iets comfortabeler slapen, al valt dat met mijn 1.96m ook niet mee in treinbedden van 1.80m.

Daarnaast moet je nog meerdere keren met al je materiaal slepen. Eerst moet je naar een lokaal station, daar de spullen in en l uit de auto mee de trein in nemen, overstappen op de slaaptrein uit de slaaptrein weer de bus of taxi in, je loopt dus 5x met je spullen te sjouwen. Bij een vergelijkbare prijs als met de auto misschien het overwegen waard, bij meer dan dubbele prijs zeker niet.

Born to Ride

Zo dan. Best leuk die trein maar de prijzen lopen wel enorm op als je er wat extra’s bij wil.
Ik kom uit op €1260 voor twee personen. Dat is dus de treinreis, 2 hotelovernachtingen met ontbijt.
Dan komt er nog een skipas, lunch en avondeten bij (en drankjes).
Ik vind dat bepaald niet goedkoop.

Matthieu op 21 okt 2021 10:20

Als je met de auto of het vliegtuig gaat heb je toch ook verblijfskosten, skipas, eten en drinken?
Als je een uitspraak wil doen over of de treinreis goedkoop of niet is, moet je het vergelijken met de kosten van hoe je anders zou reizen.

sterko op 22 okt 2021 00:00

Als je naar deze regio’s met de auto gaat met 2 personen en je boekt een hotel met ontbijt in dezelfde categorie dan ben je gewoon voor een €500,- al klaar. Het verschil is dus wel heel erg groot. Je kan in de trein misschien alleen iets comfortabeler slapen, al valt dat met mijn 1.96m ook niet mee in treinbedden van 1.80m.

Daarnaast moet je nog meerdere keren met al je materiaal slepen. Eerst moet je naar een lokaal station, daar de spullen in en l uit de auto mee de trein in nemen, overstappen op de slaaptrein uit de slaaptrein weer de bus of taxi in, je loopt dus 5x met je spullen te sjouwen. Bij een vergelijkbare prijs als met de auto misschien het overwegen waard, bij meer dan dubbele prijs zeker niet.

Matthias123 op 22 okt 2021 07:40

Dat is wel erg goedkoop berekend. In feite heb je vier overnachtingen inclusief de slaapcoupé. Dus of je moet de hele nacht willen reizen met je auto om s ochtends in het gebied aan te komen, of je moet die overnachtingen mee rekenen. Dan zit je zo op €600. Daarnaast heb je nog brandstof kosten ±€250. Het is zeker goedkoper om zelf de reizen, maar dat is natuurlijk het doel niet van deze aanbieder.

Het gaat om een vorm van transport die duurder is dan de auto, maar waar je comfort / niet zelf rijden voor terug krijgt. waarbij ik uit ervaring kan spreken dat je behoorlijk uitgerust aankomt. En het is een groener alternatief dan bijvoorbeeld het vliegtuig.

Ga je voor écht goedkoop, dan kies je waarschijnlijk iets anders. Wil je wat meer geld uitgeven dan is dit wat mij betreft een mooi alternatief.

*bericht bewerkt door Nelis op 22 okt 2021 08:28

Bergen + Sneeuw = ❤

Zo dan. Best leuk die trein maar de prijzen lopen wel enorm op als je er wat extra’s bij wil.
Ik kom uit op €1260 voor twee personen. Dat is dus de treinreis, 2 hotelovernachtingen met ontbijt.
Dan komt er nog een skipas, lunch en avondeten bij (en drankjes).
Ik vind dat bepaald niet goedkoop.

Matthieu op 21 okt 2021 10:20

Als je met de auto of het vliegtuig gaat heb je toch ook verblijfskosten, skipas, eten en drinken?
Als je een uitspraak wil doen over of de treinreis goedkoop of niet is, moet je het vergelijken met de kosten van hoe je anders zou reizen.

sterko op 22 okt 2021 00:00

Als je naar deze regio’s met de auto gaat met 2 personen en je boekt een hotel met ontbijt in dezelfde categorie dan ben je gewoon voor een €500,- al klaar. Het verschil is dus wel heel erg groot. Je kan in de trein misschien alleen iets comfortabeler slapen, al valt dat met mijn 1.96m ook niet mee in treinbedden van 1.80m.

Daarnaast moet je nog meerdere keren met al je materiaal slepen. Eerst moet je naar een lokaal station, daar de spullen in en l uit de auto mee de trein in nemen, overstappen op de slaaptrein uit de slaaptrein weer de bus of taxi in, je loopt dus 5x met je spullen te sjouwen. Bij een vergelijkbare prijs als met de auto misschien het overwegen waard, bij meer dan dubbele prijs zeker niet.

Matthias123 op 22 okt 2021 07:40

Dat is wel erg goedkoop berekend. In feite heb je vier overnachtingen inclusief de slaapcoupé. Dus of je moet de hele nacht willen reizen met je auto om s ochtends in het gebied aan te komen, of je moet die overnachtingen mee rekenen. Dan zit je zo op €600. Daarnaast heb je nog brandstof kosten ±€250. Het is zeker goedkoper om zelf de reizen, maar dat is natuurlijk het doel niet van deze aanbieder.

Het gaat om een vorm van transport die duurder is dan de auto, maar waar je comfort / niet zelf rijden voor terug krijgt. waarbij ik uit ervaring kan spreken dat je behoorlijk uitgerust aankomt. En het is een groener alternatief dan bijvoorbeeld het vliegtuig.

Ga je voor écht goedkoop, dan kies je waarschijnlijk iets anders. Wil je wat meer geld uitgeven dan is dit wat mij betreft een mooi alternatief.

Nelis op 22 okt 2021 08:27

De brandstof zat al in die 500 euro meegerekend. Maargoed reken 400 voor 4 nachten hotel met ontbijt, 150 euro diesel, dan ben je nog voor 550 euro klaar. Zoals ik al aangaf, voor mij is vanwege mijn lengte de trein niet bepaald comfortabel. Ik heb 1x de slaaptrein Utrecht/Landeck gedaan en kwam behoorlijk gebroken aan omdat ik gewoon niet lekker kon liggen in het te korte en te smalle bed.

Born to Ride

Zo dan. Best leuk die trein maar de prijzen lopen wel enorm op als je er wat extra’s bij wil.
Ik kom uit op €1260 voor twee personen. Dat is dus de treinreis, 2 hotelovernachtingen met ontbijt.
Dan komt er nog een skipas, lunch en avondeten bij (en drankjes).
Ik vind dat bepaald niet goedkoop.

Matthieu op 21 okt 2021 10:20

Ik weet niet wat je dan aan boord hebt, voor dat geld, maar ter vergelijk:
Ik betaal voor de NightJet naar Innsbruck ca € 850 voor 2 personen retour.
Maar daarvoor hebben we wel een eigen coupé, met eigen douche, eigen toilet en “ontbijt op bed”

Rob

Zo dan. Best leuk die trein maar de prijzen lopen wel enorm op als je er wat extra’s bij wil.
Ik kom uit op €1260 voor twee personen. Dat is dus de treinreis, 2 hotelovernachtingen met ontbijt.
Dan komt er nog een skipas, lunch en avondeten bij (en drankjes).
Ik vind dat bepaald niet goedkoop.

Matthieu op 21 okt 2021 10:20

Als je met de auto of het vliegtuig gaat heb je toch ook verblijfskosten, skipas, eten en drinken?
Als je een uitspraak wil doen over of de treinreis goedkoop of niet is, moet je het vergelijken met de kosten van hoe je anders zou reizen.

sterko op 22 okt 2021 00:00

Als je naar deze regio’s met de auto gaat met 2 personen en je boekt een hotel met ontbijt in dezelfde categorie dan ben je gewoon voor een €500,- al klaar. Het verschil is dus wel heel erg groot. Je kan in de trein misschien alleen iets comfortabeler slapen, al valt dat met mijn 1.96m ook niet mee in treinbedden van 1.80m.

Daarnaast moet je nog meerdere keren met al je materiaal slepen. Eerst moet je naar een lokaal station, daar de spullen in en l uit de auto mee de trein in nemen, overstappen op de slaaptrein uit de slaaptrein weer de bus of taxi in, je loopt dus 5x met je spullen te sjouwen. Bij een vergelijkbare prijs als met de auto misschien het overwegen waard, bij meer dan dubbele prijs zeker niet.

Matthias123 op 22 okt 2021 07:40

Dat is wel erg goedkoop berekend. In feite heb je vier overnachtingen inclusief de slaapcoupé. Dus of je moet de hele nacht willen reizen met je auto om s ochtends in het gebied aan te komen, of je moet die overnachtingen mee rekenen. Dan zit je zo op €600. Daarnaast heb je nog brandstof kosten ±€250. Het is zeker goedkoper om zelf de reizen, maar dat is natuurlijk het doel niet van deze aanbieder.

Het gaat om een vorm van transport die duurder is dan de auto, maar waar je comfort / niet zelf rijden voor terug krijgt. waarbij ik uit ervaring kan spreken dat je behoorlijk uitgerust aankomt. En het is een groener alternatief dan bijvoorbeeld het vliegtuig.

Ga je voor écht goedkoop, dan kies je waarschijnlijk iets anders. Wil je wat meer geld uitgeven dan is dit wat mij betreft een mooi alternatief.

Nelis op 22 okt 2021 08:27

En de bijkomende kosten voor zaken als winterbanden (die je misschien anders niet zou hebben), Tolvignetten (afhankelijk route/locatie) etc.

Auto is uiteindelijk wel iets goedkoper, maar alleen brandstofkosten rekenen bestempel ik als typisch hollands “je zelf rijk rekenen”.

Wij hebben het ook wel eens doorgerekend en kwamen met 2 personen en alleen de brandstof, maar wel incl. tol en overnachting (2 reisdagen), gezellig uit eten etc op een meerprijs per trein van ca € 150 uit.

Alleen uitgaan van brandstof, koffie uit de termoskan en een broodje naar binnen frommelen terwijl je staat te tanken vind ik geen eerlijk vergelijk.

Rob

De trein is zeker meer gesleep dan met de auto van deur tot deur. Echter: ook bij een autorit komt meer kijken dan alleen de kosten van brandstof. Slijtage, winterbanden, kettingen, afschrijving, tol, vignet(ten). Omdat dat deels om “sunk cost” gaat, hebben we de logische neiging die niet mee te rekenen. Maar de ANWB rekent bv voor een middenklasser op € 0,43 per kilometer. Natuurlijk kan dat veel goedkoper (en ook veel duurder…), maar dan zit je voor heen & weer naar de wintersport toch ook richting de duizend euro.

De trein is zeker meer gesleep dan met de auto van deur tot deur. Echter: ook bij een autorit komt meer kijken dan alleen de kosten van brandstof. Slijtage, winterbanden, kettingen, afschrijving, tol, vignet(ten). Omdat dat deels om “sunk cost” gaat, hebben we de logische neiging die niet mee te rekenen. Maar de ANWB rekent bv voor een middenklasser op € 0,43 per kilometer. Natuurlijk kan dat veel goedkoper (en ook veel duurder…), maar dan zit je voor heen & weer naar de wintersport toch ook richting de duizend euro.

77steve op 22 okt 2021 15:37

Dit is inderdaad een veelgemaakte denkfout wanneer mensen hun wagen vergelijken met alternatieve vervoersmodi.

Ik heb geen wagen en de trein is voor mij dus aanzienlijk goedkoper dan het huren van een auto of deelwagen.

Zo dan. Best leuk die trein maar de prijzen lopen wel enorm op als je er wat extra’s bij wil.
Ik kom uit op €1260 voor twee personen. Dat is dus de treinreis, 2 hotelovernachtingen met ontbijt.
Dan komt er nog een skipas, lunch en avondeten bij (en drankjes).
Ik vind dat bepaald niet goedkoop.

Matthieu op 21 okt 2021 10:20

Ik weet niet wat je dan aan boord hebt, voor dat geld, maar ter vergelijk:
Ik betaal voor de NightJet naar Innsbruck ca € 850 voor 2 personen retour.
Maar daarvoor hebben we wel een eigen coupé, met eigen douche, eigen toilet en “ontbijt op bed”

RCGrootveld op 22 okt 2021 15:26

Even gekeken op de site van Green City Trip maar dat is nagenoeg even duur als je voor dezelfde opties gaat. Dus vanaf €159 wordt het al snel €425 bij het boeken.

*bericht bewerkt door Matthieu op 22 okt 2021 18:12

Aftellen maar!

Zo dan. Best leuk die trein maar de prijzen lopen wel enorm op als je er wat extra’s bij wil.
Ik kom uit op €1260 voor twee personen. Dat is dus de treinreis, 2 hotelovernachtingen met ontbijt.
Dan komt er nog een skipas, lunch en avondeten bij (en drankjes).
Ik vind dat bepaald niet goedkoop.

Matthieu op 21 okt 2021 10:20

Ik weet niet wat je dan aan boord hebt, voor dat geld, maar ter vergelijk:
Ik betaal voor de NightJet naar Innsbruck ca € 850 voor 2 personen retour.
Maar daarvoor hebben we wel een eigen coupé, met eigen douche, eigen toilet en “ontbijt op bed”

RCGrootveld op 22 okt 2021 15:26

Even gekeken op de site van Green City Trip maar dat is nagenoeg even duur als je voor dezelfde opties gaat. Dus vanaf €159 wordt het al snel €425 bij het boeken.

Matthieu op 22 okt 2021 18:12

Ik heb nu ook even gekeken en dan ga je inderdaad ook die kant op.
Nadeel van GCT is dat hij (nog) geen reguliere dienstregeling rijdt (vermoedelijk omdat ze maar één trein hebben) en niet op voor de wintersport interessante dagen (vr/za/zo) rijden.
Verder loop je met dit soort “kleine spelers” (die vaak ook niet onder een eigen concessie rijden) de kans dat ze bij verstoringen eerder aan de kant worden gehouden resp. lagere prio krijgen dan de “grote spelers” als DB, ÖBB, SBB etc.

Rob

Plaats een reactie