Tips voor La Toussuire

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Sybelles

Hallo wij gaan in de week van 16 maart een week met de hele familie naar La Toussuire. Zijn er nog tips voor beginnende skiers??
Ligt er dan nog genoeg sneeuw?? Oja we zijn allemaal beginners.

neem les

Ik ben daar een paar jaar geleden geweest en vond het best een leuk gebied. Het is wel wat laag dus later in het jaar heb je meer kans op papperige sneeuw. Voor beginners zeker niet verkeerd (veel lange blauwe pistes).

@gast182 dat snap ik ook nog wel maar het is niet zo dat we niet kunnen skieen want we zijn al 2 keer eerder geweest maar waren zeker vanplan weer wat lessen te volgen.

@gast192 Ook bedankt vor je reactie maar is er in de eerste weken van maart dan ook al papperige sneeuw?? Of kun je dan gewoon nog goed skieen??

Hoe de sneeuw erbij ligt heeft natuurlijk alles te maken met de sneeuw en het weer van komend seizoen. Daar is denk ik weinig van te zeggen, maar aangezien het seizoen tot 13 april loopt zal er nog genoeg te skiën zijn. Daar zorgen ze vast wel voor, mits het mogelijk is natuurlijk ;)

Waar zit je in La Toussuire? Ben er een aantal jaar geleden ook eens geweest en is een leuk skigebied hoor!

Snow!

@Fabian bedankt voor je reactie we zitten in appartementen complex Résidence Les Chalets Goélia en hebben geboekt via Sunweb. Heb jij nog dingen die we zeker niet moeten missen in het gebied daar?? En waar zat jij destijds?? Heb je nog andere tips qua skigebieden voor beginners, misschien in andere landen?? (voor volgend jaar)

Ik hoor het graag ff van je.

ik vind les sybelles een verborgen topper. Ideaal voor beginners, maar voor de betere skiër nog interessant wegens de mooie offpiste mogelijkheden. Enkel jammer van de verbindings-sleeper tussen st-sorlin/jean en La Toussuire. Die zou dringend vervangen moeten worden door een deftige gondel. Vertrek wel optijd terug naar je dorp, want die sleepers nemen veel tijd in beslag; meerdere keren onder ons voeten gekregen dat de lift eigenlijk al dicht was …

wij gaan ook voor de eerste keer daar naartoe wij verblijven op de wintercamping weet ieman of deze ver weg ligt van de pistes is dit te voet te doen of zijn er andere mogelijkheden wij gaan van 22 december tot 2 januari hopelijk veel sneeuw

Ik ben vorig jaar de eerste week van februari naar La Toussuire gegaan. Ideaal gebied voor de beginnende skiër. Als je niveau het toelaat om er te geraken, is de afdaling richting Saint Sorlin D’Arves zeker een aanrader. Vertrekken vanaf Les Perrons (2620m) helemaal via een blauwe piste tot dorpskern van Saint Sorlin D’Arves.

@Gast747 bedankt voor de tip dit zijn leuke dingen om te weten!!

inderdaad, die sleepjesliften wat de gebieden verbinden zijn ondraaglijk, langzaam en vrij stijl, redelijk wat kramp en frustratie gehad! Zo’n stoeltjeslift of gondel is toch een stuk comfortabeler voor langere stukken! Ik vond het gebied daardoor niet zo heel boeiend, maar wij zaten er paar jaar geleden met kerst en hebben ook 2 dagen regen gehad, waardoor het ook minder was. Het is inderdaad geen heel hoog gebied, dus de sneeuw kwaliteit hangt echt van het weer en de winter af tzt. Oefen dus wel even goed met sleeptjesliften als je beginner bent, op sommige stukken moet je deze nl wel nemen.

Wij zaten in Chalets des Ecrins. Mooi naast de pistes op zo’n 50m van een aantal liften. Zoals gast747 al aangeeft zijn de afdalingen vanaf Les Perrons zeer de moeite waard! Wat mij betreft zelfs de beste/mooiste van het hele gebied. Maar ook dichter bij “huis” zijn er mooie brede blauwe of rode pistes vanaf Tete de Bellard.

De slepertjes die een aantal keer genoemd zijn, zijn inderdaad niet altijd even fijn maar zeker niet onoverkomelijk! Niet te druk om maken dus, je gebruikt ze waarschijnlijk maar een paar keer tijdens je vakantie.

Snow!

Ook wij gaan de 16e maart weer naar La Goelia voor het derde seizoen. Zijn zeer te spreken over de appartementen. Ikzelf neem altijd mokken van thuis mee, want die zijn er niet. Voor evt. warme choc of iets dergelijks. Wij nemen altijd les van skischool E.S.F. Zit voor de pistes bij de winkelgalerij. Zijn zeer aardige skileraren/leraressen. Het is een zeer mooi en gevarieerd gebied. La Toussuire heeft veel leuke pistes voor beginners. En inderdaad, het weer moet je afwachten. Hebben 2x prachtig weer gehad met wat te hoge temperaturen. Wat wel inhoud dat het aan begin/eind middag papperig is. Hogerop nog goed skiën dan. Als je nog vragen hebt dan hoor ik ze graag. En voor de campinggast: het is een aardig endje van de pistes vandaan. Ik denk een goed half uur lopen (bergopwaarts) Er zijn bij de pistes skilockers te huur. Misschien een tip.

Ik ga binnen halve maand ook naar goelia.
Hebben jullie nog tips voor nog iets mee te nemen van thuis (noodzakelijk) wat niet aanwezig is?
En hoe zit het me de skilockers, zijn deze goed beveiligd en verwarmd en chalet per chalet of centraal in een gebouw?
En is het makkelijk bereikbaar (eventueel met slecht weer kettingen omleggen)

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Ben vorig jaar naar St Sorlain geweest, Blij met winterbanden, maar toch nog blijer dat ik de kettingen omgelegd had, in het dorp was het een ijsbaan met hobbels.
Je mag bij sneeuw op de weg niet eens nar boven als je geen kettingen bij je hebt! Politie controleert hierop. Trouwens voor € 20,- heb je prima kettingen.

Pas op met blauwe pistes

Ben vorig jaar naar St Sorlain geweest, Blij met winterbanden, maar toch nog blijer dat ik de kettingen omgelegd had, in het dorp was het een ijsbaan met hobbels.
Je mag bij sneeuw op de weg niet eens nar boven als je geen kettingen bij je hebt! Politie controleert hierop. Trouwens voor € 20,- heb je prima kettingen.

Dr Peter op 2 jan. 2013 21:21

Bedankt, ja heb mij een setje in de gamma aangeschaft van 19eur. Hopelijk heb ik ze niet nodig en kan ik enkel met mijn winterbanden naar boven.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Ik ben daar 3 jaar terug met wat sneeuw aangekomen. De bergweg naar het dorp toe was vrijgemaakt maar er viel wel sneeuw op. In het dorp was de weg niet vrijgemaakt, maar het was prima te doen zonder kettingen.

zijn juist terug van daar zonder sneeuw kettingen niet te doen . Laatste stuk stonden de agenten geen kettingen niet naar boven voor de rest prima ski gebied

De Fransen uit het laagland hebben vaak geen winterbanden en zijn dan verplicht kettingen om te doen. Als er een bord staat met sneeuwkettingen erop en eronder "pneus neige admis" mag je met winterbanden doorrijden, tenzij de agenten zeggen dat het niet mag.

Aanvulling op de politiecontrole: ik heb het vorig jaar gevraagd. Het blijkt dat je winterbanden en sneeuwbanden hebt. bv Michelin Alpine die je hier als winterbanden koopt zijn erkend als sneeuwbanden, vandaar het sneeuwvlokje. Met die banden kun je naar boven met gewone winterbnden niet, daar moet je kettingen voor gebruiken.

Pas op met blauwe pistes

Aanvulling op de politiecontrole: ik heb het vorig jaar gevraagd. Het blijkt dat je winterbanden en sneeuwbanden hebt. bv Michelin Alpine die je hier als winterbanden koopt zijn erkend als sneeuwbanden, vandaar het sneeuwvlokje. Met die banden kun je naar boven met gewone winterbnden niet, daar moet je kettingen voor gebruiken.

Dr Peter op 4 jan. 2013 00:01

Het is een winterband of Zomerband (ook 4seasons banden heb je), Geloof het maar van mij ben autotechnieker ;) Je hebt nog uitzonderingen van winterbanden met spikes in maar kom je nooit tegen (in Scandinavische landen wel eens).

EDIT: ik denk dat ze een verwarring maakten met de code m+s op de band. Deze staat ook op mijn zomerband van Michelin.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Plaats een reactie