Opening Winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

@ITWarrior ik sluit me volledig aan @Huski zijn opmerking en als ik de huidige voorspellingen bekijk dan is zelfs krokus sneeuwzeker! Als maar geen of weinig regen valt. Veel plezier volgende week!

null

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

@lange…dankjewel !

Wie weet wanneer het kinderland opengaatm aangezien er toch al wel 50cm sneeuw ligt.

[quote]@huski: oké dank je wel, hoeven ons dus geen onnodige zorgen te maken

Ik denk dat als de tempratuur 2 weken 3 graden is en s’nachts 0 graden is, dat er naar zo’n periode nog wel enkele pistes open zijn.

3 jaar geleden stond ik in de voorjaarsvakantie te skiën op misschien wel 15 pistes met tempraturen van +15 graden, er lag toen bijna een meter kunstsneeuw en de hele omgeving was groen.

Temperatuur zegt niet alles; het gaat ook om de luchtvochtigheid. Hoe hoger deze is des te funester dit is voor de sneeuw.

Het gaat met name om de dauwpunten (laag is gunstig) dan zal de sneeuw ook bij hogere temperatuur namelijk niet smelten.

Verder is het sneeuwdek afhankelijk van wind (ongunstig) mist (ongunstig) en regen (funest).

@GvPuy Kort maar krachtig!

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

@GvPuy en @Lange kan je hier online ergens voorspelling van vinden (van de luchtvochtigheid en insolatie)? Ik kan wel luchtvochtigheids cijfers vinden maar die website wijkt met zijn algemene weer zo af van alle andere websites dat ik dat niet vertrouw.

Dat is wel vaak een nadeel in Winterberg. Het is er erg vaak mistig of in ieder geval een hoge luchtvochtigheid. Hopelijk valt dat komende dagen een beetje mee.

Born to Ride

De Luchtvochtigheid hangt o.a van de oorsprong vd lucht (zee vs land)

@ITWarrior Insolatie, bezonning of het blootstaan aan zonnestraling is in Winterberg in de wintermaanden (december, januari en februari) aan extreem lage kant! Meeste pistes hebben een zeer gunstige ligging met uitzondering van Sürenberg en Käppchenhang. Een klein nadeel hiervan is dat je in deze maanden ook bij zonnige en heldere dagen bijna altijd in de schaduw skiet, maar met een positieve uitwerking op de sneeuwcondities. En toch was het skiën op Sürenberg vorig jaar zelfs tot 7 april mogelijk geweest!

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

@GvPuy dat kan een van de redenen wezen voor een hogere luchtvochtigheid, maar bijv het sauerland ligt snel in de wolken omdat het een paar uitstekende bulten zijn in een voor de rest vlak en laag landschap. Wanneer er bewolking is steken de hogere punten van het sauerland snel in de bewolking en heb je dus mist. Het is gewoon een vaak voorkomend iets daar. Ik snap enkel niet dat ik daar een minnetje voor moet krijgen omdat het gewoon een gegeven is dat het bovengemiddeld vaak mistig/nevelig is in Winterberg.

Born to Ride

@Mikannika: De Flutlicht en in het bijzondere de Parallelhang waren inderdaad hard, maar met scherpe kanten heb ik er praktisch geen last van gehad. Alleen onderaan de Parallelhang ben ik op een kant kort weggerutscht, maar de rest van de dag nergens last van gehad. Zoals jezelf al aangaf kon je op de Poppenberg wel gewoon prima skiën.

Dat de sneeuw over het algemeen niet zo super aangenaam was heeft er inderdaad mee te maken dat de basislaag bij twijfelachtige temperaturen werd geproduceerd. Dat zorgt inderdaad voor meer ijs als sneeuw. Opzich als basislaag helemaal niet eens zo verkeerd, want dat blijft als een soort van ‘beton’ wel lang liggen. Elk nadeel heeft daarin weer z’n voordeel. ;)

De blauwe piste (Waldabfahrt) op de Kappe had inderdaad nog wat weinig sneeuw, maar dramatisch vond ik het 's ochtends nog niet. Heb in de Alpen rond de feestdagen nog veel ergere pistes gezien en dat in skigebieden met hoge reputatie. Maar goed, opzich zou je hier natuurlijk wel een spandoek neer kunnen zetten met “slechtere condities” als waarschuwing.
@Lange: Een paar ijsbrokken lagen op de Büre-Herrloh, Rauher Busch en Schneewittchenhang. Bij de pistes van Klante wordt helaas wel vaker niet zo geweldig geprepareerd. Voor de rest ben ik van mening dat het prima in orde was, in het bijzonder de pistes van Möppi en rond de Bremberg. Denk dat @HenriS zich daar ook wel bij kan aansluiten.

Wat betreft het instappen ben ik het zeker met je eens dat de Poppenberg reuze meevalt. Sowieso vind ik de ingestelde tijdsafstand in het systeem van Leitner prettiger als bij Doppelmayr. Sowieso kan technisch gezien bij Leitner er softwarematig nog wat aan gesleuteld worden, hetgeen bij Doppelmayr niet zo 1…2…3… mogelijk schijnt te zijn. De Büre-Bremberg-Xpress vind ik bijv. top ingesteld.

Last but not least, de nieuwe hoogtemeters op skiline: De aangepaste data zijn al opgestuurd, alleen zijn ze bij skiline niet zo snel met het verwerken daarvan in hun systeem. Helaas kan je als skigebied niet zelf dergelijke data direct in de databank aanpassen.

Voor de rest lijkt het er inderdaad op dat er tijdens de dooiperiode geen of weinig regen komt. Er is dan vrijwel niets aan de hand en kan iedereen zonder zorgen de aankomende weken in het Sauerland van de wintersport genieten. Maar dat hebben jullie reeds goed uitgedokterd! ;)

@Mikannika: Voor de rest lijkt het er inderdaad op dat er tijdens de dooiperiode geen of weinig regen komt. Er is dan vrijwel niets aan de hand en kan iedereen zonder zorgen de aankomende weken in het Sauerland van de wintersport genieten. Maar dat hebben jullie reeds goed uitgedokterd! ;)

Frans op 21 jan 2016 15:42

Volgende week maar eens gaan kijken dan!

Piste riderrrrr

Ik krijg nu toch wel jeuk hoor! Misschien volgende week maar eens kijken of er een vrijdagje in zit. En anders rustig wachten tot eind februari, dan staat het sowieso gepland.

@Lange Kan jij mij misschien vertellen waar je zo’n mooi weer kaartje vandaan haalt?

@ITWarrior op http://www.wetteronline.de als je dan bij zoekvenster postcode 59955 invult dan krijg je het weeroverzicht van Winterberg. Een leuke site met allerlei mogelijkheden. Je kan verschillende loops maken, detailoverzichten en ook doorklikken naar bvb webcams waar je o.a. live belden van niet alleen Wb skigebied hebt maar ook omliggende gebieden en beelden van dorpscentrum.

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Het weer voor komende week ziet er niet heel geweldig uit. Temperaturen die soms rond de 10 graden uitkomen en regen… dat gaat de kwaliteit van de sneeuw geen goed doen.

#proudtobepartofleswintersporters

Ik zit er van maandag tot donderdag, wanneer ik WiFi heb zal ik jullie wel op de hoogte houden van de condities. Ik verwacht zelf dat de condities goed zullen blijven ondanks de wat hogere temperaturen, misschien dat het het juist zelfs nog wel beter maakt aangezien de pistes nu erg hard zullen zijn door de lage temperaturen en het grote percentage kunstsneeuw. Verder verwacht ik ook dat het erg rustig zal zijn omdat de hogere temperaturen dagjesmensen zal afschrikken, en tja mocht het vanaf een uur of 2 papperig worden dan is er altijd nog wel een koude fles warsteiner of krombacher te vinden op een terasje naast de piste ;)

Born to Ride

Ik ga dinsdag ook een dagje heen. Misschien zie ik je nog matthias123. Denk dat het ook wel goed blijft.

@roelvossie zoals het er nu naar uit ziet gaan we precies dinsdag een dagje naar Willingen, afhankelijk van de omstandigheden daar, aangezien die wat minder base hebben dan Winterberg

Born to Ride

@Matthias123 willingen komt wel goed hoor, die hebben sinds afgelopen weekend dag en nacht besneeuwd dus ook daar ligt een dikke laag. Als eerste zullen veel loipes sneuvelen, daarna de natuursneeuwgebieden en hoge loipes, en dan weer kou en sneeuw? Of ook de grotere gebieden? Who knows…

#proudtobepartofleswintersporters

Ik zou me nu inderdaad totaal niet druk maken over de vraag of je eind volgende week nog wel ergens kunt skiën/snowboarden of niet. Dat zal zeker in Winterberg en Willingen wel lukken.

Ik zou me nu inderdaad totaal niet druk maken over de vraag of je eind volgende week nog wel ergens kunt skiën/snowboarden of niet. Dat zal zeker in Winterberg en Willingen wel lukken.

Frans op 22 jan 2016 11:10

Als ik volgende weekend er ben laat ikje het weten of je gelijk heb ;-)

Pistes zijn prima in orde. Vanmiddag al erg druk in winterberg. Bij een aantal liften al behoorlijke rijen. Ik vrees voor morgen topdrukte!

Vandaag dagje geweest wat een top condities!! Vond de drukte reuze meevallen. Alleen 5 minuten gewacht bij Bremberg X-press en de Brembergkopf voor de rest overal zo door kunnen lopen.

Op de piste zelf was het soms met vlagen wel druk maar niks extreems. Al met al een geweldige dag gehad! Misschien volgende week nog een dagje als het in de planning past.

Net ijzel in winterberg… Wat is minimum temperatuur voor sneeuwkanonnen?

Sneeuwkanonnen staan bijna allemaal uit op dit moment!

Ezzie

En matthias123 Hoe was het vandaag

Plaats een reactie