BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Alles over winterbanden

Alles over winterbanden

Rogier op 28 oktober 2016 · 18 reacties

Links het M+s logo, rechts de sneewuvlok en drie bergen
Links het M+s logo, rechts de sneewuvlok en drie bergen

Elk jaar zijn winterbanden voer voor discussie. Ook de discussies op ons forum gaan er soms pittig aan toe over winterbanden. Iedereen lijkt er een mening over te hebben. Daarom zetten we het nog eens op een rijtje. In dit blog geef ik uitleg over winterbanden, het gebruik, de verplichtingen en aansprakelijkheid. Vandaag, wat is een winterband precies.

Wat is een winterband

Een winterband is een band die speciaal is ontworpen voor het rijden in koude condities en op sneeuw. Fabrikanten maken een winterband door het gebruik van zachter rubber en een speciaal profiel. Winterbanden hebben een grote hoeveelheid lamellen in het profiel. Hierdoor wordt de band continu sneeuwvrij gemaakt tijdens het rijden. Het zachtere rubber zorgt voor een betere grip bij koude omstandigheden. Als algemene stelregel wordt 7° als de grens voor het gebruik van winterbanden gegeven.

Winterbandlamellen
Winterbandlamellen

Echte winterbanden

Een echte winterband heeft het symbool van de drie bergjes en een sneeuwvlok. Om dit symbool te mogen voeren moet de band een remtest doorstaan in Europa en een tractietest in de VS. Dit symbool geeft slechts aan dat het aan de minimale eisen voldoet. Er bestaat dus een enorm verschil in kwaliteit en doelgroep van de winterbanden. Logisch, want als je elke winter meer dan 100 dagen in de sneeuw wilt rijden heb je andere banden nodig dan als je vanuit Nederland of België een keer per jaar naar de Alpen rijdt en niet eens zeker weet of je wel door de sneeuw zult rijden.

Links een winterband (sneeuwvlokje), rechts een all-seasonband (M+S)
Links een winterband (sneeuwvlokje), rechts een all-seasonband (M+S)

M+S banden

Er is nogal wat onduidelijkheid over wat precies een winterband is. Zo hebben sommige banden groot M+S op de band staan. Dit staat voor mud + snow. Je zou denken dat dit een goede winterband is. Echter bandenfabrikanten mogen dit naar eigen inzicht op elke band zetten. Er hoeft geen enkele test gehaald te worden om dit predicaat te mogen voeren. Dit symbool komt nog uit de tijd van de grote blokkenprofielen op banden. Wil je een zekerder van je zaak zijn kies je voor een band met de bergjes en de vlok. In Alpenlanden worden raar genoeg de M+S banden wel als winterband erkend bij de eventuele winterbandenverplichting, en in Oostenrijk is dit symbool zelfs verplicht.

Snelheidcoderingen: M=130 km/h N=140 km/h P=150 km/h Q=160 km/h R=170 km/h S=180 km/h T=190 km/h U=200 km/h H=210 km/h V=240 km/h W=270 km/h Y=300 km/h

All seasonbanden

Naast de echte winterbanden heb je tegenwoordig ook steeds meer all-seasonbanden. Dit zijn banden die volgens de fabrikanten goed presteren in de winter en in de zomer. In Nederland kan dit een goede keuze zijn. Echter moet je er goed van bewust zijn dat deze banden altijd een compromis zijn. Zo zijn de banden in de winter minder goed dan goede winterbanden en in de zomer duidelijk minder goed dan goede zomerbanden. Let hierbij op op je rijstijl. Natuurlijk gelden de verplichte profieldieptes en coderingen ook voor deze banden mocht je met deze banden naar de Alpen rijden. (Zie lager in dit artikel voor de regels per Alpenland). Let daarmee dus op!

Snelheidscodering bij winterbanden

Banden hebben een snelheidscodering. Dat is de maximale snelheid die met deze band gereden mag worden. Banden behoren in principe een snelheidscodering te hebben die hoger ligt dan de maximale snelheid van de auto. Je mag een band monteren met een lagere snelheidscodering. Doe je dat en rij je door Duitsland dan moet je echter een sticker plaatsen in het gezichtsveld van de bestuurder waar de maximale snelheid opstaat.

Welk maat winterband is het beste

Gebruik alleen banden met de voorgeschreven bandenmaat van je auto. Deze vind je in het instructieboekje van je auto. Mocht je erg brede banden hebben dan is het raadzaam om smallere banden (welke voorgeschreven zijn) te monteren eventueel met bijpassende velgen mocht dat nodig zijn. Want voor banden geldt hetzelfde als voor ski’s: hoe breder de band hoe beter de band glijdt over de sneeuw, en in tegenstelling tot ski’s wil je dat met winterbanden niet.

Als dit sneeuwvlokje niet meer te zien, is deze band geen winterband meer. Band: Nokian WD4 SUV
Als dit sneeuwvlokje niet meer te zien, is deze band geen winterband meer. Band: Nokian WD4 SUV

Verplichte profieldiepte winterband

Winterbanden hebben effect omdat ze een speciaal zacht rubber gebruiken en een speciaal, dieper, profiel. Waar bij normale banden in Nederland een profiel van minimaal 1,6 mm wordt voorgeschreven is het minimale profiel waarbij winterbanden effectief zijn 4 mm. Sterker nog, in de meeste landen met een winterbandenverplichting geldt een minimale profieldiepte. In bijna alle Alpenlanden is deze 4 mm, dit geldt natuurlijk voor de sneeuwvlokbanden als voor de M+S banden. Met minder profieldiepte wordt de band dus niet meer als winterband gezien, maar let op het is ook niet opeens een zomerband. De band is daarna gewoon 'op'! Op sommige banden staat een markering op de band, als deze is weggesleten is je band niet meer effectief als winterband. Lees hier meer over het gebruik van winterbanden in de zomer.

Winterse omstandigheden, veiliger met winterbanden
Winterse omstandigheden, veiliger met winterbanden

Wetgeving winterbanden in Europa

Nederland en België kennen geen winterbandenplicht, maar om in de Alpen te komen rij je vaak wel door landen waar winterbanden verplicht zijn. Denk aan Duitsland en Luxemburg maar ook in de Alpenlanden bestaat er natuurlijk vaak een winterbandenplicht. Naast dat dit je een boete op kan leveren kun je bij een ongeluk ook aansprakelijk worden gesteld als je niet met goede banden rijdt. De verplichtingen op een rij:

Aansprakelijkheid bij rijden zonder winterband

Als je zonder winterbanden in winterse omstandigheden rijdt kun je naast een boete ook (mede)aansprakelijk worden gesteld bij een ongeval. In Duitsland, Italië, Oostenrijk en Zwitserland geldt dit. Dat kan betekenen dat je een deel van je kosten zelf moet betalen of dat jouw verzekering wordt aangesproken. In Italië kan het zelfs gebeuren dat een deel van de letselschade niet wordt uitbetaald als je niet met winterbanden rijdt. Let ook op bij het huren van een auto in Italië. Bij sommige vliegvelden verhuren ze amper wagens met winterbanden. Zelfs in Frankrijk, zonder winterbandenplicht, kun je eventueel extra aansprakelijk worden gesteld bij een ongeluk als je met zomerbanden, zonder kettingen, of met versleten winterbanden rijdt. Bij winterbanden geldt in bijna alle landen een minimale profieldiepte van 4 mm.

Sneeuwkettingen in Nederland en in de Alpen

Naast winterbanden is er ook regelgeving voor kettingen. Deze zijn in Nederland verboden, in de andere genoemde landen zijn deze toegestaan, en soms verplicht. De maximumsnelheid met kettingen is 50 km/h. Dat is meer dan genoeg, want als je kettingen nodig hebt wil je niet harder rijden. Zorg dat je dus altijd passende kettingen mee hebt in de auto.

In diepe sneeuw ben je zekerder met kettingen
In diepe sneeuw ben je zekerder met kettingen

Winterbanden verplicht in Duitsland

In Duitsland zijn winterbanden of all-season banden verplicht bij winterse omstandigheden. En dat het hele jaar door! Er geldt dus geen datum voor deze winterbandenplicht maar de omstandigheden zijn leidend. De Duitse wet stelt dat ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming winterse omstandigheden zijn. In de praktijk betekent dit dat je in de herfst en winter gewoon altijd met winterbanden moet rijden, zeker als je richting de Alpen rijdt.

Sneeuwkettingen eveneens verplicht in Duitsland

Verder moet de auto zijn uitgerust conform de weersomstandigheden. Je behoort dus sneeuwkettingen mee te hebben en antivries in je ruitenwisservloeistof. De boetes die hiervoor gelden, zijn niet heel hoog (40 euro, of 80 euro als je een obstakel voor andere weggebruikers vormt), maar bij een ongeluk kun je aansprakelijk worden gehouden en dat kan duur worden.

Let op snelheid met winterbanden

Daarnaast mag je in Duitsland op winterbanden niet harder rijden dan de voorgeschreven maximumsnelheid van de band. Mocht deze snelheid lager zijn dan de maximale snelheid van de auto (deze vind je in het instructieboekje van je auto) dan behoor je een sticker in het gezichtsveld van de bestuurder te plaatsen waar deze maximale snelheid op staat.

Winterbanden verplicht in Oostenrijk

Winterbanden zijn in Oostenrijk verplicht van 1 november tot 15 april en bij speciale verkeersborden (hoge bergcols) ook buiten deze periode. Banden moeten een minimale profieldiepte van 4 mm hebben. M+S banden worden net als de sneeuwvlokbanden als winterband gezien, en dit M+S teken op je banden is zelfs verplicht. Mocht je geen winterbanden hebben dan zijn kettingen verplicht zolang je de weg niet beschadigt. In winterse omstandigheden zonder sneeuw mag je dus de weg niet op als je geen winterbanden hebt!

Sneeuwkettingen verplicht, winterbanden (M+S) zonder kettingen getolereerd
Sneeuwkettingen verplicht, winterbanden (M+S) zonder kettingen getolereerd

Winterbanden verplicht in Frankrijk

Vanaf winter 2019-2020 is het in Frankrijk in zo goed als alle berggemeentes verplicht op passende banden te hebben voor de condities die je tegenkomt. Dat betekent dat als je geen winterbanden hebt je verplicht bent om op kettingen of met sneeuwsokken te rijden. Ook staan er regelmatig blauwe borden met een ketting erin, met eronder het bordje 'pneus neige admis'. Dit bord verplicht kettingen, of je moet met winterbanden rijden. Dus in principe zijn winterbanden op deze manier wel verplicht. M+S banden en banden met het sneeuwvlokje en de drie bergen worden als winterband gezien. In Frankrijk houdt met 3,8 mm profiel als minimum aan voor winterbanden.

Op sneeuwrijke dagen staan gendarmes regelmatig te controleren op banden en eventueel kettingen. Zeker op de steile bergwegen richting skigebieden. Zonder kettingen mag je dan niet door. Afhankelijk van je auto en of je winterbanden hebt laten de gendarmes je wel door. Die kans is echter vrij klein als je een Nederlands nummerbord hebt. Het is dus verstandig om sowieso sneeuwkettingen mee te hebben, zelfs met goede winterbanden en een 4x4.

Zwitserland aanbevolen in Zwitserland

In Zwitserland zijn winterbanden aanbevolen. Ook kun je zonder winterbanden in winterse condities aansprakelijk worden gesteld bij een ongeval maar winterbanden zijn niet verplcht. Bij het verkeersbord met kettingen zijn kettingen verplicht en soms geeft een extra verkeersbord aan dat alleen winterbanden ook zijn toegestaan.

Winterbanden verplicht in Luxemburg

Net als in Duitsland zijn winterbanden bij winterse condities verplicht in Luxemburg. In Luxemburg geldt een minimale profieldiepte van 4 mm. M+S zijn toegestaan.

Winterbanden niet verplicht in België

In België geldt geen verplichting voor het gebruik van winterbanden. Bij winterse condities worden deze wel aangeraden.

Locale verplichting winterbanden in Italië

In Italië geldt geen algehele verplchting voor winterbanden. Logisch, het zuiden van Italië heeft weinig sneeuw. Maar van 15-10 tot 15-4 zijn winterbanden verplicht in het Aosta- en Brennerdal. Op verschillende andere wegen in Italië geldt deze verplichting ook, en wordt het aangegeven middels een bord. Bij verkeersborden met kettingen zijn sneeuwkettingen verplicht. Vaak worden winterbanden dan ook toegestaan, mits aangegeven met een apart bord. Let op, in de zomer zijn winterbanden verboden als deze een lagere snelheidscodering hebben dan de maximale snelheid van de auto. Let ook op als je een auto huurt in bijvoorbeeld Turijn of Milaan vaak worden deze zonder winterbanden geleverd terwijl deze richting de bergen wel verplicht zijn. Lees hier trouwens alles over de autohuur in Alpenlanden.

Op de hoogte blijven van de laatste artikelen? Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.

Reacties

  • Sinn 28-10-16 08:37
    Sinn 28 oktober 2016 · 08:37
    Bij mijn auto (Honda Civic) moet ik volgens het boekje voor de winterband een 205 band pakken, waar de zomerband een 225 is. Bij het omdoen van sneeuwkettingen, kan de ruimte in de wielkasten te klein zijn. Daarom adviseert men een 205 band.
    Als ik puur en alleen in Nederland zou rijden, dan zou ik waarschijnlijk een 225 winterband hebben genomen....
  • Userd 28-10-16 11:44
    Userd 28 oktober 2016 · 11:44
    @Rogier, smallere banden, juist geen dunnere 😉
    @Sinn, klopt, moet bij mijn V70 ook, anders zitten de veerpoten in de weg.
  • Rogier 28-10-16 11:48
    Rogier 28 oktober 2016 · 11:48
    @Userd dat bedoelde ik natuurlijk ook! Aangepast! Bedankt.
    Iets als 'teveel sneeuw' bestaat niet.
  • michelr 28-10-16 12:24
    michelr 28 oktober 2016 · 12:24
    Winterbanden zijn banden die enorm snel slijten als je ze vergeet en dus niet vervangt voordat je op zomervakantie gaat richting het zuiden.

    Die banden kan je daarna namelijk vervangen voor nieuwe winterbanden 😀
  • Ferdinand 28-10-16 13:18
    Ferdinand 28 oktober 2016 · 13:18
    In Duitsland is de winterband verplicht als de omstandigheden daartoe zijn. In Oostenrijk hetzelfde, maar dan alleen tussen 1 november en 15 april.
    Hoe zit dat in Frankrijk?
    fijne site hè, dat wintersporters.nl?
  • Rogier 28-10-16 13:38
    Rogier 28 oktober 2016 · 13:38
    @Ferdinand Hier komt morgen een uitgebreid blog over!
    Iets als 'teveel sneeuw' bestaat niet.
  • AMONIVES 28-10-16 13:46
    AMONIVES 28 oktober 2016 · 13:46
    In Frankrijk is het gebruik van winterbanden niet verplicht tenzij dit door middel van een verkeersbord wordt aangegeven. Winterbanden moeten een minimale profieldiepte van 3,5 mm hebben en moeten voorzien zijn van M+S aanduiding. Sneeuwkettingen kunnen ook op bepaalde wegen verplicht zijn, dat wordt ook met borden aangegeven.
    ''Powder to the people''
  • Rogier 29-10-16 09:27
    Rogier 29 oktober 2016 · 09:27
    Iets als 'teveel sneeuw' bestaat niet.
  • RonaldTD 29-10-16 21:26
    RonaldTD 29 oktober 2016 · 21:26
    Wat mij ook nog vrij vaak opvalt is dat mensen de banden met de verkeerde rijrichting gemonteerd hebben. Dit zullen dan waarschijnlijk thuiswisselaars zijn, maar maakt het rijden met banden nog gevaarlijk ook. Zeker met heftige regenval is de kans op aquaplaning groot, omdat het V-profiel het water niet naar buiten afvoert.
    *bericht bewerkt door RonaldTD op 29 okt 2016 21:29 (12% bewerkt)
  • Rogier 31-10-16 10:16
    Rogier 31 oktober 2016 · 10:16
    @RonaldTD Inderdaad! En zo moeilijk is het niet.
    Iets als 'teveel sneeuw' bestaat niet.
  • Userd 31-10-16 10:32
    Userd 31 oktober 2016 · 10:32
    Wat mij ook nog vrij vaak opvalt is dat mensen de banden met de verkeerde rijrichting gemonteerd hebben. Dit zullen dan waarschijnlijk thuiswisselaars zijn, maar maakt het rijden met banden nog gevaarlijk ook. Zeker met heftige regenval is de kans op aquaplaning groot, omdat het V-profiel het water niet naar buiten afvoert. RonaldTD op 29 okt 2016 21:26

    Dat denk ik niet eigenlijk, de thuiswisselaars hebben complete wielen (band op velg) en daar zitten de banden op de juiste wijze op (inside-outside).
  • Rogier 31-10-16 10:54
    Rogier 31 oktober 2016 · 10:54
    @Userd Maar als je dan je rechterband om je linkerwiel legt gaat het nog steeds fout
    *bericht bewerkt door Rogier op 31 okt 2016 10:54
    Iets als 'teveel sneeuw' bestaat niet.
  • Userd 31-10-16 12:14
    Userd 31 oktober 2016 · 12:14
    @Userd Maar als je dan je rechterband om je linkerwiel legt gaat het nog steeds fout Rogier op 31 okt 2016 10:54

    Dat hangt van (het profiel van) de band af. Vaak kan je rustig kruislings wisselen, soms alleen zelfde kant voor en achter en in enkele gevallen gaat dat zelfs niet (breedsets bijv)
  • Rogier 31-10-16 12:33
    Rogier 31 oktober 2016 · 12:33
    Bij mijn banden kan dat niet. Ik heb echt een rechterband en linkerband en al zou ik die omwisselen gaat het niet goed. Dus een goede garage en zelf kritisch kijken blijft belangrijk!
    Iets als 'teveel sneeuw' bestaat niet.
  • Tjeerd69 31-10-16 12:47
    Tjeerd69 31 oktober 2016 · 12:47
    Zo moeilijk hoeft het overigens niet te zijn. Op de meeste banden staat tegenwoordig met pijlen o.i.d. aangegeven wat de draairichting is.
  • Rogier 31-10-16 12:51
    Rogier 31 oktober 2016 · 12:51
    @Tjeerd69 Inderdaad maar dan moet je daar wel op letten. Dat zeggende had ik pas ook mijn mtb banden verkeerd omgelegd...
    Iets als 'teveel sneeuw' bestaat niet.
  • Userd 8-11-16 17:20
    Userd 8 november 2016 · 17:20
  • olaf0011 2-08-18 10:16
    olaf0011 2 augustus 2018 · 10:16
    Binnenkort ga ik op wintersport naar Oostenrijk en ik heb van veel mensen gehoord dat deze winterbanden het beste zijn voor een goeie prijs. Je kunt hier zelf kiezen of je de banden laat monteren of zelf monteert.

    SPAM

    Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben

    Groeten


    *bericht bewerkt door moderator : Lees even de forum regels, spam en ongewenste reclame is verboden.

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.