sneeuwconditie saalbach in maart

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach

Heeftft iemand ervaring met het skieen in een relatief laag gebied laat in het seizoen? Mijn idee is dat het in t voorjaar snel te warm s zodat je nooit tot t dal kunt skieen. Alles wordt pap? Voor ik iets boek zou ik graag jullie ervaringen horen.
Groet,
Dieter

Ligt eraan of het vriest of dooit…

haha @bram82

Ik ben 5 keer daar geweest en 3 keer in maart, één keer waren het witte strepen op bruin/groene bergen en veel pap tot dag 3 toen het begon te dumpen en de laatste 2 dagen meer dan perfect waren.
Één jaar was het gewoon goed maar zonder verse sneeuw, echter door de vele kunstbesneeuwing en de lage temp toen was het gewoon goed.

En afgelopen maart kwamen we de 18e ofzo aan, ja toen we kwamen was het goed, maar in die week hebben we 2 keer echt goede sneeuw erbij gekregen waarvan ook 2 keer overdag waardoor het op de piste wat slecht zicht werd maar wat wel poeder op de piste tot gevolg had wat dus heel erg ten goede kwam van de al goede pistes.

Maar mijn ervaring in Maart is dus. Het kan vriezen of dooien ;-) Wat mijn advies dan is, gewoon de sneeuwhoogtes en het aankomende weer in de gaten houden (van meerdere bronnen) en een beetje last minute te boeken. En als je gaat zorgen dat je vroeg boven bent en als het papperig word om een uur of 2 stoppen of de schaduwkant opzoeken, die dan wel weer wat ijziger is.

🏂

Ik doe het niet meer!! De laatste keer dat ik Saalbach - hinterklemm bezocht in maart waren halverwege de dag de pistes op. Vooral de lager gelegen pistes. Bij de laatste afdalingen ook iedere dag veel ongelukken door de slechte sneeuwcondities. Saalbach hinterklemm is prachtig, maar het moet er wel koud zijn om de gehele dag goed te kunnen skieën,

Twee jaar geleden ben ik voor het eerst in Saalbach-Hinterglemm geweest. Het was tevens voor mij de eerst keer om half maart pas te gaan. Hoewel het een prettig gebied is (veel verschillende types, genoeg te doen buitenom het skiën, ruime keuze aan accomodaties) viel één ding tegen, de kwaliteit van de sneeuw. In maart schijnt het vaker warm (+5 of warmer) en dan wordt de sneeuw al snel papperig. Na de middag is afdalen ontzettend zwaar en de dalafdaling maken helemaal ondoenlijk, zelfs voor de gevorderde skiër. Mijn advies: ga eerder in het seizoen of zoek een gebied wat hoger gelegen is.

Waarom het risico nemen? Dit vraag ik mezelf altijd af bij dergelijke vragen.

Er is voldoende keuze met betrekking torlt hoger gelegen gebieden in Oostenrijk!

Ook ik ben eenmaal in SH geweest een jaartje of 7 geleden, mooi gebied maar ook toen was de sneeuw slecht!

Maar het gebied is zeker niet mooier dan bijvoorbeeld St. Anton, ischgl of solden, en deze gebieden zijn een stuk sneeuwzekerder!

Dus nogmaals waarom het risico nemen?

Thanks guys. Hier was ik al bang ga idd zoeken naar een hoger of finkenberg.

Wij hebben vorig jaar 4 dagen in maart geskied (14-18 maart) en hadden toen heel veel geluk met de condities. Het had de dag voordien (13e) net flink gesneeuwd en ook de 15e kregen we er nog enkele centimeters erbij. De laatste 2 dagen vrij mooi weer met verse sneeuw dus.
Indien Saalbach wat hoger lag en de bijhorende toppen wat hoger zouden zijn, zou dit gebied misschien wel tot de beste van Oostenrijk behoren.
Toch blijft het gevaarlijk om op voorhand in deze periode voor Saalbach te kiezen, zou toch enkel last-minute aanraden.

Vorig jaar zat ik van 9 tot en met 16 maart in Saalbach Hinterglemm en omdat de week ervoor en de eerste paar dagen van mijn verblijf wat zacht was hadden we na 2 uur 's middags papsneeuw in het dal, maar de condities op de top was perfect.

Toen eenmaal de neerslag in vorm van sneeuw kwam werd ook de condities in het dal aanzienlijk beter en heb 5 van de 7 dagen top sneeuw condities gehad.

Voor de week van 7-14 maart aan het kijken voor een last-minute. Saalbach hinterglem spreekt ons erg aan… (veel blauw…). Is het met de weersverwachting momenteel te doen? Ik zie dat er ook nog regen voorspelt wordt?!

paula03 waar kun jij zien dat over ruim 2 weken gaat regenen in Saalbach -Hinterglemm wel een erg ver vooruitziend

Met een beetje Google werk kun je vaak wel 16-daagde voorspellingen vinden, maar dat zegt volgens mij helemaal niets (helaas)…en toch heb ik ze uit nieuwsgierigheid ook wel eens bekeken :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hou last-minut ook echt last -minut zou ik zeggen als je naar saalbach wilt in maart. Mocht het toch warmer worden en misschien regen gaan vallen, dan zit je niet best en heb je meer aan hogere gebieden. Blijft het fris met zelfs sneeuw zit je top.

Plaats een reactie