Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Nu te koop: treintickets voor €39,90 naar Oostenrijk

Roel op 12 oktober 2022· 22 reacties

Treintickets voor o.a. de ICE zijn nu te koop
Treintickets voor o.a. de ICE zijn nu te koop

Vandaag is de verkoop van treinkaartjes gestart bij de Duitse spoorwegen (Deutsche Bahn). Voor slechts 39,90 euro zijn treintickets te koop naar Oostenrijkse bestemmingen als Westendorf en Innsbruck. Tickets zijn te koop via NS International.

Goede deals

De nieuwe dienstregeling van de Deutsche Bahn maakt duidelijk dat de prijzen nauwelijks zijn gestegen ten opzichte van 2019. Nog steeds kosten de goedkoopste kaarten vanuit Utrecht (maar ook veel andere stations) slechts €39,90 voor een enkeltje. Vanaf €79,80 heb je een retourtje met soms maar 2 keer overstappen. Enkele voorbeelden met de prijzen voor een enkele reis:

Utrecht - Innsbruck: €39,90, 2x overstappen

null

Utrecht - Kirchberg: €39,90, 2/3 x overstappen

null

Utrecht - Chur (CH): €46,90, 2x overstappen

null

1e klas

Goed om te vermelden is dat je voor relatief weinig geld kunt upgraden naar de 1e klas. In plaats van €39,90 betaal je voor een enkeltje naar Westendorf op 4 februari bijvoorbeeld €56,90. Daarvoor krijg je in de Duitse ICE’s onder meer een ruimere zitplaats, zitplaatsreservering (samen aan tafeltje, aan het raam etc.) en bediening. Mijn ervaring is dat dit absoluut een meerwaarde is als je met de trein op wintersport gaat.

Schoolvakanties

In de schoolvakanties zijn de prijzen wel een paar tientjes duurder. Naar Sankt Johann in Tirol op 25 februari ligt de vanafprijs op €49,90 maar dan ben je of iets langer onderweg of je moet vaker overstappen. Niettemin loont het zich om ook voor de voorjaars- of kerstvakantie te zoeken naar aanbiedingen. Per dag, tijdstip van vertrek en het te kiezen station lopen de prijzen flink uiteen. En hoe sneller je boekt, hoe goedkoper het is.

null

Ook ski- en nachttreinen

Let wel, dit zijn normale dienstregelingtreinen, dus niet de bekende ski- of nachttreinen als de TUI Ski Express of Nightjet (lees hier meer over alle treinen naar de Alpen).

Zoals gezegd, persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de ICE’s in Duitsland. Je reist overdag en de vakantie begint - zeker als je 1e klas reist - direct nadat je bent ingestapt. Je hebt rust en bagageruimte is vaak meer dan voldoende aanwezig. Probeer wel een reis te vinden waarbij je zo min mogelijk moet overstappen. Met skispullen is het altijd een beetje behelpen, tenzij je genoeg overstaptijd hebt.

Noot van de redactie

Het merendeel van de artikelen op Wintersport.nl is volledig onafhankelijk geschreven. Dat geldt ook voor dit artikel. Er is geen enkele vorm van bemoeienis geweest, wél ondersteun je ons door op de links in dit artikel te klikken en een aankoop te doen. » Lees meer

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Leuk, dat maakt het echt aantrekkelijk om eens met de trein te gaan. Deze prijzen liggen ook een stuk lager dan de SkiThalys. SkiThalys vind ik erg duur en was vrijwel direct uitverkocht in de schoolvakantieperiode.

Is er ook een overzicht met skigebieden dichtbij treinstations? En hoe je dan vanuit daar naar de skigebieden komt?

Maar dit is toch niet nieuw? Ik ben al een heel aantal keer voor dat soort prijzen richting de Alpen gegaan en dat is mij inderdaad ook uitstekend bevallen. Vroeg boeken is inderdaad wel essentieel, voor dezelfde reis betaal je een week van tevoren gauw 3 a 4 keer zoveel.

Nadeel vind ik wel dat je op locatie minder flexibel bent om naar andere skigebieden te gaan. Als er goede onderlinge verbindingen zijn (zoals in het Zillertal) is dit geen probleem, maar bij andere locaties is dat vervelender.

Leuk, dat maakt het echt aantrekkelijk om eens met de trein te gaan. Deze prijzen liggen ook een stuk lager dan de SkiThalys. SkiThalys vind ik erg duur en was vrijwel direct uitverkocht in de schoolvakantieperiode.

Is er ook een overzicht met skigebieden dichtbij treinstations? En hoe je dan vanuit daar naar de skigebieden komt?

sterHEster op 12 okt 2022 12:15

Hier vind je meer info over treinstations en skigebieden met lijnkaarten: https://www.wintersport.nl/themas/vervoer/met-de-trein-op-wi….

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Maar dit is toch niet nieuw? Ik ben al een heel aantal keer voor dat soort prijzen richting de Alpen gegaan en dat is mij inderdaad ook uitstekend bevallen. Vroeg boeken is inderdaad wel essentieel, voor dezelfde reis betaal je een week van tevoren gauw 3 a 4 keer zoveel.

Nadeel vind ik wel dat je op locatie minder flexibel bent om naar andere skigebieden te gaan. Als er goede onderlinge verbindingen zijn (zoals in het Zillertal) is dit geen probleem, maar bij andere locaties is dat vervelender.

JelleK op 12 okt 2022 12:25

Het is idd niet nieuw maar de Deutsche Bahn heeft vandaag de prijzen gepubliceerd voor alle reizen vanaf 11 december. En meestal worden de prijzen alleen maar duurder, omdat de treinen zeker voor het hoogseizoen snel vol raken.

Ik ben blind voor mijn eigen schrijffouten ;-)

Hoop dat de DB dan wel wat geleerd heeft van afgelopen zomer. Ik had nl. een treinreis naar Salzburg geregeld(o.a. met ICE), zou er 11 uur over doen. Na veel aanpassingen en overstappen in regionale treinen was ik na 17 uur op bestemming. Ook terug was een drama. En info onderweg was niet te krijgen.

Hoop dat de DB dan wel wat geleerd heeft van afgelopen zomer. Ik had nl. een treinreis naar Salzburg geregeld(o.a. met ICE), zou er 11 uur over doen. Na veel aanpassingen en overstappen in regionale treinen was ik na 17 uur op bestemming. Ook terug was een drama. En info onderweg was niet te krijgen.

Eigerhan op 12 okt 2022 17:34

De DB heeft een mooi trein product voor de lange afstand zeker in de 1e klas maar het is idd zo dat er vaker iets mis gaat (net als in NL) en er vertragingen zijn. Trouwens krijg je bij vertraging tot 50% van de prijs terug. Dit kan je nog tot 1 jaar na de rit indienen: https://www.bahn.de/service/ueber-uns/inside-bahn/tipps-tric…

Ik ben blind voor mijn eigen schrijffouten ;-)

Wij reizen ook graag met de trein. Sterker nog, de auto hebben we een paar jaar geleden weggedaan. Ik heb redelijk wat moeite gedaan om vrijdag 24/2 de reis Amsterdam - Bolzano te fixen met de Nightjet, maar zonder succes. Hij leek toch woensdag al vol te zijn, in elk geval deels. Het wisselt ook heel erg wat nsinternational.com, bahn.de, oebb.at en nightjet.com aanbieden en tegen welke prijs. Als je niet oplet word je voor de laatste 100 km nog even in een andere trein gestopt omdat je dan 10 minuten eerder aankomt.

We gaan nu bijna volledig met de ICE door de nacht. Amsterdam - Keulen - Munchen - Bolzano. Eerste stukje met de Nightjet (!) richting Zwitserland. Daar wilde bahn.de geen zitplaats voor reserveren, maar dat is dan weer wel (los) gelukt via oebb.at: 3 euro pp. Een “gewone” ICE lijkt niet te gaan.

Mijn ervaringen:

  • Wat Roel al zegt: ik reis eerste klas waar mogelijk! Zeker met veel spullen en op (mogelijk) volle trajecten.
  • Mijn zoon van 14 is deze zomer voor 16 euro in z’n eentje met de Nightjet naar Innsbruck geweest. Daar krijg je je pakketje nog niet voor verzonden…
  • Ik neem ruim de tijd voor de puzzel en probeer er ook een beetje lol in te hebben. Ik zoek bijvoorbeeld ook losse trajecten even op om te zien waar treinen vandaan komen en welke verbindingen er allemaal zijn. Soms heb je een uur later een directe trein. Of kun je een paar stations verderop relaxter overstappen (meer tijd).
  • Als je eenmaal weet welke treinen je hebben wilt, is de kunst die route in 1x uit een reisplanner te krijgen waarin je ook kunt boeken. Bahn.de heeft heel veel “advanced options”. Zo kun je de overstaptijden verlengen door te kiezen voor eerder aankomen of later vertrekken op een bepaalde overstap. Zo zorgen wij er op onze terugreis voor dat we langer in München mogen blijven wachten op een rechtstreekse trein in plaats van overstappen om 3:00 's nachts.

In aanvulling van de goede tips hierboven is mijn ervaring ook dat de Duitse conducteurs vooral even snel op je ticket zien dat je in Utrecht bent opgestapt en naar Innsbruck toe gaat. Als je dan ergens op een trein ergens daar tussenin zit is het gewoon prima, dus bij eventuele vertragingen of wijzigingen kun je gewoon zonder problemen de op dat moment meest gunstige trein pakken. Ik heb zo ook wel eens een gunstigere reis gezien dan waar ik een ticket voor geboekt had en heb vervolgens gewoon dit gunstige traject afgelegd en dat ging ook goed, dus dan hoef je je niet in bochten te wringen om exact dat traject te boeken met je ticket. Dit geldt overigens misschien wel minder voor 1e klas reizen waarbij je echt een stoeltje reserveert en de 1e klas van een andere trein wellicht vol zou zitten.

Goede service @Roel !
Misschien moet ik het weer eens proberen om met de trein te reizen. Met deze prijzen is het echt wel aantrekkelijk geworden.

Peter Pos

Hoop dat de DB dan wel wat geleerd heeft van afgelopen zomer. Ik had nl. een treinreis naar Salzburg geregeld(o.a. met ICE), zou er 11 uur over doen. Na veel aanpassingen en overstappen in regionale treinen was ik na 17 uur op bestemming. Ook terug was een drama. En info onderweg was niet te krijgen.

Eigerhan op 12 okt 2022 17:34

Bijzonder, heb dit zomer een rondje met Interrail gedaan door o.a. Duitsland. Maar vind hun reisapp echt wel prima, actuele treintijden, vertragingen en alternatieve routes worden netjes bijgehouden.

Alleen de prijzen en tijden richting Zell am Zillertal laat op zich wachten.
Opmerkelijk dat dit pas in december bekend is.

Alleen de prijzen en tijden richting Zell am Zillertal laat op zich wachten.
Opmerkelijk dat dit pas in december bekend is.

gideonburger op 14 nov 2022 23:00

Kun je niet boeken naar Jenbach, en de Zillertalbahn tzt boeken? Waarschijnlijk als je nu boekt heb je tickets voor een goede prijs, in december kunnen ze wellicht dubbel zo duur zijn…

It's all about the turns duuuuuude!

De trein van Innsbruck naar Jenbach en vervolgens de Zillertalbahn heb ik al vaker genomen en nog nooit van te voren geboekt.

Aftellen maar!

Vorig jaar is mijn vrouw met de trein terug gegaan. Eerste klas en dat is dusdanig goed bevallen dat we dit jaar met z’n tweeën met de trein gaan. Wordt nog wel een uitdaging qua spullen, want ik sleur vaak veel zooi mee. Mooie uitdaging…

Mooie bijkomstigheid dat het mij de optie biedt om een vakantiedag minder op te hoeven nemen omdat ik nu kan werken op m’n laptop i.p.v. de auto naar de bestemming te sturen ;)

Alleen de prijzen en tijden richting Zell am Zillertal laat op zich wachten.
Opmerkelijk dat dit pas in december bekend is.

gideonburger op 14 nov 2022 23:00

Kun je niet boeken naar Jenbach, en de Zillertalbahn tzt boeken? Waarschijnlijk als je nu boekt heb je tickets voor een goede prijs, in december kunnen ze wellicht dubbel zo duur zijn…

Arjen5 op 15 nov 2022 08:53

Precies zo hebben wij het ook gedaan; Utrecht - Jenbach zit al in de dienstregeling. Laatste week van januari 2x op zaterdag kwam op € 115 pp 1e klas. Succes met zoeken en boeken!

*bericht bewerkt door RoyvD op 16 nov 2022 21:06

Heeft er iemand ervaring met de trein naar italia, de dolomieten, Kronplatz/drei zinnen dolomieten?

Ons gezin wil op wintersport naar Folgaria. De trein lijkt mij ideaal. Op Innsbruck moeten we dan overstappen op de trein naar Bolzano. NS International geeft 10 minuten overstaptijd aan. Dat vind ik echt te weinig aangezien we best wel wat bagage hebben. Ook is er dan weinig ruimte voor eventuele vertragingen. Dus ik denk aan het boeken van losse tickets: eerst traject Utrecht - Innsbruck en daarna Innsbruck - Bolzano. Dat geeft ons 2 uur overstaptijd op de trein naar Bolzano. Er schijnen bussen te gaan vanaf treinstation Bolzano naar Folgaria, ik kan het alleen niet vinden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Heeft er iemand ervaring met de trein naar italia, de dolomieten, Kronplatz/drei zinnen dolomieten?

R_Dolomieten op 17 nov 2022 10:26

Geen ervaring maar ik ga dit even volgen. Ik heb zelf gezien dat je met de trein over Innsbruck door kan naar Franzensfeste
(Fortezza). Vandaar kun je met de Pustertal Express naar Bruneck, Percha en Olang (Kronplatz) en verder naar Innichen en Vierschach. Volgens de treinreissites een reis van 12 tot 14 uur.

*bericht bewerkt door Matthieu op 24 nov 2022 11:21

Aftellen maar!

Heeft er iemand ervaring met de trein naar italia, de dolomieten, Kronplatz/drei zinnen dolomieten?

R_Dolomieten op 17 nov 2022 10:26

Geen ervaring maar ik ga dit even volgen. Ik heb zelf gezien dat je met de trein over Innsbruck door kan naar Franzensfeste
(Fortezza). Vandaar kun je met de Pustertal Express naar Bruneck, Percha en Olang (Kronplatz) en verder naar Innichen en Vierschach. Volgens de treinreissites een reis van 12 tot 14 uur.

Matthieu op 24 nov 2022 11:20
Aftellen maar!

Heeft er iemand ervaring met de trein naar italia, de dolomieten, Kronplatz/drei zinnen dolomieten?

R_Dolomieten op 17 nov 2022 10:26

Geen ervaring maar ik ga dit even volgen. Ik heb zelf gezien dat je met de trein over Innsbruck door kan naar Franzensfeste
(Fortezza). Vandaar kun je met de Pustertal Express naar Bruneck, Percha en Olang (Kronplatz) en verder naar Innichen en Vierschach. Volgens de treinreissites een reis van 12 tot 14 uur.

Dank voor je bericht. Had deze route ook gevonden via https://www.thetrainline.com/nl/treinen/italie
Ik heb het gebied van de Drei Zinnen dolomieten nog niet bezocht en lijkt mij leuk die ook eens af te vinken (gebied 11 van 12 :-).
Alleen na 2 dagen heb je dat wel gezien, en zou je nog 1 dag kunnen pakken voor Kronplatz. Daarna moet je zuidelijker.
Je kan per taxi van kronplatz naar alta badia gaan of via Dobbianco met de bus, 45 min naar Cortina.
Alleen per taxi zal vast niet goedkoop wezen en de bus naar Cortina vind ik maar 1 bron van op internet.
Wat ook kan is om met al je spullen de berg van Kronplatz over te skiën, met slecht 3 afdalingen waarvan 1 zwarte te doen
Daarnaast is het, zeker voor 1 persoon, lastig om 2/3 dagen ergens iets te boeken voor beetje normale prijzen en de rest van de dagen in bijv Alta badia/la villa/Cortina.
Een hele puzzel zo, al vond ik het wel mooie idee, dromen mag :-)

Matthieu op 24 nov 2022 11:20

*bericht bewerkt door R_Dolomieten op 24 nov 2022 17:24

Ons gezin wil op wintersport naar Folgaria. De trein lijkt mij ideaal. Op Innsbruck moeten we dan overstappen op de trein naar Bolzano. NS International geeft 10 minuten overstaptijd aan. Dat vind ik echt te weinig aangezien we best wel wat bagage hebben. Ook is er dan weinig ruimte voor eventuele vertragingen. Dus ik denk aan het boeken van losse tickets: eerst traject Utrecht - Innsbruck en daarna Innsbruck - Bolzano. Dat geeft ons 2 uur overstaptijd op de trein naar Bolzano. Er schijnen bussen te gaan vanaf treinstation Bolzano naar Folgaria, ik kan het alleen niet vinden. Heeft iemand hier ervaring mee?

sterHEster op 24 nov 2022 10:51

Je hoeft geen losse tickets te boeken als je boekt via bahn.de. Daar kun je de standaard overstaptijden verlengen bij het plannen van je reis, of je kunt een overstap aanklikken en die specifieke overstap verlengen. Dan kun je kiezen: wil ik eerder aankomen (dus reis ervoor vervroegen) of later vertrekken vanuit die overstap.

Verder hebben wij ervaring met reizen naar Selva. De heenreis mislukte vorig jaar in de nacht, maar dat kwam door storm Eunice en niet door iets anders. De terugweg ging prima. Dit jaar doen we het weer op dezelfde manier. We nemen stoelen in de eerste klas. Dat gaat vrij redelijk met slapen (dekentje, oordoppen en masker mee, net als in een vliegtuig) en is wat makkelijker te boeken dan slaapplaatsen. We reizen over München en Innsbruck (deze keer zonder overstap) naar Bolzano en vanaf daar gaat een rechtstreekse bus naar Selva. Een dagreis naar Bolzano gaat nét, maar dan kom je te laat voor een bus en moet je met de taxi.

Onze trein (EC81) rijdt inderdaad via Franzensfeste, Brixen, Bolzano en dan door naar Trento. Vanuit Trento moet je in Folgaria kunnen komen lijkt me.

Dankjewel, goed om dit te weten!

Plaats een reactie