Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

FIS past duurzaamheidsstrategie aan na open brief atleten

Edo op 23 januari 2024· geen reacties

null

De Fédération Internationale de Ski (FIS) gaat overstag in hun duurzaamheidsstrategie. De eisen die de Protect Our Winters-stichting (POW) afgelopen oktober op een mediagenieke manier aan de FIS had gesteld nadat de gletsjer van het Tiroolse Sölden werd afgegraven omwille van een World Cup, zijn nu officieel vastgelegd en gekoppeld aan de noodzakelijke stappen. In het ‘FIS Impact Program’ verplicht de internationale skivereniging zich tot meer transparantie, een vermindering van de uitstoot met 50 procent tegen 2030 en strategieën voor energieoptimalisatie en duurzamere mobiliteit.

Volledige transparantie

De FIS, die dit jaar zijn honderdjarig jubileum viert, gaat in op de eis van POW om haar milieu-impact volledig transparant te publiceren met de balans voor het seizoen 23/24, die uiterlijk in de zomer van 2024 voor het publiek beschikbaar zal zijn. Op basis van de balans die in 2024 zal worden gepubliceerd, zal een op doelstellingen gebaseerde duurzaamheidsstrategie worden ontwikkeld waar POW om heeft gevraagd, inclusief een stappenplan om de uitstoot tegen 2030 met 50 procent te verminderen. Vervolgens zullen projecten zoals energieoptimalisatie, reisrichtlijnen, duurzame mobiliteit van fans en ondersteuning voor organisatoren van evenementen en nationale organisaties worden geïmplementeerd. POW riep de FIS ook op om haar wedstrijdkalender aan te passen om de impact van reizen te verminderen en rekening te houden met veranderende klimaatomstandigheden. Dit verzoek wordt nu voortdurend uitgevoerd, aldus de FIS.

Wintersportcoalitie

Volgens POW moet de FIS ook haar politieke invloed op regeringsniveau aanwenden om klimaatbeschermingsmaatregelen te promoten. In dit verband zijn er plannen om in december 2024 een coalitie van wintersporters, media, partners en fans te vormen om gezamenlijk richtlijnen voor duurzaamheidscommunicatie te ontwikkelen en zo maatregelen tegen de klimaatcrisis naar buiten toe te communiceren als onderdeel van een campagne.

Vragenlijst

“Het plan om de duurzaamheidsstrategie uit te voeren is nog niet erg concreet, maar we zullen moeten wachten tot het einde van het seizoen om een nieuwe balans op te kunnen maken”, zegt POW AT-voorzitter Verena Stahl over de inspanningen van de FIS. Volgens de Internationale Ski Federatie heeft het vragenlijsten verstuurd naar 35 locaties in alle disciplines om op een realistische manier te kunnen schalen naar alle evenementen. De nieuwe cijfers kunnen dan worden gebruikt om op transparante wijze te bepalen waar en hoe de uitstoot daadwerkelijk wordt verminderd.

null

Duurzamere toekomst

POW verwelkomt de ontwikkeling en is optimistisch: “Er zijn al veel exploitanten van skigebieden en organisatoren van wedstrijden die duurzaam denken. Na de eerste Ski Industry Climate Summit worden ook de ski- en schoenenfabrikanten steeds ambitieuzer. Samen met de FIS is hiermee de basis gelegd voor een duurzamere toekomst voor de hele wintersportindustrie,” zegt Moritz Nachtschatt, POW AT managing director. Natuurlijk zullen de komende maanden in de aanloop naar het volgende seizoen, waarin de hele wintersportgemeenschap de FIS nauwlettend in de gaten zal houden, van doorslaggevend belang zijn.

Openbare petitie

“Het FIS Impact Programme is een belangrijke stap in de richting van geloofwaardige klimaatbescherming en kan worden gevierd als een succes dat niet zou bestaan zonder de inzet van atleten en POW. Toch zijn dit nog maar plannen tot nu toe en zullen we de uitvoering ervan nauwlettend in de gaten blijven houden,” vat de Oostenrijkse Ski Vereniging-skiatleet Julian Schütter samen, die samen met POW in 2023 een open brief indiende bij de FIS en zo de bal aan het rollen bracht. De openbare petitie van POW, die binnen een week meer dan 30.000 handtekeningen kreeg, zal aan het einde van de maand worden overhandigd aan de skifederatie op het hoofdkantoor van de FIS in Oberhofen/Zwitserland.

Edo
is de hoofdredacteur van Wintersport Magazine maar voelt zich ook prima thuis op het internet