Les 3 Vallees vandaag (winter 2013-2014)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Een voorbeeld van en tyrolienne in de zomer, voorbeeld is uit Super Bresse in FR:
http://bcove.me/y2hfy2un

bon ski

Tsja, ik loop al een paar dagen te denken: en dan op die locatie? Loop je dan weer terug om je ski’s op te halen?

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

aah ik het is me duidelijk:) ziet er wel spectaculair uit !

Ziet er goed uit voor Meribel als ze alles open willen doen :)

Goede reis Skifan!

PowPow!

Ja ziet er zeker goed uit. Gevoelsmatig blijf ik zoiets houden van ‘ligt er wel genoeg sneeuw?’ maar wellicht dat vorig jaar juist het probleem was dat er teveel sneeuw was en daardoor veel ‘nog’ niet open was cq open kon.

Flaine - Val Thorens - Gerlos - Alpe d'Huez

Ga zelf 11 januari naar Les Menuires. Als ik de weersvooruitzichten zie komt er de komende 10 dagen geen nieuwe sneeuw bij. Op de webcams zie je dat bij Croisette en omgeving behoorlijke hopen sneeuw liggen die, naar ik aanneem, afkomstig zijn van de sneeuwkanonnen, die de afgelopen dagen zichtbaar constant aan stonden. Ik ga er dan ook vanuit dat het met de benodigde hoeveelheid sneeuw wel in orde komt. Uiteraard hou ik frequent de berichtgeving van Johann(Alpen weerbericht) in de gaten. Voorlopig voorspelt die enkel de nodige sneeuw voor met name Oostenrijk. De hoogteligging van Trois Vallees is
natuurlijk een bijkomende belangrijke factor. Toch maar te hopen dat de natuur nog wat gaat helpen.

8 december 2013:
Onze eerste dag 3V van deze winter. Het weer en de pistes waren perfect. Maar om de kerstdrukte aan te kunnen is er dringend een nieuwe hoeveelheid sneeuw nodig.

Prima pistes, maar of het genoeg is tot kerst?

null

Inmiddels is ook alweer het eerste ongeval met dodelijke afloop gebeurd. Het complete verhaal van vandaag vindt u op ons blog, meer foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

9 december 2013: Heel ander weer
Veel minder zon dan we gewend zijn en hoge temperaturen, bij de aankomst van de Funitel du Péclet was het +2 graden!
Voor het eerst in de 2 Lacs lift gezeten en voor het eerst de aankomst van de vernieuwde 3 Vallées lift goed gezien.
Aankomst 3V lift:

null

Meer zon aan het eind van de middag:

null

Het complete verhaal van vandaag vindt u op ons blog, meer foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Leuk om te horen hoe het er daar op grote hoogte aan toe gaat.
Maar is er al iets bekend wanneer de nieuwe, deze zomer gebouwde liften, zoals de TSD peyron in Orelle en de TSC pionniers en TSD 3 vallées in Val Thorens open gaan.

@Gast 176
Opening nieuwe liften:
TSD Bouc Blanc - 14/12 als La Tania opent
TSD Pionniers - ik denk 21/12 eerder is niet nodig omdat de Plein Sud voldoend capaciteit heeft
TSD 3V - testen zijn nog niet begonnen, er moet nog permissie gevraagd worden om te openen
TSD Peyron - waarschijnlijk nog dicht omdat men niemand bij de bouw van de Tyrolienne wil hebben. Dit is ook de reden dat de Funitel de Thorens nog dicht is.
Overigens doet Val Thorens altijd erg geheimzinnig over al zijn projecten, dus bovenstaande onder veel voorbehoud.

bon ski

Beste Skifan, bedankt voor de uitgebreide duidelijke blogs. Ik las dat je momenteel in Courchevel/ Meribel bent en de weersverwachtingen die ik telkens zie op doen me toch wat twijfelen. We hebben momenteel een wintersport geboekt voor 14-12 t/m 21-12 in Meribel. Zijn de condities op dit moment nog voldoende goed voor een prima wintersportvakantie of is het toch beter om te kijken naar de mogelijkheden de vakantie om te zetten naar een ander gebied? Of eventueel een andere datum? (ergens in januari)? Is de kwaliteit van de sneeuw zelf nog in orde of is het steeds meer ijzig aan het worden? Ik hoor het graag, alvast bedankt voor je reactie!

10 december 2013: warm en prachtig weer
Met een heldere blauwe lucht vertrokken naar Courchevel. Het was warm door de inversie (zie mijn blog), bij de Biollay lift in Courchevel zelfs 7 graden, ook het meer dat normaal dicht gevroren is, is nog open.
Bij de Biollay lift:

null

In de Epicea lift:
null

Alle andere foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

@Gast174
Wij zitten niet in Méribel of Courchevel, maar in Les Menuires. Dit maakt overigens voor mijn antwoord niets uit.
Op dit moment is de sneeuwsituatie op de pistes goed, hoewel de pistes steeds harder worden, denk ik dat de sneeuw het wel houdt tot kerst, mits het niet gaat regenen. Door de inversie is het extreem warm op grotere hoogte bovendien is het maken van kunstsneeuw niet mogelijk. Toch gaan er komend weekend een aantal nieuwe pistes open in Méribel, Les Menuires en Courchevel. Deze pistes zijn dus voor de gasten van volgende week nog in prima staat.
De verwachting is dat dit weer nog tot 23 december zal aanhouden.
Ik durf geen advies te geven, maar verwacht dat volgende week de laatste rustige week met goede sneeuw zal zijn tot Pasen 2014. Wel zou ik je adviseren om een pas voor L3V te nemen zodat je ook in Val Thorens kunt skiën.
Succes met je keuze.

bon ski

Bedankt voor de reactie! We houden het gewoon op Meribel :)

11 december 2013: het lijkt wel lente in L3V.
De Speed Mountain in Les Menuires is nog lang niet klaar.
Speed Mountain:

null

Wat betreft de pistes, behalve de Chamois piste (Méribel) zag het er weer prima uit.
Pistes:
null

Het complete verhaal van vandaag vindt u op ons blog, meer foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Net terug uit Val Thorens voor 5 dagen openingsweek. Het weer was zo fantastisch! En de condities waren ook prima, vooral zaterdag en zondag heerlijke dagen gehad. Langzaam merk je wel dat de pistes harder worden ja. Er mag dus best wat nieuwe sneeuw gaan vallen, maar al met al is het prima vertoeven en genieten van de zon. Wij hebben 5 heerlijke dagen gehad. In Val Thorens zelf is overigens bijna alles open en vond ik de condities iets beter dan in Meribel.

12 december 2013: Nog steeds mooi weer met meer wind
Nog steeds zonnig maar nu wel meer (frisse) wind.
Eerst met de TS Col (vandaag geopend) naar de Glacier de la Chavière geweest

null

Dit weekend zijn in Val Thorens ook ski cross wedstrijden voor de coupe du Monde, de ski’s voor de deelnemers die door Dynastar worden gesponsord staan al klaar.
null

Het complete verhaal van vandaag vindt u op ons blog, meer foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Hoe is het eigenlijk met de sneeuwkanonnen, staan die nu aan? ik kom 21december naar val thorens, en ik maak me wel een beetje zorgen.

@Juul,
De sneeuwkanonnen staan soms aan, maar veel korter dan andere jaren. Er kan dus veel minder voorraad gecreëerd worden. Volgens TV8Mont Blanc komt er morgen een lichte storing en rond 23 december een weersverandering.
Van alle stations in Les 3 Vallées is de situatie in Val Thorens nog het beste. Hier ligt de meeste sneeuw en hier is men al eerder begonnen met het maken van (kunstsneeuw) voorraad

bon ski

Oke bedankt. Tja kan val thorens wel in orde zijn maar als l3v maar voor 20% open blijft zal het met kerst dus 5x zo druk zijn op die pistes.

13 december 2013:Al 22 dagen mooi weer!
Het weer blijft mooi en de pistes worden alsmaar harder. De beste sneeuw ligt in Val Thorens, de meeste voorraad is aangemaakt in Courchevel. Op mijn blog vandaag de reden dat de eerste pylonen van de nieuwe lift al klaar zijn.
De Piste Allamands + Lac du Lou:

null

Het complete verhaal van vandaag vindt u op ons blog, meer foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Morgen als het goed is TSD Pionniers open zonder de 4 cabines (voormalige 3V1). TSD 3 Vallees waarschijnlijk 21 december open (voormalige 3V2). Ik vind het zo prima vertoeven met het zonnetje en de pistes liggen er wonderbaarlijk goed bij!

Het ziet er allemaal zo slecht nog niet uit als ik die foto’s zie. Hoe komt het dan dat er maar 20% open is? Of komt dat door omliggende (lager gelegen) dorpen waar minder sneeuw ligt?

@Juul
Het is ook helemaal niet slecht. In Val Thorens is bijna alles open. Voor Menuires, Méribel en Courhevel was het de eerste week dan is er altijd sprake van een gedeeltelijke opening. Vandaag gaan er veel meer liften open en ook St. Martin, La Tania en Moriond gaan (gedeeltelijk) open. Vanaf volgende week zaterdag is alles open

bon ski

14 december 2013:een dag met 2 gezichten
Na een grauwe ochtend, in de middag volop zon, zodat we eerst de Speed Mountain in Menuires konden bekijken en daarna de nieuwe Pionniers lift hebben uitgeprobeerd.
Speed Mountain:

null

TSD Pionniers:
null

Het complete verhaal van vandaag vindt u op ons blog, meer foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

T ziet er op zich nog wel redelijk uit in L3V ondanks de weinige sneeuwval, gelukkig maar :P

Gang is alles

15 december 2013: alweer prachtig weer
Zon en warm, enkel op de toppen een behoorlijke wind. De pistes in Val Thorens waren goed maar wel hard, poedersneeuw is niet meer te vinden. Op de pistes was het druk, bij de Funitel 3V moesten we 2 rondes wachten, verder viel de drukte mee.
Wij zijn oa bij de aankomst van de Tyroliënne gaan kijken, hebben de Skicross gezien en zijn naar de aankomst van de nieuwe 3V lift gelopen.
Aankomst 3V lift:

null

Alle andere foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

@Skifan: dat doek over de aankomst van de 3V lift is dit tijdelijk of is permanent, het ziet er precies zo raar uit.

better to be off piste, then to be pisted off

Inmiddels ben ik ook weer terug uit VT, heb een super week gehad.
Wel het skipas meteen uitgebreid voor de hele vallei voor maar €44,- (laag tarief afgelopen week)
VT was heel veel open en in de andere dorpen helaas een aardig deel dicht. Was ook sneu om te zien hoe sommige piste’s maar zo weinig sneeuw hadden en dicht waren.
In Meribel waren toch bovenin wel een paar pistes die heel lekker boarde. Courchevel lag er wel wat minder bij, hebben daar nog heel enthousiast een bospad gepakt maar die viel toch wel erg tegen.

Maar ondanks alles een hoop pistes gedaan en het weer goed naar ons zin gehad.

PowPow!

En donderdag weer verse sneeuw dus dan moet het in de kerstweek wel goed komen! :D gelukkig

Plaats een reactie