Les 3 Vallees vandaag (winter 2013-2014)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

En trouwens m’n nieuwe board kan meteen naar de winkel voor een slijp en wax beurt, zitten bizar veel groeve in en de staalkant heeft zoveel scherpe beschadigingen dat die zelfs de naadjes van mijn jas heeft kapot gesneden…

PowPow!

16 december 2013: Naar de nieuwe TSD Bouc Blanc in La Tania
De nieuwe Bouc Blanc lift in La Tania bekeken en genomen.

null

Er waren nog mooie pistes:
null

Maar veel pistes zijn niet alleen keihard maar vaak ook ijzig (Marcassin, piste naar La Tania, Combe de Saulier- heel veel stenen)
Alle andere foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Het is maar goed dat het flink gaat sneeuwen aan het einde van de week :)

Vandaag een bezoek gebracht aan Courchevel Moriond, veel liften en pistes waren nog dicht, maar wat open was lag er prima bij. Enige uitzondering was het eerste stuk van de piste Roc Mugnier.
Courchevel Moriond, aankomst TC Ariondaz:

null

Worldcup wedstrijden in Courchevel 1850:
null

Alle andere foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

Het complete verhaal van vandaag vindt u op ons blog, meer foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

18 december 2013: Nieuwe gondels voor de TSDC Pionnier in Valtho.
We sluiten het eerste stuk 3 Vallées af met een foto van de nieuwe gondels voor de Pionniers lift.

null

Voor de toelichting zie mijn blog, ons volgende bericht is op 5 januari 2014
null

Het complete verhaal van vandaag vindt u op ons blog, meer foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Fijne feestdagen, bedankt en tot 5-januari

Oeps, foutje, hierbij alsnog de foto van de nieuwe Pionnierslift:

null

Toelichting op deze keuze: zie blog.
Salut

bon ski

Zag ik het nou goed op de foto’s dat de plein sud lift, nu van die kappen over de stoeltjes lift, tegen de wind enzo, heeft?

Fijne feestdagen, lees met veel plezier mee dus keep up the good work in 2014!

Fijne feestdagen en bedankt voor de geweldige verslagen iedere dag :D

Gang is alles

Zag ik het nou goed op de foto’s dat de plein sud lift, nu van die kappen over de stoeltjes lift, tegen de wind enzo, heeft?

Thomas2 op 19 dec. 2013 15:19

Helaas, dat hebben ze niet. Heb het nergens gezien in omgeving van Valtho trouwens. Blijkbaar houden de Fransen van wind (en sneeuw) door hun haar.

Blijkbaar kan je op die hoogte geen windkappen hebben door de te harde wind ;-) (vandaar de 4 funitels, 2 telecabines, 1

dat lijkt me niet correct, als ik me niet vergis heb je in Tignes evengoed windkappen op de zetellift die vanuit Val Claret naar de gletsjer gaat. Zijn er in Oostenrijk trouwens geen gletsjers met zetelliften en windkappen?

better to be off piste, then to be pisted off

Klopt, Les Misschien de ligging, der zal vast een goede reden voor zijn (funitels zijn heel wat keer duurder dan stoeltjesliften met ‘‘kappen’’).

Zag ik het nou goed op de foto’s dat de plein sud lift, nu van die kappen over de stoeltjes lift, tegen de wind enzo, heeft?

Thomas2 op 19 dec. 2013 15:19

Helaas, dat hebben ze niet. Heb het nergens gezien in omgeving van Valtho trouwens. Blijkbaar houden de Fransen van wind (en sneeuw) door hun haar.

Tieme op 19 dec. 2013 21:41

Een stoeltjes lift vanaf Les Menuires naar Val Thorens heeft een overkapping. Heb er vorige week een aantal keren in gezeten.

PowPow!

Dat is de stoeltjeslift vanaf het middenstation boven Croisset (Les Menuires) naar de Mont de la Chambre.
Van daaruit kun je weliswaar naar Val Thorens maar de Mont de la Chambre hoort bij het skigebied van
Les Menuires.

Net terug van een week Val tho. Blijft een heerlijk skigebied. Wel beduidend minder sneeuw dan vorig jaar in dezelfde wk hetgeen resulteerde in harde sneeuw op de pistes en soms ijzig. Veel zon gehad gevolgd door 'n dag sneeuw en 'n dag mist en sneeuw en gisteren afgesloten in de volle zon. Het kleine verse laagje sneeuw deed de pistes erg goed. Voor de kerstvakantie zal het denk ik niet voldoende zijn maar ik zie dump opkomen halverwege aankomende week dus dat komt ook goed.

Fantastische vakantie gehad, met name veel tochtjes gemaakt vanuit Val Tho naar Les Menuires, Meribel en zelfs Courchevel. Wel jammer dat de nieuwe lift vanaf La Folie naar boven het niet deed waardoor er veel gevraagd werd van de voormalige Bouquetin. De afdaling via de Bd de Cumin was ook erg goed te doen mits je de vaart erin houdt en dat geeft direct de gelegenheid eventjes de Masse liften te nemen die eigenlijk altijd erg rustig waren. En op de laatste dag gister voor het allereerst de Mont Vallon lift kunnen nemen die toegaan geeft tot een mooi uitzicht en twee fantastische rode pistes hoewel nog wel ijzig. Op de laatste dag ook nog eventjes de Col gepakt (tergend trage lift) die het allermooiste uitzicht van het gebied heeft naar mijn mening.

Dit jaar verbleven we in de Cheval Blanc, goed betaalbaar, netjes en fraai, een ster minder dan Montana Village waar we vorig jaar verbleven maar die dit jaar toch wel wat duurder was geworden. Nog even kort les Temples overwogen maar de reviews waren zo slecht dat we die snel hebben laten varen. Ski in ski out en dat is uiteindelijk toch waar het om gaat.

Een ieder die dit gebied nog gaat aandoen komende weken, heel veel lol en plezier toegewenst en ski / board voorzichtig! Ik hoop nog vele malen terug te komen in dit gebied!

Flaine - Val Thorens - Gerlos - Alpe d'Huez

wij gaan 3 januari naar Valtho…eerste keer en super zin in!! Nu hopen op een extra laagje sneeuw voor aankomst!!

Dat laagje sneeuw mag best komen. Er liggen toch wel stenen hier en daar! Verder prima te doen hoor! Het is genieten deze eerst dag in de zon.

5 januari 2014
Wij zijn weer in L3V en wensen iedereen een gezond 2014.
Een goed begin met mooi weer en wat verse sneeuw van ons 2e deel wintersport 2014.
Het weggewaaide doek van de 3V lift:

null

Rond Les Menuires was het heerlijk skiën, aankomst TSD Becca richting Val Thorens:
null

Het complete verhaal van vandaag vindt u op ons blog, meer foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Is het verplicht om bergop richting Valto sneeuwkettingen om te doen ?
Of zijn de wegen altijd goed schoon ?

Yay! He’s back :)
Mooi foto’s weer!
Is dat doek weggewaaid door de föhn winden?

Gang is alles

@HendrikBrands
Toen wij vrijdagavond omhoog reden werd equipement speciaux aanbevolen, het was niet verplicht. Op dit moment ligt er in Menuires harde sneeuw op de weg. Zonder winterbanden kom je nu nergens. @Jesper
Het doek is volgens mij op 28/12 weggewaaid (wij waren toen niet in Fr)

bon ski

Aha oke

Gang is alles

Bedankt skifan voor je update:)

Ik ga 10 januari naar Les menuires.

Zijn de bussen in Les menuires een beetje goed en sluiten ze goed aan?
Ik word namelijk sochtends gedropt onderaan in het dorp en heb een appartement in het bovenste punt van Les menuires (Residence du Soleil) Reberty 2000

Normaal ga ik naar Val Thorens en daar loop ik gewoon met mijn koffers.
Ik heb namelijk geen zin om 300 hoogtemeters ophoog te lopen:P

In Les Menuires is de hele dag door een gratis busdienst die start nabij Preyerand (onderaan) en rijdt tot Reberty. In feite zijn het 2 diensten. Op de webside van tourisme Les Menuires kun je een plattergrond vinden waarop dei buslijnen zijn aangegeven.
.

Over sneeuwkettingen is in feite al voldoende gezegd. Toch nog even de tocht naar Les Menuires/Val Thorens. Ik heb die al vele malen gereden en wat me opviel dat die ook bij hevige sneeuwval erg goed
en supersnel schoon wordt gehouden. Nu rij ik zelf 4 wiel drive en heb nog nooit sneeuwkettingen gebruikt. Je bent wel verplicht ze bij te hebben en daar wordt nog wel eens op gecontroleerd. Dat je winterbanden nodig hebt is vanzelf sprekend. Wat me in het verleden geregeld opviel dat er mensen zijn die bij vrijwel de eerste ruimte die er bij het naar boven rijden ligt al sneeuwkettingen omdoen terwijl er nauwelijks sneeuw ligt. Ik denk dat die sneeuwkettingen dan binnen enkele honderden meters stuk gereden worden. Het is dus de kunst, ook afhankelijk van je eigen aandrijving, het goede moment te kiezen en in elk geval te wachten tot er echt voldoende sneeuw op de weg ligt. Er zijn geregeld geschikte plaatsen om de kettingen om te doen. Op de webcam van Saint Martin de Belleville, in de huidige winterse omstandigheden zo ongeveer het omslagpunt van wel of geen sneeuw, kun jet goede zien hoe de situatie op de weg is. Tot nu toe is de weg daar erg goed te bereiden zonder kettingen. Dat kan natuurlijk snel veranderen al zit dat er voor deze week niet in. Een familielid is afgelopen zaterdag ook zonder problemen met een kleine auto en zonder kettingen tot in Les Menuires gereden. Ook hoop dat zaterdag te doen. Wees in elk geval blij dat in het gebied voldoende sneeuw ligt. Een moeilijke oprit als gevolg van sneeuw heeft zo ook zijn voordelen.

@gast138 Super bedankt voor de info !!!

Ik ben al vele malen in januari of maart met de bus naar boven en naar beneden gereden.

Zeker in januari is het toch best vaak voorgekomen dat de buschauffeurs sneeuwkettingen om moesten leggen.
Soms vanaf Les Menuires maar ook al meegemaakt dat de kettingen aan het begin van de pas bij Moutiers omgelegd moesten worden.

Onze ervaring is dat de Franse politie hier streng op controleert (en ) We hebben het zelfs meegemaakt dat de Franse politie voor mensen had gezorgd die de toeristen hielpen met sneeuwkettingen om de doorstroming te bevoorderen.

6 januari 2014
Een groot compliment voor de pistendienst die gezorgd heeft dat de pistes er prima bijliggen.
Weinig echte zon vandaag, maar wel goed zicht.
Foto: de TSD Pralong in Courchevel

null

@ degene die vroeg of je gewoon kan skiën tjdens de WK ski in maart,de tunnel onder de wedstrijdpiste van Méribel
null

Het complete verhaal van vandaag vindt u op ons blog, meer foto’s van vandaag op: http://www.vacanski.com/foto.htm

bon ski

Plaats een reactie