Volgend jaar februari? Of beter maart?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Wij hebben voor 2020 een optie op een huis in St. Christina. We kunnen er de tweede week van februari of de tweede week van maart terecht. Wat is denken jullie beter qua weer en sneeuwcondities?

Ik denk dat je in februari een dag of 4 sneeuw hebben met veel wind en 1 dag zelfs regen. Ook zijn er 2 dagen verschrikkelijk koud. In maart is het een hele week erg warm weer met fohn en zachte pistes. Ook zal je in die week in maart nog 1 of 2 dagen regenen. Wanneer je geluk hebben valt de meeste neerslag 's nachts. Maar dat verfijnde weerbericht zal je pas in de loop van volgende week zien. Oftewel het is gewoon helemaal glazen bol kijken wat het weer dan doet. Maart zal minder druk wezen en gemiddeld genomen misschien iets zonniger maar dat is gewoon loterij verder wat voor weer je zal hebben.

Born to Ride

Enige wat ik je kan zeggen is dat 2e week maart nèt buiten het hoogseizoen valt, waardoor de drukte wat schappelijker is en prijzen ook.

@matthias123: enneh welke dag regent het dan precies? Hier kan ik niks mee natuurlijk ;)

Edwin van Riel

2e week maart is gewoon nog hoogseizoen als je de prijzen bekijkt. En rustiger? Nauwelijks. Weer valt he-le-maal niets van te zeggen. Zoals altijd een gok, ook in het ‘voorjaar’ nemen zoals het is. Ik zou vooral even naar de data van de voorjaarsvakanties in Nederland, Duitsland en Italie kijken. Neem dan ook het voormalige oostblok even mee, die zijn er veel in de Dolomieten.

2e week maart is gewoon nog hoogseizoen als je de prijzen bekijkt.

SkiBeppie op 7 mrt 2019 16:08

Ah, het hoogseizoen rekt dus telkens een weekje op. Wel is het minder druk dan in februari, als de Duitsers ook vrij hebben.

Ik denk dat je in februari een dag of 4 sneeuw hebben met veel wind en 1 dag zelfs regen. Ook zijn er 2 dagen verschrikkelijk koud. In maart is het een hele week erg warm weer met fohn en zachte pistes. Ook zal je in die week in maart nog 1 of 2 dagen regenen. Wanneer je geluk hebben valt de meeste neerslag 's nachts. Maar dat verfijnde weerbericht zal je pas in de loop van volgende week zien. Oftewel het is gewoon helemaal glazen bol kijken wat het weer dan doet. Maart zal minder druk wezen en gemiddeld genomen misschien iets zonniger maar dat is gewoon loterij verder wat voor weer je zal hebben.

Matthias123 op 7 mrt 2019 13:24

Heel flauw. Het gaat mij helemaal niet om een weersvoorspelling. Het ging mij meer om de algemene sneeuwcondities. Of daar in februari of maart echt verschil in zit. Qua sneeuwhoogte en witte omgeving e.d.

Heel flauw. Het gaat mij helemaal niet om een weersvoorspelling. Het ging mij meer om de algemene sneeuwcondities. Of daar in februari of maart echt verschil in zit. Qua sneeuwhoogte en witte omgeving e.d.

petra4 op 7 mrt 2019 16:13

Sneeuwcondities en weersvoorspellingen zijn twee dingen die zeg maar, wel enigszins iets met elkaar te maken hebben. ;)

*bericht bewerkt door sterko op 07 mrt 2019 16:22

Annoying skiers since 2003

Niet flauw

Dat is wat @Matthias nl. zegt: Hoe kan je NU iets zeggen over sneeuwhoogte, witte omgeving van 2020?

Algemene sneeuwcondities bestaan NIET. Het ene jaar is ZEKER het ander niet.

Qua al dan niet de drukte, zou ik als je de mogelijkheid hebt voor februari kiezen.

Born to run. B.S.

Qua condities op de piste zijn altijd super. Daar hoef je geen zorgen te maken. Ze zijn daar zo beetje wereldkampioen in sneeuw maken en het prepareren ervan. Als de omgeving wit is is altijd koffie dik kijken. Maart is later in de tijd en ligt er theoretisch gezien meer sneeuw dan in februari. Echter kan het Maart goed warm zijn en veel grotere kans op zachte pap sneeuw.

Neem andere overwegingen mee in je keuze zou ik zeggen. In maart is het langer licht, is meer skieen. De zon is warmer. Ook qua drukte is een overweging waard. Dat soort punten is na mijn inzien waarop je je keuze zou moeten maken. Qua piste condities is het gewoon altijd top!

@petra4 gemiddeld is begin maart het sneeuwdek op zijn dikst maar dan nog kun je het niet van te voren weten. Half Februari is meer kans op winter en half maart meer kans op voorjaar maar elk jaar is anders, dat zie je dit jaar maar weer. Ik was dit jaar eind januari en toen was het koud met af en toe sneeuw dus diep winters. Dat zegt helemaal niks over volgend jaar

@Simonko en @petra4

dit jaar begin maart : ALLES groen op de piste na
dit jaar half januari(ik was er) : 4 dagen kaiserwetter en 10 cm verse sneeuw op de bruine weides.

En wat @ R_Dolomieten zegt : klopt …Meesterpisteprepareerders.

Born to run. B.S.

@dan58 inderdaad! Bij ons was het wit, maar slechts een klein laagje. Dus mooi voor het aanzicht. Wel goed koud en super pistes. Heerlijke week gehad

Bedankt voor de (serieuze) reacties. Conclusie: eigenlijk valt er geen peil op te trekken. Iets wat ik al vermoedde, maar ik dacht dat ervaren Val Gardenagangers misschien toch wel konden zeggen: februari, of juist maart is beter qua sneeuwconditie. Qua drukte zal het allemaal niet zo veel uitmaken denk ik. Het is allebei nog hoogseizoen, maar het is niet in de voorjaarsvakanties of carnavalsvakantie.

Half maart zal zeker rustiger zijn, en de acco iets goedkoper daardoor.

Voor wat het waard is: vorig jaar tweede volle week maart, buiten de schoolvakanties, vond ik het stervensdruk daar. Hoe het medio februari voor de schoolvakanties is, weet ik niet.

Mr. Slow

Dit jaar was het eind januari al een enorme stoet witte kentekens met een D. In de Duitse vakantieweken die dan ook ergens in februari vallen zal dat alleen maar erger worden. Voor wat het waard is: ik vond carnaval 2014 rustiger dan aanvang maart 2018. Bij de skiverhuur zij men dat het inderdaad elk jaar drukker wordt en het seizoen langer doorgaat. Dus het zal eerder een kwestie worden van hoe lang de middag/vooravond zon mag hebben.

Plaats een reactie