Sella Ronda in de voorjaarsvakantie

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Hallo allemaal!

Wij (ik, @LoveToBoard en onze dochter) gaan in de voorjaarsvakantie (week van 17 februari) naar Val Gardena, we verblijven in Sta Christina op 75m lopen van de Saslong lift en het ondergrondse treintje.

Nu willen wij heel graag de Sella Ronda (een kant op, misschien zelfs beiden) een keer geskied hebben. Ik ben benieuwd of er ervaringen zijn hiermee in de voorjaarsvakantie, is het te doen? Of sta je te lang te wachten overal.

En wat zou het beste startpunt zijn? Gewoon bij de Saslong omhoog (met risico op de netten / omleiding) of met de bus naar Selva?

*bericht bewerkt door LoveToSki op 10 jan 2024 15:27

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ik zou gewoon omhoog gaan bij de Saslong. Veel gedoe over de netten op dit forum maar het komt er eigenlijk op neer dat je een extra afdaling hebt tijdens je Sella Ronda ;)

Aftellen maar!

Prima te doen.

Einde van de dag zijn er enkele pistes waarschiijnlijk kapot geskied. Maar goed. Gewoon tempo even aanpassen.

Totales Vollidiot

Die Sella Ronda stelt niet zoveel voor. Heeft ook meerdere opties.

he leuk, dan zijn wij er ook!
Sella ronde is prima te doen in een dag.

Doe 'm in 't begin van de week dan gaat het rustiger zijn. De meeste mensen willen zich eerst wat opwerken voor ze de sella doen (wordt drukker vanaf woensdag).

Voor de rest is 't eigenlijk beter om de sella te zien als verbinding tussen de verschillende valleien en daar dan op ontdekking te gaan (dagje alta badia, dagje arabba, etc) ipv de sella zelf te doen (wat toch betrekkelijk veel lift tijd is in vergelijking met ski tijd).

Het moet al erg uit de hand lopen qua wachtrijen aan de liften om deze niet in een dag te kunnen doen. Heb 'm zelf ooit als weddenschap 3x in een dag gedaan (dit wel met wat tactiek, later in’t seizoen wanneer de liften langer open zijn, laag seizoen, op een dinsdag en starten bij eerste lift, soms een zwarte pakken ipv rode (korter)). Het record is trouwens 4x op een dag. Dus veel tijd, geen zorgen maken.

Eens met de local, en als je em wil doen, zo vroeg mogelijk. Is snel kapot geskied.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Afgelopen week met de guppies (9 en 10) meerdere keren de Ronde gedaan, beide kanten op… incl veel extra bezoeken aan de verschillende funparken. Op een skidag is voor beide voldoende tijd incl. lekkere lunch daarbij deden we in de verschillende gebieden een extra afdaling indien die afdaling ons leuk leek…

Kortom tijd zat!

De opstap plek is prima in 2 liften zit je aan de ronde en dat doe je waarschijnlijk sneller dan reizen met een bus heen en terug naar een efficiëntere plek.

zou ook wat uitstapjes maken want na 3 dagen Sella Ronde vindt je dit wel genoeg
De langst afdaling is 10 1/2 km lang en dichtbij
ga met het treintje omhoog , cabinelift en dan de stoeltjeslift
helemaal boven ga je helemaal naar links tot dat je niet verder kan .
Santa Croce en lagazuoi die moet je zeker doen

Voor meer tips kan je eens kijken bij “Het Dolomiti Superski Topic deel II”.
Vooral op pagina 1, heel veel tips over routes en restaurants.

Voor meer tips kan je eens kijken bij “Het Dolomiti Superski Topic deel II”.
Vooral op pagina 1, heel veel tips over routes en restaurants.

Noblesse op 10 jan 2024 21:33

Haha die had ik eigenlijk ook zelf nog nooit bekeken ;-) Goeie tip!

Hi @LoveToSki. Gebaseerd op je voorgaande berichten lijkt het mij wel dat jij en @LoveToBoard opgewassen zijn voor een gehele Sella Ronda in een dag, maar ik durf niks te beweren over of jullie dochter ook voldoende motivatie en conditie heeft hiervoor. Zoals anderen al hebben geantwoord is tijd niet het probleem, maar afhankelijk van de hoeveelheid ski-ervaring kan vermoeidheid wel een ding worden.

Wat de route betreft, mijn suggestie zou zijn om rustig de ski dag te beginnen vanaf de Dentercepies lift, die te bereiken is door de bus naar Selva – Wolkenstein te nemen. En dan ook de dag rustig afsluiten met het de piste Fungei – Campo Freina.

Een andere suggestie is om de Gardena Ronda Express te pakken, vervolges met de Col Raiser en Fermeda liften Seceda te besteigen, de La Longia piste af te dalen, een stukje lopen door St. Ulrich naar de Mont Sëuc ( Alpe Suisi) lift, om vervolgens van de Seiser Alm te genieten en uiteindelijk terug te keren naar St Cristina via Monte Pana (als variant kan ook Monte Pana > Mont de Sëura > Tramans > Ciampinoi > St Cristina). Deze tocht in tegengestelde richting maken is ook mogelijk, maar het bergopwaarts lopen in St. Ulrich zal minder prettig zijn.

Hi @LoveToSki. Gebaseerd op je voorgaande berichten lijkt het mij wel dat jij en @LoveToBoard opgewassen zijn voor een gehele Sella Ronda in een dag, maar ik durf niks te beweren over of jullie dochter ook voldoende motivatie en conditie heeft hiervoor. Zoals anderen al hebben geantwoord is tijd niet het probleem, maar afhankelijk van de hoeveelheid ski-ervaring kan vermoeidheid wel een ding worden.

Wat de route betreft, mijn suggestie zou zijn om rustig de ski dag te beginnen vanaf de Dentercepies lift, die te bereiken is door de bus naar Selva – Wolkenstein te nemen. En dan ook de dag rustig afsluiten met het de piste Fungei – Campo Freina.

Een andere suggestie is om de Gardena Ronda Express te pakken, vervolges met de Col Raiser en Fermeda liften Seceda te besteigen, de La Longia piste af te dalen, een stukje lopen door St. Ulrich naar de Mont Sëuc ( Alpe Suisi) lift, om vervolgens van de Seiser Alm te genieten en uiteindelijk terug te keren naar St Cristina via Monte Pana (als variant kan ook Monte Pana > Mont de Sëura > Tramans > Ciampinoi > St Cristina). Deze tocht in tegengestelde richting maken is ook mogelijk, maar het bergopwaarts lopen in St. Ulrich zal minder prettig zijn.

JustSnow op 10 jan 2024 23:17

Thanks voor de tips! Die gaan we even uitzoeken.

La longia staat zeker op de planning en is ook goed te bereiken voor ons.

Ook the great 8 lonken 😏

Om eerlijk te zijn maak ik me geen zorgen om mijn dochter, is altijd de hele dag op de piste en ik er maar steeds achteraan… pffft 😭

Wat wel zo is, ze wil gewoon een piste waar ze lekker heuveltjes kan pakken, dus ben benieuwd hoe een dagtocht haar gaat bevallen

Tnx voor de tips allen!

Ik denk dat @LoveToBoard en onze dochter de Ronda gewoon 2x doen als ik m 1x doen, halen ze me halverwege wel weer in 😂

Ik ga morgrn even in alle tips verdiepen!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Zoals hierboven gezegd is hij makkelijk in een dag te doen. Ik heb m zelf 2x op één dag gedaan maar dan moet je wel door kunnen skiën. Linksom is hij leuker dan rechtsom omdat je dan minder liften pakt.

Er zijn mensen die m 4x op een dag doen.
Vriend van me heeft m 3x gedaan op een dag (board) feb 2022. https://www.wintersport.nl/forum/topic/525456

Zoals hierboven gezegd is hij makkelijk in een dag te doen. Ik heb m zelf 2x op één dag gedaan maar dan moet je wel door kunnen skiën. Linksom is hij leuker dan rechtsom omdat je dan minder liften pakt.
(kaartje even noordgericht gedraaid)

Bulli op 11 jan 2024 09:12

Volgens mij is linksom (tegen de klok in, de groene route) juist meer liften.

null

*bericht bewerkt door Matthieu op 11 jan 2024 11:05

Aftellen maar!

Linksom is met de klok mee 😜

Plaats een reactie