sneeuw in winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Winterberg

Zo is dat Esther :-). Je kan er kort of lang over praten, sneeuwzekerheid en Sauerland gaan lastig samen. Je schrijft dat je voor de kleintjes graag sneeuw in het dal hebt en dat je je zonder sneeuw ook prima zal vermaken. Harry is altijd erg optimistisch maar die focust als skier vnl op de kunstmatig besneeuwde pistes en komt op die manier waarschijnlijk aan zijn waanzinnige percentages. Laten we gewoon hopen dat we allemaal mazzel hebben en er lekker wat sneeuw gaat vvallen in het hele Sauerland!

mama on a mission in the snow

Ik zou gewoon naar Oostenrijk gaan, sneeuw zekerheid.
Winterberg is leuk voor 1 keer om te leren skiën, maar daarna moet je er nooooooit meer komen.
Ik gun jullie een geweldige vakantie toe, maar van het skiën moet je daar niet hebben.
Maar gelukkig ben je met de hele familie, dus dan wordt het vast toch nog een hele gezellige vakantie.
En volgend jaar met z’n allen naar een normaal skigebied.

Waarom toch altijd zo negatief over het Sauerland?

Ik krijg vaak de indruk, dat je niet meeteld als je naar het Sauerland op wintersport gaat. Je moet naar Oostenrijk, Frankrijk, Italië of Zwitserland ect. Maar winterberg of beter gezegd het Sauerland…nee, dat is niets, voor beginners, voor kinderen, dat is niet sneeuwzeker ect.

Ik als zeer ervaren wintersporter (22 jaar lang al op de latten en dan nog meerdere keren per jaar), heb nu eens besloten om lekker naar het Sauerland op wintersport te gaan ipv Oostenrijk/Frankrijk.

Waarom? Gewoon omdat er leuke gebiedjes zijn en veel variatie (elke dag wat anders). Niet zo’n lange pistes inderdaad, maar wel leuke en toch ook uitdagende pistes. Dat is toch ook heerlijk.
De meeste mensen kennen alleen Winterberg of Willingen, maar er zijn veel meer pistes/skigebieden.

Je wilt niet weten, hoe vaak het al in bv Fiss en/of Valthorens slecht was, en dat je in het Sauerland nog heerlijk kon skiën.

Dus mensen aub niet meer zo negatief, en laat niet gelijk weten dat je toch beter maar naar…(en maak het zelf maar af)

Met alle respect maar ik denk dat je de situaties dat het in Val Thorens slecht is en in het Sauerland goed is, op 1 hand kan tellen, als ze al bestaan…

Ik heb de indruk dat er met 2 maten en gewichten wordt gewerkt. Als er in Winterberg sneeuw ligt is dat fantastisch, zelfs al is het gespoten pap. Maar oh wee als er in Oostenrijk/Frankrijk een piste na de middag wat papperig bijligt.

Ik heb niets tegen Winterberg, maar als ik hier mensen hoor verkondigen dat ze naar het Sauerland gaan omdat het even goed ( volgens sommige zelfs beter) is dat de Alpen, dan gaan mijn haren toch rechtop staan.

Ik zeg niet dat het Sauerland beter is dan de Alpen. Maar ook niet andersom.

Hier wordt ook niet met twee maten gemeten. Het zijn allemaal hele andere gebieden. Maar ik wil gewoon duidelijk maken, dat het ene gebied niet voor het andere onder doet. Overal zijn positieve en negatieve dingen te noemen. Voor ieders wensen is wel een gebied te vinden.

Het viel mij gewoon op, zodra iemand zegt dat hij naar het Sauerland gaat, hij/zij een hele lading opmerkingen over zich heen krijgt, met de gemiddelde strekking, dat het Sauerland niets is en je beter naar de Alpen kunt gaan.

Ik vindt dat gewoon heel erg jammer, want diegenen hebben gewoon hun eigen reden om er naar toe te gaan, en dat is prima. En zij zijn er blij mee, daar gaat het toch om.

Waarom moet het dan altijd zo afgekraakt worden. Het gebied heeft beslist zijn goede punten, maar ook zijn mindere. Maar dat zul je overal vinden.

En by the way; het is mij al twee keer in 5 jaar gebeurd dat de pistes er beter bij lagen dan in de Alpen. Het kan dus wel vaker zo zijn. De natuur blijft gewoon onvoorspelbaar, al helpt de mens een handje.

Grappig eigenlijk. Ik vind dat men hier altijd toch wel positief is over Winterberg en daarmee Sauerland.

Maar om nu te zeggen dat de pistes er 2 keer in Sauerland er de afgelopen 5 jaar beter bij hebben gelegen…!? Is dat een moment opname van vergelijken op 1 dag, 1 week? Of ben je begin december met weinig sneeuw naar de Alpen geweest en op een goed piekmoment naar Winterberg geweest?

@Mona: Je snijdt een leuk stukje stof aan! Wellicht een idee om eens over de sneeuwzekerheid in het Sauerland te gaan bloggen.

Afgelopen december was overigens wel een goed voorbeeld van het feit dat er in het Sauerland aanzienlijk meer sneeuw lag dan in de Alpen. Kom je echter in de Harz, dan lag daar nóg meer sneeuw dan in het Sauerland. Op de Brocken ligt dan (zoals bijna elk jaar) het meeste sneeuw van Duitsland.

Dit neemt echter niet weg dat de Alpen gemiddeld veel sneeuwzekerder is dan het Sauerland. Winterberg is alleen ‘sneeuwzeker’ geworden dankzij een zeer modern en geavanceerd kunstsneeuw systeem. Echter is die ‘sneeuwzekerheid’ zeer afhankelijk van de temperatuur. Het moet immers 2 graden onder nul zijn willen de sneeuwkanonnen hun werk kunnen doen.

Al met al denk ik dat de tijden waarin er meer sneeuw ligt in het Sauerland dan in de Alpen maar enkele uitzonderingen zijn. Meestal is de Alpen (vooral in januari en februari) zeer sneeuwzeker. Winterberg is dan ook best sneeuwzeker, maar in de Alpen mag je (veel) meer sneeuw verwachten.

Dat skiën in het Sauerland alleen voor beginners zou zijn is natuurlijk terecht onzin, zoals Mona al terecht aangeeft. Niet om het Sauerland nou zo geschikt te noemen voor de experts, maar gevorderden kunnen er zeker aan hun trekken komen. Het punt zit em juist in dat de beginners de pistes voor gevorderden misbruiken. Als beginner kan je nu eenmaal niet direct rode pistes skiën. Ook niet in Winterberg. Toch gebeurt dat en wordt de piste oninteressant voor de mensen waarvoor de rode piste eigenlijk is bedoelt.

Winterberg is alleen sneeuwzeker vanwege de enorme hoeveelheid sneeuwkanonnen die heel snel genoeg sneeuw maken, vaak al voor het hele seizoen. De kunstsneeuw ligt gemiddeld wel meer dan een meter dik. Dat smelt net zo snel als ca. 5 meter natuursneeuw door de enorme dichtheid. Daardoor kan je op de besneeuwde pistes bijna zeker het hele seizoen skien. Op de andere is het gemiddeld 50-75% afhankelijk van de hoogte.
De Alpen zijn op dezelfde hoogte aan de noordoostzijde veel sneeuwzekerder, aan de zuidwestzijde aanzienlijk minder sneeuwzeker.

@Harry, hou toch eens op met Winterberg zo te verheerlijken, het is en blijft bij het echte skieen in de Alpen gewoon een paar kleine heuveltjes die je echt met alle wil in de wereld echt niet kan vergelijkem met een flinke afdaling in b.v. Zwitserland.

Winterberg is absoluut een leuk gebied (ik kom er elke winter een paar dagen hoor) voor een dag skieplezier maar voor een week kom je er absoluut niet aan je trekken!

De reden waarom mensen Willingen/Winterberg leuk vinden is volgens mij puur een geestelijk iets, tussen je oren weet je al dat je minder moet verwachten dus de teleurstelling zal minder groot zijn als het wat tegenvalt, valt het in de Alpen tegen dan heb je gewoon een rotvakantie!

Zucht…daar gaan we weer…

Aantal keer winterberg geweest, best leuk voor een dagje maar ik zou me daar echt niet een week kunnen vermaken.
Word veel gezegd dat het voor ervaren skiers ook wel een uitdaging is maar dat is voor mij niet het geval, erg kort allemaal…
Wat ik zeg, leuk voor een dagje en vooral voor beginners maar doe maar de Alpen voor een goede vakantie.

Is het al bijna januari?

Wij zijn afgelopen kerstvakantie naar Willingen geweest, maar het was verschrikkelijk druk.(bij de verhuur, bij de liften, overal lang wachten) En van vrienden hoorde ik dat het in Winterberg ook zo druk was.Voor de rest een leuk skigebied.

Voor een dag inderdaad leuk…

@Jeroen: Winterberg is leuk wanneer het rustig is en je lekker kan knallen op alle pistes. Verder zijn de pistes inderdaad erg kort. Dat is leuk als je zo in de lift kan stappen, maar dat wordt saai op het moment dat je moet wachten.

Voor een week is het Sauerland ansich wel geschikt, maar niet alleen Winterberg. Je zou dan een skipas van 7 dagen moeten kopen die in het gehele Sauerland geldig is en dat je dan ook in Willingen, Altastenberg, Neuastenberg, Züschen en Bödefeld kan skiën. Daarbij zijn de skigebiedjes met maar één lift soms ook erg leuk (met vaak verassend leuke pistes). Bij zo’n gebiedje kan je vaak naast een dagkaart ook een 10-ritten kaart kopen. Op die manier kan je in één dag zo’n 5 van die gebiedjes aandoen. Een aanrader! Daarbij zie je dan veel meer van het Sauerland dan dat je alleen naar Winterberg gaat.

@ Frans

Jij slaat de spijker op zijn kop.

Daarom heb ik het over het Sauerland, en niet over een plaats.

Op deze manier kan je er een hele leuke week van maken, en dat gaan wij komende winter eens doen.
Hopelijk werkt de natuur dan ook wat mee ;0)

Just have fun!!!

@ Jeroen: Harry vergelijkt het Sauerland alleen qua sneeuwzekerheid met de Alpen en ik denk dat hij daar gelijk in heeft. Hij vergelijkt niet de lengte van de pistes, de hoogte van het gebied etc. Hij weet ook wel dat het Sauerland het niet kan winnen van de Alpen.

Ikzelf heb een winterseizoen in Willingen gewerkt. Bijna elke dag op de latten gestaan. En ja, doordat de pistes vaak vol en niet lang zijn was de lol er na een 2-tal weken (elke dag 2-3 uurtjes skieen) voor mij wel vanaf. Heb toen een jump gebouwd op een piste vlakbij waar ik werkte. Omhoog lopen, jumpen, misschien wel 100x in 1 week. Daarna bossen door gaan rausen, geheel buiten de gebieden (met oude ski’s). En toen weer eens de pistes op. Uiteindelijk heb ik me eigenlijk geen dag verveeld in het Sauerland. Ik had het geluk dat er veel sneeuw viel en bleef liggen.

Als gevorderde stel ik me nu ook in op de mogelijkheden van het Sauerland. Ik ga ook slechts 2 daagjes of weekend per seizoen. Ik verwacht geen kilometers te vreten en verse pow in het bos te vinden. Ik slaap wat vaker uit, ski geen 9 uur per dag. Eet me suf en drink (nog) vaker een biertje. En geniet eigenlijk best wel van het mooie Sauerland en z’n toeristen die plezier beleven.

Als ik echt los wil, als het de 1e keer van het jaar is, dan rijd ik door naar de Alpen. Al is het maar om 2 dagen te kunnen skieen. Maar toch is en blijft het Sauerland een geweldige bestemming dichtbij voor de vele qua beleving onderscheidende medemens.

nog een keer: Vergelijk het Sauerland niet met de Alpen. Vergeleken met dat stelt het weinig voor. Het zit qua lol, uitdaging en vermaak een stuk beter dan de indoorbanen, maar ver onder de helaas nogal ver weg gelegen goddelijke Alpen. De sneewzekerheid is echter wel degelijk vergelijkbaar. De rampzalige periode 1989-1994 heeft de slechte naam bezorgd, helaas…

Denk dat het vooral belangrijk is dat mensen zich erop instellen dat het druk is en dat het allemaal niet al te groot is. Een gebied als winterberg doet gewoon alles wat in de mogelijkheden ligt om er leuk te kunnen wintersporten. Daar zal het niet aan liggen. Maar het lijkt me wel duidelijk inderdaad dat alleen Winterberg leuk is voor een dagje, maar daar houdt het ook mee op, zoals Frans al aangeeft.

Mogen we al????!!!!

Ik mag ook graag een dag Winterberg doen, het is maar 2 1/2 uur rijden voor mij. Ga dan wel op een doordeweekse dag. In het weekend vind ik het te druk.

Hoi’s,
Ben dit jaar voor het eerst met de familie wezen skieën in Feldberg (óók geen alpen) en ga deze zaterdag met de bus vanuit Enschede op vrijdag es in Winterberg kijken met mijn dochter van net zeven.

Feldberg: FIS en Fahlerloch zijn ff aanpoten op sommige gedeeltes, rest is ‘gezellig’. In ieder geval met kleine kinderen een uitkomst:

  1. in 6 uur ben je er
  2. kids kunnen niet verdwalen (immers lekker klein)
  3. weinig gezeur met parkeren, (ga zelf al om 09:00 uur, terwijl de rest de gratis bus pakt en sta je dus vooraan als je 's middags weer naar je app. wilt

Winterberg, ben benieuwd, alles beter dan de skihal za’k maar zeggen.

Foto: Feldberg Feb 2011, enige week met zon (buiten de vakantie, super!)

Johan

Jammer dat de foto niet kan worden geüpload!
Johan

ik denk dat esther in die periode goede kans maakt op sneeuw, en aangezien winterberg een ideaal gebied is voor kinderen, ze kunnen in somme liften best mee naar boven, word het zeker genieten!

Paar jaar geleden een lang weekend Sauerland gedaan, en mede door de grote hoeveelheid sneeuw me prima geamuseerd. Zou nu nog voor een dag of 1 overnachting best die kant op gaan, maar voor een dag langer rij ik nog wel een extra beurt naar de alpen :-)

Plaats een reactie