Sneeuwsituatie Winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Hier een update vanuit winterberg. Wij zijn net weer thuis van 4 heerlijke dagen in de sneeuw. De sneeuw op de kunstsneeuwpistes was nog verrassend goed, al is er in die 4 dagen wel een 20 a 25cm kunstsneeuw weggesmolten. Alle pistes op de hoofdas waren nog gewoon goed behalve de bremberg, die begon echt slecht te worden. Maar het zou me niet verbazen als vannacht de sneeuwkanonnen weer aankunnen aangezien inbde loop van de dag een aantal pistes in de schaduw op begonnen te vriezen. De pistes met de dikste sneeuwbase op dit moment zijn 1: Rauher busch 2: Schneewittchen 3: Quickjet. Het was vandaag wel een heel stuk drukker, en ook het weekend zal erg druk zijn aangezien de Duitsers een lang weekend hebben.

Born to Ride

Hmm oke… momenteel blijft de temp al een uur op 0.2 hangen dus idk wat er nog van gaat komen. Of het dit weekend heel druk gaat zijn is de vraag met voorspellingen van sneeuw en regen enzo…
@michelr beter wel ;)

Edit 21.38: Nu -0.2, als de temp met deze snelheid blijft zakken kunnen ze op z’n vroegst rond 1 uur besneeuwen tot 4 uur ofzo…

#proudtobepartofleswintersporters

Afgelopen nacht is het jammer genoeg niet koud genoeg geweest voor de kanonnen maar de pistes liggen er alsnog goed bij. Bij de käppchen lift begint het wel wat bruin te worden maarja die ligt ook vol in de zon.

In Willingen hebben ze gisteren en vannacht hard gewerkt want de köhlerhagen is weer open en de verbindingspaden op de Ettelsberg ook. Ze hebben sneeuw verschoven om de gaten te dichten en nu ligt alles er weer strak bij! Ook bij de Ritzhagenlift hebben ze een depot naast de uitstap van de stoeltjeslift gelegd. Vanavonf is in Willingen de Flutlichtparty met live muziek enzo. Jammer genoeg zijn de meeste kinderlanden zoals de dorfswiese al gesloten omdat daar teveel gaten in zijn gevallen.

#proudtobepartofleswintersporters

Ik ben nu op de terug weg vanuit Winterberg naar Nederland. Niet alle pistes zijn open en somminge brede pistes zijn erg smal geworden. Het is nog wel prima te doen alleen alles is wel ijzig. Oh enne de duitsers hebben volgens mij vakantie. Het werd wat drukker

Wintersport.. daar kan je me 's nachts voor wakker maken!

De Duitsers hebben een verlengt weekend als ik me niet vergis. Is er iemand die dit weekend in winterberg zit en zaterdag of zondag een update kan geven over de sneeuwsituatie ? Want ik denk dat dit weekend ook wel belangrijk is voor de rest van het seizoen en vooral voor de krokusvakantie (de binnen een week al begint).Als er 30 cm sneeuw valt of er valt alleen maar regen zal een heel groot verschil geven denk ik.Wij vertrekken volgende week vrijdag ook voor een weekje dus de sneeuw is welkom !

Winterberg/La plange/Les 4 valles

Vanaf woensdag/donderdag volgende week wordt het in elk geval een paar dagen zo koud dat eventuele neerslag in Winterberg als sneeuw zal vallen, en de nachten worden waarschijnlijk zo koud dat de sneeuwkanonnen weer aan kunnen. Dit weekend wordt nat en stormachtig, zondag mogelijk ook wat sneeuw, maar als er al wat blijft liggen, maandag wordt weer een idioot (hoewel, het begint normaal te worden helaas) warme dag en dan is die eventuele verse sneeuw ook weer verdwenen. Vooralsnog hopen dat de kunstsneeuw de dag van morgen en maandag overleeft, en dan afwachten wat de tweede helft van de week gaat brengen.

Er ligt op de pistes van Neuastenberg genoeg sneeuw en met wat ze kunnen hebben ze een mooie pistes aangelegd, en ja de warmte heeft wel zijn tol geëist.

Het is goed begaanbaar althans hier, straks even de avondspits bekijken. Morgen naar Winterberg.

@robbemaes @michelr en ik zijn er allebei dit weekend. Ik ga er ook nog een verslag van maken.

#proudtobepartofleswintersporters

Vandaag in Winterberg geweest. Was er om mijn dochtertje voor het eerst op de ski’s te zetten, dus maar één plek gezien, maar het zag er prima uit.

Ook net terug en het was erg druk. Hadden we niet verwacht (moeten we binnenkort weer terug maar dan op een donderdag :-)) piste kwaliteit was door de drukte niet goed,maar toch een leuke dag gehad. hopelijk toch meer sneeuw dit weekend dan verwacht en een lagere temp dat zal veel doen.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

@Jeroen6 dat het zo druk was komt omdat de Duitsers donderdag en vrijdag vrij hadden. Ze hebben een lang weekend. Normaal is het minder druk op donderdag en vrijdag

Born to Ride

Wat is dat toch, dat bij de lift 10 elk jaar weer bovenin zo’n slechte plek zit. Hebben ze de sneeuwvijvers vertigvoudigd, vergeten ze daar een lans of kanon neer te zetten. (Foto 1 op de webcams http://www.skiliftkarussell.de).
Regen en wind vreet flink in de sneeuwlaag nu. Vanaf ongeveer 13 uur zakt de sneeuwvalgrens, waarna bovenin er 10-25 cm sneeuw kan vallen, op de lage pistes niet meer dan 5-10 cm na een grote bak water… Zondag lijkt toch een heel goede dag te worden, vandaag beter naar het zwembad en vanavond op de latten springen,

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Opvallend is toch wel hoe hardnekkig de natuursneeuw op de Nordhang blijft liggen! Hele week zeer zware dooi en hier ligt geen millimeter kunstsneeuw…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

null

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Dat is wel een heel sneu plaatje.

Een plaatje voor eind april ipv eind januari…

Nou Mike, vlg mij bedoelt Harry dat het juist opvallend is dat er op de Nordhang nog zoveel sneeuw ligt na de zware dooi afgelopen week. Daar staat geen enkel sneeuwkanon. Waarom eigenlijk niet Harry? Later vanmiddag, tegen of in de avond, geleidelijk kouder, na wegtrekken van het regengebied. Vannacht enkele sneeuwbuien en enkele graden vorst, morgen eerst net boven het vriespunt, later op zondag oplopende temperatuur als opmaat naar twee heel zachte dagen maandag en dinsdag met regen. Vanaf woensdag dan weer een paar dagen wat kouder met kans op sneeuw. Kortom, wisselvalligheid troef en hopen dat zoveel mogelijk kunstsneeuwpistes het houden.

@kickvanijzendoorn die piste + lift is eigendom van een skiclub/vereniging en die hebben besloten er geen kanonnen neer te zetten. Vind het persoonlijk inderdaad vreemd dat er nog zoveel sneeuw ligt. Het is waarschijnlijk de combinatie van dat hij geprepareerd was waardoor de sneeuwlaag compacter is, dat het een noordhelling is en dat hij goed beschut ligt en dus minder last heeft van de warme wind.

#proudtobepartofleswintersporters

Dat is wel een heel sneu plaatje.

Mike123 op 30 jan 2016 10:39

Met 3 man en een hoop sneeuwschuivers heb je zo’n piste van 250 meter lang binnen een dag weer open. Dat was vóór de sneeuwkanonnentijd…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

@kickvanijzendoorn die piste + lift is eigendom van een skiclub/vereniging en die hebben besloten er geen kanonnen neer te zetten. Vind het persoonlijk inderdaad vreemd dat er nog zoveel sneeuw ligt. Het is waarschijnlijk de combinatie van dat hij geprepareerd was waardoor de sneeuwlaag compacter is, dat het een noordhelling is en dat hij goed beschut ligt en dus minder last heeft van de warme wind.

vic2000 op 30 jan 2016 11:20

Het is de beschutte ligging die er voor zorgt. Voor besneeuwing is de piste te rustig. Zelfs in drukke weekenden kan je hier meestal binnen een minuut de lift in. Voor licht gevorderden een erg leuke piste, rustig, heel breed en daardoor een van de betere carve-hellingen.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

null
null

De eerste natte sneeuw is zonet gevallen in en rond Winterberg, is natuurlijk nog niet van belang maar tog leuk dat de temperatuur ook al aan het dalen is. Van 2,6 naar 2 graden op de Kahler Asten het begin is er !

Winterberg/La plange/Les 4 valles

Idd @robbemaes de sneew komt eraan hoop ik.

Nu nog 2.9 in wb en regen, op de hogere toppen miss al natte sneeuw. Wij komen over 2.5 uur in wb aan en hopelijk is de temp dan al meer dan 1 graad gezakt. Vanavond met het avondskiën hopelijk wat vers. Bovenaan de bremberg ziet het er heel slecht uit bij de uitstap van de stoeltjeslift dus het is mooi dat het daar als eerste zal gaan sneeuwen… kä§pchen is ook niet zo goed meer maarja…

#proudtobepartofleswintersporters

null
null

Ja op de bremberg begint die grote zwarte plek echt een probleem te worden…de vlokken worden wel wat groter zie ik op de webcams. Op de kahler Asten is de temp al naar 1,5 graden gezakt.

Winterberg/La plange/Les 4 valles

Alleen Käppchen webcam ziet er regenachtig uit momenteel, rest is al natte sneeuw, in combinatie met de dalende temperaturen ziet het er niet slecht uit.

❄️

Het grote probleem om de brembergkopf is dat het de enige piste op de hoofdas is die niet heel veel sneeuwkanonnen heeft staan. Er staan eigenlijk alleen maar een aantal verouderde M20 kanonnen met een vrij grote tussenafstand. Op bijv de poppenberg staan over de hele lengte tf10 kanonnen met een dubbele capaciteit van een M20 met kortere tussenafstand, en die hebben daarnaast ook nog M15 en M18 kanonnen naast de TF10’s staan… Ik denk dat de poppenberg uiteindelijk bijna 4x zoveel capaciteit heeft als de brembergkopf. Het is daarom te hopen dat ze daar komende zomer flink wat kanonnen erbij plaatsen zodat de hoofdas weer langer Open kan

Born to Ride

@Matthias123 het lullige is dat ze deze zomer de besneeuwingsvijver sterk uitgebreid hebben maar geen extra kanonnen dus… De poppenberg heeft nu wel hetzelfde probleem als Willingen qua warme wind doordat de bomen tussen de pistes weg zijn dus de rechter piste wordt al bruinig… temp in wb is nu 1.9… gaat de goede kant op…

#proudtobepartofleswintersporters

null

Zag deze foto net op de Facebookpagina van wetterportal sauerland . Is een foto van Winterberg-Neuastenberg stond erbij, daar zou dus al sneeuw liggen. Op de Kahler asten is de temperatuur naar 0,8 graden gezakt.in het skigebied zelf blijft het nog niet liggen
null

Winterberg/La plange/Les 4 valles

Het is hier door de regen van gisteravond, vanacht en vanochtend qua sneeuw zeer slecht, aantal pistes is nog goed zoals de Bremberg en Poppenberg, maar de rest veel bruine plekken en ijs.

Het sneeuwt nu en zal meer komen vanavond en vanacht, zullen morgen wel zien hoe het er voor ligt.

Net aangekomen in wb. 10 min voor we er aankwamen regende het nog maar bij het binnenrijden al sneeuw. Nu sneeuwt het goed door en vanavond de pistes op. Tot straks @Frans ;)
@michelr zal morgen veel beter zijn met laagje vers en nachtvorst. Op de webcam van schneewitchen zie je dat er een soort depotsneeuw overheen gereden is maar waar die vandaan komt?

#proudtobepartofleswintersporters

Het sneeuwt hier hardop met dikke vlokken, en dat al een tijdje. De straten ed worden mooi wit.

Straks de avondspite even op, en met zoonlief rodelen.

Op laatst werd het inderdaad op de Bremberg slecht, met de sneeuwval zal het een stukje beter worden hoop ik.

Plaats een reactie