Waarschuwing: Marters in het Sauerland!

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Graag wil ik iedereen die naar Winterberg & Co. gaat reizen even attent maken op het volgende…

(Steen)marters zijn in het Sauerland behoorlijk aanwezig! De knaagdiertjes staan groots bekend om het kapot maken van kabeltjes en slangetjes onder je motorkap. Ze kruipen via de onderkant van je auto in de motorkap, opzoek naar warmte en bescherming. Daarbij knagen ze alles weg / kapot wat hun in de weg zit, wat erg vervelende gevolgen kan hebben! Reparaties kunnen tot in de vier cijferige bedragen oplopen. Vooral als de contactslot kabel is doorgebeten is het oppassen geblazen met eventuele gevolg schade en kosten!

Niet dat ik iedereen meteen angst wil lopen inpraten, maar het is wel een risico die serieus geacht dient te worden. Marters komen vooral buitenaf en aan de rand van de bebouwde kom voor, maar soms ook in rustige woonwijken. Ze zijn veelal in het donker actief, maar eventueel ook 's morgens. Het hoogseizoen voor de dieren is het voorjaar, maar ook in de winter zoeken ze graag een warm plekje op. De motorruimte is voor ze o.a. zeer geschikt. Vooral als het daar binnen nog warm is.

De ADAC (Duitse ANWB) moet per jaar ruim 10.000 keer uitrukken voor marterschade, met een piek van over 17.000 keer in 2004. Echter komen sommige mensen er eerst achter bij de volgende onderhoudsbeurt in de garage, wanneer de kabels niet volledig zijn doorgebeten en de auto nog ‘normaal’ functioneert.

Erg belangrijk is om de motor te wassen, nadat een marter erin heeft gezeten. Het knagen aan slangen en kabels komt vooral voor als een marter ruikt dat een vreemde (vijand) in de auto heeft gezeten. Er zijn ook enkele geurverwijderaars te koop, zodat een nieuwe marter niet de indruk heeft dat er een ‘vijand’ in heeft gezeten en daarmee de kans op ‘knaagschade’ verkleind wordt.

Wat kan je er verder tegen doen?! Op internet worden WC-blokjes en hondenharen besproken, maar die schijnen matig tot niet te werken. Meest effectief zijn volgens de ADAC zogenaamde ultrageluid apparaatjes (100 dB +) en/of elektrische schokplaatjes die je in je motorruimte kan plaatsen. Daarnaast helpt natuurlijk gaas onder de auto te monteren, of een speciale anti-marter gaas eenvoudig onder de auto te leggen. Anti marter spray kan eventueel helpen, schijnt verder niet bijzonder effectief te zijn. Voor een kort verblijf kan dat natuurlijk wel voldoende zijn. Echter komen (steen)marters ook in Nederland voor en is extra bescherming nooit verkeerd.

"Voorkomen is beter dan genezen" zeg ik altijd maar, en bij deze hoop ik jullie voldoende te hebben gewaarschuwd op het eventuele gevaar. Soms lopen ze ook alleen over je auto en dat is al vervelend genoeg met vieze pootafdrukken en eventuele mini krasjes!

Hmm als ik bij mij onder de auto kijk is alles eigenlijk afgedekt door de bodemplaat. Maar of dat afdoende is? Bedankt voor het onder de aandacht brengen. Ben nog wel van plan om dit jaar naar winterberg te gaan.

Member of global cooling initiative

Ook last van gehad in een buitenwijk van Zutphen paar jaar terug. Totaal 5 bougie kabels doorgeknaagd en 1 remkabel… Uiteindelijk dat kastje gekocht met die hoge piep en sindsdien geen gezeur meer…

Uit een discussie op een forum van een automerk begreep ik dat de oorzaak zou kunnen zitten in de ingredienten van sommige kabels. Soms zou er visolie verwerkt zitten in de rubberen kabels en dat vinden de marters naar verluid geweldig. Dit zou kunnen verklaren waren de kabels selectief worden doorgeknaagd en waarom de marters eigenlijk alleen de bougie kabels doorknagen van mijn merk auto (gelukkig heb ik een diesel).

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ik ken de verhalen al langer. In de grenstreek in Nederland komen ze ook veel voor. Ze lopen zelfs bij mij in de straat en dat is bijna midden in Nijmegen. Ze schijnen zelfs voorkeur te hebben voor bepaalde automerken omdat er visolie in de kabels is verwerkt.

Neem maar gerust aan dat ze ook al stevige delen van België gekoloniseerd hebben … regio Leuven zie je ze 's avonds gewoon over straat lopen :).

Hier ben ik een keer ‘The hard way’ achter gekomen. Klinkt stom maar het probleem van marters beter niet onderschatten… Was idd dure reparatie:(

Dit is wel een serieus probleem! Maar gelukkig zijn preventieve maatregelen voor deze "plaaggeesten"

Houd moed! Houd vol! Samen komen we er wel.

En dat apparaatjes met dat geluid zijn waar te koop? :)

Ik ken ook het verhaal van vakantiegangers die een marterverschrikker hadden in hun nieuwe auto (vanwege de marters in NL), in de vakantieweek was de auto niet gebruikt, na een week was de accu leeg.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Als het goed is verbruikt een marterverschrikker erg weinig stroom en trekt deze niet binnen een week je accu leeg. Heb er zelf ook 1 (in de Achterhoek wel nodig). Buurman heeft al eens slangen kapot gehad door een marter.

@ReneS: In Duitsland zijn marterverschrikkers in elke autowinkel te koop, en eveneens in heel veel online shops. Je kan ze ook goedkoop krijgen op ebay of amazon. De apparaatjes vanaf 100 dB doen hun werk het beste, maar dat is helaas ook aan de prijs terug te zien.

@Hans: Een marterverschrikker moet inderdaad erg weinig stroom verbruiken. De modernste verschrikkers schakelen zich zelfs automatisch uit mocht de accu om wat voor reden bijna leeg lopen, zodat de auto altijd gestart kan worden. Mocht je alsnog dit risico niet willen aangaan, dan kan je ook marterverschrikkers op AA-batterijen kopen die ongeveer een jaar lang meegaan. Als je de batterijen gewoon op tijd vervangt is er niks aan de hand en ben je ook volledig afgedekt, zonder dat de autoaccu gebruikt hoeft te worden.

vorige week een marter in mijn achtertuin gehad, in NL. Helaas heeft deze het konijn doodgebeten

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Plaats een reactie