verblijf fiss of serfaus

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

Dat de oefenwijde zo hoog ligt is juist gunstig voor de sneeuw, kan je kind niet gaan zweten :). Maar kom op, een stuk lopen is goed voor de benen, zeker voor die kleintjes.

Het nadeel voor beginners is (in beide gebieden) dat er niet echt een beginnerspiste is. De afdalingen naar Serfaus zijn in het begin vlak, maar dan is die ellendige bocht er nog.In fiss is geen blauwe afdaling naar het dorp. Alleen de afdaling naar Ladis kan iemand goed doen, of bij Plansegg, maar dan gaan veel mensen weer naar het drop skiën die het eigenlijk niet kunnen.

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Je moet het die kinderen toch ergens leren?

De afdalingen naar Serfaus zijn in het begin vlak, maar dan is die ellendige bocht er nog.

Thijmen op 11 jan. 2012 23:42

Die bocht is inderdaad ellendig. Sowieso voor beginners, maar ik vind 'm vooral 's middags als gevorderd skier ook zwaar k**. Daarentegen, neem die afdaling een keer 's ochtends vroeg en je knalt er in twee lange halen héérlijk doorheen!

Een echte beginner in Serfaus moet het leren op het grote plateau onder de Komperdell, en dan steeds met die Gampen lift omhoog. Nadeel daar is dat het daar altijd véél te druk is (met veel kruisend verkeer vanaf Alpkopf naar Planseggbahn), en het is eigenlijk maar een klein stukje. Terug naar het dorp kan voor een echte beginner (net als voor de kinderen die bij de Komperdell hun dag spenderen) ook altijd nog met de lift… ;)

In fiss is geen blauwe afdaling naar het dorp.

Thijmen op 11 jan. 2012 23:42

Klopt. Maar vanaf de Moseralm naar beneden is niet enorm ‘rood’. Of in ieder geval niet met zo’n ellendig stuk als die bocht in Serfaus. Laatste deel is iets steiler, maar als je daar de goede zijkant pakt en niet middendoor gaat, valt het op zich nog wel te doen.

En als beginner in Fiss kan je het op de piste onder de Rastbahn ook goed leren.

Maar goed, voor de beginners is eigenlijk alleen de Ladisabfahrt echt een goede piste.

De Möseralm heeft ook steile stukken, en is zeker ook 's middags geen genot.

zijn de dalafdaling 's namiddags zo erg als bijvoorbeeld Ischgl? Daar heb je het laatste stuk aan de Shatzi’s, die kuip, waar velen boven met knikkende knieën staan te wachten tot het hun beurt is :-).
Voor mij is dat geen probleem, ben een ervaren skier, maar voor mijn vriendin is het pas de 2de week, ze kan wel goed volgen op rode pistes, zelfs steile stukken, maar wanneer de piste heel zacht en hobbelig wordt komt ze wel in de problemen.

De pistes zijn aan het eind van de dag niet erg lekker meer om te skiën. Er liggen wel hopen, maar niet erg hoge.

Serfaus, Fiss, Ladis en Doppelmayr-fan

Het is niet de vraag welk dorp het beste is, maar welke beter is voor de omschreven samenstelling van het gezin. Ik ken beide dorpen goed. M’n favoriete skigebied! Ik zeg met kids…fis! In Serfaus moet je met kids altijd eerst naar het middelstation. In fis ben je makkelijker dichtbij de kids in dalstation mbt skischool en skiles. Kans om sneller naar je onderkomen en terug naar de piste te gaan.
Succes met jullie keuze. Fijne vakantie in dit wereldse gebied.

zijn de dalafdaling 's namiddags zo erg als bijvoorbeeld Ischgl? Daar heb je het laatste stuk aan de Shatzi’s, die kuip, waar velen boven met knikkende knieën staan te wachten tot het hun beurt is :-).
Voor mij is dat geen probleem, ben een ervaren skier, maar voor mijn vriendin is het pas de 2de week, ze kan wel goed volgen op rode pistes, zelfs steile stukken, maar wanneer de piste heel zacht en hobbelig wordt komt ze wel in de problemen.

denis op 12 jan. 2012 13:05

Fis is dus aan te raden. Dalafdalingen 2 in Serfaus zijn einde dag voor beginners geen pretje.

Dalafdalingen zijn in bijne elk dorp een probleem aan het einde van de middag. Het is net als met de snelweg: iedereen wil op hetzelfde moment dezelfde route doen.
Tip: neem de dalafdaling overdag. Mijn ervaring met de dalafdalingen in Serfaus is dat er tot een uur of 2 's middags niemand is: perfecte piste, helemaal alleen, geen heuvels etc.
Als je aan het einde van de middag naar huis wilt pak je toch gewoon de cabinelift? Is dan wel geen 'ski-afsluiting) maar veilig beneden komen met de kids is ook wat waard.

heeft er al iemand in hotel"chesa monte"in Fiss geweest,zoja wat zijn dan uw bevindingen,toch niet te ver van de lift?

bedankt,gast381,ik heb op zoover gekeken en zeer veel positiefs gevonden,we gaan er zeker naartoe!!

hallo
kan iemand mijn eventueel een paar prijsbewuste verblijven aanraden in fiss of serfaus. dat mag een hotel,app,pension enz…wij zijn met 5 pers liefst met ontbijt. p.s wij zijn er nog altijd nog niet uit welk dorp het mooist is daar ?
alvast bedankt voor jullie hulp !
groetjes een prijsbewuste belg!

de cock nico op 19 jan. 2011 09:11

Hallo,

Ook dit jaar weer naar Serfaus (eerste week februari). Wat wel aardig is om te vermelden: Serfaus-Fiss-Ladis is uitgeroepen tot het beste wintersport gebied van Europa (bron: http://www.serfaus-fiss-ladis.at/en/winter/awards)

Volgens mij terecht, al ben ik (helaas) nog niet in alle wintersportgebieden in Europa geweest.
Overigens wel bijzonder dat op de raking op wintersporters.nl dit gebied pas op de 23e plaats staat.

Wat betreft de dalafdalingen naar Serfaus. Veel mensen vergeten dat er, naast de overbekende (beruchte) mittel- en sudabfahrt nog een andere dalafdaling is: de Waldabfahrt. Deze is doorgaans een stuk rustiger en daarnaast ook nog eens (naar mijn mening) veel mooier. Het is wel een rode piste maar ik vind 'm prima te doen.
En waar de Mittel- en Sudabfahrt 's middags in de zon liggen en snel papperig worden, heeft de Waldabfahrt daar minder last van.

Voor een beginner zal de Waldabfart te lastig zijn uit ervaring, maar kan je redelijk skieen dan is het een topdalafddaling. Mooie piste om 's middags nof ff te knallen, en eigenlijk altijd rustig.

It's all about the turns duuuuuude!

Voor een beginner zal de Waldabfart te lastig zijn uit ervaring, maar kan je redelijk skieen dan is het een topdalafddaling. Mooie piste om 's middags nof ff te knallen, en eigenlijk altijd rustig.

Arjen op 3 jan. 2013 12:12

Klopt, maar juist omdat de Waldabfahrt doorgaans zo rustig is kan ik mij voorstellen dat ook beginners deze prefereren boven de overbevolkte Mittelabfahrt.

De Waldabfahrt is afgelopen maanden aangepakt en verbeterd.
Misschien dat iemand anders hier iets over kan zeggen

Ik kan er inderdaad wel iets over zeggen aangezien ik er 3 wk geleden was zoals je in mijn verslag kunt lezen. De Waldabfahrt is inderdaad verbreed en daardoor wat eenvoudiger als voorheen, maar desalniettemin zou ik een beginner niet adviseren om via de Waldabfahrt naar het dal af te dalen. Hij is rood en nog immer even steil als voorheen. Als beginner zou ik me prettiger voelen op de eenvoudige vlakke en brede Mittelabfahrt. De Mittel is dan wellicht wat papperig aan het einde van een warme dag en met name die laatste twee bochten zijn verre van ideaal, maar hij is in mijn ogen nog vele malen eenvoudiger dan de Waldabfahrt.

De Waldabfahrt is genieten! Ik was er in december toen ze hem nog aan het prepareren waren en heb hem toen al enkele malen genomen :-)
De dag voor hij dan openging (en eigenlijk helemaal klaar was) lag er dan ook nog eens een lekker vers laagje poeder op helemaal alleen voor mij! Kan het nog beter?

Maar inderdaad niet voor echte beginners.

Dus aan het eind van de dag, de beginners via de Mittelabfahrt (of de gondel) en de gevorderden de Waldabfahrt
Eerlijke verdeling van de drukte ;-)

Ik heb genoten van de waldabfahrt in de kerstvakantie! goede sneeuw en weinig druk terwijl de andere dalafdalingen erg druk waren. psssst niet doorvertellen dus :)

Plaats een reactie