Serfaus. Sneeuwzeker en snowboardvriendelijk?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus

Hallo :-)
Wat zijn jullie ervaringen met de sneeuwzekerheid in Serfaus? En is het snowboardvriendelijk? Dus niet afhankelijk van sleepliften.
En mochten jullie nog tips hebben voor een appartement of hotel aan de piste…
Verder lees ik over skidepots bij de liften? Dat klinkt handig!!

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 07 jun 2022 08:09

Serfaus heeft volgens mij 1 of 2 sleepliften, die je kunt vermijden. Accomdsties aan de piste zijn er niet heel veel. Het dorp is autovrij, en er gaat een ondergronds metrolijntje van de parkeerplaats naar het dalstaion van de lift. Omdat je niet met je spullen hoeft te slepen, vond ik het niet erg om niet aan de piste te zitten.
Er is een skidepot bij het dalstation van drie gondels, en ook bij het bergstation van de komperdelbaan. Je moet daar overstappen als je verder omhoog wilt.
De pistes zijn breed, geen prikpaden, dus ik denk wel geschikt voor snowboarden.
In het voorjaar zijn de dalafdalingen 89 en 90 wel snel slushy, maar gebrek aan sneeuw heb ik nooit gehoord of meegemaakt.

*bericht bewerkt door Suuski op 06 jun 2022 15:38

Pistes in Serfaus zijn wel prima (masnerheeft wat leuke pistes, mits het niet te druk is), maar vind de verbindingen richting Fiss dus echt niks aan, veel schuin over de berg heen. Dan heb je aan de Nordseite nog wat leuke pistes, maar allemaal naast elkaar, weinig variatie. Ohja en dan nog de ‘beroemde’ frommes abfahrt, best leuk, maar snap niet wat mensen er zo bijzonder aan vinden.
Al met al, ben ik niet zo positief over het gebied, vind ik het duur en ook buiten het seizoen nog behoorlijk druk. Ik ken vele leukere gebieden, maar gezien de drukte, zijn een hoop mensen het niet met me eens.

Dank :-). Nu boek ik meestal via reisbureaus. Maar zat nu even op booking.com te kijken en er staan maar 2 accomodaties op. Dat is waarschijnlijk omdat de hoos er later pas op komt?

Gewoon via de site https://www.serfaus-fiss-ladis.at zitten bijna alle hotels/appartementen op aangesloten.

Laat ik voorop stellen dat ik persoonlijk SFL een grote flop vind, dus misschien is het niet helemaal een onafhankelijke review. Qua sneeuwzekerheid zit je er op zich goed, er is veel geinvesteerd in kunstsneeuw installaties. Door de inneralpine ligging valt er wel meer natuursneeuw dan gemiddeld. En door de ligging op zuidhellingen is het later in het seizoen snel papperig. Het ligt er dus helemaal aan in welke periode je daar naartoe wilt gaan. Wat betreft handigheid voor snowboarden, zelf board ik ook, sleepliften heb je er niet, dus dat is een voordeel, wel zijn er veel gondels, wat ik zelf ook niet handig vind omdat je board uit moet doen en het gewoon een hoop extra tijd kost.

Daarnaast vind ik de variatie in pistes gewoon erg matig, veel dezelfde pistes die naast elkaar op een paar bergflanken liggen en verbindingspistes zijn waardeloos doordat ze schuin over de berg heen lopen, wat op een snowboard erg vervelend is. SFL is een soort pretpark (inclusief bijbehorende drukte en prijzen) op de berg, you love it or you hate it, ik val in de laatste groep. Zelf was ik er eind januari, dus buitenom de schoolvakanties en toen heb ik al regelmatig een half uur tot 3 kwartier staan wachten voor bepaalde liften.

Born to Ride

Trouwe gast van SFL, en zoals veel gebieden zijn er positieve en negatieve punten. Daar is voldoende over te vinden en ik ben het met een deel van de kritieken ook zeker eens. Overall vind ik het nog steeds een superfijn gebied.

De concrete vragen:

  • Sneeuwzekerheid is goed. Gebied ligt hoog genoeg, wel flink aantal pistes zuid georiënteerd waardoor je later in het seizoen (vanaf feb) 's middags zachtere sneeuw zult hebben. Nagenoeg hele gebied voorzien van sneeuwmachines en alle pistes liggen er elke ochtend weer strak bij. Voor de hogere deelgebieden Masner (Serfaus) en Nordseite (Fiss) hebben hele seizoen door goede sneeuw.
  • Snowboardvriendelijkheid: er zijn nog een paar sleepliften in het gebied en die zijn eigenlijk niet belangrijk als verbindingsliften, dus wat dat betreft goed. Liften vanuit het dal omhoog allemaal gondels. Meeste liften in het gebied zijn moderne stoeltjesliften, afgezien van Pezidbahn (belangrijke verbinding in Serfaus naar Masner) en de Almbahn op de Nordseite. Dat zijn gondels, waar je de Almbahn makkelijk kunt vermijden door de daarnaast gelegen 12er-Bahn (stoeltjes) te nemen.
  • Vanwege de lockers bij het dalstation en de ‘metro’ is noodzaak tot accommodatie dicht bij de liften niet perse nodig. Beste is inderdaad via lokale site (serfausfissladis.at) te zoeken, daar zijn meeste lokale aanbieders op aangesloten.

*bericht bewerkt door roski op 08 jun 2022 12:19

Wat ga ik graag naar Serfaus al jaren en ook nog alleen!
De ruime opzet, veel mogelijkheden om (ook redelijk goedkoop) te overnachten!
Ik ga begin januari, dan is niet heel puber-nederland op de piste, die al gillend je de pas afsnijden, maar dan is het redelijk rustig.
En overal de gezellige Stubes, fantastische service en lekker buiten eten, wat wil je nog meer?
Je kunt de ruimte opzoeken, niet zo als voor covid, toen ik Zell-am-See eens wou ‘uitproberen’, smalle pistes en kort, je bent zo weer beneden om dan in de rij te gaan staan. Het dorp heeft daar ook de oude allure van vroeger, vergane glorie dus.
Nee, geef mij het vriendelijke Serfaus maar!
Maar ik zie hier in het forum ook weer: zoveel hoofden, zoveel zinnen!

?

Laat ik voorop stellen dat ik persoonlijk SFL een grote flop vind, dus misschien is het niet helemaal een onafhankelijke review. Qua sneeuwzekerheid zit je er op zich goed, er is veel geinvesteerd in kunstsneeuw installaties. Door de inneralpine ligging valt er wel meer natuursneeuw dan gemiddeld. En door de ligging op zuidhellingen is het later in het seizoen snel papperig. Het ligt er dus helemaal aan in welke periode je daar naartoe wilt gaan. Wat betreft handigheid voor snowboarden, zelf board ik ook, sleepliften heb je er niet, dus dat is een voordeel, wel zijn er veel gondels, wat ik zelf ook niet handig vind omdat je board uit moet doen en het gewoon een hoop extra tijd kost.

Daarnaast vind ik de variatie in pistes gewoon erg matig, veel dezelfde pistes die naast elkaar op een paar bergflanken liggen en verbindingspistes zijn waardeloos doordat ze schuin over de berg heen lopen, wat op een snowboard erg vervelend is. SFL is een soort pretpark (inclusief bijbehorende drukte en prijzen) op de berg, you love it or you hate it, ik val in de laatste groep. Zelf was ik er eind januari, dus buitenom de schoolvakanties en toen heb ik al regelmatig een half uur tot 3 kwartier staan wachten voor bepaalde liften.

Matthias123 op 07 jun 2022 07:59

Hier ben ik het grotendeels mee eens. Ik ben zelf iets gematigder in mijn oordeel, maar in ‘de kom’ zijn er praktisch identieke pistes. De doorsteek richting de Masner hebben wij afgelopen maart nodig gehad om pistes te hebben van acceptabele kwaliteit. Daar was het lekker skiën, maar de rest van het gebied was al één grote waterski-aangelegenheid.

Los daarvan vind ik die metro bij Serfaus echt een onding. Wij parkeerden meestal bij Fiss, maar hebben één keer Serfaus geprobeerd. Parkeren, lopen, wachten, metro, wachten, skipas, wachten, gondel. Je bent een uur verder voor je op de piste staat en ook achteraf ben je een half uur aan het reizen voor je bij je auto bent. Dan pak ik liever één of twee liften extra om te skiën. Maar dat geldt dus enkel als je niet in het dorp zelf overnacht.

Ik heb een heel andere kijk op Serfaus, Fiss Ladies dan de voorgangers en vind het eigenlijk een mooi gebied om op wintersport te gaan. Als je later in het seizoen op wintersport gaat en het is warm kunnen de afdalingen minder zijn maar dat is in alle gebieden zo. Aan de noordkant bij Fiss, (Oberen) Scheidbahn en Masner kun je laat in het seizoen nog mooie afdalingen maken, ook bij warmer weer. De afdalingen zijn gevarieerd voor beginners en gevorderde. De afdalingen bij Lawansbahn, SchiedBahn, de 104 Plensegg, 70 WaldBahn (is het trouwens nooit druk en je kunt daar je auto parkeren) de 29 bij AlmBahn zijn heel mooie afdalingen. Ik moet wel bekennen dat de verbindingenpisten tussen de dorpen niet uitdagend zijn en de bekende Frommes afdaling helemaal niet zo leuk is als men zegt. Eigenlijk is dit alleen een beetje glijden. Ook moet ik bekennen dat Ischgl de laatste jaren de voorkeur geniet. Hiervoor was het Serfaus, Fiss en Ladies, Solden of Ischgl en heel soms Koningsleiten. Serfaus, Fiss en Ladies staat dus bij mij nog zeer hoog aangeschreven omdat:

  • De liften nieuw zijn.
  • Bij de liften zeer goede voorzieningen zijn zoals lockers, toiletgelegenheid etc.
  • Je mooie lange afdalingen kunt maken.
  • Variatie in afdalingen.
  • Sneeuwzeker gezien de hoogte.
  • Goede sfeer en uitgaansgelegenheden.
  • Restaurants zijn goed.
  • Ik de prijs kwaliteitsverhouding goed vond.

Plaats een reactie